آسیبشناسی اجتماعی در «عمارة یعقوبیان»؛
با رویکرد تحلیلی مدرنیستی
مجید
صالح بک
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علّامه طباطبائی
author
مجید
قاسمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علّامه طباطبائی
author
text
article
2023
ara
علاء الأسوانی در رمان «عمارة یعقوبیان» با بهرهگیری از چندین ویژگی مدرنیستی، بیماریهای جامعة مصر را برمیشمرد و ریشهیابی میکند. این پژوهش میکوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی، این دسته از ویژگیها و نمودهای آنها را در این رمان آشکار سازد. برای مثال، یکی از ویژگیها این است که در این متن به یک ساخت اکتفا نمیشود، بلکه متن از روساخت فراتر میرود، اسوانی نیز از این فن بهره گرفتهاست؛ وی در رمان «عمارة یعقوبیان» به نحوی گسترده تابوهای جنسی را بیان میدارد اما با بیان آنها، لذتهای جنسی را در دورنگری خود جای نمیدهد، بلکه مقصود او ریشهیابی انحرافات جنسی است که بر جامعة مصر سلطه یافتهاست. نویسنده بر این باور است که انحراف جنسی ـ به عنوان یک پدیده ـ نوعی بیماری است که مصریان در دهة هفتاد قرن بیستم به آن دچار شدهاند. در نظر وی این بیماری حاصل نگرش متحجرانه به جنس مؤنث است. اما اسوانی در رمان «عمارة یعقوبیان» مستقیماً این نظر را بیان نمیدارد، بلکه آن را به شیوة مدرنیستی در ژرفساخت مینهد و خود زیرکانه در لباس یک عکّاس ظاهر میشود، چراکه قصد دارد به نحوی آرام و بدون اینکه مخاطب از او برنجد، این بیماری را درمان کند. قهرمانزدایی از شخصیت داستانی، شیوة تداخل داستانها و همچنین شیوههای جریان سیال ذهن اعم از «بازگشت به گذشته»، «پیشگویی» و «گفتوگوی درونی» از تکنیکهای مدرنیستی دیگری است که اسوانی در رمان «عمارة یعقوبیان» از آنها بهره گرفته و سعی میکند از آن طریق مشکلات جامعة مصر به عنوان یک درد را بیان و ریشهیابی نماید.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
1
22
https://iaall.iranjournals.ir/article_50306_3aa4333894d3374f962df2c2767797a2.pdf
زیباییشناسی انسجام آوایی در خاتمة آیات سورة آل عمران
خلیل
باستان
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی
author
حسن
ساقی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی
author
mohsen
zarezadeh
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی
author
text
article
2023
ara
حضور حرفی خاص و تکرار آن در انسجام زیباشناسانة سخن دخیل است و به تقویت معنی و جایگاه آن منجر میشود و بر اهمیت و ارزش آن می افزاید. رعایت تجوید حروف و صفات آن نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر زیبایی سخن است. در نتیجة حضور این عوامل، تأثیر الفاظ و در پی آن، قدرت معنی افزایش مییابد.انسجام صوتی یکی از مهمترین ارکان آیات و به خصوص جملات پایانی آن است؛ زیرا این قسمت از حروفی تشکیل شده که در القای قدرتمندانة معنی، نقش بسزایی دارد و بافت مقطعی آن از خلال علم تجوید نمایانتر، قویتر و تأثیرگذارتر است و در عین حال با محتوی و معنی هماهنگی کامل دارد. قدرت آهنگ و معنی، برخاسته از اصوات کلماتی است که به حروف و صفات تجویدی آن و نیز به نحوة ترکیب آنها با یکدیگر، وابستگی و تکیه دارد و در نتیجة این ترکیبات و ترتیبات، اشاراتی نیکو حاصل میشود و بدین ترتیب، نوعی از انسجام زیبا و برتر از بلاغت ظاهری پدیدار میگردد. بدین منظور این پژوهش، درصدد است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی و با ذکر نمونههایی از آیات، به کشف زیباشناسانة انسجام صوتی در پایان آیات بپردازد.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
