تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
جمالیات النار و الشمعة في أشعار السري الرفاء حسب ظاهراتية غاستون باشلار

هومن ناظمیان؛ علی اسودی؛ زهرا ایزدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 فروردین 1403

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.385293.2765

چکیده
  إن ظاهراتیة الخيال تُعرَف بنظرية غاستون باشلار. النظرية التي تتصل فيها صور الخيال بالعناصر الأربعة المركزية للخلق، يعني الماء والتراب والهواء والنار. یمکن تحديد عنصر أو عنصرين ماديين لدى كل شاعر أو كاتب أو فنان كالعنصر الرئيس والمركزي عنده. الانتباه لصلة آراء باشلار وعلم النفس من ناحية و الاهتمام بتوظیف صورالخيال ذات صلة بالعناصر ...  بیشتر

رؤیة العالم والبطل الإشکالي في رواية القوس والفراشة من منظار البنیوية التکوينية

هومن ناظمیان؛ زهرا نيک زاد شهريور

دوره 17، شماره 59 ، شهریور 1400، ، صفحه 109-128

چکیده
  رواية القوس والفراشة لمحمد الأشعري، الكاتب والصحفي والسیاسي المغربي فازت بجائزة بوكر العربية عام 2011 مناصفة مع رواية طوق الحمام للروائیة السعودية رجاء عالم. صور الكاتب في الرواية المشاكل والأزمات الاجتماعية والأخلاقية في المجتمع المغربي كالإرهاب والأصولية ومافیا العقارات ونهب الأثریات وتهریبها. تبین دراسة الرواية وفق منهج البنیوية ...  بیشتر

ادبی
ناسازواری تصویری در شعر سیاسی نزار قبانی

سید عدنان اشکوری؛ هومن ناظمیان؛ حسین ابویسانی؛ مجتبی بهروزی

دوره 13، شماره 42 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 65-88

چکیده
  ناسازواری تصویری، تکنیکی است مبتنی بر بیان تناقضی فراگیر در سرتاسر اثر، بین دو تصویر متقابل از شرایط معاصر و یا بین برخی از داده‌های میراثی و برخی اوضاع معاصر. شاعر با بهره‌گیری از چنین شگردی، گاه برای بیان اندیشه‌های درونی‌اش، به سخن گفتن در لفافه گرایش پیدا می‌کند.شاعر در ناسازواری تصویری مبتنی بر دوسویه معاصر، با ایجاد ارتباط ...  بیشتر

جایگاه جرجی زیدان در داستان نویسی معاصر عربی

خلیل پروینی؛ هومن ناظمیان

دوره 1، شماره 2 ، مرداد 1384، ، صفحه 10-32

چکیده
  امروزه ادبیات داستانی، یکی از مهم ترین انواع ادبی به شمار می رود که خود، انواع مختلفی مانند قصه، داستان کوتاه، رمانس و رمان را در بر می گیرد. در این میان، رمان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در قرن نوزدهم میلادی همزمان با دوران شکوفایی ادبیت داستانی- و به خصوص رمان- در اورپا، اندیشمندان و ادبای عرب نیز، درصدد برآمدند در این ...  بیشتر