@article { author = {نهیرات, احمد}, title = {شخصیت‌های ایرانی در دیوان عبدالوهاب البیاتی}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {1-28}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {چکیده: شاعر معاصر عرب از میراث اسلامی و خصوصاً ایرانی بهره برده است؛ برای نمونه، عبدالوهاب بیاتی شخصیت­های تاریخی ایرانی را شاعرانه در شعر خویش آورده است. بیاتی این شخصیت­ها را به­گونه­ای موفقیت­آمیز برای دلالت بر مفاهیم روحی و انسانی عامی چون شناخت و عشق و اصلاح­طلبی و انقلاب و سفر و دگرگونی به­کار برده است. بازتاب این شخصیت­ها در شعر وی هم­نوا و متناسب با چهره­ای است که از هر یک از آن­ها در تاریخ به اثبات رسیده است. بیاتی به صرف نقل تاریخ این شخصیت­ها اکتفا نکرده است، بلکه نمایه­ای امروزی بر آن­ها نشانده و به­وسیله­ی آن­ها قضایا و دل­مشغولی­های معاصرش را که با دیدگاه­ها و نگرش­های هر یک از آن­ها مناسب یافته است، ذکر کرده است. ابداع شعری بیاتی، چهره­ای دوست­داشتنی از این شخصیت­ها را ارایه می­دهد؛ برای این منظور، وی با خیال­پردازی و استفاده از اسطوره­ها و تغییر در اصل داستان­ها و با استفاده از روش­های شعری مختلفی چون اسلوب ماسک و صراحت­گویی بدین امر رسیده است.  }, keywords = {بیاتی,شخصیت¬های ایرانی,مفاهیم روحی,به¬روز کردن میراث}, title_ar = {شخصيات إيرانية في ديوان عبدالوهاب البياتي}, abstract_ar = {الملخّص: استلهم الشعراء العرب المعاصرون من التراث الإسلامي عامة و الإيراني خاصة، منهم البياتي الذي استحضر شخصيات إيرانية في شعره و استعان بها للتعبير عن مراده. أتى البياتي بهذه الشخصيات لتدل على معان روحية و إنسانية عامة: کالمعرفة و الحب والإصلاح والثورة والسفر وقد أجاد في ذلک حيث حمّل کل شخصية ما عرف عنها من عقائد و أفکار ومواقف. لم يکتف الشاعر بنقل تاريخ هذه الشخصيات فقط، بل صبّ عليها صبغة عصرية و حملها من قضاياه و همومه المعاصرة ما رآه متناسبا مع أفکار و رؤى کل منها. و قد نقد البياتي بقصصهم الشعرية الواقع الاجتماعي و السياسي للبلاد العربية، کما نقد واقعها العقائدي و ما طرأ من تحريف علي المفاهيم الدينية. ساهم الإبداع الشعري للشاعر في اعطاء صورة محببة لهذه الشخصيات للمتلقي، و ذلک من خلال التحليق بالخيال و استحضار الأساطير و التحوير في قصص هذه الشخصيات و الأساليب المختلفة التي استعان بها البياتي في استحضارها من تقنية القناع و المباشرة و ما إلى ذلک من التنويع في التعامل مع کل شخصية. برز في هذه القصص الشعرية جانبان من أبطالها بصورة جلية: الأول المحتوى الروحي (و المعنوي) الذي عرف عن کل منهم و الثاني المضمون الثوري (و الرافض) للظلم و التخلف في مواقف هذه الشخصيات.}, keywords_ar = {الکلمات‌الرئیسة: البیاتی,الشخصیات الإیرانیة,المعانی الروحیة,المعاصرة,التراث}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3577.