@article { author = {MohammadRedhaei, AliRedha and faidholeslam, jehad and gaderi, Abir}, title = {Aesthetics of space in al-ayam (With a focus on Psychological dimension of personality)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {1-22}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {زمان و مکان از مهم‌ترین تکنیک‌های روایت به شمار می‌روند که فضا و چهارچوب آن را شکل می‌دهند. چراکه رویدادها بر ضرباهنگ زمان حضور خود را نقش می‌بندند و شخصیت‌ها در مکان حرکت و جان می‌یابند و روایت در چهارچوب زبان با تکیه بر دو بُعد زمانى و مکانی شکل می‌پذیرد. دو عنصر زمان و مکان، با دیگر مؤلفه‌های داستانى چون شخصیت‌ها و رویدادها، رابطه‌ای چالشى و متقابل دارند. همین روابط است که رنگ‌وبوی خاصى به داستان می‌دهد و زمان و مکان را غنا و عمق می‌بخشد. این مقاله، کتاب «الأیام» طه حسین را که روایتی کلاسیک و شرح زندگى وى است، مورد بحث قرار می‌دهد و بر طبق تقسیم‌بندی لوتمان "Lotman" زمان و مکان و زیبایی‌های فضاى داستان را با تکیه بر مسائلی همچون: نمایش بُعد درونى شخصیت‌ها، توصیف زیبایی‌های مکان‌های باز و بسته مورد توجه قرار می‌دهد. روش توصیفى ـ تحلیلى و گاهی روش تحلیل درونى و روانی روش‌های به‌کاررفته در این مقاله بوده‌است و سعى شده شواهد از خود متن داستان باشد.}, keywords = {طه حسین,الأیام,فضا,زمان,مکان,شخصیت}, title_ar = {جماليات الفضاء في« الأيام» (مع الترکيز على البعد النفسي للشخصية)}, abstract_ar = {يعدّ عنصرا الزمان والمکان، من أهم عناصر السرد في بلورة الفضاء الروائي. فعلى نبضات الزمن تُنبت الأحداث وقائعها وفي حيّز المکان تتحرک الشخصية وفي إطار اللغة ببعديهما الزماني والمکاني يتألّف النص السردي وتتکوّن الرواية. هذان العنصران يدخلان في علاقات متعددة مع مکوّنات حکائية أخرى کالشخصيات والأحداث في الرواية. فتنشأ بذلک علاقة جدليّة بينهما؛ تلک العلاقة الضرورية التي تمنح العمل الروائي خصوصيته وطابعه ويکتسب المکان والزمان والفضاء بذلک صفاتها ومعانيها. بناء على ذلک، ظهرت على الساحة الأدبية بعض الأعمال الروائية ذات الصبغة الواقعية نحو رواية «الأيام» لطه حسين التي اتّجهت نحو سرد الواقع ـ السيرة الذاتية ـ ـ يتناول هذا البحث کتاب الأيام ضمن إطار الرواية مستنهضاً الأمکنة والأزمنة، راصدا مکامن الجمال، مرکّزاً على البعد النفسي للشخصيات بتناوله المکانين (عند الآخرين) و (عندي) حسب تقسيمات لوتمان"lotman" الأربعة للفضاء، تارکاً المکانين العامة واللامتناهي منها إلى بحث آخر وأيضاً التقاطبات المکانية في الرواية. استعان البحث بالمنهج الوصفي ـ التحليلي وأحياناً المنهج النفسي والذي کانت الشواهد فيه مستقاة من نصوص الرواية نفسها.}, keywords_ar = {طه حسین,الأیام,الفضاء,الزمان,المکان,الشخصیة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11854.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11854_eb946d0d935787673d4d0196a015a60b.pdf} } @article { author = {مرعشی, سید حسین}, title = {نامه‌نگاری شعری بین طبیب اصفهانی و هاتف اصفهانی مناسبت، موضوعات، و سبک‌شناسی آن}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {23-46}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {اخوانیات ازجمله اشعار رایج در دورة زندی به شمار می‌آید. از مشهورترین نمونه‌های شعر اخوانی مراسلات شعری است که بین طبیب اصفهانی و هاتف اصفهانی وجود داشته‌است. از مجموع اشعار عربی‌ای که طبیب اصفهانی از شیراز برای هاتف در اصفهان ارسال کرده، سه قصیده بر جای ‌مانده، این در حالی است که از قصیده‌های ارسالی هاتف برای طبیب تنها یک قصیده بر جای مانده است. در تحقیق حاضر، این قصیده، و قصیدة طبیب که در جواب آن سروده شده، بررسی شده‌اند. در این پژوهش، به موضوعاتی همچون مناسبت سرودن دو قصیده، اغراض و چگونگی ترتیب آنها، موضوعات، و محورهای دو قصیده پرداخته شده‌است. بررسی ویژگی‌های سبکی این اشعار نیز از دیگر بخش‌های مقالة حاضر است. با توجه به تنوع این موضوعات، از سه روش نقدی مختلف استفاده شد که عبارتند از: روش تاریخی، روش موضوعی که اساس آن واژگان پرکاربرد در متن است، و روش ساخت صوری. از نتایج مهم این تحقیق می‌توان به ضعف نسبی هاتف اصفهانی در زبان عربی و ظرافت‌های آن اشاره کرد. علاوه بر آن، در این تحقیق، نخستین بار، ابیات عربی جدیدی از هاتف ارائه شد.