@article { author = {محمدی, دانش and زارع نژاد, سکینه}, title = {نمود فرهنگ در کتاب‌های آموزش زبان عربی به غیر عرب‌زبان‌ها}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {1-22}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {امروزه روش‌های جدید آموزش زبان خارجی، به فرهنگ در آموزش توجه ویژه‌ای دارند و معتقدند که ارتباط موفق به‌وسیله زبان بدون فهم بافت فرهنگی آن ممکن نیست. با توجه به این ضرورت مهم در توجه به فرهنگ در آموزش زبان، این پژوهش در نظر دارد به جایگاه فرهنگ در تعدادی از کتاب‌های آموزش زبان عربی در ایران و خارج از ایران بپردازد. چهار کتاب آموزشی «العربیة للعالم» از عربستان و «اللغة العربیة»، «الطریقة السهلة» و «گفت‌وگو» از ایران انتخاب شد. روش پژوهش تحلیل محتوای کمّی است. نتایج نشان می‌دهد که کتاب العربیة للعالم بر فرهنگ عربی و بین‌المللی تمرکز داشته‌است، اما تمرکز در کتاب‌های ایرانی فقط بر فرهنگ اسلامی بوده و فرهنگ کشورهای عربی، فرهنگ بین‌المللی و جوانب دیگر فرهنگ ایرانی نادیده گرفته شده‌است. همچنین در به‌کارگیری عناصر فرهنگی در این کتاب‌ها توازنی دیده نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که به بعضی از عناصر فرهنگی مثل تاریخ و شخصیت‌های تاریخی توجه شده و بعضی دیگر مثل هنر، علوم، موسیقی، سینما، آموزش و آداب‌ورسوم مردمی مورد توجه قرار نگرفته‌است. شیوة به‌کارگیری فرهنگ نیز، شیوه‌ای سنتی است؛ یعنی بیشتر تلاش شده تا اطلاعات فرهنگی از طریق داستان‌ها، حکایات و متون ارائه شود و تمرینات و گفت‌وگوها در بافت فرهنگی ارائه نشده‌است.}, keywords = {آموزش زبان خارجی,کتاب‌های آموزش زبان عربی,آموزش فرهنگ,عناصر فرهنگی}, title_ar = {تجليات الثقافة في کتب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها}, abstract_ar = {استخدام الثقافة في تعليم اللغة ضرورة تؤکّد عليها المناهج والطرائق الجديدة حيث تري بأن التواصل الناجح عبر اللغة لايتحقق دون فهم سياقها الثقافي. فإذا کانت الطرق القديمة تعرض بعض المعلومات والعناصر الثقافية من خلال الحکايات التأريخية والقصص، فالمناهج الجديدة تعتمد علي تعليم اللغة من خلال السياق الثقافي ولا يمکن فصل الحوارات والنصوص والتدريبات من هذا السياق کما أنّها لا ترکّز علي عناصر ثقافية محدودة فحسب بل توظّف عناصر متنوعة تشمل معظم الجوانب الثقافية. انطلاقاً من هذه الضرورة لتعليم اللغة ضمن السياق الثقافي في المناهج الجديدة، تهدف هذه الدراسة إلي فهم مکانة الثقافة في بعض کتب تعليم اللغة العربية في إيران وخارجها. تم اختيار أربعة کتب تعليمية للغة العربية (في 14 مجلدا)، وهي کتاب "العربية للعالم" من السعودية وکتب "اللغة العربية" و"الطريقة السهلة" و"گفت‌وگو" من إيران. انتهجت الدراسة منهج تحليل المحتوي الکمّي حيث درست أولاً الدراسات النظرية عن الثقافة في مجال تعليم اللغات الأجنبية واستخرجت قائمة للعناصر الثقافية ثم قام الباحثان بتحليل محتوي الکتب وفقا لهذه القائمة. أظهرت النتايج بأنّ الترکيز في کتاب "العربية للعالم" کان علي الثقافة العربية والدولية، أما الکتب الإيرانية فاهتمت بالثقافة الإسلامية فقط وأهملت الثقافة العربية العامة والثقافة العالمية والجوانب الأخري من الثقافة الإيرانية. کما أنه لايوجد توازن في توظيف العناصر الثقافية حيث هناک اهتمام ببعض العناصر مثل التأريخ والشخصيات التأريخية وإهمال للعناصر الأخري کالفنون والإعلام والعلوم والموسيقي والسينما والتعليم والتقاليد في هذه الکتب، أما طريقة توظيف الثقافة فطريقة تقليدية حيث يتم عرضها في معظم الأحيان ضمن الحکايات التأريخية دون دمجها في سياق استخدام اللغة.  }, keywords_ar = {تعلیم اللغة الأجنبیة,کتب تعلیم اللغة العربیة,تعلیم الثقافة,العناصر الثقافیة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60895.