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3577_97cac1fe5a861f7886b875dc9ba866ee.pdf} } @article { author = {میرحسینی, سیدمحمد and أسودی, علی}, title = {کارکرد نکره و زیبایی‌شناسی بلاغی آن در نهج‌البلاغه مطالعه‌ی موردی کلمات قصار}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {29-42}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {چکیده: موضوع نکره آوردن کلمات از جمله مباحث مهمی است که در علوم بلاغی، بدان پرداخته شده است و بزرگانی هم‌چون جرجانی و زمخشری درباره­ی آن به نکات قابل توجهی دست یافته­اند که حاکی از آن است که نکره آمدن کلمات در زبان عربی به یقین، دلیلی بلاغی دارد که بر معرفه آوردن کلمه از نظر دلالت، ترجیح داشته و با معنای مورد نظر گوینده و خواسته­ی کلامی وی هم­سو است. بنابراین بر آن شدیم تا بلاغت این امر (استفاده از کلمات به­صورت نکره) را در دریای بلاغت کلام امیرالمؤمنین(ع) و نهج­البلاغه به نمایش گذاریم تا از سویی این امر، خود تأییدی بر نهایت اسلوب بلاغت کلام ایشان باشد و از سوی دیگر، پاسخی علمی و راسخ به اندک مدعیان تردید در صحت انتساب نهج­البلاغه باشد؛ زیرا همگرایی سبک بیان در هنگام سخن گفتن به­صورت بداهی و بدون تکلف و هم­سویی آن با مقتضای حال، نشان از صاحبی سخنور و چیره­دست هم‌چون امام علی(ع) دارد و ما در آنچه آمده به شکل عملی و تقسیم‌بندی‌شده به تبیین معانی بلاغی تنکیر کلمات در حکمت­های نهج­البلاغه به­عنوان نمونه و شاخص پرداخته‌ایم تا در حد وسع، جلوه­ای از بلاغت را به نمایش گذاریم. یکی از مهم­ترین اغراض نکره آمدن کلمات در حکمت­های امیرالمؤمنین(ع) را می­توان تعظیم، تکثیر، تقلیل، و نوعیت دانست که در سیاق عبارت­های به­کار رفته همسو و تأثیرگذار بر غرض و محور اصلی حکمت­ها است و حکمت­ها بدون آن، این پوشش معنایی لازم را ندارد. مسئله­ای که متأسفانه بیشتر مترجمان این میراث گرانبها از آن غافل شده­اند و ترجمه­های فعلی، تناسب لازم با غرض سخن­های امیرالمؤمنین(ع) را ندارد.}, keywords = {نهج‌البلاغه,تنکیر,تنوین,تعظیم,تکثیر}, title_ar = {التنکير وجمإلياته البلاغية في نهج البلاغة دراسة «بعض الحکم» نموذجا}, abstract_ar = {الملخّص: إحدى القضايا الهامة في البلاغة، موضوع التنکير والذي يندرج في قضايا علم المعاني ولاستخدامه أغراض بلاغية عالية يمکن استشفافها في القرآن أيما استشفاف ولاستخدام الکلمة نکرة أرجحية لما يحتويه من معني لا يمکن التعبير عنه بالتعريف. ولذلک قمنا بضبط الملامح الدلالية للتنکير في کلام أمير المومنين لنعرض بذلک بصمة من عمق فصاحته و نرد ثانيا علي من يشيع مزاعم حول عدم صحة نسبة النهج إلي الإمام علي (ع) حيث لا يمکن صدور کلام کهذا إلا لمن له باع طويل في الفصاحة کأمير المومنين(ع). وهناک مزاعم ضعيفة حول انتحال النهج بيد الشريف الرضي و نري في ملامح التنکير الموجودة في جزء يسير من نهج البلاغة أن الجماليات التي تتجلي في نهج البلاغة مهما سمت عبقرية الشريف الرضي ومهما راقت جلالة کلامه فإن اللمسات الخلابة المرئية في نهج البلاغة لا تنبثق إلا ممن ينهل کلامه من القرآن ويستقي مادته من الذکر الحکيم وهو الإمام علي (ع). وقد جري الإمام علي (ع) ببلاغته الواسعة وعبقريته الفذة علي إصدار الکلام منسجما مع مقتضي المعني وقد توافقت استخداماته بالاستخدامات الواردة في القرآن و حذت حذوها وجاء هذا الأسلوب (التنکير) في طيات کلامه المجموع في نهج البلاغة. وقد قمنا بإحصاء هذه الظاهرة وتبيين جمالياتها في الحکم نموذجا، وأوردنا المعاني الرائعة لها في بعض الحکم کالتعظيم والتکثير والنوعية و... .