23
40
https://iaall.iranjournals.ir/article_40624_5e8890012ae42a042532fe97374111c1.pdf
ارزش های تربیتیاجتماعی در ترانههای کودکانه نزد عبدالقادر السائحی و مصطفی رحماندوست
hajar
elhaee sahar
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
author
javad
salehi
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد
author
hamid
ahmadian
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
author
ashoorghelich
paseh
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل
author
text
article
2023
ara
شعر کودک بخش اساسی ادبیات کودک را تشکیل میدهد و زمینه را برای رشد مهارتهای فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان فراهم میسازد. این نوع شعر به علت سادگی زبان، سادگی تصاویر شعری و ریتمیک و احساسی بودن تأثیر قابلتوجهی بر روی کودکان میگذارد؛ بر همین اساس باید با سطح رشد ذهنی و معیارهاى دنیای کودکان و سن و سال آنها تناسب داشته باشد و محتوا و مضامین آن برآمده از دایرة محسوسات زندگی کودک با هدف اخلاقی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و دینی باشد. این مقاله، به صورت تطبیقی، مضامین تربیتی سرودهای کودکان را در شعر عبدالقادر السائحی شاعر معاصر الجزایر، و مصطفی رحماندوست، مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد یکی از مهمترین اهداف این دو شاعر این است که شعر کودک را به عنوان سازوکاری برای تعلیم و تربیت به کار ببرند، و مضامین و موضوعات را از محیط پیرامون کودکان بگیرند. هدف آنها در بهکارگیری این مضامین، محقق ساختن ارزشهای والای جامعة خویش برای کودکان است.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
41
64
https://iaall.iranjournals.ir/article_42581_64838ca504c0cc785a3f15e784f2d492.pdf
موتیف درختان در شعر محمود درویش؛
بررسی آماری و تحلیلی میان نخل، زیتون و پرتقال
کبری
روشنفکر
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
author
خلیل
پروینی
استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
author
حامد
پورحشمتی درگاه
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه
author
text
article
2023
ara
موتیف از عناصر مهم تصویرشناسی عصر جدید است که از طریق آن میتوان به نمادها و تصاویر شعری بدیع شاعر دست یافت. در این مقاله به بررسی موتیف در شعر محمود درویش پرداخته میشود و با اشاره به مفاهیم و تصاویر نهفته در اشعار وی و با تکیه بر روش توصیفی و تحلیلی میکوشیم رمزگانهای موجود در اشعار درویش را که اهمیت والایی در تحلیل قصائد وی داشته یا کلیدی برای درک اندیشههای نهان اوست، در اختیار مخاطب قرار دهیم. ازاینرو پس از بررسی موتیف درختان در شعر محمود درویش و تکیه بر سه درخت نخل، زیتون و پرتقال که هر کدام نقش تکرارشوندهای در دیوانهای وی داشتهاند، به تصاویر، رمزگانها و مضامینی دست یافتیم که هر کدام از آنها از دیگری متمایز است؛ نمونة آن درخت نخل است که در دواوین شاعر حائز رتبة نخست میان این سه درخت بوده و دربردارندة رمزگانهایی همچون صلح، خرمی، پایداری و نشانههای مثبت و منفی در خود است؛ سپس پس از آن نوبت درخت زیتون است که علاوه بر دلالت آن بر هستی و تاریخ بشریت، حامل نمادها و تصویرهایی از جمله جلال، اصالت و ایستادگی است و سرانجام درخت پرتقال که گاهی تصاویری تشخیصی و انسانگرایانه و گاهی دلالتهایی از انقلاب و پناهندگی و وطن الشاعر در گنجینه واژگانی خود ذخیره دارد.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