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60895_a58cf643a31dcde8f01b901d8ec86ffc.pdf} } @article { author = {رحمتی ترکاشوند, مریم}, title = {نقد و بررسی تجلیات جامعة مملوکی در رمان «السائرون نیاماً» اثر «سعد مکاوی»}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {23-42}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {«سعد مکاوی» در به تصویر کشیدن درد و رنج جامعة مصری در عصر ممالیک و بیان مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن دوران در رمان مشهور خود «السائرون نیاماً» درخشیده است؛ همان رمانی که به صورت هنری، ماهیت زندگی انسان در آن زمان را با جزئیاتش نگاشته‌است. این روایت داستانی با دربرداشتن اطلاعات تاریخی، خواننده را با تاریخ مصر در عصر مملوکی آشنا می‌سازد تا بدین وسیله محتوای رمان را بفهمد. «سعد مکاوی» مخاطبان رمانش را به تأثیرپذیری از گذشته فرامی‌خواند تا آن‌ها را ارشاد کند و به سوی پیشرفت سوق دهد؛ از این رهگذر، مقالة حاضر می‌کوشد تا با روش تاریخی و توصیفی ـ تحلیلی و با هدف پرده برداشتن از دانش تاریخی پنهان در رمان «السائرون نیاماً»، به بررسی فراخوانی تاریخ در این رمان بپردازد. مهم‌ترین یافتة این پژوهش آن است که سعد مکاوی در رمان خود، از طریق فهم راز و رمزهای شکست اقوام پیشین مصر، در پی یافتن عوامل عقب‌افتادگی و شکست مصر کنونی می‌گردد و بر این باور است که ریشه‌های عقب‌ماندگی جامعة مصری و تنزل اخلاقی و استبداد حاکم بر آن، در همان عصری نهفته‌است که مملوکیان در مصر حکمرانی می‌کردند. نویسنده برای نشان‌دادن این موضوع، به کالبدشکافی جامعة عصر مملوکی در قالب رمان پرداخته‌است. از جمله مهم‌ترین علل شکست مصریان در طول تاریخ، به عقیدة مکاوی، استبداد حاکمان مصری به‌ویژه در زمان ممالیک و وجود تفرقه و گسستگی میان مصریان بوده که به‌تدریج این عوامل زمینه‌ساز پیدایش اوضاع کنونی کشور مصر گردیده‌است.}, keywords = {رمان تاریخی,فراخوانی تاریخ,عصر مملوکی در مصر,«سعد مکاوی»,«السائرون نیاماً»}, title_ar = {تمظهرات الحياة المملوکية في رواية «السائرون نياماً» لسعد مکاوي (دراسة نقدية)}, abstract_ar = {لقد برع "سعد مکاوي" في تصوير معاناة المجتمع المصري في العصر المملوکي وعکس مشاکله السياسيّة والاقتصاديّة والاجتماعيّة والأخلاقية في روايته المتميّزة "السائرون نياماً" والّتي يتطرّق فيها إلي طبيعة الحياة البشريّة آنذاک ويعالجها بشکل مفصّل. هذا السرد التّاريخي لاحتواءه علي مادّة تاريخيّة، يعرّف القارئ علي تاريخ "مصر" في العصر المملوکي حتّي يستوعب ما تحتويه الرواية ويجعل مخاطبيه يتأثّرون بماضيهم حاثّاً إيّاهم علي المضي قدماً نحو التنمية و التطوير. من هذا المنطلق يرمي هذا المقال إلي دراسة استدعاء التّاريخ في الرواية اعتماداً علي المنهج التّأريخي في النظريّة مستخدماً الوصف والتّحليل لمناقشة الموضوع هادفاً الکشف عن المعرفة التّاريخيّة المکنونة فيها. من أهمّ النتائج الّتي توصّلنا إليها في دراستنا هذه، أنّ الروائي سعد مکاوي يبحث في روايته عن سرّ تخلّف المصريين وهزيمتهم من خلال فهم أسرار الهزائم الماضية ويعتقد أنّ مظاهر التخلّف والاستبداد وتدنّي الأخلاق واختلال الموازين ضاربة جذورها في العصور الّتي عاشتها مصر في عهد المماليک وما يعرضه مکاوي عبر روايته من الظروف العامّة السائدة علي مصر في العهود السابقة خير شاهد علي مصداقية ما ذهب إليه الراوي. زد علي ذلک أنّ الکاتب– في روايته هذه- يزيح السّتار عن استبداد بعض الحکام المصريين من جهة ووجود الفرقة والقطيعة بين أبناء الشعب المصريّ في مواجهة هذا الاستبداد والقضاء عليه من جهة أخري حتّي يعبّر عن مأساة الواقع المصري الرّاهن.}, keywords_ar = {الروایة التاریخیة,استحضار التّاریخ,العصر المملوکی فی مصر,"سعد مکاوی","السائرون نیاماً"}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_69171.