کبری روشنفکر؛ پوران رضایی؛ مرتضی زارع برمی
دوره 8، شماره 25 ، بهمن 1391، ، صفحه 147-176
چکیده
چکیده
ادبیات کودکان به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی، علاوه بر تأمین نیازهای جسمی، روحی و عاطفی، نقش انکارناپذیری در افزایش سطح آگاهی و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامهریزان نظامهای حکومتی دارد. بیشک، نظام فکری انسان از کودکی بنا میشود، لذا توجه به آثاری که در حوزهی ادبیات کودکان خلق میشود، میتواند در ...
بیشتر
چکیده
ادبیات کودکان به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی، علاوه بر تأمین نیازهای جسمی، روحی و عاطفی، نقش انکارناپذیری در افزایش سطح آگاهی و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامهریزان نظامهای حکومتی دارد. بیشک، نظام فکری انسان از کودکی بنا میشود، لذا توجه به آثاری که در حوزهی ادبیات کودکان خلق میشود، میتواند در برنامههای آیندهنگر جوامع، سهمی ارزنده داشته باشد. ادبیات کودکان از نیمهی قرن نوزده، حرکت روبهرشد خود را در سرزمینهای عربی با پیشگامی مصر آغاز کرد.
در این میان «نبیل سلیمان سلیمان خلف»، مشهور به «نبیل خلف»، نویسنده و شاعر معاصر مصری، سهمی ارزنده در بالندگی این نوع ادبی و حرکت فعال و هدفدار آن در تربیت و هدایت رفتاری کودکان دارد. یافتههای پژوهش، نشان میدهد داستانپرداز موردنظر، با نگارش آثار متعدد در حوزهی ادبیات کودکان و نوجوانان، ازجمله آفرینش داستان ثورةالأطفال (انقلاب کودکان)، به دنبال نهادینه کردن آرمانها و ارزشهای انسانیای همچون حق تعیین سرنوشت، صلح، آزادی، عدالت، امید به آیندهای روشن، مبارزه با بیداد، شجاعت و نوعدوستی در نسل نوپای مصر است. بیداری و انقلاب مردم مصر باتوجه به زمان نشر داستان مذکور (2002)، سند به ثمر نشستن تلاشهای نبیل خلف در رشد فکری و فرهنگی کودکان دیروز و جوانان انقلابی امروز مصر است. شیوهی پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که بر اساس تحلیل تصویری شخصیتها و موجودات داستان و طبیعتهای انسانی آنها پیریزی میشود.
خلیل پروینی؛ روحاله نصیری؛ کبری روشنفکر؛ محمدرضا خاکی
دوره 8، شماره 23 ، تیر 1391، ، صفحه 124-148
چکیده
الملخص المسرحیة فن جدید ولج باب الحضارة العربیة منذ بدایات النّهضة الحدیثة، بینما توجَد حکایات کثیرة فیها طاقة مسرحیة فی الادَب العربیِّ الکلاسیکی. و لاشکّ اَنّ دراسة تلک الحکایات و التّعریف بطاقاتها و عناصرها المسْرحیة توفِّر لکاتِبی المسْرحیات موضوعات متنوعة و قابلة للتحوّل الی انواع المَسرحیة المعاصرة. و بموجب هذا الأمر یتمّ ...
بیشتر
الملخص المسرحیة فن جدید ولج باب الحضارة العربیة منذ بدایات النّهضة الحدیثة، بینما توجَد حکایات کثیرة فیها طاقة مسرحیة فی الادَب العربیِّ الکلاسیکی. و لاشکّ اَنّ دراسة تلک الحکایات و التّعریف بطاقاتها و عناصرها المسْرحیة توفِّر لکاتِبی المسْرحیات موضوعات متنوعة و قابلة للتحوّل الی انواع المَسرحیة المعاصرة. و بموجب هذا الأمر یتمّ إعادة تّعریف الأعمال الأدبیة القدیمة للمعاصرین و أیضاً سینتفع الأعمال المسرحیة المعاصرة من الموضوعات و المحتویات الفضلیات. فی هذه المقالة یجری البحث حول تحلیل عناصر المسرحیة فی مقامات الحریری. مقامات الحریری تشتمل علی خمسین حکایة دراماتیکیةّ الفت طوال سنة 495الی 504 ه.ق. فی بعض حکایات المقامات، استخدمت عناصر المسرحیة ک"الحبکة" بأجزائها المختَلفة (العرض، التّضاد الدّراماتیکیة، التّعقید، الصّراع، المُماطلة و الحل النّهائی) و "الموضوع"، "الحدث"،"الشّخصیة"،"الحوار"،"الزّمن و المکان" و "العمل الدّراماتیکی". فی هذه المقالة، مستخدما الاسلوب الوصفیّ – التّحلیلیّ، تطرّقنا الی تحلیل عناصر المسرحیّة فی "مقامات" الحریری لتقْییم البناء المسرحی فیها و ایضاً لنلفت انتباه کاتبی المسرح المعاصرین الی أخذ موضوعات متنوعة من مقامات الحریری لکتابة المسرح.