@article { author = {فلاح, منال and آذرشب, محمدعلی}, title = {همبستگی تصویر هنری و وحدت ارگانیک در شعر رومانتیک فدوی طوقان}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {1-27}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {فدوی طوقان شاعر فلسطینی (1917-2003م) در ابتدای سرودن شعر در دیوان "وحدی مع الایّام" و "وجدتها" تحت تأثیر مکتب رومانتیک بوده‌است و این تأثیرپذیری به شکل واضحی در تصویر هنری تجّلی می‌یابد؛ به گونه‌ای که تصویر هنری او به خیال‌پردازی و الهام‌پخشی و ایجاد همانندی روانی میان اشیا متمایل شده‌است. بر همین اساس، در این مقاله تلاش شد جلوه‌های تصویر هنری، انواع و گرایش‌های آن در شعر رومانتیک فدوی طوقان مورد بررسی وتحلیل با روش توصیفی-تحلیلی قرار گیرد و این نتایج به دست آمد که تصویر هنری در شعر رومانتیک فدوی طوقان تصویری الهام‌بخش است و بر همانندی روانی اتّکا می‌کند. همچنین تصویر هنری نقش تأثیر‌گذار و الهام‌بخشی ایفا می کند. علاوه بر این، تصویر هنری نقش مهمّی در ایجاد وحدت ارگانیک و ساختار تصویر کلّی قصیده ایفا می کند. همچنین شاعر به تصویر موسیقی و شنوایی و تصویر چشایی توجّه خاصی دارد؛ به گونه‌ای که تصویر چشایی نزد او  به دو حالت اشباع عاطفی و کمبود عاطفی اشاره دارد.}, keywords = {شعر معاصر عربی,رومانتیک,تصویر هنری,فدوی طوقان}, title_ar = {ترابط الصورة الفنِّية والوحدة العضوية في الشعر الرومانسيِّ عند فدوى طوقان}, abstract_ar = {تأثَّرت فدوى طوقان (1917-2003م) بالاتجاه الرومانسي في بداياتها الشعرية في ديواني "وحدي مع الأيام" و "وجدتها"، وقد تجلَّى هذا التأثر بشکلٍ واضحٍ في الصورة الفنية التي مالت لديها إلى التعبيرية والإيحائية والتقاط الأثر النفسيِّ للأشياء. لذا يسعى هذا البحث لتسليط الضوء على تجلِّيات الصورة الفنية في الشعر الرومانسيِّ عند فدوى طوقان، وذلک بدراسة أنماطها وأنواعها، ودور ترابط الصور الفنية المفردة في تحقيق ترابط القصيدة ووحدتها العضوية، وبدراستنا للصورة الفنية وأنماطها وأنواعها في الديوانيين المذکوريين، وفق المنهج  الوصفيّ-التحليليّ توصَّلنا إلى أن الصورة الفنية عند فدوى طوقان هي صورة إيحائيةٌ نفسيةٌ تعتمد على التشابه النفسيِّ رغم اتکائها على الوسائل البلاغيَّة التقليدية، حيث تنهض الصورة بوظيفتي التأثير والإيحاء، کما تلعب الصورة الفنية دوراً هاماً في تحقيق الوحدة العضوية للقصيدة، وبناء الصورة الکلّية للقصيدة، کما خلص البحث إلى اهتمام الشاعرة بالصورة السمعية والموسيقية، وشغفها بالصور الذوقية التي ارتبطت لديها بحالتي الإشباع والحرمان العاطفي.}, keywords_ar = {الشّعر العربیّ الحدیث,الرومانسیة,الصورة الفنّیة,فدوى طوقان}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_102160.