}, keywords = {ایران,عصر زندی,اخوانیات,طبیب اصفهانی,هاتف اصفهانی}, title_ar = {مُراسلة شعريّة بين الطبيب الأصفهانيّ وهاتف الأصفهانيّ: مناسبتها وموضوعاتها وأساليبها الشعريّة}, abstract_ar = {تُعدّ الإخوانيّات من الفنون الشعريّة الشائعة في العَصر الزنديّ. ومن أشهر نماذجها ما جري من المساجلات الشعريّة بين الطبيب الأصفهاني وهاتف الأصفهاني. احتفظ لنا تاريخ الأدب بثلاثِ قصائدَ بعثَها الطبيبُ من شيرازَ ضمن رسائله المتعدّدة إلي هاتف؛ غير أنّه لم تَبقَ إلّا قصيدةٌ واحدةٌ أرسلَها هاتف إل‍ي أستاذه الطبيب. فالمادّة التي خضعتْ للتحليل في هذا البحث هي هذه القصيدةُ والقصيدةُ التي أنشدَها الطبيب في الردّ عليها. وسوف يقوم هذا البحث في طيّاته علي تحديد مناسبة إنشاد القصيدتَين، ونِطاقهما وأغراضهما وموضوعاتهما ومَحاورهما. کما يدرسُ وسائلَ التعبيرِ الشعريّةَ فيهما. إنّ تنوّع هذه الموضوعات فرضَ علي البحث سلوکَ ثلاثِ طُرُق مختلفة، هي: التاريخيّة، والموضوعيّة البنيويّة المعجميّة، والبنيويّة الشکليّة. ومن أهمّ ما وصل إليه هذا البحث هو العُجمة التي يمکن مشاهدتها في شعر هاتف الأصفهاني. ويُضاف إلي ذلک أنّنا استطعنا في بحثنا هذا، أن نقدّم، ولأوّل مرّة، ستّةً وستّين بيتاً لهاتف الأصفهانيّ عَثَرنا عليها في إحدي المخطوطات.}, keywords_ar = {إیران,العَصر الزندی,الإخوانیّات,الطبیب الأصفهانی,هاتف الأصفهانی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11853.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11853_4fa1e4e78d01609ad4e7c05c9964c0da.pdf} } @article { author = {رمضانی, ربابة and شیخ باقری, محمد امین}, title = {مقایسة تحلیلی بین برده بوصیری و نظام البرده باکثیر}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {47-66}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {آوازه شعری شرف‌الدین محمد بن سعید بوصیری، برخاسته از مدایح نبوی به‌ویژه قصیده «الکوکب الدریة فی مدح خیر البریة»، معروف به «برده» است، که از نمونه‌های ناب شعر عربی و محل توجه ادباست. این قصیده از سوی خیل عظیمی از شاعران متأخر، تقلید شده، که از زیباترین نمونه‌های این تقلید، می‌توان به قصیدة طولانی «علی احمد باکثیر»، با عنوان «نظام البردة» یا «ذکری محمد (ص)» اشاره کرد. باکثیر این شعر خود را بر طریقه «برده بوصیری» به رشته نظم درآورده‌است؛ با این تفاوت که قصیدة وی، مدح خالص به شمار نمی‌آید؛ بلکه به دنبال هدف دیگری بوده که آن، پایبندی به مسائل اساسی امت اسلامی است. وی در این مدح پیامبر، با استعانت از وجود مقدس حضرت رسول اکرم (ص)، در مقابل تجاوز صهیونیسم و غرب، به مرزهای اسلام ایستادگی کرده، و به همین جهت قصیدة وی، رنگ‌و‌بوی سیاسی دارد، و دغدغه‌های دینی و وطنی بر آن چیره شده‌است. لذا شعر وی، از نمونه‌های بارز شعر مقاومت به شمار می‌آید. این مقاله، سبک شعری دو قصیدة «برده بوصیری» و «نظام البرده باکثیر» را بررسی کرده، و آن دو را از نظر ساختار کلی، تصویر شعری، عاطفه، موسیقی، و زبان شعری به صورت بررسیِ موضوعی ـ تحلیلی، مورد نقد قرار داده است.}, keywords = {برده بوصیری,نظام البرده,باکثیر,فنون زیباشناسی}, title_ar = {التقنيات الجمالية بين بردة البوصيري ونظام البردة لباکثير}, abstract_ar = {اشتهر البوصيري بمدائحه النبوية الصادقة، خاصة بقصيدته الشهيرة بـ «الکوکب الدرية في مدح خير البرية»، المعروفة باسم «البردة». فهي من عيون الشعر العربي، ومطمح نظر الأدباء المتأخرين. فقد عورضت هذه القصيدة أکثر من مرة من قِبَل الشعراء الذين جاؤوا بعده. فمن أجمل هذه المعارضات، قصيدة مطوّلة لِعلي أحمد باکثير المسمّي بـ «نظام البردة»، أو ذکري محمد (ص)، نظمها أثناء إقامته بالحجاز وطبعها أول قدومه إلي مصر عام 1934. فحذا باکثير حذو البوصيري ونظم علي منواله ولکن لا يعدّ شعره مدحاً خالصاً بل الالتزام بالأمّة الإسلامية وقضاياها المصيرية. فحين أن الغرب والمحتلين الصهاينة هاجموا علي جذور العرب الإسلامية، وقف باکثير کمسلم أمام هذه المهاجمة مستمدّاً من روح النبي (ص) بمدحه. فاصطبغ مدحه بصبغة سياسية غلبت عليه الهموم الوطنية الدينية؛ فأصبح لوناً من الشعر النضالي. تدرس هذه المقاله الأسلوبَ في قصيدتي البردة للبوصيري ونظام البردة لعلي أحمد باکثير کما تقارن بينهما في البناء العام والصورة الشعرية والعاطفة والموسيقا واللغة الشعرية من خلال دراسة موضوعيةـ تحليلية ونقدية.}, keywords_ar = {بردة البوصیری,نظام البردة,باکثیر,التقنیات الجمالیة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12466.