}, keywords_ar = {الکلمات‌الرئیسة: نهج البلاغة,التنوین,التنکیر,التکثیر,التعظیم}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3578.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3578_740c831377f18d659726b4fd37a1c5e0.pdf} } @article { author = {عرفت‌پور, زینه}, title = {التصویر الفنی للأبرار و مکانهم الأخروی فی سورة الإنسان}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {43-72}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الملخّص: إنَ التصویر الفنی إحدى المیزات الأساسیة فی النص القرآنی، و قد تناول کلّ من علماء الإعجاز البیانی للقرآن فی القرون الماضیة جانباً خاصاً منه، دون أن یستخدموا مصطلحاً کهذا، فقد اهتموا بأبعاد منها کالتناسب اللفظی والتناسب المعنوی و صور الخیال. إلاّ أنّ بعض الأدباء المعاصرین کسّید قطب خطوا خطوات أوسع من هؤلاء العلماء القدامی ، وذلک من خلال طرح مصطلح التصویر الفنی، وقد ألقوا الضوء علی أهم عناصر التصویر الفنی کإیقاع المفردات ونظم الآیات والحرکة واللون وغیر ذلک، وقاموا بدراستها فی القرآن الکریم. فی هذه المقالة نقصد أن ندرس التصویر الفنی للأبرار ومکانهم الأخروی فی سورة الإنسان، وذلک من خلال الجمع بین آراء البلاغیین القدامی و الأدباء المعاصرین خاصةً سیّد قطب واعتماداً علی المنهج الوصفی- التحلیلی، وأن نکشف قدر الإمکان عن جمالیات هذا التصویر بتوظیف أهم عناصره؛ لکی یتمکن المتلقی أن یسبر مفاهیم الآیات المرتبطة بالأبرار فی هذه السورة، ویتحقق الهدف الدینی المقصود فیها من خلال التأکید علی اللمسات البیانیة الإعجازیة فی الکلام الإلهی}, keywords = {الکلمات‌الرئیسه: القرآن الکریم,سورة الإنسان,التصویر الفنی,التصویر الفنی للأبرار}, title_ar = {تصويرپردازي هنري ابرار و جايگاه اخروي آنان در سوره‌ي انسان}, abstract_ar = {چکيده: تصويرپردازي هنري يکي از ويژگي‌هاي اساسي متن قرآني است که هريک از علماي اعجاز بياني قرآن در قرن‌هاي گذشته بدون اين که چنين اصطلاحي را به‌کار ببرند، به جنبه‌هاي محدودي از آن مانند تناسب لفظي، تناسب معنوي و برخي از صور خيال پرداخته‌اند. البته اديبان معاصري هم‌چون سيد قطب، فراتر از علماي قديم رفته‌اند و با مطرح کردن اصطلاح تصويرپردازي هنري، مهم‌ترين عناصر اين تصوير‌‌‌پردازي را برشمرده‌اند و آن‌ها را در ترسيم زنده و هنرمندانه‌ي صحنه‌هاي مختلف دنيوي و اخروي در آيات قرآني دخيل دانسته‌اند. در اين جستار، نگارنده بر آن است که با جمع آراي بلاغيون قديم و اديبان معاصر، تصويرپردازي هنري ابرار و جايگاه اخروي آنان را در سوره‌ي انسان مورد مطالعه قرار دهد و از راه بررسي مهم‌ترين عناصر تصويرپردازي هنري، يعني مضمون، لفظ، صور خيال، احساس، حرکت، رنگ، گفت‌وگو، تقابل و موسيقي فواصل آيات، تا حد امکان، جلوه‌هاي زيباشناسانه‌ي اين تصويرگري را آشکار کند تا از اين راه، عمق معناي آيات مربوط به ابرار در اين سوره، بيشتر درک شود و هدف ديني منظور نظر آن‌ها با تأکيد بر ظرافت‌هاي بياني اعجازآميز کلام الهي، ترسيم شود.}, keywords_ar = {قرآن کریم,‌ سوره‌ی انسان,‌ تصویرپردازی هنری,‌ تصویرپردازی هنری أبرار}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3579.