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_102160_b5c56b038cf9872677ea85b376c8f181.pdf} } @article { author = {صیادی نژاد, روح الله and نجفی ایوکی, علی and فتحی, کیمیا}, title = {تحلیل فلسفۀ زبانی آیۀ چهار سورۀ محمّد (براساس نظریّة دور هرمنوتیکی شلایر ماخر)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {29-45}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {استفاده از نظریّه‏های فلسفی، گامی نو در شناسایی وکشف لایه‌های پنهان معانی مورد نظر است. هرمنوتیک به عنوان یکی از شاخه‏های تفسیر عصر جدید، با در برداشتن مفهوم دور هرمنوتیکی، نقش مهمّی در تحقّق بخشیدن به اهداف فلسفه متافیزیک و کشف معانی پنهان متن دارد .شلایر ماخر از این نظریّه برای حذف موانع درک زبان‌شناختی در زبان‌شناسی استفاده کرد. قرآن کریم به خصوص آیۀ چهارم سوره محمّد، مورد شبهه واقع بوده‌است. بر اساس دور هرمنوتیکی، دور کلّی مستنبط از دور جزئی، یعنی راه‏های خدا برای اثبات منافقین، خلاف ایدۀ تصوّر تروریسم و خشونت در اسلام است. در ارتباط با شناخت صاحب کلام وحی و فهم زمانی و مکانی وی، ذکر خصوصیّات ولی و غنّی در این آیه نشان می‏دهد که همانا ذات متعال از هرگونه خشونت و سرسختی نسبت به منافقان، با توجّه به عدم معنا نمودن ظاهری کلمات «ضرب الرقاب» و«شدّ الوثاق»، به دور است. از طریق تفسیر نحوی و روان‌شناختی این آیه، آن چه در گفتار جهادی این آیه آمده، برای اوّلین بار در نتیجۀ احتمال آمرزش و بخشش به دلیل احتمال عدم بازگشت منافقان به اسلام بیان نشده‌است، امّا در عبارت دوم، «شدّ الوثاق»، پس از دادن فرصت به آنها، به صراحت بیان شده است؛ همچنین درمی‏یابیم که جرجانی در نظریّۀ نظم خود به جزئیّاتی از این نظریّه دست یافته‌است.}, keywords = {سورۀ محمّد,فلسفۀ زبان شناسی,متافیزیک,دور هرمنوتیکی,شلایر ماخر}, title_ar = {تحليل الفلسفة اللّغويّة في الآية الرّابعة من سورة «محمّد» (في ضوء نظريّة الدور الهرمينوطيقيّ لشلاير ماخر)}, abstract_ar = {إنّ توظيف النظريّات الفلسفيّة في تحليل الفلسفة اللّغويّة وتطبيقها هو خطّة جديدة في اکتشاف الطبقات الخفيّة من المعاني؛ هذا وإنّ الهرمينوطيقا بوصفها إحدي فروع تفسير المعني، تشتمل علي مفهوم الدور الهرمينوطيقي واکتشاف المعاني الخفيّة. ومن جملة الذين قاموا باستخدام هذا الأسلوب لإزالة موانع الفهم اللّغوي هو فشلاير ماخر. لذلک يحاول هذا البحث باتّباع المنهج التحليليّ- التأويليّ أن يقوم بتبيين نظريّة الدور الهرمينوطيقي لشلاير ماخر ثم تطبيقها علي الآية الرّابعة من سورة محمّد. هذه الدراسة تبيّن أنّ نظريّة شلاير ماخر لها فاعليّة في إزالة الشبهات المطروحة حول النّصوص الدينيّة والمقدّسة کالقرآن الکريم وخاصة في الآية المدروسة. فالدور الهرمنوطيقي أو الدور الکلي المستنبط من الدور الجزئي أي طرق اللّه لإثبات ماهيّة المنافقين، يخالف فکرة الإرهاب والعنف في الإسلام. وبالنسبة إلي معرفة صاحب کلام الوحي وفهمه الزماني والمکاني، يمکن القول بأنّ ذکر صفات الولي والغني في هذه الآية دالّ علي أنَ اللّه، منزّه عن نسبة أيّ عنفٍ وعنادٍ تجاه المنافقين مع عدم الدلالة الظاهرية للعبارتين «ضرب الرقاب» و«شدّ الوثاق». من خلال التفسير النحوي والنفسي لهذه الآية، لم يُصرّح بالفعل المذکور في کلامه الجهادي لأوّل مرّة نتيجة لإمکان العفو والتسامح علي خطأهم في القصور عن الرجوع إلي الإسلام، ولکن في العبارة الثانية وهي «شدّوا الوثاق»، يُصرّح بالفعل بعد أن أتاح لهم الفرصة. أيضاً تبيّن لنا أنّ الجرجاني کانت له نتفات من هذا الأسلوب في نظريته الموسومة بالنّظم.