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12466_51dfbba30571a59ab9814ce32ac74959.pdf} } @article { author = {سعیدآوی, علی}, title = {نقدی تطبیقی بر ترجمه کتاب الایام}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {67-86}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {جستار حاضر نقدی است بر ترجمة کتاب الایام طه حسین. ترجمه‌ای که حسین خدیوجم بیش از سه دهه قبل به خوانندگان زبان فارسی عرضه کرد و مورد توجه برخی از ادیبان نامی کشور قرار گرفت. در این مقاله نویسنده دست به مقایسه جلد اول این ترجمه با متن اصلی زده و ملاحظه نمود به‌رغم تلاش‌های زیادی که خدیوجم در برگردان این کتاب مبذول داشته‌است، ترجمة وی خالی از اشکال نیست. درنتیجه نویسنده برخی از عبارت‌ها و جملات این ترجمه را استخراج نموده و از سه زاویه یعنی ترجمة غیرمستقیم، اضافه در ترجمه و لغزش‌ها موردمطالعه و بررسی قرار می‌دهد که حاصل این پژوهش سه نتیجة اساسی است که عبارتند از: الف) ترجمة خدیوجم علی‌رغم داشتن زیبایی‌های نگارشی و سبک نوشتاری آن، دارای اشکالات متعددی است که قابل‌چشم‌پوشی نیست؛ ب) در این جستار روشی علمی و دور از هر گونه اعمال‌نظر شخصی جهت نقد متون ترجمه‌شده ارائه می‌شود؛ ج) برخی از حدود و ثغوری که مترجم، برای به سرانجام رساندن یک ترجمة خوب، باید بدان پایبند باشد، تعیین و پیشنهاد شده‌است.}, keywords = {الایام,طه حسین,خدیوجم,نقد ترجمه}, title_ar = {دراسة مقارنة في ترجمة کتاب الأيام}, abstract_ar = {يعالج هذا المقال الترجمة الفارسية لکتاب الأيام، وقد أخرجها قبل ثلاثة عقود حسين خديوجم إلى عشاق الأدب في هذه اللغة وقد نالت إعجاب بعض الأدباء. قام المؤلف في هذا المقال بمقارنة الجزء الأول من هذه الترجمة مع الأصل العربي ولاحظ أن الترجمة لاتخلو من هنات. وهناک بعض العبارت التي تدعو إلى التأمل. فاستخرج منها بعض الفقرات وأخذ يدرسها دراسة لغوية مستعينا ببعض لسانيات الترجمة ونظرياتها. وقد عالج هذه الترجمة من ثلاث زوايا؛ الأولى الترجمة غير المباشرة مستندا إلى نظرية فيناي وداربلنية والثانية الإضافة في الترجمة والثالثة أخطاء الترجمة. وقد انتهى المؤلف من هذه الدراسة المختصرة لترجمة خديوجم إلى ثلاث نتائج أساسية؛ الأولى أن هذه الترجمة بالرغم مما تحتوي عليه من طراوة في الأسلوب وجمال في التعبير إلا أنها تضمّ أخطاء جسيمة لايمکن أن يغض الطرف عنها وتعوزها إصلاحات أساسية. الثانية تقديم منهج علمي لتقويم الترجمة وعدم الإکتفاء بالآراء الفردية التي تستند إلى الذوق فقط وأيضا يمکن لطلاب قسم الترجمة والمترجمين أن يستعينوا بهذا المنهج في نقدهم للترجمة. الثالثة تبيين بعض الحدود والثغور التي يجب أن يلتزم بها المترجم إذا ما أراد أن تکون ترجمته أمينة ومکافئة للنص المبدأ.}, keywords_ar = {الأیام,طه حسین,خدیوجم,نقد الترجمة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11885.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11885_4334e463092cd110c09a01b33affad8b.pdf} } @article { author = {کریمی, مجتبی and خاقانی اصفهانی, محمد and عابدی, مهدی}, title = {ابن وردی ودیدگاه او نسبت به جامعه مملوکی در شام}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {87-108}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {ابن وردی با وجود شاعران منتقد در دوره خود، پرچمدار شعر نقد اجتماعی در منطقه حلب به شمار می رود؛ زیرا وی با دقت بسیار توانست عیوب، مشکلات و نقص های رایج در جامعه خود را برای ما ترسیم نماید؛ هر چند عمیقاً از آنها تأثیر پذیرفته‌است. اشعار متعدد ابن وردی که بیانگر احساسات و بالابرندة صدای نقد واصلاح اوست، از پیامدها و نتایج اهمیت اوضاع اجتماعی در دیدگاه ابن وردی است. نقد ابن وردی بر سلب فضیلت‌ها و رواج بدی‌ها و رذائل رو به عامه مردم دارد؛ هجای ابن وردی آن اندازه که به صفات بد و ناپسند افراد هجوشده روی آورده، به فطرت یا ماهیت آنان اهتمام نورزیده‌است؛ بررسی اشعار اجتماعی ابن وردی حاکی از این است که جامعة عصر مملوکی در کمتر چیزی توازن و اعتدال داشته‌است. جامعه از یک طرف در منجلاب بی‌بندوباری و فساد فرو رفته بود و از طرف دیگر افراط در تصوف موجب انحراف از دین صحیح و درست شده بود. در این مقاله برخی از اشعار ابن وردی همچون شکایت از ظلم و بیداد حاکمان، بلاها و مصیبت‌های واردشده بر جامعه و پیامدهای آن را نقد و بررسی کرده‌ایم. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر اشعار ابن وردی و تحلیل  نقد مضامین اجتماعی آن به انجام رسیده‌است.