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_69171_c456f44a3b25ba516875ff3497c448ad.pdf} } @article { author = {فقهی, عبدالحسین and فصیح, صفورا}, title = {بررسی تطبیقی بوطیقا در اشعار شفیعی کدکنی و آدونیس}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {43-58}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {اسطوره یکی از عناصر ادبی پرکاربرد در ادب معاصر عربی است که کمتر دیوان معاصری را می‌توان یافت که در آن از اسطوره در قالب ساختارهای اسطوره‌ای یا شخصیت‌ها و نمادها و نقاب‌ها استفاده نشده باشد. به‌یقین می‌توان گفت تحلیل شعر ادبی معاصر عربی به‌خصوص اشعار و سروده‌های دهه‌های چهل تا هشتاد بدون شناخت از اسطوره ممکن نیست. علت رواج اسطوره در شعر عربی از یک‌سو به سانسور حاکم بر جامعه عربی بازمی‌گردد و از سوی دیگر تحت عنوان غرب‌گرایی قابل تحلیل است. اسطوره در نزد آدونیس و شفیعی کدکنی که هر دو از شاعران بزرگ معاصر ایران و عرب محسوب می‌شوند، رنگ بومی به خود گرفته‌است. اسطوره‌های یونانی، فنیقی و آشوری در شعر آدونیس و اسطوره‌های ملی در شعر شفیعی کدکنی از این رویکرد حکایت می‌کند؛ اما مذهب و تصوف نزد هر دو شاعر به‌خوبی نمایانگر شده‌است. هر دو به حلاج و امام حسین اشاره دارند. آنچه در بُعد مذهبی اسطوره‌های شعر آدونیس جلوه‌گر است، حضور حضرت مسیح (ع) است که زبان اسطوره‌ای به خود گرفته‌است و البته شفیعی کدکنی در این زمینه سروده‌ای هم‌پای آدونیس ندارد. نکته مهم اینکه هر دو شاعر با رویکرد انسان‌گرایی، توجه جدی به مقولة «انسان کامل» دارند.}, keywords = {ادب فارسی,ادب عربی,اسطوره,آدونیس,شفیعی کدکنی}, title_ar = {مقارنة الأسطورة في آراء شفيعي کدکني وأدونيس النقدية}, abstract_ar = {لقد کانت الأسطورة واحدة من تلک الأدوات التعبيرية الجمالية التي اهتدى إليها الشاعر الحديث واستعان بها في شعره. توظيف الأسطورة في النصّ الشعري المعاصر مسألة في غاية الأهمية، فما من شاعر عربي أو فارسي معاصر معروف إلّا وقد وظّف الأسطورة في أعماله إمّا عن طريق الإشارات الأسطورية، أو إمّا عبر اقتباس هيکل أسطوري قديم للتعبير من خلاله عن المضامين المعاصرة. ‎ ‎عندما يستحضر الشاعر الأسطورة، فإنّه يستحضر التاريخ والحقول المعرفية الأخرى کالخطاب الأدبي. والأسطورة في الأبين الفارسي والعربي جاءت نتيجة لتأثرهما من الأدب الغربي من جانب وللظروف السياسية والاجتماعية الحاکمة من جانب آخر. فنستطيع القول بأن لا مجال لدراسة الأسطورة من الأربعينيات حتي الثمانينيات من القرن المنصرم دون الانتباه لهذين العاملين المهمين. في هذه الدراسة نتطرق إلي تجلّي الأسطورة في أشعار الشاعر العربي الکبير أدونيس والشاعر الإيراني الشهير محمد رضا شفيعي کدکني وفق المنهج الوصفي - التحليلي لنبحث عن اشتراکاتهما وافتراقاتهما في تصوير الأساطير. وصل البحث إلي هذه النتيجة التي تدلّ علي توظيفهما المشترک للأساطير القومية والوطنية مثل زردشت والعنقاء ووشخصيات دينية وصوفية مثل الإمام الحسين (ع) والحلاج بتقنيات أدبية خاصة بالأسطورة مثل الرمز والنقاب. انفرد أدونيس باستخدامه النبيّ المسيح فيما لايأتي شفيعي بهذه الشخصية الدينية؛ کما واستخدم أدونيس أساطير آشورية وفينيقية مثل فينوس وتموز.  }, keywords_ar = {الأدب العربی,الأدب الفارسی,الأسطورة,أدونیس,شفیعی کدکنی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_77443.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_77443_48c632b6b4abd097169fbaa5ee46033f.pdf} } @article { author = {اقبالی, عباس and saiiadinejad, rohollah and fazeli, Mohammad}, title = {«الإلتفات» کعنصرٍ فاعلٍ فی الاتّساق النّصّی للقرآن (دراسة السّورتین المکیّتین و السّورتین المدنیّتین أنموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {59-82}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {منذ منتصف القرن العشرین قد کرّس اللغویّون اهتمامهم لـتوزیع العناصر اللغویّة أکبر من نطاق الجملة، أی النّصّ، وبحثوا عن مکوّنات الاتّساق النصّی و مؤشّراته. العناصر التی لها أهمیّةٌ أکثر للتماسک من وجهة نظر اللسانییّن هی العناصر المعجمیّة، النّحویّة، والصّوتیّة. یحاول الباحثون فی هذه الورقة البحثیّة باتّباع المنهج الوصفیّ ـ التحلیلیّ دراسةً دور «الإلتفات» فی السّورتین المکیّتین (یس و نحل) و السّورتین المدنیّتین (الاحزاب و آل‌عمران). هذه الدّراسة تنمُّ عن أنّ للإلتفات بضروبها المختلفة کصناعةٍ أدبیّةٍ دوراً بارزاً فی الاتّساق النّصّی، والغموض الفنّی، وخلق الکلام الأدبیّ. و نجدُ جُلَّ «الإلتفات» فی الجمل غیر ذات الصّلةِ. إنّ هذه الحیلة الأدبیّة إثرَ خرقِ عادتها تؤدّی إلی مفاجأة القاریء و دهشته. فنری أنّ الإلتفات القریب له دورٌ فاعلٌ فی اتّساق هذه السّور و أنّه یؤدّی إلی التواصل الدلالیّ بین الآیات. ومن المستنبط أنّ الالتفات البعید یسوقُ المتلقی إلی التدبّر و التفکیر فی الآیات و ینتهی بالقاری إلی الفهم الأفضل؛ فلذلک یمکن القول بأنّ الإتساق المتوفرّ فی نصوص هذه السور الأربعة ینبثق عن الإلتفات و هو من أهمّ توظیف هذه الصناعة الأدبیّة.