تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
دراسة مستوی فاعلية المحتوی في مجموعة کتب «العربية بين يديك» وفق رؤية ويليم رومي

ساجد زارع؛ فاطمه جمشيدي

دوره 17، شماره 60 ، آذر 1400، ، صفحه 161-184

چکیده
  يتمّ تبيين وتقويم الأهداف المتوخّاة من الکتب المدرسية ومدی تناسق هذه الأهداف مع کفايات المتعلّمين من خلال التحليل النقدي للمحتوی المتضمّن فيها. فنظراً لأهمية کشف جوانب القوة والضعف لکلّ محتوی تعليمي ودوره في إنتاج المعارف وتطبيقها عمليّاً يمکن الوقوف علی مدی خطورة تحليل محتوی الکتب المدرسية وذلك من أجل توفير الأرضية الملائمة ...  بیشتر

هويت ايراني در کتاب‌هاي درس عربي از قانون‌گذاري تا اقدام (مطالعة موردي کتاب‌هاي عربي متوسطة اوّل)

ساجد زارع؛ محسن زمانی

دوره 16، شماره 55 ، شهریور 1399، ، صفحه 73-96

چکیده
  کتاب­هاي درسي نقش بارزي در شکل­گيري فرآيند جامعه­پذيري دانش­آموزان ايفا مي­کنند؛ زيرا دانش­آموزان در طول سال­هاي زيادي از زندگي تحصيلي خود، همواره با واژگان، تصاوير و شکل­هاي موجود در اين کتاب­ها سر و کار دارند. در حال حاضر، کتاب­هاي درس عربي پاية متوسّطة اوّل در همة نقاط ايران با نژادها و قوميت­هاي مختلف، تدريس ...  بیشتر

نمود جنسیت، سن و طبقة اجتماعی در کتاب‌های درسی عربی در دوره متوسطه اول در ایران (ارزیابی جامعه‌شناختی)

ساجد زارع؛ حسین کیانی؛ علی اصغر کارگر

دوره 15، شماره 50 ، خرداد 1398، ، صفحه 21-40

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی چگونگی نمود پدیده‌های جنسیت، مراحل سنی و طبقه اجتماعی در 3 کتاب درسی زبان عربی پرداخته که وزارت آموزش‌وپرورش ایران برای دانش‌آموزان دورة متوسطه اول در طول چند سال اخیر طراحی و تألیف نموده‌است. بررسی جنسیت، سن و طبقه اجتماعی در این کتاب‌های درسی بدین‌ دلیل صورت گرفته که معلمان و دانش‌آموزان در معرض بسیاری از ...  بیشتر

بررسی تأثیر روش آموزش تعامل‌محور در بالا بردن توان ترجمة دانش‌آموزان ایرانی در درس عربی (مطالعة موردی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان استان فارس)

ساجد زارع؛ نرجس کنجی؛ مریم جلائی

دوره 13، شماره 45 ، اسفند 1396، ، صفحه 57-78

چکیده
  همگام با پیشرفت روش‌های نوین آموزش زبان و در راستای ارزیابی مهارت ترجمة عربی در دانش‌آموزان ایرانی، پژوهش حاضر با تطبیق رویکرد آموزش تعامل‌محور به بررسی میزان اثربخشی آن بر افزایش توان دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان می‌پردازد. برای دستیابی به این هدف، از روش میدانی و از آزمون به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. ‌بدین ترتیب که 40 دانش‌آموز ...  بیشتر