سید فضل الله ميرقادری؛ حسين کيانی؛ شهلا جعفری
المستخلص
ادبيات با جامعه و برساختههاي اجتماعي آن از جمله رفتار و كاركردهاي افراد پيوند تنگاتنگي دارد. بنابراين اثر ادبي نه تنها آفرينش هنري محض، که فعاليتي انساني با کارکردي اجتماعي به شمار ميرود. توجه به نقش ادبيات در باز آفريني، نقد و نيز پويايي آن در ارتباط با جامعه، اين کارکرد را بيش از پيش نمايان ميسازد. زماني که انسانشناسي ...
أكثر
ادبيات با جامعه و برساختههاي اجتماعي آن از جمله رفتار و كاركردهاي افراد پيوند تنگاتنگي دارد. بنابراين اثر ادبي نه تنها آفرينش هنري محض، که فعاليتي انساني با کارکردي اجتماعي به شمار ميرود. توجه به نقش ادبيات در باز آفريني، نقد و نيز پويايي آن در ارتباط با جامعه، اين کارکرد را بيش از پيش نمايان ميسازد. زماني که انسانشناسي اجتماعی به تحلیل کارکرد انسانها و روابط اجتماعي آنها در قالب ساختاري خاص مانند سازمان سياسي، مذهبي، نظام خانواده و ديگر نظامها ميپردازد؛ به موازات آن ادبيات برساختهاي انساني است که جامعه و کارکردهاي اجتماعي افراد را به تصوير ميکشد. چنين رهيافتي زمينهاي مناسب براي پژوهشگران انسانشناسي فراهم ميآورد تا دانشي ژرف نسبت به ساختار جامعه و کارکردهاي اجتماعي افراد به دست آورند. اين امر از ديد خلیل مطران پنهان نماند؛ به گونهای که به مسائل مربوط به جامعه و رفتار اجتماعی انسان پرداخت. در این راستا مقاله حاضر با تکیه بر روش نقچ اجتماعی و در پرتو تحلیل محتوای کیفی به بررسی انسانشناسی اجتماعی کارکرد ملّت در شعر مطران میپردازد.
مهمترين يافتههاي پژوهش بيانگر آن است كه کارکرد ملت در جامعهای که مطران از آن سخن رانده است، به دلیل ترس و جهل آنان به شکل قرار گرفتن در دايره سلطه فرمانروا نمايان شده است. اين امر سبب بالا رفتن جایگاه اجتماعی و افزایش مشروعيت وی شده است. از سوی ديگر آنان نه تنها ارادهای جهت در پيش گرفتن رفتار ناسازگارانه يا تغيير واقعيت نداشتند؛ بلکه به سازگاری با وضع موجود اقدام نمودند که اين امر توازن نظام حکومتی رايج در آن زمان را به دنبال داشت.
عبدالرزاق رحماني؛ شهلا جعفری
المجلد 17، العدد 61 ، يناير 2022، ، الصفحة 91-116
المستخلص
باوجود تلاشهای بسيار جهت آسانسازی قواعد زبان عربی، برخی از دانشجويان همچنان در اين ماده درسی با مشکل مواجه میشوند؛ در اين راستا بهکارگيری راهبرد هوشهای چندگانه در گسترش مهارت دانشجويان و جلوگيری از ضعف آنان ضروری به نظر میرسد. ازجمله اين هوشها، هوش هشتگانه گاردنر است که بر اساس آن يادگيری تنها از راه بهکارگيری ...
أكثر
باوجود تلاشهای بسيار جهت آسانسازی قواعد زبان عربی، برخی از دانشجويان همچنان در اين ماده درسی با مشکل مواجه میشوند؛ در اين راستا بهکارگيری راهبرد هوشهای چندگانه در گسترش مهارت دانشجويان و جلوگيری از ضعف آنان ضروری به نظر میرسد. ازجمله اين هوشها، هوش هشتگانه گاردنر است که بر اساس آن يادگيری تنها از راه بهکارگيری توانايي شناختی بهدست نمیآيد؛ بلکه در فرآيند يادگيری، انواع مختلف هوش در حکم مکمل يکديگر هستند. با توجه به چالش بين زبان و منطق مبنی بر اينکه زبان و فکر هر دو مقولهای يکسان هستند و يا اينکه تفکر و استدلال بر زبان برتری دارد، بر اين اساس هدف از مقاله حاضر، بررسی رابطه هوش زبانی- کلامی و هوش منطقی-رياضی و فهم قواعد زبان عربی است که با روش توصيفی- همبستگی انجامشده است. جامعه آماری اين پژوهش، شامل همه (تعداد 52 نفر) دانشجويان کارشناسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه هرمزگان در نيمسال تحصيلی 99-1398 است. جمعآوری دادهها بهوسیله پرسشنامه قواعد زبان عربی و نيز پرسشنامه هوشهای چندگانه گاردنر در دو مؤلفه هوش زبانی- کلامی و هوش منطقی-رياضی انجام شد. نتایج پژوهش بيانگر آن است که همبستگی موجود بين هوش منطقی-رياضی و هوش زبانی-کلامی با قواعد زبان عربی، ميزان موفقيت دانشجويان را در درس مذکور تضمين میکند. بدين ترتيب بخشی از دلايل موفقيت يا شکست دانشجويان زبان و ادبيات فارسی دانشگاه هرمزگان در درس قواعد زبان عربی، پيوند بسياری با درجه هوش آنان در هر يک از دو نوع هوش پيشگفته دارد که با ايجاد تناسب بين نوع هوش دانشجويان و مطالب درسی میتوان کيفيت آنرا بهبود بخشيد.