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3579_ca45a8389c5e0b5d7c5f4fd44092bb4c.pdf} } @article { author = {داودی مقدم, فریده and اختری, طاهره}, title = {تجلّی التجربة الصوفیّة عند أدونیس و سهراب سبهری}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {73-101}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الملخّص: إنّ الخطاب الإستعاری والرمزی، وفی أعلی مراحله، "الشطحیات"، یعدّ أداةً لنقل تجربة الصوفیین الخارقة ، والتی تعمل دائماً فی التعبیر عن أنواع الإنزیاح وعن إیحاءاتهم الرؤیویة. إنّ أدونیس وسهراب سبهری یعدّان من هؤلاء الشعراء والمفکرین الذین یمارسون فی قصائدهم الأحلام والتجارب السوررئالیة و الانطباعات الصوفیة استعارةً ورمزاً. فمن هذا المنطلق، یمکن تسمیتهما شاعرین حالمین یستخدمان الحلم وسیلةً للوصول إلى عالم التصوف، ویوظّفان التجربة الصوفیة أداةً للدخول إلى عالم الأحلام الشعریة والسوررئالیة؛ ذلک العالم الذی یتمّ فیه خلق القصیدة والموسیقى الناعمة الحالمة والتی أصبحت سمة أسلوبیة فی قصائد کلٍّ منهما. تقوم هذه الدراسة بوصف شعر أدونیس وسبهری والمقارنة بینهما من وجهة نظر التجارب الصوفیة والانطباعات الحالمة للشاعرین، وذلک علی أساس المنهج التحلیلی - الوصفی معتمدة على طریقة "المدرسة الأمیرکیة للأدب المقارن". کما تقوم بتعریف تلک المدرسة و"الجمعیّة الأدبیة اللبنانیة للشعر"، ومن ثمّ تعنى بتحلیل الحلم والخیال، والإنزیاح وغیرها من القواعد الصوفیة فی قصائد هذین الشاعرین. فالسؤال الرئیس الذی یحاول هذا البحث الإجابة عنه هو: وصف العالم الخفی لأدونیس وسهراب من وراء أحلامهما وتجاربهما الصوفیة وتبیین الصلة بین وجهة نظرهما و انطباعاتههما المتجاهلة للتقالید والعادات السائدة فی عصرهما أو شعر ذلک العصر.}, keywords = {الکلمات‌الرئیسة: أدونیس,سبهری,التجارب الصوفیة,الحلم}, title_ar = {تجلي تجارب صوفيانه در شعر ادونيس و سهراب سپهري}, abstract_ar = {چکيده: رمزگونگي و سخنان سمبليک و در مراحل بالاتر، شطحيات، يکي از ابزارهاي انتقال تجربيات ماورايي اهل تصوف بوده که همواره در خدمت بيان انواع هنجارگريزي و کشف و شهودهاي رؤياگونه‌ي آنان درآمده است. ادونيس و سهراب سپهري ازجمله شاعران و انديشمنداني هستند که رؤيا و تجربه‌هاي سوررئاليستي و انديشه‌هاي صوفيانه را به‌صورت استعاره و رمز و مجاز در شعر خويش به‌کار مي‌گيرند. از اين ديدگاه مي‌توان آن‌ها را شاعراني رؤياپرداز ناميد که در شعر آن‌ها رؤيا وسيله‌اي براي ورود به دنياي صوفيانه و تجارب عارفانه، مدخلي براي گام نهادن به رؤياهاي شاعرانه و جهاني سوررئال است که در آن، واقعيت خلق شعر به وقوع مي‌پيوندد و موسيقي نرم و رؤيابرانگيزي مي‌آفريند که در شعر هردوي آن‌ها تبديل به مشخصه‌اي سبکي مي‌شود. اين نوشتار، به روش تحليلي- توصيفي و براساس مکتب تطبيقي آمريکايي به توصيف و تطبيق شعر ادونيس و سهراب سپهري از ديدگاه تجارب صوفيانه، نگاه عارفانه و رؤياگونه‌ي دو شاعر مي‌پردازد و ضمن معرفي مکتب آمريکا و گروه ادبي شعر لبنان، شيوه‌ها و بن‌مايه‌هاي اهل تصوف چون خيال و رؤيا، عادت‌گريزي و... را در شعر اين دو شاعر، بررسي خواهد کرد. هدف و سؤال اصلي اين تحقيق، توصيف جهان پنهان ادونيس و سهراب در پس رؤياها و تجارب صوفيانه‌ي آن‌ها و آشکارسازي پيوند اين نگاه با انديشه‌هاي هنجارگريزانه و عادت‌شکن آن‌ها به شعر و روزگار خود است.