المؤلفون
المستخلص
إنّ تنوع الالوان في العصرالحديث و وعي الشعراء المعاصرين بهذاالتنوع ينشأ عن و بصيرتهم العميقه إزاء عناصر الوجود.
و في الادب العربي القديم کانت الاُلوان تستخدم کما هي في الحياة الواقعية. أمّا في الادب العربي المعاصر لاتُستخدم الألوان لتمنح الشعر أو النثر صورة جمالية فحسب، بل تستخدم کأداة رمزية.
إنّ هناک أسباباً رئيسية تؤدّي الي استخدام الألوان الرمزية عند الشعراء المعاصرين، منها: هيمنة السياسة و المدينّة. کما أنّ أفکار الشعراء و عقائدهم و ظروفَهم المشؤومة تسبّب توظيف رموز خاصّة. صلاح عبدالصبور هو من الشعراء المعاصرين الذين قاموا بتوظيف الألوان الرمزية علي مستوي وسيع. هذه المقالة تحاول أن تقوم بدراسة الألوان و دلالاتها الرمزية في ديوان صلاح عبدالصبور بمهنج وصيفي تحليلي. تشير نتائج هذا البحث الي أنّ الشاعر استخدم اللون الاسود و الأحمر و الاخضر و الفيروزجي و الابيض و الاسمر، و الرمادي، إلاّ أنّ اللون الأسود هو اللون السائد علي سائر الألوان الرمزية لدي الشاعر و هو يدلٌ علي عدم بساطة أهل المدينة و عدم صفاء هم، کما يشير الي وجود الأعداء داخل و خارج البلد، و ايضاً الي هحوم الکيان الصهيوني.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
رنگهای نمادین در اشعار صلاح عبدالصبور
المؤلفون [Persian]
- محمد مهدی سمتی
- نرجس طهماسبی نگهداری
المستخلص [Persian]
تنوع رنگ ها در عصر حاضر و آگاهی شاعران معاصر از این تنوع، ناشی از نگرش و بینش عمیق و هوشمندانه آنها به عناصر هستی است. اگرچه به کارگیری رنگها در ادبیات عربی قدیم، وجود داشته است، بیشتر انعکاسی مستقیم از رنگها در زندگی واقعی بود. در ادبیات عربی معاصر، رنگها نه تنها برای زیباسازی شعر، بلکه به عنوان ابزاری در راستای نمادپردازی استفاده میشوند.
عواملی مثل سیاست محوری، اجتماع گرایی و مسئله شهر، اصلی ترین عوامل بروز زمینه های نمادین رنگ، نزد شاعران معاصر به شمار میرود، همچنین ایدئولوژی خاص و گاه دیدگاه مکتبی شاعران مذکور در کنار حوادث نامیمون شخصی، زمینة بروز برخی نمادهای اختصاصی در اشعارشان را فراهم میسازد.
صلاح عبد الصبور از جمله شاعران معاصر عربی است که در سطح گسترده از رنگهای نمادین استفاده کرده است. این مقاله، به بررسی رنگها در دیوان صلاح عبد الصبور و دلالتهای نمادین آنها میپردازد. روش کار، توصیفی- تحلیلی است. نتایج این پژوهش، نشان میدهد که شاعر از رنگهای سیاه، سرخ، سبز، فیروزه، سفید، گندمگون و خاکستری استفاده کرده است. رنگ سیاه، رنگ غالب در رنگهای نمادین شاعر است که به مدلولهایی مثل عدم سادگی و بیآلایشی مردم شهر، وجود دشمنان داخلی و خارجی و حملة رژیم صهیونیستی اشاره دارد.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- شعر معاصر عربی
- رنگ های نمادین
- صلاح عبد الصبور