مرتضي براري رئيسي؛ ابوالحسن امين مقدسي؛ شهريار نيازي؛ سعد الله همايوني
المستخلص
دغدغهی اشغالگری در جهان اسلام، به ویژه فلسطین، یکی از موضوعات مهمی است که گفتمانهای بسیاری برای حل آن شکل گرفته است. تا جایی که این موضوع در سینمای فلسطین که خود جلوهای از هنر و ادبیات مقاومت است، نمود پیدا کرده است. مسألة اصلی که این پژوهش به دنبال واکاوی ابعاد آن است، چگونگی بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی در فیلم فلسطینی «عمر» ...
أكثر
دغدغهی اشغالگری در جهان اسلام، به ویژه فلسطین، یکی از موضوعات مهمی است که گفتمانهای بسیاری برای حل آن شکل گرفته است. تا جایی که این موضوع در سینمای فلسطین که خود جلوهای از هنر و ادبیات مقاومت است، نمود پیدا کرده است. مسألة اصلی که این پژوهش به دنبال واکاوی ابعاد آن است، چگونگی بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی در فیلم فلسطینی «عمر» به کارگردانی هانی ابوأسعد و نیز کشف دلالتهای گفتمان حاکم بر فیلم است. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا با کشف گفتمانهای حاکم بر جوامع از طریق متون هنری، از زاویهای متفاوت به مسئلهی فلسطین مینگرد و نگاهی نو در خواننده ایجاد میکند. در همین راستا، این مقاله با تکیه بر روش تحلیل گفتمان انتقادی لاکلائو و موفه، به بررسی گفتمانهای درگیر در فیلم «عمر»، از منظر نشانهشناسی میپردازد. از جمله مهمترین یافتههای پژوهش در فیلم «عمر» سه گفتمان اصلی: مقاومت، اشغال و خیانت است. هر یک از شخصیتهای این فیلم، به نوعی نمایندة یکی از این سه گفتمان بوده که در عاملیت سوژگی خود، هویت طبقاتی خاصشان را بیان میکنند. در پایان، گفتمان مقاومت با نگاهی انتقادی نسبت به وضعیت موجود با کاربست دالهای خالی وضعیت آرمانی را بازنمایی میکند و با اسطورهسازی و ساختارشکنی، چرخه معیوب اشغالگری و خیانت را متوقف میکند و عرصه سیاسی را به نفع خویش تغییر میدهد.
سعيد تاجيک؛ شمسي واقف زاده
المجلد 15، العدد 53 ، مارس 2020، ، الصفحة 103-122
المستخلص
در گفتمان روايي «ژنت»، بر داستان و چگونگي بيان آن يعني گفتمان، هر دو تأکيد ميگردد و به روايت به عنوان تعاملي ميان داستان و گفتمان نگريسته ميشود. گفتمان در اين رويکرد سه جنبه دارد: الف) زمان که خود متشکل است از: نظم، تداوم، تکرار؛ ب) وجه؛ ج) لحن. نظريۀ ژنت به توصيف روابط ميان جهان روايتشده، روايت در چهارچوب نمودهشده و روايتگري ...
أكثر
در گفتمان روايي «ژنت»، بر داستان و چگونگي بيان آن يعني گفتمان، هر دو تأکيد ميگردد و به روايت به عنوان تعاملي ميان داستان و گفتمان نگريسته ميشود. گفتمان در اين رويکرد سه جنبه دارد: الف) زمان که خود متشکل است از: نظم، تداوم، تکرار؛ ب) وجه؛ ج) لحن. نظريۀ ژنت به توصيف روابط ميان جهان روايتشده، روايت در چهارچوب نمودهشده و روايتگري ميپردازد. در اين جستار به روش توصيفي ـ تحليلي سعي شده علاوه بر معرفي نظريۀ ژنت و اثبات کاربست اين رويکرد بر تحليل رمانهاي عربي، با بررسي ساختار زمان، کانونهاي روايت، فاصلۀ روايت با بيان راوي و انواع ديدگاه بهکاررفته در رمان، به تحليل متن روايي پرداخته و توانايي داستانپردازي نويسنده در شکل دادن به نظام و ساختار روايي رمان، سنجيده شود. اين رمان از نظم روايي مثبتي برخوردار است اما شخصيتهاي اصلي آن بازگشتهايي به خاطرات خود دارند که اين امر، روايت را دچار زمانپريشي گذشتهنگر ساختهاست. نويسنده از تلخيص براي معرفي شخصيتهاي فرعي داستان استفاده کرده و گاه با حذف رويدادهاي واقعشده، بر روند روايتگري سرعت ميبخشد. با هدف بالا بردن ميزان اضطراب داستان، گاه صحنه، به صورت نقلقول مستقيم آزاد جريان مييابد. تکرارها همگي نمادهايي معنادارند. راوي، برونداستاني و داناي کل است و به ارزيابي ديدهها و شنيدههاي خود نميپردازد.