}, keywords = {نقد اجتماعی,جامعه,ابن وردی,فساد}, title_ar = {ابن الوردي وموقفه من المجتمع المملوکي في الشام}, abstract_ar = {إنّ ابن الوردي کان شاعر النّقد الاجتماعي وفارسه الأوّل في حلب الشّهباء علي الرّغم من وجود غيره من الشّعراء الذين شارکوه في هذا الفنّ، لأنّه استطاع أن يُصوّرَ بدقّةٍ کثيراً ممّا کان في عصره وبيئته من مثالبَ وعيوبٍ ومشاکل وأن ينفعلَ بها ويتأثّر بها تأثّراً عميقاً صادقاً، وکان من نتاجه هذه، الأشعارُ الکثيرةُ التي أنشدها معبّراً عمّا يشعرُ ومحاولاً بها أن يرفعَ صوت النّقد والإصلاح لعلّه يجدُ سميعاً مجيباً. ولقد اعتمد هذا النقدُ أو الهجاءُ علي سلب الفضائل وإلصاق الرّذائل بعامّة ومع ذلک، فإنّنا نلمحُ فيه الصّفة الفرديّة في هجاء بعض المهجوّين، إلاّ أنّ الفرديّة هنا ذاتُ طابعٍ جماعيٍ، بمعني أنّ الهجاءَ لم يکن منصبّاً علي ذوات المهجوّين بقدر ما هو منصبٌّ علي صفاتهم السيّئة التي تضرّ المجتمع والّتي من أجلها هجاهم الشّعراءُ ونالوا منهم. تُوحي دراسةُ أشعار ابن الوردي الاجتماعية بأنّ المجتمعَ في العصر المملوکي لم يألف توازناً في شيءٍ ما، بل إنّ التوسّطَ في الأمور ينعدمُ أو يکادُ، فثمَّ إفراطٌ في الخلاعة والمجون؛ يقابلها الإفراطُ في التصوّف الذي ينحرفُ بأصحابه عن الدّين الصّحيح. عرضنا في هذا المقال بعضَ الأشعار لابن الوردي التي بثَّ فيها شکواه من ظلم الرّؤساء وما أصاب المجتمعَ من الثّورات وما خلّفه ذلک کلّه من آثار علي سلوک أفراد المجتمع. لقد اعتمد البحثُ علي المنهج الوصفي- التحليلي وکان ذلک بدراسة أشعار ابن الوردي وتحليل المضامين الاجتماعية فيها.}, keywords_ar = {النقد الاجتماعی,المجتمع,ابن الوردی,الفساد.  }, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11608.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11608_65021a1ff4efa2c23c3c58e9d6152a93.pdf} } @article { author = {طاهری نیا, علی باقر and خاکپور, حسام الدین and نوح نژاد, مژگان}, title = {خوانشی فرمالیستی بر قصیدة لامیة الکرد از امرؤالقیس کردها}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {109-130}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {موضوع بررسی ادبیات نزد فرمالیست‌ها خود ادبیات نیست، بلکه ادبی بودن متن است؛ یعنی ویژگی‌هایی را بررسی می‌کنند که ادبی بودن متن را نشان دهند، به دور از عوامل خارجی با تأکید بر خصایصی که زبان متن را از زبان عادی روزمره تمییز می‌دهند و متن را از تمام زمینه‌های خارجی مستقل می‌گردانند. این نوشتار می‌کوشد که با استفاده از روش توصیفی‌ ـ تحلیلی به بررسی قصیده لامیة الکرد شیخ سلیم تخته‌ای (‍1274، 1337ه‍. ق‍) متخلص به سالم سنندجی و مشهور نزد علما و ادبای کرد به امروءالقیس کردها بپردازد. شاعر در این قصیدة توازن زیبا با شاخه‌های مختلف آن و پدیدة آشنایی‌زدایی در دو سطح جانشینی و همنشینی را برای بیان آنچه در درونش نسبت به ممدوح غلیان دارد، به کار می‌گیرد. از نتایج این نوشتار این است که تقابل‌های دوگانةِ متعلق به نزاع قلب و عقل بخش زیادی از قصیده را به صورتی دیالکتیکی در برگرفته، به ‌گونه‌ای که عقل ـ در پایان مقطع اول که مقطع شبه تغزلی قصیده است ـ در برابر قلب شکست می‌خورد، این در حالی است که در مقطع دوم قصیده، آنگاه که شاعر در موضوع اصلی شعر داخل می‌شود که مدح شیخ ضیاءالدین است، از جوانب زیبایی‌شناسیک متن کاسته می‌شود.}, keywords = {امروءالقیس کردها,سالم سنندجی,لامیة الکرد,فرمالیسم}, title_ar = {مقاربة شکلانية لقصيدة "لامية الکرد" لامرئ القيس الکُردي}, abstract_ar = {إنّ موضوع الدراسة الأدبية عند الشکلانيين ليس الأدب، وإنّما الأدبيّة التي تعني دراسة الخصائص الّتي تجعل من الأدب أدبا، بعيداً عن کلّ عامل خارجي مرتکزا علي المواصفات الّتي تميّز لغة النص عن اللغة المألوفة المعتادة مستقلا کلّ الإستقلال عن السياقات الخارجية. تحاول هذه المقالة، في ضوء المنهج الوصفي-التحليلي، دراسة شکلانية لقصيدة لامية الکرد "للشيخ سليم التختيّ" (1274، 1337ق) المتخلص بالسالم السنندجي والمعروف عند الشعراء والأدباء الأکراد بامري القيس الکُردي لبراعته في نظم الشعر بالعربية. استخدم الشاعر في هذه القصيدة التوازن الجميل بفروعه المختلفة، وظاهرة الإنزياح في المستوي الإستبدالي، والترکيبي للتعبير عمّا يختلج في نفسه تجاه الممدوح. فمن النتائج التي توصّلت إليها هذه المقالة، أنّ المتقابلات الثنائية المتعلقة بنزاع القلب، والعقل تستوعب القسم الکبير من القصيدة بطريق ديالکتيکي، حيث يفشل العقل - في نهاية المقطع الأوّل-أمام القلب، وهو المقطع شبه التغزّلي، غير أن جماليات النص تقلص ظلّها في المقطع الثاني حيث يدخل الشاعر في صلب الموضوع، وهو مدح الشيخ ضياء الدّين قبلة آماله.}, keywords_ar = {امرؤالقیس الکردی,السالم السنندجی,لامیة الکرد,الشکلانیة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_10978.