@article { author = {خلیفه شوشتری, محمدابراهیم}, title = {ارتباط سبک نحوی سیبویه وسبک بلاغی عبدالقاهر با سماع بلیغ مخالف با قیاس}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {علمای نحو پس از فارغ شدن از دستورگذأری زبان عربی با کاربردهای فصیح مواجه شدند که با قواعد نحو مخالف است. لذا علمای نحو نسبت به تعامل با این کاربردها به دو گروه تقسیم شدند، گروهی از آنها آسان‌ترین راه را انتخاب کردند وبه خودشان زحمت ندادند. ازاین‌رو شذوذ را به آنها نسبت داده‌اند. اما گروه دوم وظیفة خود را به‌خوبی انجام داده ودقت لازم را داشته‌اند. این گروه موارد بلاغی این کاربردها را در نظر گرفتند وبه استناد آنها قواعد جدیدی به وجود آوردند. الگوی آن‌ها در مباحث عالی نحو سیبویه است. اما در مباحث عالی بلاغی عبدالقاهر جرجانی الگوی علمای بلاغت به شمار می‌آید؛ زیرا دقت لازم را داشت وبه کاربرد بلیغ گرچه مخالف قاعده بود، اهمیت می‌داد وروش سیبویه را دنبال می‌کرد. این مقاله به طور مختصر در پی آن است تا این امر را به اثبات برساند که سیبویه وعبدالقاهر جرجانی هر کدام در تخصص خود ذوق بلاغی را به کار می‌برند وبه کاربردهای بلیغ اما مخالف قواعد تا این حد اهمیت می‌دهند که با استناد به آنها قواعد جدیدی به وجود می‌آورند.}, keywords = {سیبویه,عبدالقاهر,سماع,قیاس}, title_ar = {أسلوب کل من سيبويه نحوياً وعبد القاهر بلاغياً في تعاملهما مع السماع البليغ المخالف للقياس}, abstract_ar = {إنَّ علماء النحو بعد أن أنهوا عملية تقعيد اللغة التي نزل بها القرآن المجيد، أو کادوا، واجهوا أساليب فصيحة ظاهرها مخالف للقواعد التي استنبطوها من الکلام المطرد، فانقسموا في کيفية تعاملهم مع هذه الأساليب قسمين: قسم اختار أسهل الطرق إذ نسب اليها الشذوذ عن قياس المطرد ولم يجز القياس عليها؛ لأنه لم يعطها حقّها من التأمّل والتذوّق، فأراح نفسه من کل ذلک. وقسم: اتّخذ الاخلاص أساساً لعمله، فعالج تلک الاساليب معالجة معنوية ذوقية آخذاً بنظر الاعتبار ما تشتمل عليه من معان بلاغية غير مهتم، ولا آبهٍ بما تفرضه قواعد المطرد؛ لأنه لم يحتکم اليه؛ لأنَّ اللغة قبل أن تصل اليه قد مرّت بمراحل تطورية؛ ولأنّها کائن حيّ، فهي لذلک تشتمل علي أساليب متباينة. والمهم أنَّ سيبويه في بحوثه النحوية کان مثالاً لهذا القسم، وکذلک کان عبد القاهر الجرجاني في بحوثه البلاغية الذوقية العميقة قدوة لمن جاء بعده من علماء البلاغة. وهذا المقال يحاول باختصار دراسة أسلوبية سيبويه نحوياً، وأسلوبية عبدالقاهر بلاغياً في تعاملهما مع السماع البليغ المخالف لقياس المطرد.}, keywords_ar = {سیبویه,عبدالقاهر,السماع,القیاس}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58665.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58665_b810c2e6e048abc03e90f93d86374713.pdf} } @article { author = {نصیری, روح اله}, title = {بررسی نشانه‌شناختی عنوان رمان و نام شخصیت‌ها در رمان «عمالقة الشمال»}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {21-38}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {در رمان «عمالقة الشمال» رابطة تنش‌آلودی بین مردم مسلمان نیجریه (من) با بیگانگان (دیگری) وجود دارد. عنوان این رمان و اسم شخصیت‌های آن با نشانه‌های رمزی و دلالت‌های صوتی، معنایی و کارکردی خود بیانگر گرایش فکری نجیب الکیلانی هستند. در پژوهش‌های نشانه‌شناختی، عنوان رمان و شخصیت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند؛ چرا که در فهم محتوای رمان و شناخت دلالت‌های معنایی آن تأثیر می‌گذارند. ازاین‌رو در مقالة حاضر با استفاده از روش‌های نشانه‌شناختی، اجتماعی و تطبیقی؛ ویژگی‌های عنوان و شخصیت‌های رمان «عمالقة الشمال» از لحاظ معنایی، صوتی و کارکردی مورد بررسی قرار گرفت تا دلالت‌های نشانه‌ای آن‌ها مشخص شود. در نهایت مشخص شد عنوان رمان به صورت هدفمند انتخاب شده‌است و نشانه‌هایی از محتوای رمان را با خود به همراه دارد. همچنین اسم شخصیت‌ها با دلالت‌های صوتی، تصویری و کارکردی القاکنندة طیفی از معانی و مدلول‌های متفاوت ـ از معانی اسلامی تا نشانه‌های استعماری ـ است.