مکارم حسن الحسن؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ علی مجید البدیری؛ بهار صدیقی
چکیده
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری ...
بیشتر
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری آن در برخی متون و یا در ارائه ی فشرده ی مفهوم متن و نقش آفرینی در دریافت معنای آن؛درونمایه ی این پژوهش،مبتنی بر بررسی شعر سرایندة معاصر عراق،عبدالکریم کاصد با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی است با گزینش برجسته ترین سرودههایی که دارای پیوندی استوار با عنوان هریک از دفترهای شعر این سراینده است؛مهمترین اهداف این پژوهش،شناخت تغییر صورت گرفته در عنوان از جهت ساختار،بافت و ظاهر بودهاست و همچنین کارکرد معناشناختی متمایز آن و پیوندش با متن و دریافت معنا، افزون بر این،اهمیت عنوان در شناخت سرشاری تجربة شعری و فرهنگ شاعر و تأثیرپذیری وی از میراث ادبی و تاریخی و نقش آن در کاربست متفاوت عنوان و نشانگری های آن مورد توجّه قرارگرفتهاست.مهمترین دستاوردهااین پژوهش این است که عبدالکریم کاصد برای موضوعاتی که در عنوان های خود یاد کرده، تصاویری زیباییشناسانه ارائه نمودهاست و استعدادی چشمگیر را در افزودن رنگی هنری به این عناوین به نمایش گذاشتهاست؛در میان این دفترهای شعری،بیش از همه کاربست عنوان مفرد مرکب نسبت به دیگر گونهها نمود یافتهاست که نقشی تأثیرگذار دارد چرا که عنصری کارآمد در نشانگری و ساختار شعر و آشنایی زدایی و تبیین متفاوت به شمار می رود.
طاهره جهانتاب؛ احمدرضا حيدريان شهری؛ بهار صدیقی؛ سید حسین سیدی
دوره 18، شماره 64 ، آذر 1401، ، صفحه 221-244
چکیده
إنّ رواية "بريد الليل" الحائزة على الجائزة العالمية للرواية العربية، المعروفة باسم «جائزة بوكر العربية» هي قصة اضطراب وصراعات لشخصيات عصابية أصيبت بأنواع الذهان المختلفة في خضم الحرب الأهلية اللبنانية والتهجير القسري. استطاعت الكاتبة هدى بركات في روايتها هذه أن تصور ردود أفعال أفراد مجتمعها جيدا وبدقة كبيرة، وطريقتها ...
بیشتر
إنّ رواية "بريد الليل" الحائزة على الجائزة العالمية للرواية العربية، المعروفة باسم «جائزة بوكر العربية» هي قصة اضطراب وصراعات لشخصيات عصابية أصيبت بأنواع الذهان المختلفة في خضم الحرب الأهلية اللبنانية والتهجير القسري. استطاعت الكاتبة هدى بركات في روايتها هذه أن تصور ردود أفعال أفراد مجتمعها جيدا وبدقة كبيرة، وطريقتها هذه في معالجة الشخصيات تبين ضرورة إجراء بحث مبني على الاتجاه النفسي. وفي بحثنا هذا الذي أنجز عن طريق تحليل المضمون وحاولنا أن نكشف الستار عن أسباب تكوين المخططات العلاجية المبكرة سيئة التأقلم في وجود شخصیات هذه الرواية الثلاث وندرس استراتیجیاتهم لخروج من هذه المخططات باتجاه كهذا وبالنظر إلی علاج تخطیطی جیفري یونغ. تشير نتائج البحث إلى أنّ سبب تكوّن المخطّطات العلاجیة المبكرة في هؤلاء الشخصیّات هو فقدان نماذج كفوء في حیاة هؤلاء الشخصیات. عجز هؤلاء الشخصیّات أمام مخطّطات غیرشرطیة الحرمان الهیجاني، سوء التصرّف والإتّكالیّة تؤدي إلی لجوءهم إلی مخطّطات شرطیّة الطاعة و التضحیة. أخیراً أقبل كل هؤلاء الشخصیات علی نمط التعویض الزائد لمواجهة مخطّطاتهم.
محبوبه پارسایی؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ بهار صدیقی؛ سیدحسین سیدی
دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 23-43
چکیده
از عوامل تأثیرگذار در استحکام تصویر هنری و زیبایی قصیدههای نزار قبانی، ساختار موسیقایی زیبا و مناسب آن است. این شاعر نامدار، با به کارگیری هنرمندانۀ آرایههای لفظی و معنوی، انسجام موسیقایی را قوّت می بخشد،.اهمّیت این پژوهش در این است که به بررسی زیباشناختی تصویر شکست در شعر شاعر میپردازد و ارتباط آن را با موسیقی ...
بیشتر
از عوامل تأثیرگذار در استحکام تصویر هنری و زیبایی قصیدههای نزار قبانی، ساختار موسیقایی زیبا و مناسب آن است. این شاعر نامدار، با به کارگیری هنرمندانۀ آرایههای لفظی و معنوی، انسجام موسیقایی را قوّت می بخشد،.اهمّیت این پژوهش در این است که به بررسی زیباشناختی تصویر شکست در شعر شاعر میپردازد و ارتباط آن را با موسیقی نمایان میسازد. هدف این جستار این است که تأثیر زیبایی پدیدههای هماهنگ موسیقایی در قصیده را نشان دهد و به بررسی نقش موسیقی در شعر شکست نزار قبانی بپردازد و بر این اساس، با روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی موسيقي درونی شعر شکست میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد این سراینده، واژگان و حروفی را متناسب با مقتضی حال بر میگزیند و با بهرهگیری از آرایههای لفظی و معنوی مانند جناس، مراعاتالنظیر و تضاد همراه با کاربست نماد و اسطوره به تحکیم انسجام موسیقایی پرداخته و به واسطۀ آن، چالشهای فکری و درونی خویش را در شعر شکست نمایان میسازد.