ادبي
مصطفي جوانرودي؛ نسيم شريفي؛ احسان رستمي
المجلد 14، العدد 47 ، سبتمبر 2018، ، الصفحة 117-136
المستخلص
اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت آموزشهاي دانشگاهي براي ترويج کارآفريني انجام شدهاست. جامعة آماري تحقيق، دانشجويان تحصيلات تکميلي رشتة زبان و ادبيات عربي استان کرمانشاه (138 نفر دانشجوي کارشناسي ارشد و 42 نفر دانشجوي دکتري)، در سال تحصيلي 1395-1394 است که بر اساس جدول مورگان تعداد 140 نفر از آنها با روش نمونهگيري تصادفي ـ نسبي انتخاب ...
أكثر
اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت آموزشهاي دانشگاهي براي ترويج کارآفريني انجام شدهاست. جامعة آماري تحقيق، دانشجويان تحصيلات تکميلي رشتة زبان و ادبيات عربي استان کرمانشاه (138 نفر دانشجوي کارشناسي ارشد و 42 نفر دانشجوي دکتري)، در سال تحصيلي 1395-1394 است که بر اساس جدول مورگان تعداد 140 نفر از آنها با روش نمونهگيري تصادفي ـ نسبي انتخاب شدند. اين تحقيق کاربردي و از لحاظ روش، توصيفي است. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق است که پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ به دست آمد. تجزيهوتحليل آماري پس از استخراج دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS18 انجام پذيرفت. نتايج نشان داد به عقيدة دانشجويان، آموزشهاي ارائهشده و محتواي آموزشي فعلي دانشگاه، براي ترويج کارآفريني نامناسباند. همچنين به اعتقاد دانشجويان، از مهمترين خصوصيات آموزشهاي فعلي دانشگاه، استفاده از روشهاي نوين تدريس به جاي روشهاي سنتي و مهمترين خصوصيات آموزشگران دانشگاه ايجاد انگيزه و علاقه در دانشجويان براي انجام تحقيق و پژوهش، و مهمترين خصوصيات محتواي آموزشي فعلي دانشگاه، تناسب آن با تواناييها و علايق دانشجويان است.
يوسف نظري؛ حسين کياني
المجلد 12، العدد 40 ، مارس 1438، ، الصفحة 235-254
المستخلص
دانش، مهارت، و نگرش سه موضوع اساسي در گسترش کارآفريني است. اين سه موضوع نقش فراواني در توسعة کارآفريني در رشتههاي غير علوم انساني داشتهاند، اما در علوم انساني نياز به بازنگري اساسي دارند. در رشتة زبان و ادبيات عربي نيز بايد دانش کارآفريني، مهارت آن و نيز نگرش استادان و دانشجويان مورد بازنگري اساسي قرار گيرد. اين پژوهش پس از آسيبشناسي ...
أكثر
دانش، مهارت، و نگرش سه موضوع اساسي در گسترش کارآفريني است. اين سه موضوع نقش فراواني در توسعة کارآفريني در رشتههاي غير علوم انساني داشتهاند، اما در علوم انساني نياز به بازنگري اساسي دارند. در رشتة زبان و ادبيات عربي نيز بايد دانش کارآفريني، مهارت آن و نيز نگرش استادان و دانشجويان مورد بازنگري اساسي قرار گيرد. اين پژوهش پس از آسيبشناسي حوزة کسبوکار رشتة زبان و ادبيات عربي، در پي يافتن راهکاري براي به فعل رساندن توان کسبوکار در اين رشته انجام شد و در نهايت منجر به تشکيل هستة کارآفريني در بخش زبان و ادبيات عربي دانشگاه شيراز گرديد. هسته کارآفريني دانشگاه شيراز در سال 1389 به صورت آزمايشي تشکيل شد و دستورالعمل اجرايي آن تدوين گرديد. اين تجربه نشان داد براي فعال کردن کارآفريني در اين رشته ميبايست در سرفصلهاي درسي به اين موضوع توجه شود و نيز نگرش دانشجويان و استادان به مسئله تغيير کند تا زمينة ايجاد کسبوکارهاي جديد فراهم گردد.