}, keywords = {نشانه‌شناسی,نشانه‌های عنوان,نشانه‌شناسی شخصیت‌ها,رمان «عمالقة الشمال»}, title_ar = {دراسة العنوان وأسماء الشخصيات في رواية «عمالقة الشمال» علي ضوء المنهج السيميائي}, abstract_ar = {نلمح في رواية "عمالقة الشمال" العلاقة المتوترة بين شعب نيجيريا المسلم (الممثل للأنا) مع الأجانب (الممثلين للآخر). يعکس الکيلاني منظومته الفکرية في"عمالقة الشمال"معتمداً علي السمة الرمزية الإيحائية الکامنة في عنوان الرواية وأسماء الشخصيات. إنَّ العنوان قد أصبح في الدراسات السيميائية الحديثة أساساً مهماً في تأويل النص وقيمه الدلالية. لقد أولت الدراسات السيميائية عناية کبري لدراسة عنوان الرواية وتحليل الشخصية بوصفها أحد دعامات الرواية الأساسية. ومن هذا المنطلق، نحاول في هذه المقالة باستخدام المنهج السيميائي والاجتماعي والمقارن أن ندرس سمات العنوان وملامح الشخصيات في رواية عمالقة الشمال حتي نبين دلالاتهما السيميائية في الرواية. إنَّ دراسة أسماء الشخصيات في هذه الرواية تتم من خلال تحليل الأشخاص من حيث المستويات العديدة کـ: المستوي الصوتي، والمستوي المعجمي والمستوي الدلالي. توصَّلنا في هذه المقالة إلي أنَّ رواية عمالقة الشمال، قامت علي الاختيار المستهدف للعنوان وکان العنوان بمثابة أيقونة دالة توحي بمکنونات الرواية. وتحمل الشخصيات من جرّاء جرس الأسماء ومعانيها وظلالها وجوهاً دلالية سيميائية مختلفة منها؛ المدلولات المنتمية إلى المعجم الإسلامي وتراث الأنوات والمدلولات المنتمية إلي المعجم الأجنبي وتراث الأخرين.}, keywords_ar = {السیمیائیة,سمات العنوان,سیمیائیة الشخصیات,روایة عمالقة الشمال}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_47441.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_47441_2c4e269d158307a8d059099ca2006d27.pdf} } @article { author = {خضری, علی and بلاوی, رسول and محمدی, فاطمه}, title = {لایه‌های سبک‌شناسی و تأثیر دلالتی آن بر قصیدة «أنشودة التحریر» عبدالرحیم محمود}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {39-56}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {سبک‌شناسی با رویکردی نقدگرایانه، می‌کوشد ساختارهای لغوی متن را بررسی نماید و سخن را از حالت عادی، به جنبة فنی سوق دهد تا زیبایی‌های فنی پنهان متن را نمایان سازد؛ به‌گونه‌ای که باعث تمایز اشعار گوناگون از همدیگر شود. عبدالرحیم محمود شاعر مبارز فلسطینی، صاحب سبکی خاص در برانگیختن عنصر حماسه و ایستادگی و مقاومت در میان مردم است. این پژوهش به سبک‌شناسی یکی از بارزترین سروده‌های عبدالرحیم محمود، یعنی قصیدة «أنشودة التحریر» می‌پردازد و مردم کشورهای عربی را به شکل عام و مردم فلسطین را به طور خاص به پایداری و امید به آزادی دعوت می‌کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، با تکیه بر روش آماری، می‌کوشد شکل ساختاری قصیدة «أنشودة التحریر» را در سه سطح آوایی، ترکیبی و بلاغی بررسی کند و روابط موجود در پیوند این سطوح را نمایان سازد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در سطح آوایی، استفادة گسترده از آواهای بم و شدید با سیاق کلّی قصیده که بیانگر حماسه است، تناسب دارد. در سطح ترکیبی، جمله‌های فعلیه بر جملة اسمیه برتری دارد تا عوامل استمرارِ پایداری و امید به آزادی را نمایان سازد. در سطح بلاغی نیز ارتباط و تناسب زیبایی میان الفاظ و ساختار متن وجود دارد و معانی از گسترة تجسم تصاویر حسی برای ما تداعی می‌شود.