}, keywords_ar = {ادونیس,سهراب سپهری,تجارب صوفیانه,رؤیا}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3580.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3580_cc267f6f77941bee206401765ceba2c9.pdf} } @article { author = {میرزایی‌نیا, حسین and محمّدی, رضا and گنجعلی, عباس}, title = {دراسة نظریّة المعادل الموضوعی ل«إلیوت» و أثرها علی ادونیس}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {101-123}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الملخّص: قَد ترک ت.­س.­إلیوت من خلال شعره ونظریّاته النّقدیة، تأثیراً حاسماً علی الشّعر العالمی بشکل عام و الشّعر العربی المعاصر بشکل خاصّ. و النّظریة الشعریّة الأبرز الّتی عمل علی تطبیقها فی شعره، هی نظریّة المعادل الموضوعی. ولهذه النّظریة بنیتان: البنیة الأولی تقوم علی أساس إستقلالیة الشعر، بمعنی أنّ الشّعر فنّ لیس شخصیّاً کما وأنّه لیس تعبیراً عن مشاعر الشاعر الشخصیّة ولا یقوم علی أساس سایکولوجیة فردیة بحتة، مما یجعل هذه النظریّة علی الجهة المقابلة من المدرسة الرومنطیقیّة. والبنیة الثّانیة تشیر إلی استخدام الرمز للتّعبیر عن الأحداث الخارجیّة. طُبِّقت هذه النّظریّة علی قصیدة الأرض الخراب الّتی أصبحت نموذجاً، لیس علی الصّعید العربی فحسب، بل علی الصّعید العالمی أیضاً. تأثّر أدونیس بشکل غیر مباشر بهذه النّظریّة الّتی تحقّقت عملیّاً فی آرائه النّقدیة وبالتّالی فی قصائده. تستهدف هذه المقالة دراسة تأثیرات هذه النّظریّة علی آراء أدونیس الشعریّة وتطبیقها عملیّاً فی شعره، معتمدةً علی منهج تحلیل النّص، ضمن تحدید نظریّة إلیوت وتعریف قصیدة الأرض الخراب کنموذج للشّعر العالمی.}, keywords = {الکلمات‌الرئیسة: المعادل الموضوعی,إستقلالیة الشعر,الرمز,إلیوت,أدونیس}, title_ar = {تأثيرپذيري أدونيس از نظريّه‌ي به‌هم‌پيوستگي عيني تي.اس اليوت}, abstract_ar = {چکيده: تي.اس اليوت از پسِ ديدگاه‌هاي نقّادانه و شعر خود، تأثيري شگرف بر شعر جهان و به‌دنبال آن، شعر عربي معاصر گذاشته است. برجسته‌ترين ديدگاه شعري اليوت، که در تطبيق آن بر روي سروده‌هاي خود کوشيده است، نظريّه‌ي به‌هم پيوستگي عيني است. اين نظريّه، دو جنبه دارد: جنبه‌ي نخست آن مربوط به‌ شخصيّت‌زدايي از شاعر است که اين نظريّه را در مقابل مکتب رومانتيسم قرار مي‌دهد. جنبه‌ي ديگر، بهره‌گيري از نماد، براي بيان واقعيّت‌هاي خارجي است. اين نظريّه در قصيده‌ي سرزمين ويران اليوت، عينيّت يافته است؛ قصيده‌اي که نه تنها در سطح جهانِ عربي، در سراسر دنيا به‌يک الگو، براي شعر معاصر تبديل شده است. ادونيس به‌گونه‌اي غيرمستقيم از اين نظريّه، تأثير پذيرفته است که در ديدگاه‌هاي نقدي وي و هم‌چنين در قصايدش به‌ روشني، ديده‌ مي‌شود. اين جُستار، با روش تحليل محتوا، ضمن تعريف نظريّه‌ي اليوت، به‌معرّفي قصيده‌ي سرزمين ويران، پرداخته است؛ سپس تأثيرات اين نظريّه را بر روي ديدگاه‌هاي نقدي ادونيس، پي‌گرفته و در پايان، نمودِ نظريّات ادونيس را در قصيده‌ي الرّأس و النّهر وي، بررسي کرده است.