علي خالقي؛ عاطي عبيات
المستخلص
زیبایی کیمیایی است که مس زبان را به طلای شعر بدل میکند و از زبان، گوهری تابان میسازد پس جوهر شعر، همین زیبایی است و این گوهر، شناختنی و شایستهی بررسی میباشد.برای رسیدن به یک بینش درست و شناخت کامل از سرایندگان، میتوان از ابزار و دریچهی زیباشناسی، به کنه و عمق افکار و عوالم درونی و احساسی سرایندگان دست پیدا کرد و از این ...
أكثر
زیبایی کیمیایی است که مس زبان را به طلای شعر بدل میکند و از زبان، گوهری تابان میسازد پس جوهر شعر، همین زیبایی است و این گوهر، شناختنی و شایستهی بررسی میباشد.برای رسیدن به یک بینش درست و شناخت کامل از سرایندگان، میتوان از ابزار و دریچهی زیباشناسی، به کنه و عمق افکار و عوالم درونی و احساسی سرایندگان دست پیدا کرد و از این طریق به زوایا و خبایای ذهن آنها وارد شد و با درک و بصیرت بیشتری در اشعارشان تأمّل کرد. سلیمان العیسی ازجمله پیشگامان شعر کودک سوریا وجهان عرب میباشد. دیوان الأطفال (کودکان) سلیمان العیسی جزء اشعاری هنری و آموزشی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان است؛ قصیده «حُرُوفنَا الجَميلَة» قصیدهای آموزشی برای حروف الفبای عربی است که با اسلوبی منحصربفرد با توجّه به اصول زبیاشناسی و تصویرپردازیهای هنری در استعارات و تشبیهات سروده شده است. پژوهش حاضر با عنوان تحلیل زیباییشناسی در قصیده "حُرُوفُنَا الجَمیلَة" و با هدف شناخت و معرّفی جنبههای زیباشناسی این سروده تدوین شده است. در اين جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسي دادهها ميپردازيم و مطالب آن از طریق مطالعات کتابخانهای فراهم شده است. مهمّترین جنبههای زیباشناسی فلسفی در قصيده "حُرُوفُنَا الجَمیلَة" به نتايج ذيل مي انجامد: عناصر زيباييشناختي همانند: تناسب، تعادل وتوازن، نظم وترتیب، وحدت، حدّ معین، وصنعت کمال داراي يک سير منطقي هستند که به موسيقي شنيدني ميانجامد و در کنار معاني قصيده کودک را در آموزش ياري ميرساند همچنين شاعر با بهرهگیری از عناصر زیباشناسی سخن، به تصویرآفرینی در سطوح موسیقی و عاطفه در این قصیده پرداخته است.
ادبي
حسين عابدي؛ تورج زيني وند؛ علي سليمي؛ فاطمه کلاهچيان
المجلد 11، العدد 37 ، يونيو 1437، ، الصفحة 89-113
المستخلص
پديدة «کودک جنگ» براي شاعران مقاومت در حکم نشانه و مادة بامعنايي است که هويتدهندة بخشي از گفتمان پايداري و ساختارها و مناسبات دروني و بيروني آن است. در شعر محمود درويش، شماري از نقشها و دلالتهايي روايت ميشوند که ارتباطي استوار ميان معصوميت کودکي و دنياي پرخشونت جنگ را بازسازي ميکنند و معناهاي محتمل و گستردهاي را به ...
أكثر
پديدة «کودک جنگ» براي شاعران مقاومت در حکم نشانه و مادة بامعنايي است که هويتدهندة بخشي از گفتمان پايداري و ساختارها و مناسبات دروني و بيروني آن است. در شعر محمود درويش، شماري از نقشها و دلالتهايي روايت ميشوند که ارتباطي استوار ميان معصوميت کودکي و دنياي پرخشونت جنگ را بازسازي ميکنند و معناهاي محتمل و گستردهاي را به اين مفهوم پاک بشري متصل ميسازند. در اين مقاله با کمک رهيافتهاي مختلف نشانهشناسي و روش توصيف و تحليل متن، شعر محمود درويش با موضوع کودک جنگ، تجزيه و معنايابي ميشود و لايههاي فکري و نشانههايي همچون: عنوان، بينامتن، زمان، مکان، شخصيت، روايت، مؤلف، شگردهاي ياريرسان به خواننده براي کشف معناهاي اضافي، و نيز ديگر رمزگان موجود تحليل و ارزيابي ميشود. نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که شعر کودک در آثار محمود درويش بيشتر کودکانهنما است تا کودکانه؛ يعني زبان آن بزرگسالانه است و تنها موضوع آن کودکانند. شعر او نشانه و بازتابي از يک زندگي است؛ زندگي خصوصي و عمومي يک شاعر که از بُعد کودکانة آن، هم در ميان نشانههاي دلپذير و هم در ميان نشانههاي آزاردهنده در نوسان است. در شعر وي علاوه بر عناصر درونمتن، تکية فراواني بر عناصر فرامتن و سوانح زندگي مؤلف ميشود. از ميان نشانههاي شعر او سه نشانة زمان، مکان و شخصيت پربسامدترين نشانههاي متني هستند و همگي اين نشانهها امکان تأويلهاي گوناگون از شعر درويش را فراهم ميسازند.