}, keywords = {شعر پایداری فلسطین,سبک‌شناسی,قصیدة «أنشودة التحریر»,عبدالرحیم محمود}, title_ar = {الظواهر الأسلوبية وتأثيرها الإيحائي علي قصيدة "أنشودة التحرير" لعبدالرحيم محمود}, abstract_ar = {الأسلوبية منهج نقدي حديث تسعى إلى دراسة المکوّنات اللغوية التي تحوّل الکلام من العادي إلى الفنّي، وتکشف عن الجمالية الکامنة في النصّ کي تبيّن للقارئ أهمّ السمات الفنيّة التي يتمتّع بها أسلوب المبدع الخاص به والذي يميّزه عن الشعراء الآخرين. للشاعر الفلسطيني الثائر عبدالرحيم محمود أسلوب خاص وفريد في إستنهاض الهمم ودعم المقاومة؛ وهذا البحث دراسة أسلوبية لقصيدة "أنشودة التحرير" التي تُعتبَر من أبرز قصائد عبدالرحيم محمود في المقاومة فتتحدّث هذه الرائعة عن العرب عامة والفلسطينيين خاصة، وتميّزهم عن أعداءهم من حيث الأخلاق وطبيعتهم الکريمة، فيذکر ماضيهم الجميل ويطلب منهم أن يطرحوا اليأس جانباً ويتسلّحوا بروح المقاومة حتّى يصلوا إلى الحريّة والکرامة. هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي ـ التحليلي واستمداداً من المنهج الإحصائي يهدف إلى دراسة الهيکل البنائي للشعر وتحليل أنساقه حسب المستويات الصوتية والترکيبية والبلاغية التي غلبت على قصيدة "أنشودة التحرير"، وأصبحت أسلوباً خاصاً للشاعر؛ کما رکز البحث علي العلاقات التي تربط بين هذه المستويات بغية الوصول إلى ما يميّز هذه القصيدة من جماليات کامنة وراء ذلک الهيکل البنائي. ومن أهمّ النتائج التي توصّلنا إليها في هذه الدراسة هي أنّ معظم الأصوات في القصيدة تتکوّن من الأصوات المجهورة والشديدة حتّى تثير روح التحمّس في نفس المخاطب؛ وتتجلى مهمة الإيقاع بواسطة التکرار، فتکرار المفردات يظهر الفکر الرئيسي في القصيدة ويساهم في الإيحاء والتأکيد على المقاومة؛ کما أنّ کثرة الجمل الفعلية في القصيدة بالنسبة للجمل الإسمية تظهر استمرارية النضال ووجود الأمل في کلّ الظروف والتطلّع إلى التحرير في نفوس الفلسطينيين لأنّ الجمل الفعلية تشحن النشاط والحرکة في النص وتفضي إلي إثارة حماس الشعب. کذلک تمتاز القصيدة بأساليب بلاغية مختلفة تساعد في إيضاح المعاني من خلال تجسيد الصور الحسية لبيان المقصود، وهي فضلاً عن البعد الإيقاعي، رفدت القصيدة بروح حماسيّة وعاطفة ثوريّة ودلالة شعوريّة موحيّة.}, keywords_ar = {الشعر الفلسطینی المقاوم,الأسلوبیة,عبدالرحیم محمود,قصیدة «أنشودة التحریر»}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_40627.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_40627_650c31c0248666d29a1ba1c75bdd92cf.pdf} } @article { author = {زارع, ساجد and کنجی, نرجس and جلائی, مریم}, title = {بررسی تأثیر روش آموزش تعامل‌محور در بالا بردن توان ترجمة دانش‌آموزان ایرانی در درس عربی (مطالعة موردی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان استان فارس)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {57-78}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {همگام با پیشرفت روش‌های نوین آموزش زبان و در راستای ارزیابی مهارت ترجمة عربی در دانش‌آموزان ایرانی، پژوهش حاضر با تطبیق رویکرد آموزش تعامل‌محور به بررسی میزان اثربخشی آن بر افزایش توان دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان می‌پردازد. برای دستیابی به این هدف، از روش میدانی و از آزمون به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. ‌بدین ترتیب که 40 دانش‌آموز سال سوم دبیرستان به عنوان نمونة آماری انتخاب گردید و به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. در ابتدای نیم‌سال برای کسب اطمینان از همگن بودن گروه‌ها در سطح توان ترجمه، پیش‌آزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دو گروه‌ وجود ندارد. بعد از پیش‌آزمون، فرایند آموزش آغاز شد. گروه گواه، آموزش سنتی دریافت کرد و به گروه آزمایش، ترجمة متون درسی با رویکرد تعامل‌محور آموزش داده شد. در پایان نیم‌سال اول و با گذشت دو ماه از آن، به ترتیب پس‌آزمون اول و دوم به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد که بین نمرات دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. این تفاوت گویای تأثیر مثبت تدریس ترجمة متون درس عربی با روش تعامل‌محور در بالا بردن توان ترجمه و افزایش ماندگاری دانش دانش‌آموزان است.