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_10978_43ec044bf8a571235db59bb146e5d364.pdf} } @article { author = {روحی برندق, کاوس and فضیلت جو, سید امیر and غلامي, سيد سجاد}, title = {أثر القراءات القرآنیة فی آراء النحویین}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {131-154}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {کان فی عصر نزول القرآن، العدید من اللهجات العربیة، وکان کلّ قارئ وحافظ للقرآن الکریم یقرأه بلهجتهم الخاصة، ما أدّی إلی وجود بعض الاختلافات الجزئیة. هذه المقالة بحثت عن تأثیر القراءات القرآنیة المختلفة علی آراء النحویین فی المدرستین البصریة والکوفیة، وحصلت علی أنّ المدرسة الکوفیة تأثّرت فی بناء الأصول والقواعد النحویة من القراءات القرآنیة بشکل واسع، بخلاف المدرسة البصریة التی تأثرت من القراءات بشکل محدود. ولکن علماء النحو الکبار استندوا الی القراءات المشهورة فحسب، وقد استحوذت قراءة سیبویه مساحة کبیرة من الدراسة، فیما اهملت القراءات الشاذة من قبل علماء النحو، بخلاف ما نلحظ عالم النحو الکسائی الذی أخذ بعین الاعتبار هذه القراءات الشاذة وعالم النحو فرّاء لم یقرّ حتی بعض القراءات المشهورة. علی هذا الأساس تعدّ المدرسة الکوفیة أکثر افراطاً وتفریطاً بالنسبة الی المدرسة البصریة.}, keywords = {القرآن,القراءة,القراءات,النحو,المدرسة البصریة,المدرسة الکوفیة}, title_ar = {تأثير قرائت‌هاي قرآني بر شکل‌گيري ديدگاه‌هاي نحويان}, abstract_ar = {در عصر نزول قرآن، لهجه‌هاي مختلفي از زبان عربي در ميان قبايل وجود داشت و هر يک از قاريان و حافظان، قرآن را به لهجة قبيلة خود قرائت مي‌کردند. اين قرائت‌هاي مختلف موجب به وجود آمدن اختلاف‌هاي نحوي شد. اين مقاله مسئلة تأثير قرائت‌هاي قرآني را در شکل‌گيري ديدگاه‌هاي نحوي دانشمندان نحوي زبان عربي، در دو مکتب بصري و کوفي مطالعه کرده و به اين نتيجه دست ‌يافته که مکتب کوفي در جهت سازه‌سازي برخي اصول و يا قواعد از قرائت‌هاي مختلف قرآني تأثير پذيرفته‌است و مکتب بصري صرفاً در مواردي موجب استحکام يک نظريه و يا يک قاعدة ازپيش‌تدوين‌شده از قرائت‌هاي قرآني، بهره برده‌است. از سوي ديگر همة نحويان بزرگ در استناد به قرائت‌هاي مشهور ترديدي به خود راه نداده‌اند و سهم سيبويه در اين زمينه از همه بيشتر است. نحويان بزرگ عمدتاً به قرائت‌هاي شاذّ استناد نکرده‌اند و در اين ميان کسائي برخي قرائت‌هاي نادر قرآني را نيز پذيرفته‌است و آن را مبناي ديدگاه‌هاي نحوي جديد خود قرار داده‌است. در مقابل، فرّاء در برخي موارد که نتوانسته قرائت‌هاي مشهور قرآني را با ديدگاه‌هاي نحوي خود تطبيق دهد، به‌ناچار به رد آنها پرداخته‌است. بدين ترتيب افراطي‌ترين و تفريطي‌ترين ديدگاه‌ها به نحويان کوفي تعلق دارد.}, keywords_ar = {قرآن,قرائت,قرائات,نحو,مکتب بصری,مکتب کوفی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_10966.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_10966_5df46375ca85aaedfc110c7baa945361.pdf} } @article { author = {سلمانی مروست, محمد علی and میرحسینی, الهه السادات}, title = {دراسة فی استخدام الاشتغال فی القرآن الکریم}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {155-180}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {یعتبر أسلوب الاشتغال -بوصفه باب من أبواب النحو- أحد الأسالیب البیانیة الذی استعمل فی القرآن الکریم، وهو یعنی أن یتقدّم اسم ثم یذکر عامل عمل فی ضمیر ذلک الاسم المقدم أو فی اسم مضاف إلی ضمیر ذلک الاسم المقدم أو عمل فی اسم متبوع لتابع مضاف إلی ضمیر ذلک الاسم المقدم. أحکام الاشتغال کثیرة مع أن هذا الأسلوب استعمل فی القرآن 43 مرة، وقد اتفق علی کون هذا الأسلوب اشتغالاً فی سبعة، ولا توجد نماذج لأکثر وجوه الاشتغال فی القرآن الکریم. تهدف هذه الدراسة إلی استخراج صیغ الاشتغال من القرآن وذکر آراء العلماء المسلمین فی هذا المجال، ودراستها لفظاً ومعنیً، والوصول الی نتائج جدیدة، وقیمة. توصّلت الدراسة إلی نتائج أهمّها: هی أنّ هذا الأسلوب استعمل فی القرآن بشکل محدود؛ حیث یشمل الأشیاء المحمودة کالقرآن، والجنة، والأشیاء المذمومة کالجهنم، والأقوام المغضوب علیهم، وأبرز المخلوقات کالإنسان، والأرض، والجبال، کلّها لغرض الترغیب، والتخویف، والتنبیه و.. الخ. من جهةٍ أخری؛ إنّ فاعلُ المشغول فی 29 من هذه الصیغ، هو الله سبحانه وتعالی. وقد استعمل أسلوب الاشتغال 15 مرة فی السور المدنیة و 28 مرة فی السور المکیة. إنّ أکثر الآثار النحویة ذکر فیها باب الاشتغال إلا أنه لا یوجد کتاب أو دراسة درس صیغ الاشتغال فی القرآن الکریم. نتائج هذه الدراسة تفید باحثی العلوم القرآنیة، والنحو، والبلاغة.