نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 جامعة تربيت مدرس
2 جامعة رازي کرمانشاه
المستخلص
تلعب أساليب التدريس دورا رياديا في تعليم الإنشاء للطلاب، فالهدف من تعليم الإنشاء هو حفظ الطالب من الوقوع في الأخطاء؛ لذا يجدر الاهتمام بأساليب علمية وتطبيقية في عملية التعليم ليتمکن الطالب من تعلم الإنشاء. علي الرغم من تخصيص ست وحدات دراسية لحصة الإنشاء في مرحلة البکالوريوس لطلاب فرع اللغة العربية وآدابها في إيران، إلا أن الطلاب مازالو يعانون من مشاکل في مرحلة التطبيق؛ يرجع هذا الأمر إلي اعتماد الأسلوب التقليدي في عملية التدريس وعدم استخدام الأساليب المناسبة في تدريس الإنشاء من قبل الأساتذة.هذه الدراسة تحاول معتمدة علي المنهج الاستقصائي و توزيع الاستمارات، دراسة مدي تطبيق المقرر الدراسي، أساليب التدريس والعلاقة بين الإنشاء و المهارات اللغوية الأخري ( التکلم، القراءة و...) و تقديم الحلول المناسبة بهذا الشأن.المجتمع الإحصائي لهذه الدراسة هو 80 طالبا من الفصل الخامس إلي ما بعد مرحلة الباکالوريوس و أساتذة اللغة العربية و آدابها في جامعات: تهران، علامة الطباطبائي، شهيد بهشتي و خوارزمي.يظهر لنا من خلال النتائج أن الإشکالية الکبري في مجال تدريس الإنشاء تعود إلي عوامل عدة منها: عدم التعامل الفعال من قبل أساتذة المهارت اللغوية بعضهم لبعض، عدم الاکتراث بالمهارات المختلفة في تدريس الإنشاء و الاستخدام المحدود للتجهيزات المختبرية.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
آسیبشناسی میزان اجرای فنون تدریس نگارش در مقطع کارشناسی رشتهی زبان و ادبیات عربی از نظر اساتید و دانشجویان
المؤلفون [Persian]
- عیسی متقی زاده 1
- احمد حیدری 1
- نورالدین پروین 2
1 جامعة تربیت مدرس
2 جامعة رازی کرمانشاه
المستخلص [Persian]
در تدریس نگارش، روشهای تدریس نقش اساسی را در یادگیری زبانآموز ایفا میکند و از آنجایی که هدف نگارش حفظ کردن زبانآموز از اشتباه در نوشتار است، بهکارگیری فنونهایی که نگارش را بهصورت عملی و کاربردی آموزش میدهد، در یادگیری زبانآموز اهمیت اساسی دارد. در ایران علیرغم اینکه در مقطع کارشناسی رشتهی زبان و ادبیات عربی شش واحد درسی به نگارش اختصاص داده شده است، اما باز هم دانشجویان در مرحلهی کاربرد و نگارش مشکل دارند؛ زیرا سالهاست که نگارش با روشهای قدیمی تدریس میشود و بسیاری از اساتید از روشهای مناسب آموزش نگارش استفاده نمیکنند. پژوهش حاضر میکوشد تا با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه، میزان اجرای سرفصل معینشده، روشهای تدریس و ارتباط نگارش با دیگر مهارتهای زبانی (مکالمه، خواندن و...) را بررسی و راهکارهای مناسب را بیان کند. جامعهی آماری پژوهش، شامل هشتاد نفر از دانشجویان ترم پنجم به بعد مقطع کارشناسی و اساتید رشتهی زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، بهشتی و خوارزمی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که چالش عمدهی تدریس نگارش: تعامل نداشتن اساتید مهارتهای زبانی با یکدیگر، بیتوجهی به فنون مناسب تدریس نگارش، و استفادهی محدود از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی است.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- آموزش زبان عربی
- فنون تدریس
- مهارتهای زبانی
- نگارش