}, keywords = {آموزش زبان عربی,رویکرد تعامل‌محور,روش تعامل‌محور,تدریس ترجمه}, title_ar = {فاعلية الطريقة التعاونية في تنمية کفاءة الترجمة لدي متعلمي اللغة العربية في المدارس الإيرانية (طلاب المرحلة الثالثة الثانوية بمحافظة فارس نموذجاً)}, abstract_ar = {تماشياً مع تطور المناهج المستحدثة لتعليم اللّغة وتقويماً لکفاءة الترجمة لدي المتعلّمين الإيرانيين إنّ هذه الدراسة هدفت إلي الکشف عن مدي فاعلية الطريقة التعاونية في تنمية کفاءة الترجمة لطلاب المرحلة الثالثة الثانوية من خلال تطبيقها علي تدريس ترجمة نصوص الکتاب العربي المدرسي. لقد تمّ استخدام الأسلوب شبه التجريبي منهجاً للإجابة عن أسئلة البحث، کما استُخدِم الاختبار کأداة الدراسة. وتکوّنت عيّنة البحث من أربعين دارساً من المجتمع الأصلي، اخترناها ضمن مجموعتين من الطلبة الدارسين في السنة الثالثة الثانوية بطريقة عشوائية، علي أن تدرّس ترجمة نصوص الکتاب للمجموعة التجريبية علي أساس المدخل التعاوني وللمجموعة الضابطة وفقاً للطريقة التقليدية المعتاد عليها في أغلبية المدارس الإيرانية. أجري اختبار قبلي في بداية الفصل للتأکّد من تکافؤ المجموعتين في کفاءة الترجمة قبل إنجاز مشروع البحث، وأجري اختبار بعدي في نهاية الفصل الدراسي الأوّل لقياس مدي تنمية کفاءة الترجمة لکلّ من المجموعتين ثم أجرينا اختباراً بعدياً ثانياً بعد مضيّ شهرين علي الفصل الدراسي الأول لتبيين مدي احتفاظ المجموعتين بالمعلومات. وفقاً للبيانات المرصودة تدلّ نتيجة البحث علي أن هناک فرقاً ذا دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة، وأنّ ثمة أثراً إيجابياً لتطبيق الطريقة التعاونية علي تدريس ترجمة النصوص في تنمية کفاءة الترجمة وترسيخ المعلومات لدي عيّنة البحث.}, keywords_ar = {تدریس اللغة العربیة,المدخل التعاونی,الطریقة التعاونیة,تدریس الترجمة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_42580.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_42580_ddc3654cd2d9f7dff9567ff0da8345f8.pdf} } @article { author = {حیدری, محمود}, title = {فرهنگ‌پذیری در خمریات ابونواس، پژوهشی در چهارچوب ادبیات تطبیقی (بررسی موردی: آتش و نور)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {79-98}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {فرهنگ‌پذیری بارزترین ابزار گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و به معنای سازوکارهای تبادل فکری در بین فرهنگ‌های مختلف است و نیز یکی از زمینه‌های پژوهش در ادبیات تطبیقی به شمار می‌رود. از نشانه‌های این تداخل فرهنگی بین فرهنگ فارسی و عربی در دورة نخست شعر عباسی، حضور جلوه‌هایی از فرهنگ ایرانی در شعر ابونواس است. یکی از نمودهای بارز این امر، نگاه مقدس به آتش و نور با توجه به تعالیم دین زرتشتی است. این پژوهش به شیوة تطبیقی به بررسی این پدیده در شعر این شاعر ایرانی‌الأصل می‌پردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که فراوانی معانی و تصویرهای شعری برگرفته از آتش و نور، به فرهنگ ایرانی شاعر برمی‌گرد که به گزینش چنین تصاویر درخشانی در شعر او منجر شده‌است. گویی شاعر با این تصاویر نورانی می‌خواهد با تمدن اسلامی آن دوره که رنگ‌وبوی ایرانی به خود گرفته، همراه شود و ارتباط خود را با فرهنگ پدری و سرزمین مادری خود مستحکم نماید. نکتة قابل توجه در این تصاویر این است که شاعر به‌صراحت اشاره‌ای به مقدس بودن آتش و برتری آن نکرده و دلیل آن ترس از تهمت زندقه است. اما با دقت بیشتر می‌توان دریافت که وی چگونه بین این نوع تصاویر شعری و آیات قرآنی‌ای که بیان‌کنندة تصاویری نورانی هستند، ارتباط برقرار کرده و به تقدس آتش و نور اقرار نموده‌است.}, keywords = {فرهنگ‌پذیری,ابو نواس,آتش و نور,خمریات,ادبیات تطبیقی}, title_ar = {المثاقفة في خمريات أبي نواس؛ دراسة في ضوء الأدب المقارن (صورة النار والنور نموذجا)}, abstract_ar = {المثاقفة کأبرز آليات الحوار في الثقافات تعني عمليات التبادل الفکري الثقافي بين الثقافات وتعدّ من مجالات البحث في الأدب المقارن. من مظاهر المثاقفة في الشعر العباسي الأوّل تجلّي الثقافة الفارسية في شعر أبي نؤاس بصورة عامّة وقدسية النار والنور نظرا للتعاليم الزرادشتية خاصّة. يتطرّق هذا المقال إلي دراسة هذه الظاهرة في شعر هذا الشاعر الإيراني الأصل معتمدا المقارنة منهجا للبحث. تحکي نتائج البحث أنّ کثرة المعاني والصور المستمدّة من النور والنار في شعر الشاعر تعود إلي ثقافة أبي نواس الفارسية الّتي أدّت به إلي انتقاء هذه الصور المشعّة في شعره. کأنّه يأتي بهذه التصاوير المتلألأة متعمّدا ليواکب مع الحضارة الإسلامية المصطبغة بالصبغة الفارسية في عصره ويعزّز علاقته بثقافة آبائه وأرضه الأمّ. والنکتة اللافتة للنظر أنّ الشاعر لم يأت بالمعاني عن تفضيل النار وقدسيتها خوفا لتهمة الزندقة القاتلة آنذاک، بل يدرک القارئ الفطن کيف تجلّت الآيات القرآنية المتضمّنة معاني النور والنار في شعره فکأنّه أراد بهذه الصورة أن يعبّر عن قدسية النار والنور عنده.