}, keywords_ar = {سورة محمّد,الفلسفة اللغویّة,المتافیزیقا,الدور الهرمینوطیقی,شلایر ماخر}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101761.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101761_843d74c49259c857ba8984312033d209.pdf} } @article { author = {مرادیان قبادی, علی اکبر}, title = {بررسى کارکردها و پیام‌هاى معنایى جناس در شعر صفى الدین حلى (بررسى موردى مدایح نبوى (ص) و اهل بیت (ع))}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {47-70}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {کارکرد جناس و انواع آن در متون ادبى فقط تزیین لفظى نیست، بلکه جناس غالبا مفاهیمى را افاده مى‌‌کند که اثر زیادى در درون مخاطبان برجاى مى‌گذارد و صاحب متن ادبى آن را آگاهانه یا نا آگاهانه به منظور متمایل کردن آنان براى پذیرش آراى خود و دست‌یابى به حمایت و تأیید مواضعش توسط آنها، به کار مى‌برد و البته موجب انسجام متن نیز مى‌شود. صفى الدین حلى یکى از بارزترین شاعرانى است که انواع آرایه­هاى بدیعى و به خصوص جناس را در مدایح نبى اعظم (ص) و اهل بیت گرامى‌اش (ع) استعمال کرده است و به نظر مى‌رسد که این نوع آرایۀ بدیعى، اهمیت و جایگاه کم­نظیرى در این دسته از اشعار او داشته باشد، لذا در مقالۀ پیش رو بر آن شدیم تا با روش توصیفى تحلیلى این دسته از شعرهاى او را از این زاویه بررسى کنیم. در پایان به این نتیجه رسیدیم که آرایۀ جناس در این قصاید از چند جهت در خدمت معنا قرار گرفته است، از جمله: تأکید بر مقصود، کسب اعتماد و پذیرش و تأیید مخاطب، تأثیر درونى مثبت بر مخاطب، دلالت بر تناسب، تشابه، تفاوت یا تضاد، و همچنین گاهى انواع جناس در غنا بخشیدن به صور خیال در قصاید و انسجام آنها در محورهاى عمودى و افقى نقش داشته است.}, keywords = {جناس,نکته‌هاى معنایى,صفى الدین حلى,مدایح نبى اعظم (ص) و اهل بیت (ع),انسحام عمودى و افقى}, title_ar = {دراسة الوظائف والفوائد الدلاليّة للتجنيس في شعر صفيّ الدين الحليّ}, abstract_ar = {ليست فائدة الجناس بأنواعه في النصّ الأدبي مجرّد تحلية لفظية، بل يفيد دلالات ذات وقع کبير على نفسية المخاطب، ويوظّفه المبدع الأدبي عن وعي أو عن لاوعي بغية استمالة مخاطبيه إلى آرائه والحصول على دعمهم وتأييدهم لمواقفه، وکذا يجعل النصّ متماسکاً منسجماً. يُعتبر صفيّ الدين الحليّ أحد أبرز الشعراء الذين استخدموا أنواع المحسّنات اللفظية ولاسيّما الجناس في قصائده في مدح النبي الأعظم (ص) وأهل بيته الکرام (ع)، ورأينا أنّ هذا النوع من التحلية البديعية يحلّ محلّاً فريداً في هذا القسم من شعره، لذا قصدنا في هذه المقالة أن نعالجه بأسلوب وصفي - تحليلي من هذا المنطلق. وقد خلصنا في الختام إلى أنّ التجنيس في هذه القصائد يخدم المعنى من عدّة وجوه، منها: التأکيد على المعنى المقصود، الحصول على ثقة المخاطب واطمئنانه وتصديقه، الوقع الشعوري الإيجابي لدى المخاطب، والدلالة على التناسب أو التماثل أو التغاير أو التضاد، وکذا قد تؤدّي الجناسات إلى إثراء القصائد في أخيلتها وانسجامها في محوريها العمودي والأفقي.