حسين کياني؛ کوثر تقوايي فر
المجلد 17، العدد 59 ، سبتمبر 2021، ، الصفحة 85-108
المستخلص
این پژوهش با بهرهگیری از روش تحليل محتوای کمّی، به منظور دستیابی به وضعیّت ساختاری مقالههای حوزۀ داستانیِ «مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی» نگاشته شدهاست. در ابتدا دادهها از طریق پرسشنامه، جمعآوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی به دادههای کمّی تبدیلشدهاست. عنوان، چکیده، مقدمه، روش پژوهش، بدنۀ اصلی، ...
أكثر
این پژوهش با بهرهگیری از روش تحليل محتوای کمّی، به منظور دستیابی به وضعیّت ساختاری مقالههای حوزۀ داستانیِ «مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی» نگاشته شدهاست. در ابتدا دادهها از طریق پرسشنامه، جمعآوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی به دادههای کمّی تبدیلشدهاست. عنوان، چکیده، مقدمه، روش پژوهش، بدنۀ اصلی، نتایج و منابع، هفت مؤلّفه است که در پرسشنامه قرار داده شدهاست.نتيجۀ پژوهش بیانگر آن است که عنوان این مقالهها شاخصههای عنوان موردقبول را داراست. در چکیدۀ مقالهها ضعف در اشاره نکردن به روش پژوهش است. ضرورت و پيشينۀ پژوهش، روش پژوهش و عدم پایبندی به آن در متن مقاله و چگونگی بيان نتيجۀ پژوهش با معيارهای علمی مقالههای علمی پژوهشی منطبق نيست. حضور پررنگ چون ارائهی نمونهها از نقاط قوّت بدنۀ اصلی این مقالهها است. با توجّه به برجسته بودن برخی ضعفهای ساختاری در مقالهها میتوان به اين نتيجه رسيد که نويسندگان هيچ الگوی ساختاری در اختيار نداشته و ساختار مقالهها را بر اساس آنچه خود آموزش ديدهاند، تنظيم کردهاند. توجّه نکردن به معيارهای ساختاری در آموزشهای دانشگاهی، روشن نبودن ساختار مقالهها در راهنمای نويسندگان مجلّه و نيز مهم نبودن مسألۀ ساختار مقاله برای سردبيران از عوامل اين ضعف است.این پژوهش با بهرهگیری از روش تحليل محتوای کمّی، به منظور دستیابی به وضعیّت ساختاری مقالههای حوزۀ داستانیِ «مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی» نگاشته شدهاست. در ابتدا دادهها از طریق پرسشنامه، جمعآوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی به دادههای کمّی تبدیلشدهاست. عنوان، چکیده، مقدمه، روش پژوهش، بدنۀ اصلی، نتایج و منابع، هفت مؤلّفه است که در پرسشنامه قرار داده شدهاست.نتيجۀ پژوهش بیانگر آن است که عنوان این مقالهها شاخصههای عنوان موردقبول را داراست. در چکیدۀ مقالهها ضعف در اشاره نکردن به روش پژوهش است. ضرورت و پيشينۀ پژوهش، روش پژوهش و عدم پایبندی به آن در متن مقاله و چگونگی بيان نتيجۀ پژوهش با معيارهای علمی مقالههای علمی پژوهشی منطبق نيست. حضور پررنگ چون ارائهی نمونهها از نقاط قوّت بدنۀ اصلی این مقالهها است. با توجّه به برجسته بودن برخی ضعفهای ساختاری در مقالهها میتوان به اين نتيجه رسيد که نويسندگان هيچ الگوی ساختاری در اختيار نداشته و ساختار مقالهها را بر اساس آنچه خود آموزش ديدهاند، تنظيم کردهاند. توجّه نکردن به معيارهای ساختاری در آموزشهای دانشگاهی، روشن نبودن ساختار مقالهها در راهنمای نويسندگان مجلّه و نيز مهم نبودن مسألۀ ساختار مقاله برای سردبيران از عوامل اين ضعف است.
ادبي
حسين کياني؛ سعيد حسام پور؛ سعيدة حسن شاهي
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 149-168
المستخلص
فانتزي گونهاي از داستان مدرن است که ريشه در داستانهاي تخيلي سنتي دارد و حکايتهاي جانوري از جملة اين گونههاي سنتي است که ريشههاي مشترکي با فانتزيها دارد؛ بنابراين داستانهاي کليلهودمنه به زبان حيوانات دربردارندة ظرفيتهاي فانتزي است؛ ازاينرو، اين پژوهش در پي شناسايي و بازنمايي ظرفيتهاي فانتزي در داستانهاي کليلهودمنه ...
أكثر
فانتزي گونهاي از داستان مدرن است که ريشه در داستانهاي تخيلي سنتي دارد و حکايتهاي جانوري از جملة اين گونههاي سنتي است که ريشههاي مشترکي با فانتزيها دارد؛ بنابراين داستانهاي کليلهودمنه به زبان حيوانات دربردارندة ظرفيتهاي فانتزي است؛ ازاينرو، اين پژوهش در پي شناسايي و بازنمايي ظرفيتهاي فانتزي در داستانهاي کليلهودمنه است. اين پژوهش از نوع کيفي است و بر اساس تحليل محتوا انجامگرفته؛ بنابراين پس از معرفي فانتزي و عناصر آن، به نقد و تحليل عناصر مشترک کليلهودمنه و داستانهاي فانتزي ميپردازد. سپس عناصر داستان همچون شخصيت، درونمايه، صحنهپردازي و پيرنگ بررسي ميشود و با فانتزي کودک و نوجوان مقايسه ميگردد. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که حکايتهاي کليلهودمنه با گونههاي فانتزي جانوري، فانتزي تمثيلي و فانتزي آرمانخواهانه، بيشترين تناسب را دارد و نيز نوع و جنس شخصيتها، درونمايهها، نوع طرح بهکاررفته در داستان، تنوع در مکان و الگوهاي گريز از زمان که از ويژگيهاي داستانهاي فانتزي کودک و نوجوان است، در کليلهودمنه ديده ميشود.