}, keywords = {الإتّساق النّصّی,الإلتفات,السّور المکیّة و المدنیّة,اللسانیّات الوظیفیّة}, title_ar = {التفات، عنصري انسجام‌بخش در قرآن (مطالعة موردپژوهانه: چهار سورة مکّي و مدني)}, abstract_ar = {از اواسط نيمه دوم قرن بيستم، «به‌تدريج، توجّه زبان‌شناسان به بررسي توزيع عناصر زباني در سطحي بزرگ‌تر از محدوده جمله، يعني متن، معطوف شد و عناصر انسجام‌بخش مورد کندوکاو قرار گرفت. مهم‌ترين عناصر انسجام از منظر زبان‌شناسي نقش‌گرا، عنصر واژگاني، دستوري و آوايي است. نگارندگان در اين جستار برآنند که با در پيش گرفتن روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي نقش « التفات» در انسجام‌بخشي دو سورة مکي (يس و نحل) و دو سورة مدني (احزاب و آل‌عمران) بپردازند. دستاورد تحقيق بيانگر آن است که صنعت التفات در اشکال مختلف در انسجام متن، ابهام هنري و آفرينش کلام ادبي تأثيرگذار است. بيشترين «التفات» در جمله‌هاي غيروابسته يافت مي‌شود. اين شگرد بياني، به دنبال خلاف عادت، سبب غافلگيري و شگفتي خواننده مي‌شود. مي‌توان گفت که در ميان انواع التفات‌هاي موجود در اين سوره‌ها، التفات نزديک، سهم زيادي در انسجام متن دارد و موجب ارتباط معنايي آيات نيز مي‌شود. التفات دور، مخاطب را به تدبّر و انديشيدن سوق داده و موجب درکي بهتر از آيات شده‌است؛ ازاين‌رو، مي‌توان يکي از کارکردهاي مهم التفات را در اين متون چهارگانه، انسجام درون‌متني آن دانست.}, keywords_ar = {انسجام متنی,التفات,سوره‌های مکی و مدنی,زبان‌شناسی نقش‌گرا}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_67048.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_67048_ad9f9a5b682bbbe415ec76152fa61bcc.pdf} } @article { author = {معصومی, امیرصالح and Ibnorrasool, Seyyed Mohammad Reza and خاقانی, محمد and رفیعی, عادل}, title = {دراسة نظریة التشبیه الملخّص وعلاقتها بالنظریات الجدیدة للاستعارة (ثلاث نظریات للسکاکی، مکس بلک، ودیفیدسون نموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {83-102}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {نظریة التشبیه الملخص هی أقدم وأشهر وجهة نظر لمعنى الاستعارة. هذه النظریة تعرف الاستعارة کظاهرة مشتقة من عملیة تقصیر التشبیه، وتُقارن معناها بمعنی التشبیه. هذه النظریة تمّ قبولها فی اللسانیات العربیة ـ الإسلامیة واللسانیات الیونانیة ـ الرومانیة لفترة طویلة حتى واجهت نظریات جدیدة وانتقادات عدیدة. لم تکن طریقة تعامل هذه النظریات والانتقادات مع "التشبیه الملخص" علی مستوی واحد حیث إن بعضها اتخذت طریقة مختلفة تماماً عن طریقتها، فی حین أن البعض الآخر طوّرها واستخدمها ضمن فحواها. تحاول هذه المقالة بیانَ عیوب النظریة المبحوث عنها مستخدمةً المنهج الوصفی ـ التحلیلی، وهکذا دراسةَ نوعین مختلفین من التعامل معها. ویبدو أن هذه النظریة لا یمکن أن تعطی التحلیل المناسب للمعنى المدهش واالفخم للاستعارة، فیجب إما نقلها إلى مستوى أعلی، أو طرحها جانباً واختیار وجهات نظر أخرى بدلاً منها.