}, keywords_ar = {به‌هم پیوستگی¬عینی,شخصیّت¬زدایی,نماد,الیوت,ادونیس}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3582.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3582_60a2b15526546196458505c43222c1a3.pdf} } @article { author = {میمندی, وصال}, title = {إعادة النّظر فی تعاریف الاستخدام البدیعی و کشف نموذج مجهول منه فی القرآن الکریم}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {125-149}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الملخّص: الإستخدام أحد محسّنات البدیع المعنوی الذی لم یحظَ بعدُ بتعریفٍ جامعٍ ومانعٍ أجمع علیه علماء البلاغة، رغم مکانته المرموقة فی البدیع، تلک المکانة الّتی تنشأ عن دور هذا الفنّ فی خلق أکثر من معنی واحد للفظ واحد مع مراعاة الإختصار والإیجاز. نظراً إلی أهمّیّة هذا الفنّ البدیعی ودوره فی إدراک المعانی وتبیینها، بادرت هذه الدّراسة بتحلیل آراء الباحثین فی تعریف الاستخدام مبیّنةً نقائص کلٍّ منها؛ ثمّ حاول هذا المقال أن یعرض تعریفاً جامعاً یشمل جمیع شواهد الإستخدام المعروفة والمجهولة فی الأدب العربی.  وبعد ذلک أتت المقالة بصُوَر الإستخدام المختلفة الّتی تناولها البلاغیون حتی الآن مع ذکر شواهد من الشّعر والنّثر العربی. وفی نهایة المطاف أزاحت المقالة السّتار عن صورة مجهولة وبدیعة من الإستخدام، استخرجتها من إحدی آیات القرآن الکریم. الصّورة الّتی لم ینتبه إلیها دارسو المحسّنات البدیعیة حتّی الآن، وجاءت فی قالب عطف النَّسَق الّذی یُوجَد فیه عطفُ ثلاثة أسماء بالواو علی معمول عامل واحد (الفعل)، وبهذا العطف إکتسب العامل هذا معنی مختلفاً یناسب کُلّاً من الأسماء الأربعة المذکورة.}, keywords = {الکلمات‌الرئیسة: علم البدیع,الاستخدام,التّعریف,عطف النّسق.  }, title_ar = {بازنگري تعاريف استخدام بديعي و کشف نمونه‌اي ناشناخته از آن در قرآن کريم}, abstract_ar = {چکيده: استخدام ازجمله محسّنات معنوي در علم بديع است که علي‌رغم جايگاه والاي آن در اين علم، که ناشي از نقش‌آفريني اين صنعت در فرآيند خلق و ايجاد چند معنا براي يک لفظ با رعايت ايجاز و اختصار بوده، از داشتن تعريفي جامع و واحد که مورد اجماع انديشمندان عرصه‌ي بلاغت باشد و همه‌ي مصاديق شناخته‌شده و موارد احتمالي ناشناخته‌ي آن را فراگيرد، بي‌نصيب مانده است. نظر به اهميت و نقش اين گونه‌ي بديعي در درک و تبيين معاني و مفاهيم کلام فصيح عربي، اين تحقيق با مراجعه به مشهورترين آثار بديع‌پژوهان به بررسي و نقد ديدگاه‌هاي آنان درخصوص تعريف استخدام بديعي و بيان و کاستي‌هاي هرکدام پرداخته و سپس تعريفي جامع و مانع از اين محسّنه‌ي معنوي مطرح کرده است. در ادامه، معروف‌ترين اشکال و قالب‌هاي موجود استخدام در آثار پيشينيان، همراه با شواهدي از نظم و نثر عربي ذکر شده است. بالاخره اين جستار با تحليل يکي از آيات قرآن کريم، براي نخستين بار قالبي ناشناخته از استخدام در اين کتاب را کشف و ارائه کرده که در آن عطف سه اسم بر معمول (فاعل) يک عامل (فعل) سبب شده تا آن عامل در رابطه با هرکدام از آن چهار معمول، معنايي متفاوت بيابد که در اين تحقيق، تلاش شده با مراجعه به کتب لغت، اين معاني، استخراج و عرضه شود.}, keywords_ar = {علم بدیع,استخدام,تعریف,عطف نسق}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3586.