ادبي
روح الله صيادي نجاد؛ امير حسين عبدلي
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 231-248
المستخلص
در اين عصر، کارآفريني و تجاريسازي، وظيفة ذاتي همة دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي سراسر جهان به شمار ميآيد که در بسياري از رشتهها پديدار شده و در حال توسعه است. رشتة زبان عربي نيز يکي از رشتههاي دانشگاهي مادر در حوزة علوم انساني است که با توجه به حوزة کاربرد گستردة زبان عربي و همچنين وجود ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و آيينيِ ...
أكثر
در اين عصر، کارآفريني و تجاريسازي، وظيفة ذاتي همة دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي سراسر جهان به شمار ميآيد که در بسياري از رشتهها پديدار شده و در حال توسعه است. رشتة زبان عربي نيز يکي از رشتههاي دانشگاهي مادر در حوزة علوم انساني است که با توجه به حوزة کاربرد گستردة زبان عربي و همچنين وجود ساختارهاي فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و آيينيِ ارزشمند، قابليتهاي حضور در عرصة تجاريسازي و کارآفريني را دارد. در اين پژوهش که با روش توصيفي ـ تحليلي و با بهرهگيري از منابع علمي تخصصي در زمينة کارآفريني انجام شدهاست، ميکوشيم الگوهاي کارآفريني و تجاريسازي اين رشته را با رويکردي علمي ارائه کنيم.
دستاورد اين پژوهش بيانگر آن است که در ايران، ظرفيتهاي نهان و آشکار بسياري براي رشد و شکوفايي نخبگان و دانشآموختگان اين رشته وجود دارد؛ اما بيشک ايجاد يک نهاد سازمانيافته و متمرکز بر نيازهاي جامعه به اين رشته و جذب استعدادهاي دانشگاهي پرورشيافته در اين زمينه ضروري است تا بتواند با نيازسنجي درست از ظرفيتهاي علمي کشور بيشترين بهره را ببرد و ميان عرضه و تقاضا در اين رشته تناسب ايجاد کند.
صادق عسکري؛ فاطمه عليان
المجلد 12، العدد 38 ، سبتمبر 1437، ، الصفحة 249-264
المستخلص
اشتغال دانشآموختگان رشتة زبان و ادبيات عربي در شغلهايي متناسب با اين رشته بهويژه در مقاطع تحصيلات تکميلي از مسائل موردتوجه در زمينة بهرهوري مناسب از رشتة عربي است. يکي از راهکارهاي پيشنهادي براي دستيابي به اين مهم، کارآفريني و اشتغال در حوزه گردشگري سلامت است. شاخهاي از خدمات گردشگري که به ارائة خدمات به مسافران و بيماران ...
