طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١
المجلد 19 (2023)
المجلد 18 (2022)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
بررسی کتاب‌های آموزش زبان عربی در میراث ایرانی‌ـ اسلامی از منظر آموزش با اهداف ویژه (مورد پژوهشی: «أدب الکاتب»، «الألفاظ الکتابية» و «فقه اللغة وأسرار العربية»)

فرزانه حاجی قاسمی؛ نرگس گنجي؛ سعيد کتابي

المجلد 17، العدد 59 ، سبتمبر 2021، ، الصفحة 57-84

المستخلص
  آشنایی عربی­زبانان با کشورداری امپراتوری ساسانی باعث احساس نیاز دولت­های بزرگِ عربی ـ اسلامی به وجود طبقه­ دبیران (کاتبان و منشیان دواوین دولتی) گردید و زمینه­ساز حضور دبیران ایرانی­تبارِ دوزبانه در دیوان­های رسائل شد. لذا تربیت نسلی از ادیبان دولتی ضرورت یافت و دانشمندان ایرانی چون ابن ‌قتیبه دینوری (276ـ213هـ)، عبدالرحمن ...  أكثر

تحلیل محتوای کتاب‌های «عربی زبان قرآن» متوسطه دوم (عمومی) بر اساس برنامه درسی و رویکرد ارتباطی آموزش زبان

مسعود فکري؛ سعدالله همايوني؛ عبدالحسين فقهي؛ اعظم خواجه تاج يزدي

المجلد 17، العدد 58 ، يونيو 2021، ، الصفحة 93-114

المستخلص
  آموزش زبان دوم با توجه به ماهیت فرهنگی و ایدئولوژیک آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین اهداف خرد و راهبردهای آموزشی و فرهنگی هر زبان خارجی در چارچوب سیاست‌های کلی یک نظام آموزشی تعریف می‌گردد. با بررسی کتاب‌های "عربی زبان قرآن" در مقطع متوسطه دوم به نظر می‌رسد که این منابع نه با هدف آموزش زبان عربی با رویکردی کاربردی، بلکه ...  أكثر

تحلیل محتوای کتاب‌های عربی دورۀ اوّل متوسّطه از منظر جهت‌گیری جنسیتی براساس تکنیک‌های آنتروپی‌شانون و تاپسیس

فاطمة ايراندوست؛ مريم جلائي؛ عباس زارعي تجره

المجلد 16، العدد 57 ، مارس 2021، ، الصفحة 89-114

المستخلص
  یکی از مهم­ترین دغدغه‌های بشر در تمام ادوار تاریخی، مقولۀ تعلیم و تربیت و پرورش نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعه­پذیری آنان بوده‌است. در مطالعۀ مناسبات مختلف تعلیم و تربیت با جامعه، نمی­توان از مسألۀ جنسیت غافل ماند. تعلیم و تربیت در لایه­های پیدا و پنهان خود در پی تربیت انسان­هایی است که از مرحلۀ ادنای انسانیت به مرتبۀ ...  أكثر

خوانش‌پذيري کتاب‌هاي عربي دورة اول متوسطه بر اساس شاخص خوانايي «کلوز»

مريم جلائي؛ فرزانه براتي دهقي

المجلد 14، العدد 48 ، ديسمبر 2018، ، الصفحة 103-122

المستخلص
  شاخص‌هاي خوانايي به تجزيه‌وتحليل يک نوشته به منظور سنجش درجۀ خوانش‌پذيري آن مي‌پردازد تا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. با توجه به رويکرد جديد آموزش زبان عربي در مدارس ايران مبتني بر استنباط و درک مطلب، اين پژوهش به بررسي سطح خوانش‌پذيري کتاب‌هاي عربي متوسطة اول پرداخته‌است. پژوهش از نوع تحليل محتوا و با استفاده از تکنيک خوانايي ...  أكثر

نمود هوش‌هاي چندگانه و سطوح شناختي در کتاب عربي پاية هشتم

محمد اجاقي؛ محمد خاقاني اصفهاني؛ امير قمراني

المجلد 13، العدد 44 ، ديسمبر 2017، ، الصفحة 179-202

المستخلص
  از آنجايي نظرية‌ هوش‌هاي چندگانه نظريه‌اي محتوامحور است و بر تنوع محتوا تأکيد دارد؛ و حيطة شناختي اهداف شناختي را سطح‌بندي مي‌کند، آرمسترانگ (1984) پيشنهاد کرد محتواي آموزشي طبق اين دو نظريه تهيه و تنظيم شود. کتاب درسي به عنوان متداول‌ترين محتواي آموزشي بهترين مجال براي به‌کارگيري اين الگوي تلفيقي است. به همين روي، پژوهش پيش رو، ...  أكثر

ادبي
ارزيابي جايگاه مهارت‌هاي تفکر نقادانه در کتاب‌هاي آموزشي ادبيات عربي در مقطع کارشناسي رشته زبان و ادبيات عربي

سجاد اسماعيلي؛ عيسي متقي‌زاده؛ خليل پرويني؛ روح‌الله رحمتيان

المجلد 12، العدد 39 ، ديسمبر 1437، ، الصفحة 181-204

المستخلص
  امروزه توانمند ساختن دانشجويان در حوزة نقادانه‌انديشي، يکي از مهم‌ترين مقوله‌هاي مورد حمايت متخصصان حوزة تعليم‌وتربيت است. براي توانمند ساختن دانشجويان در اين حوزه، بايستي مهارت‌هاي تفکر نقادانه را در کتاب‌هاي درسي گنجاند. در اين پژوهش بر اساس نظريات واتسون و گليزر و با استفاده از روش تحليل محتوا، پنج مهارتِ «استنتاج، شناسايي ...  أكثر