}, keywords_ar = {الجناس,الفوائد الدلالیّة,صفیّ الدین الحلیّ,مدائح النبی الأعظم (ص) وأهل البیت (ع),الانسجام العمودی والأفقی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_102888.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_102888_05f2431ddb9d0da442a4570b02fbed09.pdf} } @article { author = {کیانی, حسین and نجاتی, داود}, title = {کارکردِ برخی از تکنیک‌های فراداستان در ساختِ معماریِ رئالیسم جادویی (خوانشی در رمان «رآلف رزق الله فی المرآة» از ربیع جابر)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {71-92}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {رمان‌های پسامدرن، به دنبال شکل‌های جدیدی هستند که یک تفسیر خاص را بر نمی‌تابند؛ بلکه افق‌های نوینی در برابر دیدگان دریافت‌کننده (خواننده) می‌گشایند. رئالیسم جادویی یکی از گونه‌های رمان پست‌مدرن است که به دنیای مجازی، غیرمعمول و معجزه‌آسایی اشاره می‌کند که با واقعیّت تعامل دارد، امّا واقعیّت محض نیست و در عین حال، معادلات دریافت‌کننده را در دنیای واقعی نیز بر هم می‌زند. از آنجایی که پیوند میان رمانِ رئالیسم جادویی با زندگی روزمره و مسائل اجتماعی و سیاسی آن، باعث تنوّع این سبک از داستان‌ها در شیوه‌های پرداختِ داستانی می‌شود، در این نوع از رمان‌ها، با شیوه‌های گوناگونی از داستان‌پردازی مواجه می‌شویم. فراداستان، به عنوان یک سبک رمان نویسی که تفسیرهایی دربارۀ هویّت داستان‌سرایی خود به دست می‌دهد، یکی از تکنیک‌های پست مدرنی است که نویسندگان رئالیسم جادویی در برخی از داستان‌هایشان به کار می‌گیرند. این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی در نقد موادّ پژوهشی خود، میزان سهمِ فراداستان را در ساختِ معماری رمان‌های رئالیسم  جادویی، از خلالِ نقدِ رمان رآلف رزق الله از ربیع جابر، بررسی می‌کند. نتایج پژوهش حاکی از این است که فراداستان از طریق ورودهای آگاهانه به متن، ویژگی منحصر به فردی را برای رمان «رآلف رزق الله» فراهم آورده‌است. نویسنده تکنیک‌های چهارگانۀ فراداستانی خود را به کار می‌گیرد که همان بازی‌های زبانی جهتِ افشایِ تصنّعی بودن متن، ورود نویسنده به داستان،  مخاطب قرار دادن مستقیم خواننده و شگردهای بینامتنی است تا از طریق در هم شکستن پدیدۀ ادغامِ خواننده با داستان و تضعیفِ اصلِ آن، کوله‌باری از تأویل و تفسیرها را به مخاطب خود عرضه دارد.