}, keywords_ar = {المثاقفة,أبونواس,النار,النور,الخمریات,الأدب المقارن}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_47896.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_47896_bd7415aa5daceef1e4931c0ad5baccfa.pdf} } @article { author = {attashi, abdolreza}, title = {بررسی مقایسه ای پدیده ابدال درآثار ابن سکیت وابوالطیب (با نگاه تئوری و تطبیقی)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {99-112}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {پدیدة ابدال از سیستم‌هایی است که در حیطة تولید معانی مختلف به‌واسطة واژه‌های دارای ریتم موسیقایی منظمی نقش ایفا می‌‌نماید که تنها در یک حرف با همدیگر اختلاف دارند. لغویان در پدیدة ابدال در یک کلمه، اقدام به تغییر حرفی به جای حرفی دیگر نموده‌اند؛ بنابراین این پدیدة لغوی را با تمامی انواع مختلف آن به کار می‌گیرند تا متون خود را با کلمات همسان و یا ناهمسان از نظر معنی غنا بخشند. اهمیت به‌کارگیری ابدال در داده‌های ادبی بستگی به نقش چنین پدیده‌ای در ابعاد واژگانی، موسیقایی و معانی مختلف در داده‌های ادبی دارد. پدیدة ابدال انواع مختلفی دارد، ازجمله ابدال واژگانی که در واژه‌های مختلف با معانی موافق اتفاق می‌افتد. در این حالت دو واژه هیچ‌گونه اختلافی با همدیگر ندارند، مگر تنها در یک حرف. همچنین ابدال به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد؛ ازجمله آسانی نطق و اختلاف در تلفظ لغات نزد قبایل مختلف. ابدال به ادیبان کمک می‌کند تا از فهم اشتباه متون و بطلان اتهام در تغییر کلمات مصون بمانند. ابن سکیت وابوالطیب، دو ادیب از بزرگان لغت‌اند که تألیفات مشابهی در زمینة ابدال و اضداد دارند و نقش بارزی را در توسعة زبان ایفا نموده‌اند. این پژوهش براساس روش تحلیلی ـ توصیفی می‌کوشد پدیدة ابدال را در کتاب این دو ادیب بررسی نماید تا تأثیر آنان را در پیشرفت زبان مشخص کند. ترسیم نمایی کامل از ابدال و راه‌ها، ابواب، دلایل، فواید و دیدگاه‌های موافق و مخالف آن از مهم‌ترین نتایج این پژوهش است.}, keywords = {ابن سکیت,الوالطیب لغوی,ابدال,قلب}, title_ar = {الموازنة بين ابن السکَّيت وأبي الطِّيب اللغويِّ في ظاهرة الإبدال (في ميزان التَّنظير والتَّطبيق)}, abstract_ar = {ظاهرة الإِبدال هي من التَّقنيات الَّتي تُساهم في مجال توليد المعاني المختلفة عبر آليِّة مفردات ذات جرس موسيقايي منظَّم تختلف في حرف من حروفها لذا يعمد اللغويون في ظاهرة الإبدال بتغيير حرف مکان حرف آخر فيستثمرون هذه الآليِّة اللغويِّة بأشکالها المختلفة کي يثروا نصوصهم بتعابير متقاربة المعنى أم متضادة فأهميِّة توظيف تقنيِّة الإِبدال في النِّتاجات الأَدبيِّة ترجع لما تشکلُّه هذه الظَّاهرة فيالأَبعاد اللغويِّة والموسيقائيِّة والمعاني المختلفة في النِّتاجات الأدبيِّة. إبن السکيت وأبو الطيّب کانا من فحول اللغة ولهما آثارٌ متشابهةٌ منها الإبدال والأضداد، فهما لعبا دوراً بارزاً في اتّساع ورُقِيِّ اللغة. تدرس هذه الورقةالبحثيةوفقاً للمنهج الوصفي- التحليلي ظاهرة الإبدال في کتابيهما الإبدال، لتبين مدي تأثيرهما في ازدهار اللغة. ترکز هذه الورقة علي الأبواب المختلفة في کتابي الإبدال لإبن السکيت وأبي الطيب مع ذکر شواهد ومن أَبرز الثَّمرات الَّتي جنيناها هو تقديم معرفة متکاملة عن الإبدال وطرقه وأبوابه وأسبابه وفوائده والمواقف المشترکة والمختلفة في هذا المضمار. فمن أنواعه هو الإبدال اللغويّويتمحوَّر في لغات مختلفة لمعان متّفقة أمَّا عن أسباب ظهور هذه الظاهرة نستطيع أن نقول هنالک عوامل عديدة ساهمت في تکوين تلک الظاهرة منها سهولة النُّطق والتَّباين والاختلاف الموجود في نوع تلفُّظ اللغات عند القبائل المختلفة. لکنَّ هذه الظاهرة تشتمل علي تقنيات منها أنَّ الإبدال من ذرائع اختصار اللغة واستظهارها واستبطان أسرارها، وأَيضاً تُجنِّب الأديب عن الخطأ في فهم النصوص ودفع الاتِّهام بالتَّصحيف. والمواقف المشترکه التي صدرت حول هذه الظاهرة هي اتّفاق علماء العربية في علل وقوع هذه الظاهرة وشروطها.