سيد اسماعيل قاسمي موسوي؛ علي نظري
المجلد 11، العدد 37 ، يونيو 1437، ، الصفحة 195-211
المستخلص
تدريس ترجمه يکي از مباحث مشکلآفرين براي مدرسان و دانشجويان زبانهاي خارجي، ازجمله رشته زبان و ادبيات عربي است. براي برطرف کردن اين مشکل و همچنين ساده کردن راه ورود دانشجويان اين رشته به بازار کار لازم است تخصصهاي موردنياز براي ورود به بازار کار در برنامه درسي گنجانده شود. در اين مقاله با توجه به تجربيات نويسندگان و مطالعاتي که ...
أكثر
تدريس ترجمه يکي از مباحث مشکلآفرين براي مدرسان و دانشجويان زبانهاي خارجي، ازجمله رشته زبان و ادبيات عربي است. براي برطرف کردن اين مشکل و همچنين ساده کردن راه ورود دانشجويان اين رشته به بازار کار لازم است تخصصهاي موردنياز براي ورود به بازار کار در برنامه درسي گنجانده شود. در اين مقاله با توجه به تجربيات نويسندگان و مطالعاتي که در زمينة آموزش ترجمه انجام شدهاست و نيز با نگاهي به مراکز ترجمه و شيوه آموزش برخي دانشگاههاي معتبر، کوشش شده تا به روش تحليلي ـ توصيفي و مطالعة کتابخانهاي، نقشة راه، اهداف، و راهکارهايي براي تدريس ترجمه در مقاطع کارشناسي و تحصيلات تکميلي تبيين شود. اين اهداف و راهکارها در دو سطح کوتاهمدت و بلندمدت ارائه شدهاست. در پايان، نتايجي مانند لزوم تغيير سرفصلهاي موجود و تدوين سرفصلهاي تمرينمحور و دانشجومحور، کاربردي، و کارآفرين به دست آمدهاست.
سيد عدنان اشکوري؛ طارق ياراحمدي
المجلد 11، العدد 35 ، ديسمبر 1436، ، الصفحة 151-170
المستخلص
امروزه داشتن مدرک براي افراد جوياي شغل در بازار کار داخلي و احياناً خارجي گرچه لازم است ولي بهتنهايي کافي نيست. فرد جوياي کار براي ورود به بسياري از مشاغل به مهارتهايي نياز دارد که بدون داشتن اين مهارتها از عهده انجام آنها بر نخواهد آمد. رشته زبان عربي و دانشآموختگان آن نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. ازآنجاکه طي ساليان اخير ...
أكثر
امروزه داشتن مدرک براي افراد جوياي شغل در بازار کار داخلي و احياناً خارجي گرچه لازم است ولي بهتنهايي کافي نيست. فرد جوياي کار براي ورود به بسياري از مشاغل به مهارتهايي نياز دارد که بدون داشتن اين مهارتها از عهده انجام آنها بر نخواهد آمد. رشته زبان عربي و دانشآموختگان آن نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. ازآنجاکه طي ساليان اخير موقعيتهاي پيشآمده در ايران فرصتهاي شغلي زيادي به وجود آورده که بازار کار رشتة زبان عربي را بيشتر از پيش گسترش داده، ورود به بازار کار رشتة زبان عربي نيز مستلزم داشتن مهارتهاي مربوط به زمينههاي شغلي است. در اين مقاله ميخواهيم با روش توصيفي ـ تحليلي، زمينههاي اشتغال فارغالتحصيلان رشتة زبان عربي را برشماريم و با روش پيمايشي، طرح پرسشنامه و اجراي آن در پنج دانشگاه شهر تهران و در ميان دانشجويان کارشناسي ارشد، اساتيد و خبرگان اين رشته، نظر آنان را در مورد ميزان آمادگي دانشجويان براي ورود به بازار کار به تفکيک فرصتهاي شغلي جويا شويم. پارهاي از نتايج حاکي از آن است که بسياري از دانشجويان مهارتهاي اکتسابي خود را در آموزشهاي دانشگاهي، در حد متوسط يا پايين ميبينند. در پايان، پيشنهادها و راهکارهايي براي بهبود وضعيت موجود ارائه شدهاست.