}, keywords = {رئالیسم جادویی,فراداستان,رمان رآلف رزق الله فی المراة,ربیع جابر}, title_ar = {ملامح من التجريب الميتاقصيّ في بناء هندسة الواقعيّة السحريّة (قراءة في رواية «رآلف رزق الله في المرآة» لربيع جابر)}, abstract_ar = {تسعي رواية ما بعد الحداثية إلي التوجّه نحو الأشکال الحديثة التي لا ترسو إلي تأويل محدّد، بل تفتح آفاقاً جديدة أمام المتلقّي. تُعدُّ الواقعيّة السحريّة من مدارس ما بعد الحداثية التي تروي عالماً افتراضياً عجائبياً غير مألوف، يتداخل مع الواقع، ولکنّه ليس هو الواقع عينه، وفي نفس الوقت، يُلغي معادلاتِ المتلقّي في عالم الواقع. وبما أنّ صلة الرواية الواقعيّة السحريّة بالواقع المعاش وتقلباته الاجتماعيّة والسياسيّة تفرض علي هذا النمط الروائيّ تنوّعاً في أشکال السرد؛ تتشعب أساليب السرد في حکي هذا النوع من الرواية وتتعدد طرائق بناء هندستها. هذا، ويُعدُّ الميتاقصّ، باعتباره ممارسة روائيّة تجريبيّة للنقد تحتوي في ذاتها تعليقاً علي هويتها السرديّة، من تقنيات ما بعد الحداثة التي يستخدمها کتّاب الواقعيّة السحريّة في بعض رواياتهم. هذه الدراسة، معتمدة علي منهج تحليل المضمون الکيفيّ في عرض المادة ونقدها، تهدف إلي إبراز بعض ملامح هذا التجريب الروائيّ في تأسيس روايات الواقعيّة السحريّة، من خلال رواية «رآلف رزق الله في المرآة» لربيع جابر. وأخيراً وصل البحث إلي أنّ الميتاقصّ يشکّل خصوصية متفردة لرواية رآلف رزق اللّه عبر تداخلات متعمدة تشير إلي العلاقة المعقّدة بين الواقع والتخييل. فالکاتب يستخدم الآليات الميتاقصيّة الأربعة، وهي: التطفل بالتعليق علي الکتابة، وتوريط الکاتب نفسه مع الشخصية الروائية، ومخاطبة القارئ مباشرة، والمفارقة التناصيّة، ليقدّم للمتلقّي ثراءً تأويليّاً عبر تحطيم ظاهرة الاندماج وتقويض مبدأها.}, keywords_ar = {الواقعیّة السحریّة,المیتاقصّ,ربیع جابر,روایة "رآلف رزق الله فی المرآة"}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101762.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101762_96b57fd7b7c3716d49af726c73f7dd47.pdf} } @article { author = {معروف, یحیی and امیری, جهانگیر and خزلی, مسلم}, title = {دراسة سیکولوجیة لشخصیّة أحمد عاکف فی روایة " خان الخلیلی" فی ضوء نظریة الشخصیّة لـ "کارن هورنای"}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {93-111}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تعطی روایة خان الخلیلی لنجیب محفوظ صورة عن حوادث الحرب العالمیة الثانیة ودخول المستعمرین فی مصر. تُعدّ نظریّة الشخصیّة للمنظّر الشهیر هورنای من أهمّ النظریّات التی استقطبت اهتمام الباحثین فی الأدب. والرؤی التی أدلی بها هورنای فیما تتعلّق بالشخصیّات المضطربة نفسیّاً مهّدت الطریق للنقد النفسی والسیکولوجی لأبطال القصص والروایات. وفی السیاق ذاته، تدخل روایة خان الخلیلی فی نطاق الروایات ذات الصبغة النفسیّة والسیکولوجیة. یرید هذا البحث دراسة سیکولوجیة لأحمد عاکف بطل روایة خان الخلیلی فی ظلّ نظریة کارن هورنای. ومن أهمّ النتائج التی توصلنا إلیها عبر هذا البحث، أنّ أحمد عاکف من الشخصیّات السایکوبیدیة التی تعیش فی عالم مثالیّ بعید عن عالم الواقع. وهناک شرخ واسع بین نفسیّته الواقعیة والمثالیّة؛ ما تسبّب له بالکثیر من الهزائم والشعور بالمهانة والدونیّة. کان لدی الرجل نفس الحاجات التی لدی الأشخاص البعیدین عن النّاس کالحاجة للاستقلال والاکتفاء الذاتی والطموح إلی الکمال والاستعلاء والقدرة. وکان یعانی أیضاً من میول معاداة الآخرین التی تتمثّل فی استثمار الناّس والتعامل معهم علی أساس المصالح الذاتیّة والرغبة فی الحصول علی استحسانهم له؛ إلّا أنّ حاجته للابتعاد عن الناس یفوق حاجته إلی معاداتهم.