سجاد اسماعيلي؛ عليرضا کاههء
دوره 18، شماره 64 ، آذر 1401، ، صفحه 25-45
چکیده
موضوع خود و دیگری از جمله موضوعات مهمی است که در رمانهای عربی مطرح شده و در حیطه نظریه پسا استعماری گنجانده می شود. از این منظر برخی از این رمانها تقابل میان غرب و شرق را به تصویر کشیدهاند و غرب را به عنوان دیگری به صورت منفی ارائه کردهاند اما بعضی رمانها این دیگری را به دور از اشتباه معرفی می کند و نگاهی مثبت به او و نگاهی تحقیر ...
بیشتر
موضوع خود و دیگری از جمله موضوعات مهمی است که در رمانهای عربی مطرح شده و در حیطه نظریه پسا استعماری گنجانده می شود. از این منظر برخی از این رمانها تقابل میان غرب و شرق را به تصویر کشیدهاند و غرب را به عنوان دیگری به صورت منفی ارائه کردهاند اما بعضی رمانها این دیگری را به دور از اشتباه معرفی می کند و نگاهی مثبت به او و نگاهی تحقیر آمیز نسبت به خود دارد. رمان «الربیع و الخریف» اثر حنّا مینة، نویسنده سوری، این دیگری را در کشور مجارستان و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن به تصویر کشیده است و آن را با من که همان شخصیت عربی است مقایسه کرده است. پژوهش حاضر با تکیه بر مفاهیم نقدیِ پسا استعماری و روش توصیفی تحلیلی به بررسی موضعگیری این نویسنده سوری در قبال منِ عربی و دیگریِ غربی در رمان «الربیع والخریف» میپردازد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که نگاه قهرمان داستان به خود و دیگری چگونه است؟ برخی از یافتههای این پژوهش نشان میدهد که قهرمان داستان تصویری منفی از خود/عربی و تصویری مثبت از دیگری/غربی ارائه می کند، به طوری که این موضوع در عنوان دلالتمند رمان، توصیفات مربوط به مکان، نوع نگرش به زن غربی و احساس غربت قهرمان نمود پیدا کرده است.
امین نظری تریزی؛ سجاد اسماعیلی
دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-21
چکیده
بارش مغزی یکی از راهبردهای پیشرفتۀ تدریس است که علاوه بر تقویت ارتباط فعّالانه بین فراگیر و مدرّس، منجر به افزایش اعتماد به نفس در فراگیر، تقویت مهارتهای تفکّر سطحبالا مثل تفکّر نقّادانه و خلّاقانه و همچنین بهبود سطح یادگیری او میشود. از این رو، این جستار بر آن است تا با روش نیمهتجربی، به بررسی تأثیر راهبرد بارش مغزی به عنوان ...
بیشتر
بارش مغزی یکی از راهبردهای پیشرفتۀ تدریس است که علاوه بر تقویت ارتباط فعّالانه بین فراگیر و مدرّس، منجر به افزایش اعتماد به نفس در فراگیر، تقویت مهارتهای تفکّر سطحبالا مثل تفکّر نقّادانه و خلّاقانه و همچنین بهبود سطح یادگیری او میشود. از این رو، این جستار بر آن است تا با روش نیمهتجربی، به بررسی تأثیر راهبرد بارش مغزی به عنوان یکی از راهبردهای یادگیری فعّال، بر پیشبرد توانش ادبی عربیآموزان دانشگاههای ایرانی بپردازد. به منظور تحقیق این هدف، تعداد 26 نفر از دانشجویان ترم سوم رشتۀ زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی دانشگاه بینالمللی المصطفی واحد اصفهان در نیمسال اوّل سال تحصیلی 1398-1399 هـ..ش. به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد که این دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس، به دو گروه کنترل (13 دانشجو) و آزمایش (13 دانشجو) تقسیم شدند. تدریس درس شعر معاصر عربی در گروه کنترل به صورت سنّتی و در گروه آزمایش بر اساس به کارگیری راهبرد بارش مغزی انجام شد؛ سپس به منظور سنجش میزان تأثیر آموزش مبتنی بر راهبرد بارش مغزی بر پیشبرد توانش ادبی دانشجویان در درس شعر معاصر عربی، یک آزمون پایانی تحت عنوان پسآزمون گرفتهشد. یافتهها نشان داد؛ تفاوت معناداری بین نمرات پسآزمون دو گروه، به نفع گروه آزمایش وجود دارد و بهکارگیری راهبرد بارش مغزی در تدریس درس شعر معاصر عربی تأثیر مثبتی بر پیشبرد توانش ادبی دانشجویان در این درس دارد.
ادبی
سجاد اسماعیلی؛ عیسی متقیزاده؛ خلیل پروینی؛ روحالله رحمتیان
دوره 12، شماره 39 ، شهریور 1395، ، صفحه 181-204
چکیده
انّ الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة، تعتبر من المرتکزات المهمة فی العملیة التعلیمیة-التعلّمیة. حیث إنّ جمیع الأخصائین فی حقل تعلیم اللغة اتفقوا علی أن المناهج الدراسیة یجب أن تتطوّر علی أساس مهارات التفکیر الناقد. إذن احتواء الکتب التعلیمیة علی مهارات التفکیر الناقد هی بمثابة الحجر الاساس فی تنمیة مهارات التفکیر ...
بیشتر
انّ الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة، تعتبر من المرتکزات المهمة فی العملیة التعلیمیة-التعلّمیة. حیث إنّ جمیع الأخصائین فی حقل تعلیم اللغة اتفقوا علی أن المناهج الدراسیة یجب أن تتطوّر علی أساس مهارات التفکیر الناقد. إذن احتواء الکتب التعلیمیة علی مهارات التفکیر الناقد هی بمثابة الحجر الاساس فی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة. التفکیر الناقد بوصفه «التفکیر فی التفکیر بغیة تنمیة التفکیر»، یتضمن العدید من المهارات أو المکونات من أهمها: «مهارة الاستنتاج، ومهارة معرفة الافتراضات، ومهارة التعبیر والتفسیر، ومهارة الاستنباط ومهارة تقویم المناقشات». تهدف هذه الدراسة المتواضعة إلی استجلاء مدی توافر مهارات التفکیر الناقد فی محتوی الکتب التعلیمیة لمادة النصوص الأدبیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة. تنتهج الدراسة المنهج الوصفی-التحلیلی، کما تتبنّی طریقة تحلیل المحتوی لتقویم الکتب. تتکوّن عینة الدراسة من 6 کتب تعلیمیة للنصوص الأدبیة فی فرع اللغة العربیة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة. اثبتت بعض النتائج للدراسة أن مهارة الاستنتاج حصلت علی أعلی نسبة مئویة (74/) فی تمارین الکتب، فی حین لم تحصل مهارة الاستنباط علی أیة نسبة مئویة فی الکتب. بالتالی تؤیّد نتائج الدراسة الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر الناقد لدی الطلاب عن طریق توفیر تلک المهارات فی الکتب التعلیمیة للنصوص الادبیة.