65
86
https://iaall.iranjournals.ir/article_31998_02eb6cfdfe5cf3d2863a043a096af9c1.pdf
دراسة صوت «الضاد» التاریخیّة فی العربیّة وتحوّلها فی الفارسیّة
علی اصغر
قهرمانی مقبل
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس
author
Fatemeh
Nemati
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه خلیج فارس
author
text
article
2023
ara
لم یشغل اللغویّین أیّ صوت من الأصوات بمقدار ما شغلهم صوت الضاد منذ القدیم إلى الیوم. فقد اتّفق اللغویّون أنّ الضاد تختصّ باللغة العربیّة، فلذلک سُمّیت العربیّة بلغة الضاد، إذ لا نجد الضاد فی اللغات السامیّة الأخرى بحیث تقابل الضاد فیها صاداً وعیناً وقافاً. السؤال الأساسی المطروح فی هذه الدراسة هو کالتالی: لماذا تحوّل صوت الضاد فی الفارسیّة إلى الدال والزای والذال؟ أمّا بالنسبة إلى منهج العمل، فمع أنّ العربیّة تنتمی إلى اللغات السامیّة، والفارسیّة إلى اللغات الهندیّة الأروبیّة؛ أی أنّهما من فصیلتین مختلفتین، بسبب التبادل التاریخی بین العربیّة والفارسیّة یمکن إدراج هذه الدراسة ضمن الدراسات اللغویّة المقارنة الّتی ترکّز على الصوتیّات المقارنة. فبناءً على المباحث الواردة فی مجال التبادل التاریخی بین العربیّة والفارسیّة یمکننا القول إنّ الضاد طرقت طرقاً مختلفة فی الفارسیّة؛ إذ تدلّ بعض الشواهد أنّ الفرس لفظوا المفردات ذات الضاد (والظاء) الدخیلة فی الفارسیّة بشکل الدال. کذلک یُحتمل أنّ الضاد فی بعض المفردات تحوّلت إلى الذال فی الفارسیّة، وبما أنّ الذال الفارسیّة تحوّلت فیما بعد إلى الزای فلفظت الضاد زایاً. وأخیراً تحوّلت الضاد إلى الزای مباشرةً لأنّ الضاد فیها الإشمام بالزای على قول ابن الجزری؛ الظاهرة الّتی شاعت الیوم عند الفرس.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
87
108
https://iaall.iranjournals.ir/article_42582_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دراسة مقارنة لمضامین المقاومة ومکافحة الاستکبار
لدی مفدی زکریّاء وبابلو نیرودا
مالک
عبدی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلام
author
نوال
مجدّم
دانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه ایلام
author
text
article
2023
ara
لأدب المقاومة صبغةٌ إنسانیة وعالمیّة تقوم بتجسید محاولات جیلٍ مناضلٍ قامَ بوجه الاستعمار وثارَ لتحریر شعبه وثقافته وتقالیده من قیود المستکبرین الذین اخترقوا ساحة القِیم الوطنیّة والإنسانیّة، فی قالَبٍ أدبیٍّ رصین. تُعتبَر ثورة الجزائر وکذا الثورة التی جرت فی تشیلی من أبرز ملامح المقاومة الشعبیّة أمام الطواغیت ودول الأشرار فی العالم. والشاعر الجزائریّ المقاوِم "مُفدی زکریّاء" وشاعر المقاومة التشیلیّـة "بابلو نیرودا" هما من الشعراء الذین قاموا بتوعیة الشعب فأوقَدوا نار المحاربة ونفخوا فی صور المقاومة ضدّ الاستکبار والطغاة الذین حرموا الشعب من حرّیته وسلبوه استقلاله، فشحذ هؤلاء الشعراء سیفَ لسانهم ضدّ العدوّ الغاشم، من خلال إنتاجات أدبیّة بارعة ولسانٍ شعریٍّ مبین. تحاول هذه الدراسة الکشفَ عن وجوه الافتراق والاشتراک لِملامح المقاومة فی کلّ من هذین الأدبَین، لتقوم بتبیین الزوایا الخفیّة فی تراثهما الأدبیّ. وقد تحکی لنا نتائج الدراسة عن وجود مضامین مشترکة لدی الشاعرَین کــ: حبِّ الوطن، مکافحة الاستعمار، الدعوة إلی النضال وتحمّل مَشاقّـها، رثاء الشهداء وتأبینهم، تبجیل المقاومین فی سبیل الحریّة و...