}, keywords = {القرآن,النحو,اسلوب الاشتغال}, title_ar = {بررسي کارکردهاي ساختار اشتغال در قرآن کريم}, abstract_ar = {اشتغال يکي از ابواب نحو و يکي از اسلوب‌هاي بياني است که حدود 43 بار در قرآن به کار رفته‌است و تنها 7 مورد آنها مورد اتفاق دانشمندان است و بيشتر وجوه و گونه‌هايي که براي اشتغال ذکر شده و احکام آنها، در قرآن مصداقي ندارد. اين مقاله مي‌کوشد ضمن استخراج ساختارهاي اشتغال در قرآن و طرح آراي دانشمندان اسلامي در اين خصوص، اين آرا و کارکرد اين ساختارها را بررسي و با مقايسه آنها به نتايجي تازه دست يابد. نتايج به‌دست‌آمده نشان مي‌دهد اين ساختار در قرآن کاربرد محدودي داشته و عموميت ندارد و بيشتر براي امور مقدسي چون قرآن، بهشت و... ، امور مذمومي همچون دوزخ، اقوام مغضوب خداوند و... ، و بارزترين مخلوقات خداوند همچون انسان، زمين، کوه‌ها و... ، براي ترغيب، تخويف، تنبيه و... به کار رفته‌است و از طرفي فاعل مشغول در 29 مورد از 43 مورد، خداوند است و از اين تعداد، 23 مورد صيغة متکلم بوده و فعل آنها غالباً ماضي است. همچنين اين ساختار 15 بار در سوره‌هاي مدني و 28 بار در سوره‌هاي مکي به کار رفته‌است. بيشتر کتاب‌هاي نحوي به باب اشتغال پرداخته‌اند، امّا هيچ کتاب يا تحقيقي ساختارهاي اشتغال در قرآن را به صورت مجزا بررسي نکرده‌است. نتايج اين تحقيق مي‌تواند براي پژوهشگران علوم قرآني، نحو و بلاغت مفيد باشد.}, keywords_ar = {قرآن,نحو,ساختار اشتغال}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12469.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12469_d0293f618233d67a7bc1a46864884d49.pdf} } @article { author = {اسماعیلی, سجاد and متقی‌زاده, عیسی and پروینی, خلیل and رحمتیان, روح‌الله}, title = {تقویم محتوی الکتب التعلیمیة لمادة النصوص الأدبیة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة وآدابها فی ضوء مهارات التفکیر الناقد}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {181-204}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {انّ الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة، تعتبر من المرتکزات المهمة فی العملیة التعلیمیة-التعلّمیة. حیث إنّ جمیع الأخصائین فی حقل تعلیم اللغة اتفقوا علی أن المناهج الدراسیة یجب أن تتطوّر علی أساس مهارات التفکیر الناقد. إذن احتواء الکتب التعلیمیة علی مهارات التفکیر الناقد هی بمثابة الحجر الاساس فی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة. التفکیر الناقد بوصفه «التفکیر فی التفکیر بغیة تنمیة التفکیر»، یتضمن العدید من المهارات أو المکونات من أهمها: «مهارة الاستنتاج، ومهارة معرفة الافتراضات، ومهارة التعبیر والتفسیر، ومهارة الاستنباط ومهارة تقویم المناقشات». تهدف هذه الدراسة المتواضعة إلی استجلاء مدی توافر مهارات التفکیر الناقد فی محتوی الکتب التعلیمیة لمادة النصوص الأدبیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة. تنتهج الدراسة المنهج الوصفی-التحلیلی، کما تتبنّی طریقة تحلیل المحتوی لتقویم الکتب. تتکوّن عینة الدراسة من 6 کتب تعلیمیة للنصوص الأدبیة فی فرع اللغة العربیة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة. اثبتت بعض النتائج للدراسة أن مهارة الاستنتاج حصلت علی أعلی نسبة مئویة (74/) فی تمارین الکتب، فی حین لم تحصل مهارة الاستنباط علی أیة نسبة مئویة فی الکتب. بالتالی تؤیّد نتائج الدراسة الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر الناقد لدی الطلاب عن طریق توفیر تلک المهارات فی الکتب التعلیمیة للنصوص الادبیة.}, keywords = {تعلیم اللغة العربیة,مهارات التفکیر الناقد,الکتب التعلیمیة للنصوص الأدبیة,تحلیل المحتوی}, title_ar = {ارزيابي جايگاه مهارت‌هاي تفکر نقادانه در کتاب‌هاي آموزشي ادبيات عربي در مقطع کارشناسي رشته زبان و ادبيات عربي}, abstract_ar = {امروزه توانمند ساختن دانشجويان در حوزة نقادانه‌انديشي، يکي از مهم‌ترين مقوله‌هاي مورد حمايت متخصصان حوزة تعليم‌وتربيت است. براي توانمند ساختن دانشجويان در اين حوزه، بايستي مهارت‌هاي تفکر نقادانه را در کتاب‌هاي درسي گنجاند. در اين پژوهش بر اساس نظريات واتسون و گليزر و با استفاده از روش تحليل محتوا، پنج مهارتِ «استنتاج، شناسايي پيش‌فرض‌ها، تعبير و تفسير، استنباط، ارزشيابي استدلال‌ها» را در محتواي کتاب‌هاي آموزشي ادبيات عربي در مقطع کارشناسي بررسي کرده‌ايم و جايگاه مهارت‌هاي تفکر نقادانه را ارزيابي نموده‌ايم. نمونه آماري پژوهش شش کتاب از کتاب‌هاي آموزشي ادبيات عربي در دانشگاه‌هاي ايران است. برخي از يافته‌ها نشان مي‌دهند توجه نويسندگان به مهارت استنتاج به‌ويژه در بخش تمرين‌ها با (74%) بسامد بيشتري نسبت به ساير مهارت‌ها دارد. ساير مهارت‌ها، به‌ويژه مهارت استنباط (0%) چندان مورد توجه نويسندگان نبوده‌اند.}, keywords_ar = {آموزش زبان عربی,مهارت‌های تفکر نقادانه,کتاب‌های آموزشی ادبیات عربی,تحلیل محتوا}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12472.