أكثر
اشتغال دانشآموختگان رشتة زبان و ادبيات عربي در شغلهايي متناسب با اين رشته بهويژه در مقاطع تحصيلات تکميلي از مسائل موردتوجه در زمينة بهرهوري مناسب از رشتة عربي است. يکي از راهکارهاي پيشنهادي براي دستيابي به اين مهم، کارآفريني و اشتغال در حوزه گردشگري سلامت است. شاخهاي از خدمات گردشگري که به ارائة خدمات به مسافران و بيماران کشورهاي عربي که امروزه رو به رشد بوده و ارزآوري بسياري را براي کشور به همراه دارد. در اين راستا توانايي و تخصص دانشآموختگان از طريق تأسيس يک شرکت خدماتي، تجاريسازي ميشود و با توجه به اوضاع کنوني ناشي از نهضتهاي معروف به «بهار عربي» در کشورهاي تونس، مصر، ليبي، سوريه، عراق، يمن و بحرين، انتظار ميرود که اشتغالزايي و سودآوري فراواني را نصيب شاغلان در اين عرصه نمايد. در اين راستا ضمن ايجاد زيرساخت و انجام مراحل قانوني اوليه و اخذ مجوزهاي لازم، شايسته است براي تأمين منابع انساني کارآمد و موردنياز از تعدادي از تخصصهاي ديگر مانند زبان انگليسي و رايانه و حسابرسي و... نيز بهره گرفته شود. سپس با بازاريابي و تبليغات و اطلاعرساني مناسب، بسياري از بيماران متقاضي را شاهد خواهيم بود که به دليل امکانات و تجهيزات و تجربه پزشکان متخصص ايراني از يکسو و هزينههاي کمتر درمان در ايران نسبت به بسياري از کشورهاي غربي از سوي ديگر، مشتريان خدمات اينگونه شرکتها خواهند بود.
سيد علاء نقي زاده
المجلد 11، العدد 37 ، يونيو 1437، ، الصفحة 229-244
المستخلص
يکي از دغدغههاي دانشجويان رشتة زبان و ادبيات عربي ورود به بازار کار پس از فارغالتحصيلي يا حتي همزمان با تحصيل است. طراحي واحد درسي «آموزش مهارت ترجمة متون مطبوعاتي عربي» و ايجاد «کارگاه ترجمه» با همکاري مراکز علمي (دانشگاهها) و مراکز اشتغال (خبرگزاريها، صداوسيما، روزنامهها و مجلات) ميتواند علاوه بر آشنا کردن ...
أكثر
يکي از دغدغههاي دانشجويان رشتة زبان و ادبيات عربي ورود به بازار کار پس از فارغالتحصيلي يا حتي همزمان با تحصيل است. طراحي واحد درسي «آموزش مهارت ترجمة متون مطبوعاتي عربي» و ايجاد «کارگاه ترجمه» با همکاري مراکز علمي (دانشگاهها) و مراکز اشتغال (خبرگزاريها، صداوسيما، روزنامهها و مجلات) ميتواند علاوه بر آشنا کردن دانشجويان با فضاي حاکم بر مراکز اشتغال، مهارت آنها را در اين زمينه تقويت کند و آنها را براي ورود به بازار کار آماده سازد. اين نوشتار کوشيدهاست اهميت «آموزش مهارت ترجمه مطبوعاتي عربي» را نشان دهد و نيز طرحي کاربردي از واحد درسي «کارگاه ترجمه» همراه با سرفصلهاي دروس ارائه دهد. براي اين کار برخي تجارب «خبرگزاري فارس» دراينباره ذکر شد. با اجراي طرح «کارگاه ترجمه» با همکاري دانشگاهها و خبرگزاريهاي معتبر و رسمي و برگزاري دورة «مترجمي/ خبرنگاري»، ميتوان در رفع موانع اشتغال دانشجويان زبان و ادبيات عربي گامي مهم برداشت.
رقيه رستم پور؛ مهناز اعتضادي فر
المجلد 11، العدد 36 ، مارس 1437، ، الصفحة 135-152
المستخلص
ايران جزء ده کشور برتر جهان از نظر جاذبههاي گردشگري تاريخي، طبيعي، فرهنگي، و ديني است. طي ساليان اخير اين جاذبهها توجه گردشگران جهان را بهويژه از جهان عرب و شيعيان به خود جلب کردهاست. واقعيت آن است که ظرفيتهاي جذب گردشگر از کشورهاي عربي به ايران بسيار بيشتر از ميزان موجود است. ميان اين ظرفيت و جمعيتِ جوياي کار دانشآموختگان ...