؛ وتقوم هذه الدراسة علی منهج وصفیّ_تحلیلیّ بسَرد الشواهد الشعریّة والاستناد إلی المصادر المتوفّرة لکلّ من الشاعرین لإقامة مقارنة بینهما علی أساس مدرسة أروبّا الشرقیّة للأدب المقارَن (المدرسة السلافیّة)، وتشابُه المجالات الاجتماعیة المشترکة فیما بینهما.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
109
130
https://iaall.iranjournals.ir/article_17214_8875a2ce74e77d9706ea272f895a86cb.pdf
الوعی المعلوماتی المتطور لدى طلاب أقسام اللغة العربیة وآدابها فی البلد، وعلاقته ببعض المتغیرات الدیمغرافیة والمکانیة
محمد مهدی
روشن چسلی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور
author
text
article
2023
ara
تتمتّع المهارات المعلوماتیة المتطورة والتخصصیة بأهمیة کبیرة، إذ أنها تسهم فی تقویة القدرات البحثیة والإبداعیة للطلاب، وتعمل على تنمیة الإنتاج العلمی والتقنی فی کافة التخصصات الجامعیة. لذا یهدف هذا البحث الإستقصائی إلی مقدار ومستوى الوعی المعلوماتی لدى طلاب أقسام اللغة العربیة وآدابها فی البلد، وعلاقته ببعض المتغیرات الدیمغرافیة والمکانیة، حیث قام الباحثان بإعداد استبیانات لتحدید مقدار ومستوى الوعی المعلوماتی لدى هؤلاء الطلاب، وبعد المصادقة على صحّتها ومناسبتها، تم تقدیمها لعینات مکونة من 392 طالباً من طلاب أقسام اللغة العربیة وآدابها فی عدة جامعات فی البلد، ومن المراحل الدراسیة المختلفة، خلال عامی 94-95 الدراسیین. وطبقاً لنتائج البحث، کان معدل الوعی المعلوماتی لطلاب هذا التخصص أقل من المستوى المتوسط، وأقل من المستوى المطلوب، ولم یکن هناک اختلاف فی مستوى الوعی المعلوماتی لهؤلاء الطلاب تبعاً لمتغیر الجنس والجامعة التی یدرسون فیها، ولکن هذا المستوى کان مختلفاً بین طلاب المراحل الدراسیة المختلفة، وبین طلاب السنة الدراسیة الأولى وطلاب السنة الدراسیة الأخیرة، وعموماً فإن إعادة النظر جدیاً فی المناهج الدراسیة لهذا التخصص وإدارج المهارات المعلوماتیة فیه هی أمر لابدّ منه.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
131
154
https://iaall.iranjournals.ir/article_40779_849ea531e9495e7381e07a19359a90ba.pdf
دراسة تطبیقیة لنظریة نظم الکلام بین وجهات النظر القدیمة والحدیثة
سیدمحمدرضا
ابن الرسول
استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
author
مرضیه
قربان خانی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
author
text
article
2023
ara
النحویون فی جمیع اللغات أثناء شرحهم للقواعد النحویة، یقترحون نظما خاصا لأجزاء الجملة التی تُعرَف بنظم معهود لدی أهل اللغة. هذا النظم هو أول شیء یحتاجه المتعلمون عند تعلّم اللغة الثانیة وبالمراجعة إلى الکتب النحویة یسهل التعرّف علیه. اللغة العربیة أیضا لها نظم خاص اعتنى به النحویون منذ القدیم، لکنهم لم یطلقوا علیه مصطلحاً خاصاً وبإمکاننا تسمیة هذا النظم فی عصرنا الراهن بـ«نظم الکلام»، استلهاماً من نظریة الجرجانی المعروفة بنظریة النظم. اللغویون أیضا اعتنوا بموضوع ترتیب أجزاء الکلام وسموه نظم الکلام الذی یعنی ترتیب مکانة الکلمات فی الوحدات اللغویة الکبرى. هذه الورقة البحثیة تهدف فی وجهة تحلیلیة تطبیقیة إلى مقارنة آراء اللغویین المعاصرین والبلاغیین العرب فی هذا الصدد. ومن النتائج التی توصّلت إلیه الدراسة یمکن الإشارة إلى: إثبات بعض المشابهات فی نظریة النظم للجرجانی ونظریة نظم الکلام، جامعیة نظریة النظم للجرجانی فی موضوع ترتیب أجزاء الکلام والتفاته إلى کل الجوانب النحویة والمعنویة والجمالیة للکلام خلافاً للغویین المعاصرین، وکذلک تبیین الخلاف الموجود بین الجرجانی واللغویین المعاصرین فی تقسیم أنواع نظم الکلام.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