}, keywords_ar = {ابن السِّکیت,أبوالطیب اللغویّ,الإبدال,الموازنة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_45979.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_45979_0554a63161892182a4c3744b979a0bd2.pdf} } @article { author = {فارسی, بهنام and شهریاری, فاطمه and سمتی, محمد مهدی}, title = {عقدة النقص فی روایة «ما لا تذروه الریاح» فی ضوء نظریة آلفرید آدلر}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {113-140}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تحکی روایة «ما لا تذروه الریاح» التی ألّفها محمد عرعار الآثار النفسیة للاحتلال الفرنسی علی أبناء الجزایر حیث تمثّلت بشخصیّة «بشیر». عقدة النقص من المؤشرات الأساسیة للاستعمار التی تسرّبت فی نفوس أکثر مستوطنی هذه البلاد ویمکن دراسة جوانبها المختلفة بناء علی نظریة الفرید آدلر. یعتقد آدلر أن وجود الاحساس بالنقص فی کل شخصیۀ أمر طبیعی، ولکن إذا أختیر الطریق الخطأ للعلاج، سیؤدی هذا الأمر إلی عقدۀ النقص. هذا المقال حسب المنهج الوصفی- التحلیلی وبالاعتماد علی آراء الفرید آدلر النفسیة، یستهدف دراسة العوامل الموثرة فی تکوین عقدۀ النقص وکیفیة ظهورها ویتطرق إلی الإجابة عن هذا السؤال: هل هناک مخرج من هذه الأزمة؟ یشیر التحلیل النفسی لهذه الروایة أنّ عقدۀ النقص الخفیة فی حالة اللاوعی للبطل تمثّلت فی اطار بعض السلوکیات السلبیة مثل اغتراب الذات والازدراء والتقلید، ویکمن المخرج الوحید لهذا الوضع فی وصول أبنائها للوعی الذاتی عبر الاطلاع الواسع والوعی العمیق لتاریخهم وتراثهم الوطنی والثقافی والدینی والعائلی حیث لا تفضّلوا الأمم الأخری علی أمتهم.}, keywords = {الفرید آدلر,عقدة النقض,الروایة الجزائریة المعاصرة,محمد العالی عرعار,روایة «ما لاتذروه الریاح»}, title_ar = {عقده حقارت در رمان «ما لا تذروه الرياح» با تکيه بر نظرية «آلفرد آدلر»}, abstract_ar = {رمان «ما لا تَذروه الرِياح» اثر «محمد عرعار» روايتگر تأثيرات رواني استعمار فرانسه بر مردمان کشور الجزاير است که در قالب شخصيت «بشير» نمود يافته‌است. يکي از مهم‌ترين اين تأثيرات، رشد چشم‌گير عقدة حقارت در ميان ساکنان اين مرزوبوم است که مي‌توان جنبه‌هاي مختلف آن را با استفاده از نظرية آلفرد آدلر بررسي نمود. اين مقاله به دنبال آن است که با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي و با رويکرد روان‌شناختي آلفرد آدلر، علل پيدايش عقدة حقارت و چگونگي بروز آن در شخصيت بشير را بررسي کند و به اين مسئله بپردازد که آيا راهي براي خروج از اين بحران وجود دارد؟ تحليل روان‌شناختي رمان «ما لا تذروه الرياح» حاکي از آن است که عقدة حقارت نهفته در دل قهرمان داستان، در قالب رفتارهايي مانند ازخودبيگانگي (هويت‌باختگي)، تحقير ديگران و تقليد نمود پيدا کرده‌است و تنها راه خروج از اين وضعيت، آن است که مردم اين کشور با آگاهي يافتن نسبت به تاريخ، ميراث ملي، فرهنگي، ديني و خانوادگي خود، به خودآگاهي برسند و ديگر ملت‌ها را بر خود برتر ندانند.}, keywords_ar = {آلفرد آدلر,عقدة حقارت,رمان معاصر الجزایری,محمد العالی عرعار,رمان «ما لا تذروه الریاح»}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_49854.