أكثر
ايران جزء ده کشور برتر جهان از نظر جاذبههاي گردشگري تاريخي، طبيعي، فرهنگي، و ديني است. طي ساليان اخير اين جاذبهها توجه گردشگران جهان را بهويژه از جهان عرب و شيعيان به خود جلب کردهاست. واقعيت آن است که ظرفيتهاي جذب گردشگر از کشورهاي عربي به ايران بسيار بيشتر از ميزان موجود است. ميان اين ظرفيت و جمعيتِ جوياي کار دانشآموختگان زبان و ادبيات عربي که ميتوانند در تحقق اين ظرفيتها نقشآفرين باشند، حلقة مفقودهاي بنام مهارتهاي کارآفريني قرار دارد. اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد پاسخ دادن به اين پرسش است که زمينهها، بايستهها و راهکارهاي کارآفريني زباندانان و دانشآموختگان زبان عربي در عرصه توريسم در کشور چيست؟ يافتههاي اين مقاله نشان ميدهد که ظرفيتها و مزيتهاي نسبي ايران براي گردشگران عرب بهخصوص شيعيان بسيار بالاست. بازنگري در برخي دروس رشته زبان و ادبيات عربي، تشکيل شرکتهاي گردشگري با محوريت بهکارگيري دانشآموختگان زبان عربي، افزايش حمايتهاي دولتي از دانشآموختگان بهخصوص با برگزاري دورههاي مهارتافزايي و راهنمايي توريست، و تشکيل حلقههاي همکاري ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت امور خارجه، بخش فرهنگي سفارتخانههاي عربي و انجمن زبان و ادبيات عربي، ميتواند به افزايش کارآفريني دانشآموختگان زبان و ادبيات عربي در عرصه گردشگري کمک کند.
مصطفي جوانرودي؛ نسيم شريفي
المجلد 11، العدد 35 ، ديسمبر 1436، ، الصفحة 191-214
المستخلص
اگر چه کارآفريني رويکرد جديد در نظام آموزش عالي است؛ اما فراواني دانشآموختگان فاقد تواناييهاي فردي و مهارتهاي لازم براي راهاندازي کسبوکار مناسب، آن را چالش ميکشد. زبان عربي، علاوه بر ايـنکـه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامي است و با زبان فارسي کاملاً آميخته است، ضروريترين ابزار دادوستد علمي و فرهنگي در بيشتر رشتههاي ...
أكثر
اگر چه کارآفريني رويکرد جديد در نظام آموزش عالي است؛ اما فراواني دانشآموختگان فاقد تواناييهاي فردي و مهارتهاي لازم براي راهاندازي کسبوکار مناسب، آن را چالش ميکشد. زبان عربي، علاوه بر ايـنکـه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامي است و با زبان فارسي کاملاً آميخته است، ضروريترين ابزار دادوستد علمي و فرهنگي در بيشتر رشتههاي علوم انساني ازجمله علوم قرآني، فقه، فلسفه، اقتصاد، تاريخ، الهيات، و... است. ازاينرو گروههاي زبان و ادبيات عربي دانشگاهها ميتوانند با اقداماتي از قبيل: اصـلاح سرفصلهاي درسي و ايجاد درسهاي جديد متناسب با نياز جامعه، بهروز کردن خلاقيتها و ِ، ايجاد گرايشهاي جديد و ميانرشتهاي، توجه به ويژگيهاي کارآفرينانة دانشجويان براي ترويج قابليتهاي کارآفريني در دانشجويان اين رشته گام بردارند، تا ضمن همسويي با دنياي کار و پيشبيني نيازهاي اجتماعي، ظرفيتهاي کارآفريني، ابتکار و خلاقيت را در نيروي انساني توسعه دهند و امکان اشتغال دانشآموختگان رشته زبان و ادبيارا فراهم سازند. اين پژوهش از نوع توصيفي ـ تحليلي است و در آن براي جمعآوري اطلاعات از روش کتابخانهاي و انجام مصاحبه با صاحبنظران رشته کارآفريني استفاده شدهاست.