محمد مهدي روشن چسلي؛ سيف اله ملايي
المجلد 16، العدد 56 ، ديسمبر 2020، ، الصفحة 89-112
المستخلص
مهارت نوشتاري يکي از مهمترين مهارتهاي چهارگانه زبان عربي است که يادگيري و به کاربستن اين مهارت براي دانشجويان و فارغ التحصيلان اين رشته يک ضرورت اجتنابناپذير است. بهکارگيري نظريۀ هوشهاي چندگانه هوارد گاردنر –روانشناس مشهورآمريکايي- از مهمترين عوامل تقويت مهارتهاي زباني است؛ لذا اين پژوهش با روش توصيفي–تحليلي ...
أكثر
مهارت نوشتاري يکي از مهمترين مهارتهاي چهارگانه زبان عربي است که يادگيري و به کاربستن اين مهارت براي دانشجويان و فارغ التحصيلان اين رشته يک ضرورت اجتنابناپذير است. بهکارگيري نظريۀ هوشهاي چندگانه هوارد گاردنر –روانشناس مشهورآمريکايي- از مهمترين عوامل تقويت مهارتهاي زباني است؛ لذا اين پژوهش با روش توصيفي–تحليلي از نوع همبستگي در صدد بررسي رابطۀ آن با مهارت نوشتاري زبان عربي بودهاست. جامعۀ آماري، دانشجويان اين [1]رشته در دانشگاههاي کشور در سال تحصيلي 95- 96 بودند که با توجّه به جدول کرجسي و مورگان تعداد 400 دانشجو به روش نمونهگيري تصادفي به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامۀ هوشهاي چندگانۀ گاردنر و پرسشنامۀ محقّقساخته مهارت نوشتاري به دست آمد. نتايج نشان داد مهارت نوشتاري زبان عربي با ابعاد هوش زباني، رياضي_منطقي، فضايي_ديداري، درونفردي و طبيعتگرا همبستگي معنيداري دارد. لذا راهکارهايي عملي براي برانگيختن و بهکارگيري ابعاد مرتبط هوشهاي گاردنر در مهارت نوشتاري زبان عربي، به منظور ارتقاي راهبردهاي ياددهي و متعاقباً بهبود عملکرد دانشجويان رشتۀ زبان و ادبيات عربي پيشنهاد شد.