155
178
https://iaall.iranjournals.ir/article_17222_5e2fa641ae07b2e50ffb80873a33e375.pdf
دراسة المقالات العلمیة المحکّمة المنشورة داخل إیران فی مجال الأدب العربی المعاصر (1422هـ/2001م - 1436هـ/2014)؛ التحدّیات و الآفاق
Yusuf
Nazari
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
author
text
article
2023
ara
لقد قامت 13 مجلة علمیة محکّمة إیرانیة بنشر 392 بحثاً فی مجال الأدب العربی المعاصر منذ عام 1422هـ/2001م حتی نهایة عام 1436هـ/2014م. هذه البحوث التی بدأت تتزاید منذ عام 1429هـ/2008م وقد وصلت إلی ذروتها عام 1435هـ/2014م، تقدّم حجما کبیراً من المعلومات. اهتمّ هذا البحث باستخراج هذه المعطیات من آرشیف المجلات الإلکترونی ثم قام بدراستها مستخدماً البرامج الإحصائیة عبر مؤشرات عدة منها: بیان حصة المجلات فی نشر المقالات، والکتّاب الناشطین فی هذ المجال وجنسهم وشهاداتهم الجامعیة، ومشارکة الکتّاب فی نشر البحوث، ومواد البحث، والموضوعات المطروقة،، ومدی الاهتمام بأدب البلدان العربیة المختلفة، و العنایة بأدب الأطوار التاریخیة الأدبیة. دراسة کلّ من هذه المحاور أدّت إلی نتائج خاصة بها والمستنبط من هذه الدراسة بصورة عامة هو أن هذه البحوث غیر متوازنة فی خصوص التعرّج علی الأطوار التاریخیة الأدبیة والأدباء و الموضوعات. إذن کثرت الدراسات فی مجالات معدودة بینما بقیت مجالات مغفول عنها. إنّ النتائج التی توصّلت إلیها هذه الدراسة، تصف الظروف الراهنة من جانب آخر تساعد علی توجیه الدراسات المقبلة وإعدادها.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
179
198
https://iaall.iranjournals.ir/article_31994_785584d8ce7cf1113481b156c74df9ff.pdf
دراسة الإنزیاح المعنوی فی أشعار إیلیا أبوماضی
قراءة قصیدة «سلمی بما تفکرین» نموذجاً
hasan
goodarzi lemraski
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران
author
معصومه
خطی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران
author
text
article
2023
ara
برزت ظاهرة الإنزیاح فی آراء الشکلانیین لأول مرة،یری منظّروها بأن لا مفرّ من تغییر الشعر للمخاطب وهی مضادة لما هو معتاد.بناءا علی ذلک یمیل الشعراء إلی أسالیب نحو الانزیاح المعنوی من شأنه یغیرون شکل اللغة العادی وأداءها لکی یلفتوا انتباه المستمعین کما یجعلهم یشعرون باللذة ترکیزاً علی لغتهم .منهم إیلیا أبو ماضی والذی وظّف هذا الفنّ فی أشعاره.تحاول هذه المقالة معالجة الانزیاح المعنوی فی إحدی قصائده تحت عنوان"سلمی بماذا تفکرین" والرد علی هذا السؤال الرئیسی أنّ الشاعر کیف وظّف هذا الفن فی قصیدته المذکورة وبذلک استطاع ابراز لغته الشِّعریّة.؟تشیر النتائج إلی أنّ إیلیا أبو ماضی استخدم محسّنات کالاستعارة والتشبیه والرمز فی أشعاره وبذلک یواجه القارئ لغة جدیدة فی قصائده وقام بذلک بفضل انتخابه المفردات المناسبة بمنتهی الدّقّة والحذر وتقریب بین التشبیه و الإستعارة وتجدیده وخلق مفاهیم رمزیة جدیدة .