}, keywords = {الاستعارة,التشبیه الملخص,السکاکی,مکس بلک,دونالد دیفیدسون}, title_ar = {بررسي نظريۀ‌ «استعاره: تشبيه کوتاه‌شده» و نسبت آن با نظريه‌هاي جديد استعاره (مطالعۀ موردي: سه نظريه از سکاکي، مکس بلک، و ديويدسون)}, abstract_ar = {کهن‌ترين و مشهورترين ديدگاه دربارۀ معني استعاره، نظريۀ «تشبيه کوتاه‌شده» است. اين نظريه استعاره را نمودي برآمده از فرايند کوتاه‌سازي تشبيه، و معني آن را همسان با معني تشبيه مي‌داند. «تشبيه کوتاه‌شده» در هر دو سنت زبان‌شناسي عربي ـ اسلامي و زبان‌شناسي يوناني ـ رُمي براي زماني طولاني مورد پذيرش زبان‌شناسان بود تا آنکه با انتقادها و نظريه‌پردازي‌هاي جديدي روبه‌رو شد. شيوۀ مواجهة اين نقد و نظر‌ها با «تشبيه کوتاه‌شده» يکسان نبود؛ چه، برخي از آن‌ها راهي يکسر جدا از آن پيش گرفتند و برخي ديگر آن را توسعه داده، در نگرۀ خود به کار بردند. نسبت ميان «تشبيه کوتاه‌شده» با نظريه‌هاي جديد موضوع مهمي مي‌نمايد و مطالعۀ آن مي‌تواند تصوير روشن‌تري از ماهيت و روند شکل‌گيري نظريه‌هاي جديد نشان دهد. اين مقاله کوشيده‌است تا با مطالعۀ تطبيقي «تشبيه کوتاه‌شده» در هر دو سنت زبان‌شناسي يادشده و با کاربست روش توصيفي ـ تحليلي، کاستي‌هاي اين نظريه را توضيح دهد و دو رويکرد متفاوت به آن را بررسي کند. چنين به نظر مي‌رسد که «تشبيه کوتاه‌شده» نمي‌تواند تحليل مناسبي براي معني شگفت و باشکوه استعاره بيان کند؛ ازاين‌رو، يا بايد آن را به سطح بالاتري پيش‌ راند و يا بايد آن را يکسره به کنار گذاشت و ديدگاه‌هاي ديگر را به جاي آن برگزيد.}, keywords_ar = {استعاره,تشبیه کوتاه‌شده,سکاکی,مکس بلک,دونالد دیویدسون}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_57174.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_57174_da825362da4e66aa4b1cbe043d1fdc2b.pdf} } @article { author = {جلائی, مریم and براتی, فرزانه}, title = {انقرائیة کتب اللغة العربیة المقررة للمرحلة الثانویة الأولی (فی ضوء اختبار کلوز للانقرائیة)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {103-122}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تقوم معادلات المقروئیة بتجزئة النص وتحلیله هادفة تحدید نقاط الضعف والقوة الموجودة فیه‎. ‎ وفقاً للمنهج الجدید لتعلیم اللغة العربیة فی المدارس الإیرانیة الذی یتمحور علی أساس استیعاب نصوص الکتب العربیّة، فهدفت هذه الدراسة إلی تحدید وقیاس درجة مقروئیّة الکتب العربیّة المقررة للمرحلة الثانویة الأولی. منهج الدراسة کان تحلیل المحتوی باستخدام اختبار کلوز للانقرائیّة کأداة البحث. یتکوّن مجتمع الدراسة من 400 طالبة تدرسُ فی الصفین السابع والثامن فی إحدی المدارس الثانویة الأولی لمنطقة 5 فی مدینة أصفهان. لتحقیق هدف الدراسة تم بناء اختبار کلوز ووزّع علی عینة الدراسة المتکونة من 200 طالبة فی ستة صفوف. اتضح من متوسط درجات الطالبات ونسبة إجاباتهن الصحیحة عن الأسئلة وفقاً للإحصائیات الوصفیة والاستنتاجیة، أنّ الکتب المدروسة الثلاثة فی المرحلة الثانویّة الأولی تکون فی المستوی التعلیمی؛ بعبارة أوضح، یستطیع المتعلم أن یقرأ النص و یستوعبه، ولکن بمساعدة المعلم وتحت إشرافه.}, keywords = {تحلیل المحتوی,الانقرائیّة,کتب العربیّة المقررة للمرحلة الثانویّة الأولی,اختبار کلوز للانقرائیة}, title_ar = {خوانش‌پذيري کتاب‌هاي عربي دورة اول متوسطه بر اساس شاخص خوانايي «کلوز»}, abstract_ar = {شاخص‌هاي خوانايي به تجزيه‌وتحليل يک نوشته به منظور سنجش درجۀ خوانش‌پذيري آن مي‌پردازد تا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کند. با توجه به رويکرد جديد آموزش زبان عربي در مدارس ايران مبتني بر استنباط و درک مطلب، اين پژوهش به بررسي سطح خوانش‌پذيري کتاب‌هاي عربي متوسطة اول پرداخته‌است. پژوهش از نوع تحليل محتوا و با استفاده از تکنيک خوانايي «کلوز» است. جامعۀ آماري پژوهش شامل 400 دانش‌آموز مشغول به تحصيل در پايه‌هاي هفتم و هشتم يکي از مدارس ناحيۀ 5 اصفهان است. آزمون کلوز بر نمونه‌اي متشکل از 200 دانش‌آموز از 6 کلاس انجام شد. نتايج حاصل از تجزيه‌وتحليل نمرات حاصل از اجراي اين آزمون با استفاده از دو روش آماري توصيفي و استنباطي نشان مي‌دهد که محتواي هر سه کتاب عربي دورة اول متوسطه بر اساس شاخص مذکور در سطح آموزشي است؛ به عبارت واضح‌تر، براي درک و فهم اين کتاب‌ها نياز به آموزش معلم است.}, keywords_ar = {تحلیل محتوا,خوانش‌پذیری,کتاب‌های عربی دورة اول متوسطه,شاخص خوانایی کلوز}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_54522.