رضا أفخمي عقدا؛ سجاد بردانيا
المجلد 11، العدد 35 ، ديسمبر 1436، ، الصفحة 61-78
المستخلص
با شکست فلسطين در سال 1948م. ادبيات مقاومت اين سرزمين وارد مرحلة جديدي شد. عمر ابوريشه (1908-1990م)، شاعر مقاومت سوريه، ازجمله شاعراني است که حجم زيادي از شعر خود را در دفاع از فلسطين سروده و توجه ويژهاي به شهيد و شهادت داشتهاست. اين پژوهش با هدف بررسي ويژگيهاي شهيدان فلسطيني در شعر ابوريشه و نمادپردازي شاعر از شهيدان فلسطين با توجه به ...
أكثر
با شکست فلسطين در سال 1948م. ادبيات مقاومت اين سرزمين وارد مرحلة جديدي شد. عمر ابوريشه (1908-1990م)، شاعر مقاومت سوريه، ازجمله شاعراني است که حجم زيادي از شعر خود را در دفاع از فلسطين سروده و توجه ويژهاي به شهيد و شهادت داشتهاست. اين پژوهش با هدف بررسي ويژگيهاي شهيدان فلسطيني در شعر ابوريشه و نمادپردازي شاعر از شهيدان فلسطين با توجه به دو برهة زماني حساس از وضعيت کشور فلسطين يعني سال 1948م و 1967م انجام شدهاست و با روش توصيفي ـ تحليلي دريافته ميشود که در شعر ابوريشه شهيدان به خصال نيک انساني ازجمله حقير شمردن دنيا، حافظ مجد و عظمت وطن، ايثارگر و فداکار، روشنضمير، آگاه به مسائل روزگار، و... آراستهاند. ابوريشه اين مفاهيم را بنا به مقتضيات زمانه و حوادث آن در سه نماد متفاوت از شهيدان ارائه ميکند: يکم: شهيد نماد جوان فلسطيني است که در راه برافراشته نگهداشتن پرچم استقلال فلسطين به شهادت ميرسد؛ دوم: شهيد نماد رهبر و پيشواي جامعه است که دوشادوش مردم فلسطين با دشمن ميجنگد و به شهادت ميرسد؛ سوم: شهيد نماد هر فلسطيني است که هرگز از قدرت دشمن نميهراسد و شيفتة دلسوزي، ترحم، مهر و محبت ظاهري و... او نميشود و با وي مقابله ميکند تا به شهادت ميرسد.
جواد اصغري
المجلد 6، العدد 16 ، أكتوبر 1431، ، الصفحة 51-72
المستخلص
نتطرّق في هذا المقال الي أحد من أبرز الروائيين الفلسطينيين و الذي لم يعرف بعد في ايران، و نستعرض خمساً من أعماله الروائية هي «طيور الحذر» و «طفل الممحاة» و «أعراس آمنة» و «مجرد 2 فقط» و «حارس المدينة الضائعة». إستخدم ابراهيم نصرالله في أعماله هذه، أساليب سردية متنوّعة مثل «الواقعية السحرية» و «رواية ...
أكثر
نتطرّق في هذا المقال الي أحد من أبرز الروائيين الفلسطينيين و الذي لم يعرف بعد في ايران، و نستعرض خمساً من أعماله الروائية هي «طيور الحذر» و «طفل الممحاة» و «أعراس آمنة» و «مجرد 2 فقط» و «حارس المدينة الضائعة». إستخدم ابراهيم نصرالله في أعماله هذه، أساليب سردية متنوّعة مثل «الواقعية السحرية» و «رواية الأصوات» و «تيار الوعي» و «الطفل الراوي» و اختار الکاتبين الشهيرين العالميين جوزة ساراماغو و ميلان کوندرا نموذجاً له، و يشاهد التناصّ بينه و بين بعض أعمال نظرائه الروائيين.
