تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
ادبی
بررسی داستان بسیار کوتاه ادبیات معاصر عمان در مجموعة «موجی بیرون دریا»

جمیله ترابی؛ ناهده فوزی

دوره 15، شماره 51 ، شهریور 1398، ، صفحه 25-42

چکیده
   داستان بسیار کوتاه، یکی از ژانرهای داستانی است که در سنوات اخیر مورد توجه داستان‌نویسان عمانی قرار گرفته و آثار قابل ملاحظه‌ای از نظر کیفی در صحنه ادبیات معاصر عمان منتشر شده‌است. در این پژوهش نگارنده با تکیه بر روش تحلیلی ـ توصیفی، مجموعه «موجی بیرون دریا» اثر عزیزة الطائی را به عنوان یکی از آثار برجستة عمانی، جهت بررسی ...  بیشتر

ادبی
القرآءة النقدیة السوسیولوجیة للتناص القرآنی فی شعر محمد بن عبدالمطلب

ابوالحسن امین‌مقدسی؛ طاهره حیدری

دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، ، صفحه 143-166

چکیده
  یتزیّن الشعر العربی المعاصر باستخدام أنواع التناص نحو التناص التاریخی، والدینی و.. الخ. یهدف هذا المقال إلى أن یجسّد التناص القرآنی فی أشعار محمد بن عبدالمطلب، توصّلاً إلى إجابة مطلوبة لهذین السؤالین: لماذا استخدم الشاعر التناص القرآنی خلال أشعاره؟ ومن أیة أسباب ینبع ویتأثر هذا النوع من التناص القرآنی؟. القراءة النقدیة للأبیات ...  بیشتر

بینامتنی در نمایشنامه (الملک هو الملک)

فاطمه قادری؛ سلاله رخ

دوره 8، شماره 24 ، آبان 1391، ، صفحه 1-23

چکیده
  چکیده سعدالله ونوس ازنمایشنامه نویسان بزرگ سوریه است که برای شکوفایی نمایشنامه عربی تلاش بسیارنمود. آثار سعدالله ونوس جایگاه والایی درمیان نمایشنامه های عربی اصیل دارد، از جمله آنها می توان به نمایشنامه (الملک هو الملک) اشاره نمود که از نمونه های برجسته نمایشنامه ای معاصر است این نمایشنامه به مسائل روزعرب پرداخته، واقعیت های جامعه ...  بیشتر

تجلیات الحواریه فی أهل الکهف لتوفیق الحکیم

حسین یوسفی (آملی)؛ فاطمه خرمیان

دوره 8، شماره 23 ، تیر 1391، ، صفحه 99-123

چکیده
  الملخص  الأدب لونٌ من التعامل، ولذا یعتبر الأدب و أثره تابعاً للآثار السابقة و التی تلیه فی مضمون الحوار، والذی یقال له فی الأدب «الحواریة»، کما هو معروف.فإنّ او الحوار یحتاج إلی الطرف الثانی لأجل ایجاد اول صوت او کلام یؤدی الی ایجاد جواب من شخص آخر، ومن هنا فإن للتعامل فی أثر أدبی لابد من وجود أطراف أخری لیتم هذا الحوار.    ...  بیشتر

انواع بینامتنیِ متن: بررسی موردی مقامات بدیع الزمان همدانی

شهریار نیازی؛ عبدالله حسینی

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  اهمیت بینامتنی در گسترش فضای متنی مقامات است که از طریق مراجع گوناگون و همبستگی روابط حضور و غیاب در داخل آن، تحقق می­یابد. از این رو فراخوانی متون سنتی،  به­ویژه شعر، خواننده را با شکل فرهنگی کامل زمان بدیع الزمان همدانی آشنا می­سازد، لذا به منظور کار آیی  بهتر قصیده وعمق تاثیر آن، بدیع  الزمان همدانی  تلاش می کند تا  ...  بیشتر

بینامتنى دینى در ادبیات زنان کویت (بررسی موردی سعاد الصباح)

فاطمه ذوالقدر

دوره 6، شماره 16 ، مهر 1389، ، صفحه 13-32

چکیده
  ادبیات در کشور کویت نسبت به دیگر کشورهاى  عربى قدمت ودیرینه کمترى دارد وآنچنان که شایسته جایگاه والاى ادبیات می­باشد مورد توجه وبررسى قرار نگرفته است، به­ویژه شعر و ادبیات زنان کویتى. بحث حاضر ضمن اشاره اجمالى به  کتب ومقالاتى که درباره ى شاعر کویتى « سعاد الصباح »  نگاشته شده است، برخى از اشعار این شاعر بزرگ را از ...  بیشتر

بینامتنی دیوان ابوالعتاهیه با نهج‌البلاغه

مرتضی قائمی

دوره 4، شماره 9 ، تیر 1387، ، صفحه 157-186

چکیده
  بینا متنی یکی از گرایشهای نقد جدید است که به ارتباط و تعامل بین متون می‌پردازد. نظریه بینا متنی زاییده افکار و نظر یات گوناگونی است که زبان شناسان، ساختار گرایان، صورت گرایان و... ارائه کردند. علی (ع) منبع فیاض و چشمه جوشان علم و ادب است که در عرصة زهد و حکمت نیزبعد از پیامبر اکرم (ص) گوی سبقت را از همگان ربوده است و ابوالعتاهیه به عنوان ...  بیشتر