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3586_9251ebbe0d09ecb8e6bb9f1e5bc3e6d4.pdf} } @article { author = {متقی‌زاده, عیسی and خضری, کاوه}, title = {تقییم مدى نجاح قسم النصوص فی کتاب "العربیة العامة للصف الثالث الثانوی من وجهة نظر المدرسین و التلامیذ (مدینة بیرانشهر نموذجاً)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {9}, number = {26}, pages = {151-169}, year = {2013}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {الملخّص: تحاول هذه المقالة دراسة مدى نجاح قسم النصوص ﻟ "کتاب العربیة العامة للصف الثالث الثانوی" فی تعلیم اللغة العربیة من منظار المدرسین و االتلامیذ، معتمدةً فی نتائجها علی تحلیل المعلومات المستخرجة من الاستبیانات. یتکّون المجتمع الإحصائی للدراسة من المدارس الثانویة بمدینة «بیرانشهر» فی محافظة «آذربایجان غربی». تمّ اختیار 13 معلماً و 7 معلمةً و 40 طالباً و 40 طالبةً من مجموع أربع مدارس. و قد تمّ أخذ العینات من المجتمع الإحصائی بطریقة عشوائیة. أداة البحث هی الاستبیانات التی اعتمدنا علیها فی تحلیل المعلومات وعلی أساس الإختبار من نوع (t). تدلّ النتائج علی أنّ قسم النصوص - من وجهة نظر المدرسین- کان ناجحاً فی الحصول علی أهدافه، ولکنّه لم یکن ناجحاً فی بعض الأهداف من وجهة نظر التلامیذ. إذن لا بدَّ أنْ یُعنی بتصحیح قسم النصوص فی کتاب اللغة العربیة للسنة الثالثة من الثانویة.}, keywords = {الکلمات‌الرئیسة: تعلیم اللغة العربیة,العربیة العامة للصف الثالث الثانوی,قسم النصوص,المدرسون,التلامیذ}, title_ar = {ارزيابي ميزان موفقيت بخش متونِ عربي عمومي سال سوم دبيرستان از ديدگاه دبيران و دانش‌آموزان (مطالعه‌ي موردي: شهرستان پيرانشهر)}, abstract_ar = {چکيده: اين بررسي با هدف ارزيابي ميزان موفقيت بخش متونِ عربي عمومي سال سوم دبيرستان از ديدگاه دبيران و دانش‌آموزان، کوشيده است با بيان تأثير متون در آموزش زبان و از طريق تحليل داده‌هاي به‌دست آمده از نظرسنجي، ميزان موفقيت بخش متون را در دستيابي به اهداف بخش مذکور، بررسي کند. جامعه‌ي آماري پژوهش، دبيرستان‌هاي شهرستان پيرانشهر در استان آذربايجان غربي است. نمونه‌گيري از جامعه‌ي آماري با روش نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي انجام شد. روش پژوهش موردنظر، پيمايشي است و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و روش تحليل داده‌ها در بخش آمار توصيفي محاسبه‌ي ميانگين، انحراف معيار و درصد و در بخش آمار استنباطي، آزمون (t) است. نتايج به‌دست آمده نشان داد که از نظر بيشتر دبيران، بخش متون در کتاب عربي عمومي سال سوم دبيرستان، در رسيدن به اهداف خود موفق بوده است؛ در حالي‌که از نظر بيشتر دانش‌آموزان، اين بخش از کتاب در رسيدن به اهداف خود موفق نبوده است؛ از اين‌رو ضرورت توجه بيشتر به تصحيح اين بخش، در کتاب درسي عربي عمومي سال سوم دبيرستان، احساس مي‌شود.}, keywords_ar = {آموزش زبان عربی,عربی عمومی سال سوم,بخش متون,دبیران,دانش¬آموزان}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3587.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_3587_0807566ad32fcbefff9c6b4c350f8573.pdf} }