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_49854_e1fc60a763454f96390cf8f811315a8a.pdf} } @article { author = {رضایی, سارا and ابن الرسول, سیدمحمدرضا and رفیعی, عادل}, title = {ظاهرة الفعل المرکب فی اللغة العربیة؛ عرض ونقاش}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {141-164}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {یتشکّل الفعل المرکب من اتّصال فعل باسم أو بصفة أو بجزء آخر. فیوجد هذا النوع فی بعض اللغات منها اللغة الفارسیة رغم أنه لم یُعترف به فی اللغة العربیة بعد. لکن هناک  خلاف حول بعض استعمالات الأفعال بشکل ترکیبی فی اللغة العربیة  وهذا الرأی  جدیر بالبحث والدراسة. أمّا هذه الدراسة بمنهج وصفی تحلیلی  تعالج أولا الفعل المرکب وخصائصه فی اللغة الفارسیة کلغة یحتّم فیها وجود هذا النوع من الفعل ثمّ تتوجّه إلی أنواع تراکیب مشتملة علی الفعل فی اللغة العربیة مرکّزة من خلالها علی نماذج خاصة تمّد الطریق لتقدیم اقتراح جدید ألا وهو القول بوجود الفعل المرکب فی اللغة العربیة. بناء علی هذا الاقتراح یمکننا أن نفترض الفعلین المفردین المجاورین فی نحو «کانَ یَذهَبُ المُعَلِّمُون» ـ حیث المسند إلیه مثنّی أو جمع ـ فعلاً مرکَّباً فاعله کلمة «المُعلِّمُونَ».}, keywords = {الفعل المرکب,نحو اللغة العربیة,نحو اللغة الفارسیة,اللسانیات المقارنة}, title_ar = {گامي در اثبات فرضية وجود فعل مرکب در زبان عربي}, abstract_ar = {فعل مرکب از پيوند يک فعل با يک اسم يا صفت يا بن فعل و يا جزء ديگري پديد مي‌آيد. اين نوع فعل در برخي زبان‌ها ازجمله زبان فارسي وجود دارد ولي چنين گونه‌اي در دستور زبان عربي تاکنون شناسايي نشده‌است. اين در حالي است که دربارة برخي از کاربردهاي ترکيبي فعل در زبان عربي اختلاف نظر وجود دارد و هر يک به نوبة خود قابل بررسي و نقد است. نگارندگان در اين مقاله با روشي توصيفي ـ تحليلي نخست به تعريف و ويژگي‌هاي فعل مرکب در زبان فارسي پرداخته؛ سپس فعل را در زبان عربي در ترکيب با اجزاي ديگر جمله بررسي کرده‌اند و درنهايت ضمن آوردن نمونه‌هايي، فرضية وجود فعل مرکب را در زبان عربي ارائه کرده‌اند. بر اساس اين فرضيه در نمونه‌هايي مانند «کَانَ يَذهَبُ المُعَلِّمُونَ» که فعل مضارع مفرد بلافاصله پس از فعل ناقصة مفرد آمده و فاعل آن اسمي مثني يا جمع است، مي‌توان «کانَ يَذهَبُ» را يک واحد فعل ترکيبي (فعل مرکب) تلقي کرد که يک فاعل (المُعلِّمُونَ) دارد.}, keywords_ar = {فعل مرکب,دستور زبان عربی,دستور زبان فارسی,زبان‌شناسی مقابله‌ای}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_17215.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_17215_59f9bc34d5375937f305f74a12f5aab0.pdf} } @article { author = {Mirzaineya, hosein and salemi moghanloo, behrooz}, title = {دراسة معمّقة فی أسالیب الواقعیّة السحریّة فی روایة «الغجریة و یوسف المخزنجی» لإدوار الخرّاط}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {165-188}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {ظهر فی النصف الثانی من القرن العشرین نمط حدیث فی کتابة الروایة الحدیثة یجمع بین الخیال والواقع؛ هذا الأسلوب الحدیث الذی ظهر علی ید کتاب أمریکا الجنوبیة کان یُسمّی بالواقعیة السحریة. یُعدّ الأدیب المصری ادوار الخرّاط من الکتّاب العرب الذین قاموا بتوظیف هذا الأسلوب تعبیراً عن آرائهم. الخرّاط یوظّف الماضی فی الحاضر مستعیناً بخیاله النشط ومعتمداً علی تقنیة الإسترجاع فی مزج الواقع الخارجی بالواقع الخیالی والداخلی ویجعلا لمتلقی أمام واقع ذی جوانب واسعة ورحبة وفضاء ساحر. یهدف هذا المقال إلی دراسة عناصر روایة الغجریة ویوسف المخزنجی ــــــ الشخصیة والزمان والمکان والوصف وللّغة السردیة ــــــ مستخدما المنهج الوصفیّ التّحلیلی ومعتمداً علی مبادئ الواقعیة السحریة. وخلص الباحثان إلی أن الکاتب باستخدامه للشخصیات الغجریّة واعتماده علی التراث القدیم إستطاع التعبیر عن معتقداته ورؤیته حول واقع الوجود والعالم المادّی بلغة شعریة موظّفاً تقنیة الواقعیة السحریة.