المؤلفون
المستخلص
التعليم نشاط دقيق،مهني،متقن يهدف إلي إنشاء التعلم الثابت والبليغ.نوع التعلم الذي قد إنقسم إلي ثلاث مستويات :التذکار، الادراک والاستخدام ،يعدّ متقلباً رئيسيا وأساسياً في التعليم الناجح والاثير .کل واحد من هذه المستويات الثلاثة في حاجة الي الافادة من الاستراتيجيات والتقنيات الخاصة حسب جوهرها.هذه الاستراتيجيات والتقنيات صالحة للاستعمال علي شاکلة اعتيادية ،اتصالية واغنائية .تستعمل الاعتيادية بغية التقديم ،الممارسة و الارتکاس وتستخدم الاتصالية والاغنائية لاجل تدعيم التعلم وتزيده.يتطلب کل نوع من انواع المحتويات توظيف التقنيات الخاصة به حسب المستويات الثلاثة السالفة الذکر وإلا لاتتحقق نتيجة نافعة و مرجوة للتعليم کما ينبغي.کذلک سيتحسن تعليم ماده الصرف والنحو وتعلمها بالنظر للمستويات الثلاثة المذ کورة آنفاً وباستخدام الاستراتيجيات والتقنيات في مکانها وموقعها اللذين يناسبانها.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
نقش راهبردها و فنون آموزشی در تدریس صرف و نحو عربی
المؤلفون [Persian]
- مریم پورچمشیدی
- زهرا افضلی
المستخلص [Persian]
آموزش فعالیتی دقیق، حرفهای و ماهرانه است که هدف نهایی آن ایجاد یادگیری پایدار و عمیق است. نوع یادگیری یک متغیر عمده و اساسی در آموزش موفق و مؤثر محسوب میشود که در سه سطح به خاطر سپاری، ادراک و به کارگیری تقسیم شده است. هر یک از این سه سطح بر اساس ماهیت خود، نیازمند بهره گیری از راهبردها و فنون آموزشی خاصی است. این راهبردها و فنون به شکل عادی، رابطهای و پر بارسازی قابل استفادهاند. راهبردها و فنون عادی به منظور ارائه، تمرین و بازخورد و راهبردها و فنون رابطهای و پربارسازی جهت تقویت و افزایش یادگیری به کار گرفته میشوند. آموزش هر نوع محتوایی بر اساس سه سطح مذکور (به خاطر سپاری، ادراک و به کارگیری) مستلزم بهره گیری از فنون خاص خود است، در غیر این صورت، نتیجه آموزش چندان مطلوب و مفید نخواهد بود. محتوی درس صرف و نحو عربی نیز با در نظر گرفتن سه سطح مذکور و با به کارگیری راهبردها و فنون آموزشی هر یک در جایگاه و موقعیت مناسب خود می تواند یاددهی و یادگیری این درس را بهبود بخشد.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- صرف و نحو
- به خاطرسپاری
- ادراک
- به کارگیری