}, keywords = {روایة خان الخلیلی,کارن هورنای,بطل الروایة,نظریّة الشخصیّة}, title_ar = {تحليل روان‌کاوانۀ شخصيّت احمد عاکف در رمان خان الخليلي بر اساس نظريۀ شخصيّت کارن هورناي}, abstract_ar = {رمان خان الخليلي حوادث مربوط به جنگ جهاني دوم و ورود استعمارگران به مصر را به تصوير مي‌کشد و زندگي شخصي و اجتماعي احمد عاکف شخصيّت اصلي داستان را بيان مي‌کند. نظريۀ شخصيّت کارن هورناي، يکي از مهم‌ترين نظريه‌هاي‌ شخصيّت است که بسيار مورد توجّه پژوهشگران ادبيّات قرار گرفت و ديدگاه‌هاي او در مورد شخصيّت‌هاي روان‌رنجور، زمينه را براي نقد روان‌شناسي آثار ادبي و شخصيّت‌هاي داستاني فراهم آورد. رمان خان الخليلي نيز داراي تِم و زمينۀ روان‌شناسي است؛ پس اين جستار برآن است تا با شيوۀ توصيفي-تحليلي و بر اساس نظريۀ شخصيّت کارن هورناي به تحليل روان‌کاوانۀ احمد عاکف، قهرمان داستان بپردازد. بر اساس يافته‌هاي پژوهش احمد عاکف شخصيّت روان‌رنجوري است که داراي يک خودانگاره و دنياي غيرواقعي و بسيار آرمان‌گراست. او برخي از نيازهاي شخصيّت‌هاي حرکت به دور از مردم همچون نياز به استقلال و خودبسندگي، کمال‌گرايي و آسيب‌ناپذيري و برتري را داراست. همچنين برخي نيازهاي گرايش عليه مردم را دارد که در قالب بهره‌کشي و ارتباط با ديگران بر اساس منافع شخص و ميل به تحسين شدن از سوي ديگران بازتاب مي‌يابد.}, keywords_ar = {رمان خان الخلیلی,کارن هورنای,قهرمان داستان,نظریه شخصیت}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_100420.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_100420_2e2569e204d84c45c3a3118981154a92.pdf} } @article { author = {فارسی, بهنام and صالح زاده, مریم and قیومی, سلما}, title = {دراسة سیکولوجیة لبطل روایة «العطر الفرنسی» بناءً علی نظریة «آلیات الدفاع» للفروید}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {16}, number = {54}, pages = {113-159}, year = {2020}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تکشف روایة «العطر الفرنسی» عن حیاة مجموعة من الشَّعب السّودانی الَّذین کانوا یعیشون فی حی «الغائب» بعیدینَ عن التفات الحکام منکسرة ظهورهم تحت المصائب الاجتماعیة والإقتصادیة والثّقافیَّة والنّفسیة. کان بطل الروایة المسمّی بـ «علی جرجار» الّذی یمثّل طبقة المعوزین السودانیین، یستفید من آلیات الدّفاع النفسیة هرعاً عن توتراته النفسیّة وآماله المکبوتة. المراد من آلیات الدفاع النفسیة هی تحرکات نفسیة تظهر لمقابلة الإضطراب والقلق والیأس إذا لم تؤدِّ التصرّفات المنطقیة إلی النتیجة المطلوبة. کُتبت هذه المقالةُ عبرَ المنهج الوصفی- التحلیلی