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_54522_154752886b85f5b950cabfcd4d7b6be6.pdf} } @article { author = {Mohammadian, Hossein and Fesanghari, HoJJatollah and KHorrami, Mahdi}, title = {المستویات الصّوتیة و الإیدیولوجیة و أثرهما الدلالی فی الصحیفة الصادقیة}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {123-148}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الأسلوبیة تُعتبر منهجاً للتّحلیل الأدبی وتقسّم النصّ إلی خمس مستویات: الصّوتی، واللّغوی، والترکیبی، والبلاغی (الدلالی)، والایدیولوجی و تدرس و تحلّل أهمّ المیزات و الخصائص البارزة الّتی تلعب دوراً هامّاً فی خلق الأسلوب الفردی فی کلّ من المستویات المذکورة آنفا. و إنّ الصحیفة الصادقیة من النصوص الأدبیّة الملیئة بالمعارف الإلهیّة التی کانت مجهولة بین المسلمین و لم تعرف حقّ معرفتها. إنّ لهذه الصحیفة أسلوب أدبی رائع و کلام بلیغ. هذا البحث یرمی إلی دراسة الموسیقی و أهمّ الانزیاحات الصّوتیة فی الصّحیفة الصّادقیة، منها: التکرار، والسجع، والجناس، والتضاد، ومراعات‌النظیر و یقصد تبیین دور و تأثیر الأصوات و الموسیقی فی إیصال المعانی و المفاهیم إلی المخاطب وفقاً المنهج الوصفی ـ التحلیلی للغة و المحتوی. إنّ إیدیولوجیا الإمام الصادق (ع) و رؤیته کمظلّة تخیّم علی الجوانب المختلفة من أسلوبه حیث أنّ الموسیقی فی کلامه جاءت متأثّرة بها و متناسبة مع غرض کل دعاء ومعناه. استخدم الإمام (ع) شکل الألفاظ و معناها أی ظاهر اللغة وباطنها من أجل إنتاج موسیقی داخلیة وفکریة رائعة ومتنوعة. وإنّ الإمام یحسن استخدام الخصائص الصّوتیة للحروف، وتکرارها و أیضاً استخدام العناصر المکوّنة للأسلوب کظاهرة التّکرار، والسّجع، والجناس، والتّضاد، ومراعات‌النظیر حتی یتمکّن من خلال هذه الأسالیب أن ینتقل المعانی و المفاهیم التی تدور فی قلبه إلی المتلقّی بأحسن صور فضلاً عن ایجاد تناغم بین أجزاء الجملة و تحقیق الثراء الایقاعی.}, keywords = {الصحیفة الصادقیة,الأسلوبیة,المستوی الصوتی,المستوی الایدیولوجیّ,الموسیقی الداخلیة,الموسیقی المعنویة (الفکریّة)}, title_ar = {لايه‌هاي آوايي و ايدئولوژي و تأثير دلالتي آن‌ها بر صحيفه صادقيه}, abstract_ar = {سبک‌شناسي لايه‌اي يکي از شيوه‌هاي بررسي آثار ادبي است که متن را به پنج لاية آوايي، واژگاني، نحوي، بلاغي و ايدئولوژيک تقسيم مي‌کند، سپس شاخصه‌هاي برجسته و ويژگي‌هاي مؤثر در پيدايي سبک فردي در هر يک از لايه‌هاي يادشده را بررسي مي‌نمايد. يکي از متون ادبي که گنجينه‌اي سرشار از معارف الهي است ولي مهجور واقع شده، صحيفه صادقيه است که سبکي ادبي و کلامي شيوا و بليغ دارد. اين مقاله مي‌کوشد با تکيه بر روش توصيف و تحليل زباني ـ محتوايي، جنبة موسيقايي و برجسته‌ترين ويژگي‌هاي آوايي صحيفه صادقيه مانند تکرار (حروف، واژه و جمله يا عبارت)، سجع، جناس، تضاد و مراعات‌النظير و نقش و تأثير آواها در رساندن پيام به مخاطب را بررسي کند. ايدئولوژي و نگرش امام صادق (ع)، همچون چتري بر جنبه‌هاي مختلف سبک ايشان سايه افکنده به‌طوري‌که موسيقي و آواي کلامشان نيز تحت تأثير آن ايجاد شده‌است. موسيقي و آواي موجود در صحيفه صادقيه، متناسب با غرض و معناي هر دعاست. امام (ع) با استفاده از شکل و معناي واژگان يعني برونه و درونة زبان، موسيقي دروني و معنوي (فکري) زيبا و متنوعي را آفريده‌اند. ايشان با تکيه بر ويژگي‌هاي صوتي حروف، بهره‌گيري از تکرار حروف و همچنين با استفاده از عناصر موسيقي‌آفرين و سبک‌ساز همچون تکرار، سجع، جناس، تضاد و مراعات‌النظير و... در صحيفه صادقيه علاوه بر ايجاد آهنگي دل‌نشين، معاني و مفاهيم موردنظر خود را به بهترين شکل به مخاطب انتقال داده‌اند.}, keywords_ar = {صحیفه صادقیه,سبک‌شناسی,لایة آوایی,لایة ایدئولوژیک,موسیقی درونی,موسیقی معنوی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_66623.