جهانگير اميري؛ سعيد اکبري
المجلد 4، العدد 9 ، يونيو 1429، ، الصفحة 83-104
المستخلص
مظفر النواب شاعر عراقي ثوري ينحدر نسبه إلي أسرة النواب العريقة التي تحظي باحترام وتبجيل بالغين دخل شاعر في مقتبل عمره في حقل السياسه فقام بمعارضة الأ نظمة العراقية المستبدّة وقضي قسطاً کبيراً من حياته إما مسجوناًَ وإما منفيّا.جعل شعره في خدمة الکفاح والمقاومة.فلذا يحتل شعر المقاومه حيزاً کبيراً من ديوانه الضخم. و يدافع مظفر النواب ...
أكثر
مظفر النواب شاعر عراقي ثوري ينحدر نسبه إلي أسرة النواب العريقة التي تحظي باحترام وتبجيل بالغين دخل شاعر في مقتبل عمره في حقل السياسه فقام بمعارضة الأ نظمة العراقية المستبدّة وقضي قسطاً کبيراً من حياته إما مسجوناًَ وإما منفيّا.جعل شعره في خدمة الکفاح والمقاومة.فلذا يحتل شعر المقاومه حيزاً کبيراً من ديوانه الضخم. و يدافع مظفر النواب في اُشعار ه عن الشعب الفلسطيني المضطهد ويدعو کافة المسلمين إلي تحرير فلسطين المحتلة من نير الصهاينه الغاصبين. تحمل أشعار مظفرالنواب حماسة متوقدة وثورة عنيفة ضدالصهاينة و حکامهم فأشبه ما يکون ببرکان ٍ غاضب متفجّر تتَطاير شرارها وتحرق الظالمين والخونةّ فتجلهم رماداً. هکذا وقفَ مظفر النواب شعره لمعارضة الاستبداد والدفاع عن الانتفاضة الفلسطينية.وقمع الظالمين وکبت المعتدين.
وأما مانرمي إليه في هذا البحث فهو اَن نرسم جوانب من حياة الشاعر المجهوله و نقدم شرحاً وتحليلاً لبعض ما أنشده في هذا المجال مع إلا ذعان بأن هذا غيض من فيض وقليلٌ من کثير ونرجوأن نکون قد استطعنا أن نعرّف ببعض ملامح شخصية الشاعر الذي ليس معروفاً في إيران کماهو حقه. راجين أن ينال رضا القارئين واعجابهم.
عزّت ملاّ ابراهيمي
المجلد 3، العدد 8 ، ديسمبر 1428، ، الصفحة 101-116
المستخلص
تعتبر حرب يونيو/ حزيران 1967 نقطة تحول في تاريخ الشعب الفلسطيني. و قد خيمت ظلال هذه الحادثة علي جميع مرافق حياة الفلسطينيين. و کان الشعر الفلسطيني المعاصر أحد أهم المرافق حيث فتحت منذ تلک البرهة آفاقاً و نظرة جديدة أمام الشعر الفلسطيني المعاصر. و برزت فيه بوضوح مفاهيم جديدة مثل دعم المقاومة المسلحة و الشوق المتزايد للعودة الي الوطن ...
أكثر
تعتبر حرب يونيو/ حزيران 1967 نقطة تحول في تاريخ الشعب الفلسطيني. و قد خيمت ظلال هذه الحادثة علي جميع مرافق حياة الفلسطينيين. و کان الشعر الفلسطيني المعاصر أحد أهم المرافق حيث فتحت منذ تلک البرهة آفاقاً و نظرة جديدة أمام الشعر الفلسطيني المعاصر. و برزت فيه بوضوح مفاهيم جديدة مثل دعم المقاومة المسلحة و الشوق المتزايد للعودة الي الوطن و الاستشهاد و التفاني. علاوة علي ذلک کان من أهم معطيات حرب حزيران تأثر الشعر الفلسطيني المعاصر بالتيارات الشعرية في العالم العربي، سواء من حيث الترکيب و المضمون أو الصورة الفنية و السرد الأسطوري و الرمزية و الميل إلي نظم الشعر الحر و ترک الأسلوب التقليدي الکلاسيکي.