کبري روشنفکر؛ پوران رضايي؛ مرتضي زارع برمي
المجلد 8، العدد 25 ، إبريل 1434، ، الصفحة 147-176
المستخلص
چکيده
ادبيات کودکان به عنوان يکي از ابزارهاي تربيتي، علاوه بر تأمين نيازهاي جسمي، روحي و عاطفي، نقش انکارناپذيري در افزايش سطح آگاهي و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامهريزان نظامهاي حکومتي دارد. بيشک، نظام فکري انسان از کودکي بنا ميشود، لذا توجه به آثاري که در حوزهي ادبيات کودکان خلق ميشود، ميتواند در برنامههاي ...
أكثر
چکيده
ادبيات کودکان به عنوان يکي از ابزارهاي تربيتي، علاوه بر تأمين نيازهاي جسمي، روحي و عاطفي، نقش انکارناپذيري در افزايش سطح آگاهي و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامهريزان نظامهاي حکومتي دارد. بيشک، نظام فکري انسان از کودکي بنا ميشود، لذا توجه به آثاري که در حوزهي ادبيات کودکان خلق ميشود، ميتواند در برنامههاي آيندهنگر جوامع، سهمي ارزنده داشته باشد. ادبيات کودکان از نيمهي قرن نوزده، حرکت روبهرشد خود را در سرزمينهاي عربي با پيشگامي مصر آغاز کرد.
در اين ميان «نبيل سليمان سليمان خلف»، مشهور به «نبيل خلف»، نويسنده و شاعر معاصر مصري، سهمي ارزنده در بالندگي اين نوع ادبي و حرکت فعال و هدفدار آن در تربيت و هدايت رفتاري کودکان دارد. يافتههاي پژوهش، نشان ميدهد داستانپرداز موردنظر، با نگارش آثار متعدد در حوزهي ادبيات کودکان و نوجوانان، ازجمله آفرينش داستان ثورةالأطفال (انقلاب کودکان)، به دنبال نهادينه کردن آرمانها و ارزشهاي انسانياي همچون حق تعيين سرنوشت، صلح، آزادي، عدالت، اميد به آيندهاي روشن، مبارزه با بيداد، شجاعت و نوعدوستي در نسل نوپاي مصر است. بيداري و انقلاب مردم مصر باتوجه به زمان نشر داستان مذکور (2002)، سند به ثمر نشستن تلاشهاي نبيل خلف در رشد فکري و فرهنگي کودکان ديروز و جوانان انقلابي امروز مصر است. شيوهي پژوهش، توصيفي- تحليلي است که بر اساس تحليل تصويري شخصيتها و موجودات داستان و طبيعتهاي انساني آنها پيريزي ميشود.
خليل پرويني؛ روحاله نصيري؛ کبري روشنفکر؛ محمدرضا خاکي
المجلد 8، العدد 23 ، أغسطس 1433، ، الصفحة 124-148
المستخلص
چکيده ...
أكثر
چکيده هر چند نمايشنامه، در دورهي معاصر وارد ادبيات عربي شده، با بررسي آثار کلاسيک ادبيات عربي، روايتها و حکايتهايي يافت ميشوند که ظرفيتهاي نمايشي قابل توجهي دارند. با معرفي چنين حکايتهايي، ميتوان دستمايههاي ارزشمندي در اختيار درامنويسان معاصر قرارداد؛ بدين طريق، هم آثار ادبي گذشته براي نسل معاصر بازتعريف ميشود و هم آثار نمايشي معاصر از غنا و محتواي بيشتري برخوردار ميگردد. در اين مقاله، درصدد ظرفيتسنجي نمايشي مقامات حريري هستيم. مقامات حريري، مشتمل بر پنجاه حکايت درامگونه است که بين سالهاي 495 تا 504 ه.ق. نوشته شده است. با بررسي حکايتهايي از "مقامات حريري" مشخص شد که اين حکايتها، عناصر "ساختاري درام" چون: تعريف، هماهنگي، آشفتگي، کشمکش، هولوولا، نتيجه و همچنين "عناصر نمايشي" چون موضوع، حادثه، شخصيت، گفتگو، زمان، مکان و حرکت (عمل دراماتيک) دارند. در اين مقاله، با استفاده از روش توصيفي-تحليلي، عناصر نمايش در"مقاماتحريري"، ظرفيتسنجي شدند تا بسآمد عناصر نمايشي در مقامات حريري مشخص شود، همچنين توجه درامنويسان معاصر به اقتباس موضوعات نمايشي از اين کتاب، معطوف شود.