واستناداً علی ما یدور حول هذا الموضوع من الکتب والمقالات، للفحص عن السّبب الرئیس فی إستخدام البطلِ للمیکانیزمات الدّفاعیّةَ وکیفیة ظهور هذه الآلیاتِ فی الروایة المدروسة کما یرید هذا البحث الإشارة إلی الآلیّات الّتی تمّ إستخدامها أکثر من الأخری إضافة إلی ذکر السبب فی هذا الأمر. أهمّ ما وصلت إلیه هذه المقالةُ من النّتائج هی أنَّ القلق والإستفزاز العصابی هما من أهمّ ما دفعَ البطلَ إلی إستخدام المیکانیزمات الدّفاعیة، فقد تمسّک بهذه المیکانیزمات لتخفیف ما استولی علیه من الإستفزازات والتوتّرات الذّاتیة وإلی العیش فی الظروف الآمنة. من أکثر الآلیات الدّفاعیة إستخداماً لدی بطل الروایة نستطیع الإشارة إلی اللّجوء إلی «الحلم» و«الکبت» حتّی یغلب علی أزماته النفسیة ویردّ علی حوائجه ردّاً صحیحاً ولکنّ مُنی بالفشل؛ إذ خاض فی عالم الخیال وإنفصل عن النّاس، فأصبح شخصیة اضطهادیة متوهمة انتهت إلی الجنون.}, keywords = {النقد النفسی,سیجموند فروید,آلیات الدّفاع النفسیة,أمیر تاج السّر,روایة "العطر الفرنسی"}, title_ar = {نقد روان‌شناسي قهرمان رمان «العطر الفرنسي» با تکيه بر نظريۀ مکانيسم‌هاي دفاعي فرويد}, abstract_ar = {رمان «العطر الفرنسي» اثر امير تاج السّر(1960م- تاکنون) از نويسندگان سوداني، روايتگر زندگي بخشي از جامعۀ سودان است که در محلّۀ «غائب»، به دور از توجّه و عنايت حکومت، با مشکلات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و رواني دست و پنجه نرم مي‌کنند. قهرمان اين رمان (علي جرجار) به عنوان نمايندۀ قشر ضعيف جامعۀ سودان، براي فرار از فشارهاي رواني و اميال واپس‌زدۀ خويش، از مکانيسم‌هاي دفاع رواني استفاده مي‌کند. مکانيزم‌هاي دفاعي، فعّاليّت‌هايي رواني هستند که در قبال پديد‌آمدن اضطراب و مفيد واقع نشدن فعّاليّت‌هاي منطقي براي دفع اين اضطراب‌ها به وجود مي‌آيند. اين مقاله بر آن است تا به روش توصيفي-تحليلي و با استفاده از نقد روان‌شناسي، ضمن تعريف و تبيين مکانيسم‌هاي دفاعي، نشان دهد که قهرمان رمان چرا و چگونه از مکانيسم‌هاي دفاعي بهره‌برده و کدام مکانيسم، کاربرد بيشتري داشته‌است و علّت بهره‌برداري بيشتر او چيست. نتيجۀ به دست آمده اين است که اضطراب و تنش نوروتيک، مهم‌ترين عامل استفادۀ وي از مکانيسم‌هاي دفاع رواني بوده که با توسّل به آن، سعي کرده از ترس خود بکاهد و خويشتن را در حاشيه امني نگه دارد و با استفاده از مکانيسم‌هاي دفاعي گوناگون، به خصوص خيال‌پردازي که نشانۀ شخصيّت‌هاي ناپخته وبلوغ­نيافته است، سعي بر آن دارد تا ضمن فائق‌آمدن بر مسائل و اضطراب‌هاي ايجاد شده، پاسخي درخور به نيازهاي خود دهد، امّا ارتباطش را با واقعيّت از دست داده، دچار فروپاشي شخصيّت (اسکيزوفرني پارانوئيدي) شده و به جنون کشيده‌ مي‌شود.}, keywords_ar = {نقد روان‌شناسی,فروید,مکانیسم‌های دفاعی,امیرتاج السّر,العطر الفرنسی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101760.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_101760_66110243d4317f98120264ec01032ec4.pdf} }