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
199
216
https://iaall.iranjournals.ir/article_40622_c9b060428852740d5070a2511981663a.pdf
ترجمۀ شعر «احمد شاملو» در جهان عرب
نسرین
الدهنی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه دمشق
author
text
article
2023
ara
این پژوهش، شعر «احمد شاملو» را در جهان عرب بررسی میکند و میکوشد بارزترین موضوعهایی را که شاعر بدانها پرداخته همراه با ویژگیهای هنری و شاعرانة آنها توصیف کند. افزون بر این تلاش میکند به عللی بپردازد که منجر به گزینش متون شعری «شاملو» از سوی مترجمان عرب شدهاست. از دیگر محورهای بررسیشده در این پژوهش میتوان به بررسی شکلهای متنوع چاپ مجموعههای شعری «شاملو» اشاره کرد. همچنین به بررسی شعر «سرود بزرگ» شاملو میپردازد که بار عاطفی و محتوای بشردوستانهای دارد و پس از نشاندادن میزان همسانی و تناسب ترجمه با متن اصلی، نقاط قوت و ضعف در هر ترجمه را بیان مینماید و نیز ترجمهای جایگزین ارائه میدهد که امید میرود به متن اصلی وفادارتر و همسوتر باشد. در پایان، نگارنده میکوشد دورنمای مطالعاتی خود را برای اشعار شاملو در چهارچوب گفتوگوی تمدن عربی ـ اسلامی جستوجو و ارائه نماید.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
219
238
https://iaall.iranjournals.ir/article_45406_c5420c6179dc7ebb720eff23094beb6b.pdf
دراسة ونقد لکتاب «نصوص من الأدب الأندلسی»
ابوالحسن
امین مقدسی
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
author
عبدالوحید
نویدی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
author
موسی
بیات
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
author
text
article
2023
ara
یمکننا الإدّعاء أنّ کل تطورات المدارس والمجتمعات الإنسانیة، ونموّ الفکر الإنسانیّ یرجع إلی وجهات نظر متباینة تسود طوال التاریخ البشری مع السراء والضراء، لذلک یصل تاریخ النقد إلی زمن ولادة الفکر الإنسانی، ویجب أن نعتقد بأنّ النقّاد یساهمون فی کتابة نصٍ ما بقدر ما یساهم فیها الکتّاب، ودون شک فی بعض النصوص، یکون دور النقّاد أبعد وأکثر من أصحاب القلم . حول تاریخ الأندلس وأدبها ألِّفت مؤلفات عدیدة کل واحد منها جدیر بالملاحظة والتقییم من جهات عدّة. ومن خلال دراسة هذه الآثار وتقییمها یمکن القول بأنّ قلیلا منها یناسب طلاب جامعة بیامنور. وأنّ کتاب «نصوص من الأدب الأندلسی» الذی جمعه علی باقر طاهری نیا ومحمد مهدی مسبوق، مع أن فیه بعض الأشکالات الشکلیة والمضمونیة، یمکنه أن یستعمل ویستخدم کمادة دراسیة فی مرحلة البکالوریوس فی جامعة بیامنور. تسعی هذه المقالة إلی دراسة هذا الکتاب من الناحیتینِ الشکلیة والمضمونیة لتبیین نقاط القوّة والضعف. من أهمّ مزایا الکتاب تجدر الإشارة إلی العنایة بتنضید الحروف وتجلید الکتاب وتصمیم الغلاف وتطابق الدروس مع عناوین الکتاب وسلاسة الدروس ووضوحها، ومن أهمّ معایب الکتاب تجدر الإشارة إلی عدم الاهتمام الکافی بتخطیط الکتاب، وعدم الإرجاع إلی المصادر، وعدم وجود مقدمة منهجیة وعلمیة، وعدم الاستناد إلی المصادر ، وضعف التحلیل والنقد، وعدم وجود أیّ إبداع وإنتاج علمی بسب الاعتماد علی الجمع والنقل بدلاً من التحلیل والنقد.
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
23456361
13
v.
43
no.
2023
239
260
https://iaall.iranjournals.ir/article_41256_9468e402372c77f381c7a1f9dbdab68f.pdf