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12472_1053f01b4648c37a9abf625ad5af8adf.pdf} } @article { author = {ایمانیان, حسین}, title = {تضخّم الذکریات الماضیة (تحلیل أسباب الإعجاب بالتراث العلمی والأدبی الإسلامی عند الکتّاب العرب بعد هجمة المغول)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {205-230}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {إن النفسیة المتأزمة للإنسان المسلم بعد هجمة المغول، إما تهرب من الواقع وتسیر فی ماوراء الطبیعة وإما تعجب بماضیها الکامل والذهبی فتنفرّ من کلّ ما یُشمّ منه رائحة الإبداع ومن کل ما یتّسم بطابع غیر إسلامی. إنّ نتیجة هذه الظاهرة فی مجال الشعر هی الاهتمام بالتأویلات اللامعقولة والاستعارات الغریبة والبعیدة والنظم علی طرق الشعراء الماضیین، کما تؤدّی فی المجال العلمی إلی إعادة قراءة الکتابات الماضیة وفهمها وإعادة کتابتها وعدم الإبداع فیها. فنحن فی المقال الحاضر، بعد إشارة عابرة إلی أسباب ازدهار حرکة التألیف والکتابة فی العصر التالی لهجمة المغول والمعروف بفترة الانحطاط، نعالج ظاهرة اهتمام مؤلفی هذه الفترة بکتابة الحواشی والشروح علی المؤلفات السابقة؛ ونعتقد أن هذه الرغبة المقدسة نحو المؤلفات السابقة وتلخیصها أو شرحها، تُعدّ نوعاً من الاهتمام بالتراث الإسلامی العربی والذی یجب البحث عن جذورها فی اتساع روح التقلید عند الشعب المسلم فی هذه الفترة وفی حنینهم الشدید إلی الماضی. کما یمکن القول إن هذه النظرة التقلیدیة إما تتحدّر من الآراء النقدیة الرائجة فی العصر ومن الوظائف التی عیّنها النقاد للکتاب والشعراء وإما تعود إلی الظروف النفسیة والاجتماعیة والسیاسیة أو الاعتقادیة التی عاشها الإنسان المسلم وساقته إلی عقلیة مختلفة عما کان رائجاً فی سائر العصور.}, keywords = {هجمة المغول,التراث,التقلید,کتابة الشروح والحواشی,علم النفس الاجتماعی}, title_ar = {تورم خاطرات گذشته (آسيب‌شناسي شيفتگي نويسندگان مسلمان به ميراث علمي و ادبيِ اسلامي پس از يورش مغول)}, abstract_ar = {روان بحران‌زدة انسان مسلمان پس از يورش مغول يا به گونه‌اي ماليخوليايي از واقعيت مي‌گريزد و در جهان تخيل و ماورا پرسه مي‌زند و يا شيفتة گذشتة ـ به گمان او ـ کامل و زرين خود مي‌شود و از هر چه بوي نوآوري، تازگي و يا حتي غيراسلامي داشته باشد، بيزار مي‌گردد. پيامد چنين امري در حوزة شعر، توجه به تأويل‌هاي غيرمنطقي و استعاره‌هاي دور و غريب و نظم بر شيوة گذشتگان است و در حوزة نگارش علمي، بسنده‌کردن به بازخواني و بازنويسي نوشته‌هاي گذشته و عدم نوآوري و طرحي نو درانداختن. در جستار پيشِ رو، پس از نگاهي گذرا به علت اين امر، به چرايي گسترش پديدة شرح و حاشيه يا گزيده‌نويسي نويسندگان عرب‌زبان اين دوره مي‌پردازيم. به باور ما چنين گرايشي به نوشته‌هاي پيشين و شرح و گزيده کردن آنها، نوعي توجه به ميراث عربي ـ اسلامي است که ريشة اصلي آن را بايد در گسترش روحية تقليد در اين دوران و نيز نگاه همراه با حسرت و احترام به گذشته جست‌وجو کرد؛ نگاهي که از يک ‌سو، تحت تأثير ديدگاه‌هاي نقادانة رايج در عصر و وظايفي است که سخن‌سنجان اين دوره براي شاعر و نويسنده تعيين کرده‌اند و از ديگر سو به شرايط رواني، اجتماعي، سياسي و باوري انسان مسلمان در آن دوره برمي‌گردد.}, keywords_ar = {یورش مغول,میراث,تقلید,شرح و حاشیه و گزیده‌نویسی,روان‌شناسی اجتماعی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_13962.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_13962_062056ead46638fdd9606214fcadcac5.pdf} } @article { author = {heidaryan shahri, ahmad and مهدوی آرا, مصطفی}, title = {دراسة الفرص المهنیّة المتعلّقة بقسم اللغة العربیّة (مدینة مشهد أنموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {231-252}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تستضیف مدینة مشهد أکثر من ملیونٍ وخمسمئة ألف سائح عربیّ کلّ سنة یوافدونها مستهدفین العلاج، والسیاحة، والزیارة، والتجارة ببرکة المضجع الشریف للإمام الرضا (ع) وبصفتها عاصمةً معنویة لإیران والتمتع بإمکانیّات متنوّعة کالمستشفیات الراقیة، والأطباء البارعین، والروائع الطبیعیّة. وتبیِّن معرفة الفرص المهنیّة المتواجدة فی هذه المدینة ضرورة انجاز الدراسة الحاضرة نظراً لهذه الأعداد الکبیرة من السیّاح العرب والتحدیات المطروحة أمام خرّیجی اللغة العربیّة. لقد حاولنا فی هذه الدراسة أن نتعرّف علی الفرص المهنیّة الملائمة باختصاص خرّیجی هذه اللغة فی مدینة مشهد باستخدام منهج وصفی-تحلیلی مبنیّ علی الإحصائیّات؛ فدرسنا التحدیّات الواقعة أمامهم للحصول علی فرص العمل فی مختلف الفروع المهنیّة الأخصّائیة وقدّمنا الاقتراحات المتناسبة. تشیر النتائج الحاصلة عن هذه الدراسة العملیّة إلی أن القطاعین الحکومی والخاصّ بحاجة ماسة إلی خرّیجی اللغة العربیة لیستفید من اختصاصهم وخبرتهم لتکفّل الشؤون المتعلّقة بمزاولتهم ویشتمل القطاعان علی منظمة السیاحة، والفنَدقة، ومکاتب خدمات السفر والسیاحة، والمعالم الأثریّة، و‌السیاحة الطبّیّة، ودلالة السیّاح العرب، ومنظمّة الإذاعة والتّفاز، ومنظّمة الأوقاف.