تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
کنشگری موسیقی بر نشانه‏‌شناسی شکست در شعر نزار قبانی

محبوبه پارسایی؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ بهار صدیقی؛ سیدحسین سیدی

دوره 16، شماره 57 ، اسفند 1399، ، صفحه 23-43

چکیده
  از عوامل تأثیرگذار در استحکام تصویر هنری و زیبایی قصیده‏های نزار قبانی، ساختار موسیقایی زیبا و مناسب آن است. این شاعر نامدار، با به ‏کارگیری هنرمندانۀ آرایه‏‏‏های لفظی و معنوی، انسجام موسیقایی را قوّت می بخشد،.اهمّیت این پژوهش در این است که به بررسی زیبا‏شناختی تصویر شکست در شعر شاعر می‌‏‌پردازد و ارتباط آن ‌را با موسیقی ...  بیشتر

ادبی
المستویات الصّوتیة و الإیدیولوجیة و أثرهما الدلالی فی الصحیفة الصادقیة

Hossein Mohammadian؛ HoJJatollah Fesanghari؛ Mahdi KHorrami

دوره 14، شماره 48 ، آذر 1397، ، صفحه 123-148

چکیده
  الأسلوبیة تُعتبر منهجاً للتّحلیل الأدبی وتقسّم النصّ إلی خمس مستویات: الصّوتی، واللّغوی، والترکیبی، والبلاغی (الدلالی)، والایدیولوجی و تدرس و تحلّل أهمّ المیزات و الخصائص البارزة الّتی تلعب دوراً هامّاً فی خلق الأسلوب الفردی فی کلّ من المستویات المذکورة آنفا. و إنّ الصحیفة الصادقیة من النصوص الأدبیّة الملیئة بالمعارف الإلهیّة ...  بیشتر

ادبی
دراسة جمالیة التصویر الفنّی و الموسیقی الداخلیة فی الصحیفة السجادیة (أدعیة 23، 24، 25 نموذجا)
دوره 10، شماره 33 ، اسفند 1393، ، صفحه 57-76

چکیده
  أدعیة الإمام السجاد (ع) من حیث الأسلوب تختلف عمّا سواها من آثار الأئمة المعصومین (ع) التی وصلت إلینا. الإمام السجاد (ع) فی کتاب الصحیفة، فتح فصلا جدیدا فی الأدب یُسمّی أدب الدعاء، حیث یُعتبَر هذا الأدب من أبرز وأجمل النصوص العربیة. ما أُودع فی هذا الکتاب من تشبیهات، واستعارات، وکنایات، یعرض صورا فنیّة رائعة تدلّ علی مدی اهتمام الإمام ...  بیشتر

فضای موسیقیایی معلقه ی امرؤالقیس

مرتضی قائمی؛ علی باقر طاهری نیا؛ مجید صمدی

دوره 5، شماره 12 ، مهر 1388، ، صفحه 107-134

چکیده
  یکی از عناصر مؤثر در زیبایی معلقة امرؤالقیس، موسیقی روان و دل­پذیر آن است. این شاعر بزرگ، با انتخاب بحـر طویل، حرف روی لام مکسور که دارای کشش صوتی فراوانی است،، حروف، الفاظ و هجاهای آهنگین و مناسب با مقتضای حال و نیز صنایع لفظی و معنوی‌ای چون جناس و مراعات نظیر،- که به تکرار و وحدت موسیقی شعر کمک می­کنند،- قصیدة خود را بسیار آهنگین ...  بیشتر