عبداله حسینی؛ فرهنگ مفاخری
دوره 18، شماره 64 ، آذر 1401، ، صفحه 1-23
چکیده
ادبیات «علمی- تخیلی اجتماعی» به تأثیر پیشرفتهای علمی و ایدئولوژیهای نوپدید بر انسان میپردازد. این امر به خودی خود نوعی آیندهنگری است که از خطرات و فاجعههایی که در آینده امکان رخ دادن آنها وجود دارد، روشنگری می کند. این بُعد از ادبیات علمی-تخیلی در ادبیات عربی از اهمیت ویژهتری برخوردار است زیرا کشورهای عربی اگر چه که ...
بیشتر
ادبیات «علمی- تخیلی اجتماعی» به تأثیر پیشرفتهای علمی و ایدئولوژیهای نوپدید بر انسان میپردازد. این امر به خودی خود نوعی آیندهنگری است که از خطرات و فاجعههایی که در آینده امکان رخ دادن آنها وجود دارد، روشنگری می کند. این بُعد از ادبیات علمی-تخیلی در ادبیات عربی از اهمیت ویژهتری برخوردار است زیرا کشورهای عربی اگر چه که هیچگاه در پیشرفتههای فناورانه پیشگام نبودهاند اما همیشه با بدترین فاجعههای اجتماعی دست و پنجه نرم کردهاند و طبیعتا بیشترین خلاقیت را نیز در این زمینه داشتهاند. پژوهش حاضر، تحلیلی آیندهنگرانه درباره رمان «یوتوبیا» براساس روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر آراء صاحبنظران در زمینه ادبیات علمی- تخیلی اجتماعی ارائه میدهد زیرا شاخصههای این شاخه ادبی در رمان به وضوح دیده میشود. و به این نتیجه رسیده است که نویسنده، دوگانهای از آرمانشهر و ضد آرمانشهر را خلق کرده و در سراسر رمان آن را پیش میبرد تا در خلال آن از زخمهای اجتماعی پرده بردارد. به نظر میرسد که حقایق تلخ کشورهای عربی مانند: حمله فرانسه، جنگ تموز، وضعیت عراق و .... -که کشورهای عربی در تاریخ معاصر با آن روبرو بوده اند- الهام بخش او بوده و در نهایت هشدار میدهد که نسبت به ایدئولوژیهای نوپدید با دیده شک و تردید نگاه شود، زیرا ممکن است بهشتی که آرزوی تحقق آن میرود در سایهی این ایدئولوژیهای جدید، به یک جهنم بدیل شود که منجر به تضاد طبقاتی، حکومت دیکتاتوری، استعمار و دیگر مشکلات اقتصادی شود.
زهرا مهدوی مهر؛ عبدالله حسینی؛ سید عدنان اشکوری
دوره 16، شماره 56 ، آذر 1399، ، صفحه 113-136
چکیده
تُعدّ نظریة هرتسبرغ ذات العاملین الصحّی-التحفیزی من أهمّ النظریات فی مجال الدافع. وفقًا لهذه النظریة، تؤدّی العوامل المحفّزة إلى زیادة نسبة الدوافع، لکن العوامل الحافظة لا تؤدی إلا إلى تقلیل عدم الرضا وقد لا یؤدّی وجودها إلى زیادة الحوافز. یهدف هذا المقال إلی دراسة العلاقة بین العوامل الصحیة أو الحافظة وانخفاض مستوى الدوافع عند ...
بیشتر
تُعدّ نظریة هرتسبرغ ذات العاملین الصحّی-التحفیزی من أهمّ النظریات فی مجال الدافع. وفقًا لهذه النظریة، تؤدّی العوامل المحفّزة إلى زیادة نسبة الدوافع، لکن العوامل الحافظة لا تؤدی إلا إلى تقلیل عدم الرضا وقد لا یؤدّی وجودها إلى زیادة الحوافز. یهدف هذا المقال إلی دراسة العلاقة بین العوامل الصحیة أو الحافظة وانخفاض مستوى الدوافع عند طلاب اللغة العربیة وآدابها فی مرحلة البکالوریوس على أساس نظریة هرتسبرغ. تشمل العوامل الحافظة فی مجال التعلیم: المواد التعلیمیة؛ والأساتذة؛ والإرشاد المهنی المناسب؛ والإمکانیات الأکادیمیة. لإنجاز هذه الدراسة، تمّ اختیار 30 طالباً من طلاب الفصلین الثانی والثالث من مرحلة البکالوریوس فی اللغة العربیة وآدابها فی جامعة مازندران وجامعة الخوارزمی وفقاً للنظام العنقودی- العشوائی. تکوّن الاستبیان من 30 سؤالاً مرتبطاً بالعوامل المذکورة. وقد سارت الدراسة وفقاً للمنهج الوصفی -التحلیلی. وتمّ تحلیل المعطیات باستخدام اختبار بیرسون الارتباطی، واختبار آخر من- فیتنی للمقارنة، واختبار کروسکال والیس فی برنامج SPSS. وتشیر النتائج إلى وجود علاقة معنویة وإحصائیة بین جمیع العوامل المذکورة وانخفاض الدوافع لدى الطلاب، ومن بین هذه العوامل، یُعدّ عامل "عدم الإرشاد الوظیفی المناسب" أکثر العوامل تأثیراً وعامل"ضعف الإمکانیات الأکادیمیة" أقلّ العوامل تأثیراً فی الحدّ من الدوافع لدى الطلاب.