المؤلفون
المستخلص
از هنگام ورود اسلام به ايران، زبان عربي همواره در کشورمان، محترم، مورد توجه و بهترين ابزار انتقال علم بوده است. پس از انقلاب اسلامي، اصل 16 قانون اساسي بر دست اندرکاران آموزش و پرورش تکليف کرد که امکانات آموزش اين زبان را فراهم آورند. ولي کاهش منزلت زبان عربي در جامعه و در نتيجه، کاهش علاقه و اهتمام دانش آموزان و دانشجويان به آن نشان مي دهد که تاريخ پربار و الزام قانوني براي ايجاد زمينه مساعد آموزش زبان دوم کافي نيست. در بررسي علل کم علاقگي دانش آموزان به زبان و درس عربي، تاثير هر يک از عوامل «محتواي کتابهاي درسي»، «دانش تخصصي دبيران» و «مهارت هاي حرفه اي دبيران» را ارزيابي کرده و توصيه هايي براي بالابردن کيفيت آموزش و ايجاد علاقه و انگيزه بيشتر در دانش آموزان ارايه داده ايم.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
بررسی علل کم علاقگی دانش آموزان دبیرستان به درس عربی از دیدگاه دبیران شهر شیراز
المؤلفون [Persian]
- محمد خاقانی
- محمدجواد لیاقت دار
- طوبی اکیزه خو
المستخلص [Persian]
از هنگام ورود اسلام به ایران، زبان عربی همواره در کشورمان، محترم، مورد توجه و بهترین ابزار انتقال علم بوده است. پس از انقلاب اسلامی، اصل 16 قانون اساسی بر دست اندرکاران آموزش و پرورش تکلیف کرد که امکانات آموزش این زبان را فراهم آورند. ولی کاهش منزلت زبان عربی در جامعه و در نتیجه، کاهش علاقه و اهتمام دانش آموزان و دانشجویان به آن نشان می دهد که تاریخ پربار و الزام قانونی برای ایجاد زمینه مساعد آموزش زبان دوم کافی نیست. در بررسی علل کم علاقگی دانش آموزان به زبان و درس عربی، تاثیر هر یک از عوامل «محتوای کتابهای درسی»، «دانش تخصصی دبیران» و «مهارت های حرفه ای دبیران» را ارزیابی کرده و توصیه هایی برای بالابردن کیفیت آموزش و ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر در دانش آموزان ارایه داده ایم.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- انگیزه ی یادگیری
- زبان عربی
- آموزش و پرورش
- روشهای آموزش