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_66623_4da626fcbe815616855210bbc77e748f.pdf} } @article { author = {مهدوی آرا, مصطفی}, title = {دراسة إشکالیة اللغة والثقافة فی المهجر (إشکالیة اللغة العربیة وثقافتها للاجئین العرب فی مشهد المقدسة نموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {149-168}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {قد تُواجه اللغة والثقافة ــ بوصفها ظاهرة متشابکة وکموجود حیّ ــ بعض التحدیات خلال نزوحها من موطنها الأصلی. وقد برزت هذه الإشکالیة للغة العربیة والثقافة الخاصة بها خلال هجرتها من جنوبی البلاد إلی مشهد المقدسة، خلال الحرب المفروضة بین أعوام 1988-1980 للمیلاد وما بعدها، بحیث تأثرت لغة اللاجئین العرب وثقافتهم بعض التأثیر من الفارسیة وبثقافة المواطنین المشهدیین، وأخذتا تسیران نحو الزوال والإندماج؛ ویبدو أن مسؤولی هذه المدینة والمخططین اللغویین، یمکنهم الحد من هذه التحدیات أمام اللغة العربیة وثقافتها، بإحالتها إلی فرص مغتنمة، وإستخدامهما لتخیصب دائرة السیاحة وإنعاشها. وقد جاء البحث لیدرس التحدیات التی تعرّضت لها اللغة العربیة وثقافتها فی المهجر وهو علی صدد تقدیم الحل الحاسم للحیولة دون إزاحة هذه اللغة والخطر الذی ِیهدد هذه الثقافة فی احتکاکها بالثقافة الفارسیة. وقد إعتمد البحث علی مدار تحلیل المضمون، بعد جمع المعلومات علی منهج المقابلة. وتشیر نتائج الدراسة الی أن اللغة العربیة وثقافتها الخاصة باللاجئین العرب فی مشهد المقدسة، قد تجاوزت مرحلة المکافئة عقب إنتقالها من موطنها وبسبب إحتکاکها باللغة الفارسیة وثقافة المجتمع الجدید تنحو نحو الزوال، غیر أننا یمکننا الحد منها، عبر إجراءات تنفیذیة ومنها إعطاء المکانة الإجتماعیة لهذه اللغة وإحیاء الثقافة العربیة والإحتفاظ بالآداب الخاصة بالمهاجرین عن طریق إقامة المهرجانات العربیة والمعارض لعرض صنائعهم الیدویة ومراسیمهم المتعلقة بهم، ما تساعدنا علی تخصیب وإنعاش الدائرة السیاحیة.}, keywords = {اللغة العربیة,الثقافة,الهجرة,التحول,السیاحة}, title_ar = {مهاجرت اقوام و مسائل زباني ـ فرهنگي (نمونة موردپژوهانه: مهاجرت عرب‌هاي جنگ‌زده به مشهد مقدس)}, abstract_ar = {زبان و فرهنگ دو مقولة درهم‌تنيده و پويا هستند که در پي برخي عوامل همچون مهاجرت، دستخوش تغيير و دگرگوني مي‌شوند. مهاجرت اقوام عرب و جنگ‌زدة دهة شصت به مشهد مقدس و انتقال زبان و فرهنگ عربي به اين شهر، چالش‌هايي را براي اين زبان و فرهنگ و گويشوران آن به وجود آورده و حوزة کاربرد آن را نسبت به گذشته محدودتر ساخته‌است. ‏ سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان زباني و مسئولان شهري با مطالعه و برنامه‌ريزي دقيق مي‌توانند ضمن ازبين‌بردن اين چالش‌ها، از حضور اين گروه در مشهد براي رونق گردشگري شهري استفاده کنند. نگارنده در جستار حاضر، از روش کيفي (مصاحبه) بهره برده، سپس با استفاده از فن «تحليل مضمون»، چالش‌هاي فراروي اين زبان و فرهنگ را مورد مطالعه قرار داده‌است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان مي‌دهد زبان و فرهنگ عربي در اثر تماس با زبان و فرهنگ جامعة مقصد، از مرحلة هم‌ترازي گذشته و رو به زوال است و با اقداماتي همچون: اعتباربخشي به جايگاه اجتماعي اين زبان و احياي فرهنگ و آداب‌ورسوم عربي، از طريق برگزاري جشنواره‌هاي مخصوص اين گروه، مي‌توان آن را حفظ کرد و از آن براي شکوفايي گردشگري شهري و تأمين نيروي انساني متخصص در اين صنعت بهره برد.  }, keywords_ar = {زبان عربی,فرهنگ,مهاجرت,تغییر,گردشگری}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58427.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58427_9514d1de06042c37658d85d84cc6bc08.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstracts/Journal of the Arabic Language and LiteratureVol.14, No48, autumn 2018}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {48}, pages = {169-179}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {Contents The Representation of Culture in Arabic pedagogy books to non-Arabic languages Danesh Mohammadi, Sakineh Zarenejad....................................................... 