}, keywords = {اللغة العربیِّة,الفرص المهنیّة,السیاحة,الزیارة,العلاج}, title_ar = {بررسي فرصت‏هاي شغلي مرتبط با رشتة زبان عربي (بررسي موردي شهر مشهد)}, abstract_ar = {شهر مشهد به برکت وجود حرم مطهر رضوي، داشتن امکانات پزشکي پيشرفته، و جاذبه‌هاي طبيعي، همه‌ساله ميزبان بيش از يک‌ونيم ميليون گردشگر عرب‌زبان است که با اهدافي ازجمله: تفريح، زيارت، درمان و تجارت وارد اين شهر مي‌شوند. اين خيل عظيم گردشگر مي‌تواند بستر مناسبي براي اشتغال دانش‌آموختگان زبان عربي ايجاد کند. در اين مقاله با توجه به همين نکته کوشيده‌ايم با استفاده از روش توصيفي و تحليل آماري، فرصت‌هاي شغلي موجود براي دانش‌آموختگان زبان عربي را شناسايي کنيم، چالش‌هاي پيش روي آنان در ورود به بازار را واکاوي نماييم، و همچنين راه‌کارهاي مناسبي را پيشنهاد دهيم. نتايج به‌دست‌آمده نشان مي‌دهد که دو بخش دولتي و غيردولتي در حوزه‌هاي مختلف ازجمله «سازمان گردشگري، هتل‌داري، دفترهاي خدمات مسافرتي، مراکز و مجموعه‌هاي تاريخي، بخش گردشگري سلامت و راهنمايي گردشگران، سازمان صداوسيما، و اوقاف» نيازمند دانش‌آموختگان زبان عربي هستند تا بتوانند از تخصص ايشان در اين حوزه‌ها بهره ببرند.}, keywords_ar = {زبان عربی,فرصت‏های شغلی,گردشگری,زیارت,درمان}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11054.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_11054_9e172d408a19648aba5d0d0eab4be7d3.pdf} } @article { author = {کشاورز, حبیب}, title = {دور خریجی فرع اللغة العربیة فی تنمیة التجارة الالکترونیة مع البلدان العربیة (العراق نموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {12}, number = {39}, pages = {253-272}, year = {2016}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {مع ظهور شبکة الانترنت أصبحت التجارة الالکترونیة ضرورة فی المجتمع العصری. والتجارة الالکترونیة اجتازت حاجز الحدود وأصبحت ظاهرة دولیة. عبر استخدام إمکانیات التجارة الالکترونیة یمکن التعریف بالمنتجات والخدمات الإیرانیة إلى الناس فی البلدان الأخرى والمساهمة فی تنمیة الصادرات غیر النفطیة إضافة إلى توظیف شباب الوطن. بالنظر إلى موقع إیران، تعتبر البلدان العربیة، منها العراق، من أهم البلاد لتصدیر السلع والخدمات الإیرانیة. وخریجو فرع اللغة العربیة وآدابها یجیدون لغة من اللغات الحیة فی العالم ویمکنهم المشارکة فی هذا القسم والمساهمة فی تنمیة الصادرات غیر النفطیة إلى البلدان العربیة. والبلدان العربیة وخاصة العراق من أهمّ الشرکاء التجاریین لإیران وبسبب وجود الدین والثقافة المشترکین بین البلدین هناک مجالات واسعة لتنمیة التجارة الالکترونیة. وحجم المبادلات التجاریة بین البلدین الآن یصل إلى 6 میلیارات دولار سنویا وعبر مساهمة خریجی فرع اللغة العربیة وآدابها یمکن زیادة هذا الحجم.}, keywords = {التجارة اللکترونیة,والبلدان العربیة,والعراق,وخریجو فرع اللغة العربیة,والصادرات}, title_ar = {نقش دانش‌آموختگان رشتة زبان و ادبيات عربي در توسعة تجارت الکترونيک با کشورهاي عربي (مطالعة موردي کشور عراق)}, abstract_ar = {امروزه همراه با توسعة اينترنت، تجارت الکترونيک نيز به يک ضرورت و پديدة بين‌المللي تبديل شده که با استفاده از ظرفيت‌هاي آن مي‌توان با معرفي محصولات و خدمات خود به جهان، سهم زيادي در توسعة صادرات غيرنفتي و در کنار آن ايجاد اشتغال براي جوانان اين مرزوبوم داشت. با توجه به موقعيت ايران، کشورهاي عربي ازجمله عراق مي‌توانند يکي از مهم‌ترين مقاصد صادرات کالاها و خدمات ايراني باشند. دانش‌آموختگان رشتة زبان و ادبيات عربي نيز ازآنجاکه به يک زبان بين‌المللي تسلط دارند مي‌توانند از ظرفيت‌هاي اين بخش براي اشتغال و انجام کارهاي اقتصادي استفاده کنند و علاوه بر آن به توسعة صادرات غيرنفتي به کشورهاي عربي کمک کنند. در بين کشورهاي عربي؛ عراق يکي از بزرگ‌ترين شرکاي تجاري ايران محسوب مي‌شود و به دليل وجود فرهنگ و دين مشترک اين کشور ظرفيت‌هاي بالايي براي توسعة تجارت الکترونيک دارد. حجم مبادلات تجاري بين ايران و عراق هم‌اکنون نزديک به شش ميليارد دلار در سال است که در صورت ورود دانش‌آموختگان رشتة زبان و ادبيات عربي به عرصة تجارت الکترونيک مي‌توان مبادلات تجاري بين دو کشور را به مقدار قابل‌توجهي افزايش داد.}, keywords_ar = {تجارت الکترونیک,کشورهای عربی,عراق,رشتة زبان و ادبیات عربی,صادرات}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12468.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_12468_4ff344d44724cb98e0ab626f6e7eff0f.pdf} }