}, keywords = {الواقعیّة السّحریة,إدوار الخرّاط,«روایة الغجریّة ویوسف المخزنجی»}, title_ar = {واکاوي شگردهاي رئاليسم جادويي در رمان «الغجرية و يوسف المخزنجي» ادوار خرّاط}, abstract_ar = {در نيمۀ دوم قرن بيستم، شيوۀ جديدي در داستان‌نويسي معاصر به وجود آمد که آميزه‌اي از واقعيت و خيال بود. شيوۀ ادبي نويني که به طور رسمي و براي اولين بار، نويسندگان آمريکاي جنوبي آن را با عنوان رئاليسم جادويي به جهان عرضه کردند. ازجمله نويسندگان عرب که اين شيوه را در راستاي بيان ديدگاه خود به کار بسته، ادوار خرّاط نويسندۀ مصري است. او با استفاده از خيال خلّاق خود و درهم‌ريختگي زماني، گذشته را در زمان حال به کار مي‌گيرد و واقعيت بيروني را با واقعيت خيالي و دروني خود درمي‌آميزد و مخاطب را در مقابل واقعيتي با ابعاد گسترده و فضايي شگفت‌انگيز قرار مي‌دهد. هدف اصلي اين جستار که به روش توصيفي- تحليلي نگارش شده است، تحليل عناصر داستاني (شخصيت، زمان، مکان، وصف و زبان روايي) رمان «الغجرية و يوسف المخزنجي» بر اساس شاخصه‌هاي رئاليسم جادويي است. يافته‌ها حاکي از آن است که نويسنده با به‌کارگيري شخصيت‌هاي کولي و ميراث کهن، توانسته‌است ديدگاه‌هاي خود را در خصوص واقعيت موجود و جهان هستي با زباني شعري و با استفاده از فن رئاليسم جادويي بيان کند.  }, keywords_ar = {رئالیسم جادویی,ادوار خرّاط,الغجریّة و یوسف المخزنجی}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_31997.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_31997_dc5fd95bc1f6a9d24ffa221427275ad3.pdf} } @article { author = {اکبری, صاحبعلی}, title = {التحلیل النقدی لکتاب «الحیاة الأدبیة فی عصر الحروب الصلیبیة بمصر والشام»}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {13}, number = {45}, pages = {191-204}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تدوین کتاب یحتوی علی کل جانب من جوانب الحیاة الأدبیة فی عصر الحروب الصلیبیة خاصة فی مصر والشام، یحتاج إلی جهد مضن من جانب المؤلف ولایتیسر هذا العمل الصعب إلا من جانب مؤلف ضلیع فی الأدب العربی والتاریخ. لکثیر من المؤلفات حول هذا العصر فی جانب ضعفها قوة وفائدة عامة لدارسی المواضیع الأدبیة فی هذا العصر حیث إن بعضها استطاع أن یقنع من یرید دراسة هذا العصر تقریبا. کتاب «الحیاة الأدبیة فی عصر الحروب الصلیبیة بمصر والشام» لمؤلفه أحمد أحمد بدوی من هذا النوع. هذا الکتاب استطاع أن یسد الخلل الموجودة بین الطلاب والباحثین فی هذا الحقل تقریبا. المؤلف قسم کتابه هذا إلی قسمین: فی القسم الأول شرح بعض المواضیع حول الأدب وفی القسم الثانی درس نفس الأدب دراسة شاملة وجاء بنماذج متنوعة وکثیرة من الأدب بأنواعه. الکاتب قبل أن یدخل فی الفصول الأصلیة، أشار إلی الکتب التی تدونت من جانب سابقیه فی مجال الأدب فی هذا العصر ثم شرح الممیزات الموجودة فی کتابه هذا وأشار إلی الضعف الموجود فی الکتب الأخری فی هذا الموضوع.}, keywords = {الحروب الصلیبیة,أحمد بدوی,الحیاة الأدبیة,مصر,الشام}, title_ar = {تحليل انتقادي کتاب «الحياة الأدبية في عصر الحروب الصليبية بمصر والشام»}, abstract_ar = {نگارش کتابي که بتواند تمامي جوانب عصر جنگ‌هاي صليبي در مصر و شام را به ‌طور کامل تجزيه‌وتحليل کند، کاري است بس دشوار. عموم کتاب‌هايي که در اين رابطه نوشته مي‌شوند، در کنار ضعف‌ها و قوّت‌هايي که دارند، مي‌توانند بخش فراواني از نيازهاي علمي دانشجويان در اين عرصه را پاسخ‌گو باشند. کتاب «الحياة الأدبية في عصر الحروب الصليبية بمصر والشام» نوشتة أحمد أحمد بدوي تاحدودي توانسته به نيازهاي پويندگان دانش در حوزة زبان و ادبيات عربي پاسخ دهد. نويسندة کتاب، اثر خود را در دو بخش به رشتة تحرير درآورده‌است که در بخش اول به شرح و توضيح موضوعاتي پيرامون ادب و در بخش دوم به خود ادب و نمونه‌هايي از آن پرداخته‌است. در بخش دوم ـ که بخش اصلي کتاب را تشکيل مي‌دهد ـ به‌خوبي توانسته از عهدة نقد و تحليل اين دوره برآيد. همچنين نويسنده در ابتداي بحث خود، به ديگر آثار نوشته‌شده پيش از کتاب خود اشاره مي‌کند و آن‌ها را ارج مي‌نهد. اين کتاب را مي‌توان در زمرة کتاب‌هاي تحليلي تاريخ ادبيات عربي به شمار آورد.}, keywords_ar = {جنگ‌های صلیبی,احمد بدوی,الحیاة الأدبیة,مصر و شام}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_57955.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_57955_ba7bfa26abac4c6e5e51184c591a8b06.pdf} }