1 Critical Study of the‏‏manifestations of Mamluke's life from the novel “Alsaeroun‏‏niyama” by “Sa‏a‏d Makkawi” Maryam Rahmati Torkashvand........................................................................................ 23 A comparative study of the poetics in in poetries of Shafiee Kadkani and Adonis Abdolhossein Feqhhi, Safoura Fasih Ramandi................................................................ 43 Apostrophe, a cohesive factor in the holy Koran: A particular study of the “Ahzab surah” Abbas Eghbaly, Rohoallah Saiiadinejad, Momammad Hoseyn Fazeli...................... 59 The Study of the Elliptical Simile Theory and Its Relation to the New Theories of Metaphor Amir Saleh Masoomi, Sayyed Mohammad Reza Ibnorrasool, Mohammad Khaqani, Adel Rafiei 83 Readability of Arabic textbooks in first period of high school According to cloze test technique Maryam Jalaei, Farzaneh Barati Dehaghi...................................................................... 103 The ideological and ideological level and their semantic impact in the Sahife Sadeqiyyeh Hossein Mohammadian, Hojjatollah Fesanghari, Mahdi Khorrami......................... 123 Immigration of Ethnic and Linguistic-Cultural Issues (Case study: Immigration of war-torn Arabs to Holly Mashhad) Mostafa Mahdavi Ara....................................................................................................... 149 Abstract                169}, keywords = {Abstracts}, title_ar = {Abstracts/ Journal of the Arabic Language and Literature Vol.14, No48, autumn 2018}, abstract_ar = {Contents The Representation of Culture in Arabic pedagogy books to non-Arabic languages Danesh Mohammadi, Sakineh Zarenejad....................................................... 1 Critical Study of the‏‏manifestations of Mamluke's life from the novel “Alsaeroun‏‏niyama” by “Sa‏a‏d Makkawi” Maryam Rahmati Torkashvand........................................................................................ 23 A comparative study of the poetics in in poetries of Shafiee Kadkani and Adonis Abdolhossein Feqhhi, Safoura Fasih Ramandi................................................................ 43 Apostrophe, a cohesive factor in the holy Koran: A particular study of the “Ahzab surah” Abbas Eghbaly, Rohoallah Saiiadinejad, Momammad Hoseyn Fazeli...................... 59 The Study of the Elliptical Simile Theory and Its Relation to the New Theories of Metaphor Amir Saleh Masoomi, Sayyed Mohammad Reza Ibnorrasool, Mohammad Khaqani, Adel Rafiei 83 Readability of Arabic textbooks in first period of high school According to cloze test technique Maryam Jalaei, Farzaneh Barati Dehaghi...................................................................... 103 The ideological and ideological level and their semantic impact in the Sahife Sadeqiyyeh Hossein Mohammadian, Hojjatollah Fesanghari, Mahdi Khorrami......................... 123 Immigration of Ethnic and Linguistic-Cultural Issues (Case study: Immigration of war-torn Arabs to Holly Mashhad) Mostafa Mahdavi Ara....................................................................................................... 149 Abstract............................................................................................................................... 169 }, keywords_ar = {Abstracts}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_81432.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_81432_de06f5cb4fd6ed2fc7415f4372082463.pdf} }