@article { author = {اکبری زاده, فاطمه}, title = {چندآوایی (پولیفونی) در رمان زنانه بررسی تطبیقی رمان «ذاکرة الجسد» و «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم»}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {1-18}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {رمان به عنوان نوع ادبی خاص دارای ویژگی‌های متعددی است و زنان با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها کوشیده‌اند دنیای خویش را ترسیم کنند. نقد ادبی فمینیستی نیز برای بررسی آثار ادبی زنان از رویکردها و نظریات مختلف در نقد و تحلیل بهره برده که از آن جمله نظریة نقد رمان باختین «چندآوایی (پولیفونی)» است. با توجه به اینکه نظرات مختلفی دربارة امکان ظهور چندآوایی در رمان‌های زنانه مطرح است، لذا این جستار، دو رمان عربی و فارسی زنانه را ‏مطالعه می‌کند تا ابزارهای گفت‌وگومندی متن و امکان حضور یا نبودِ صداهای مختلف ‏را بر پایة نظریة باختین در ساختار جامعه‌شناسی متن رمان و بر اساس تحلیل درونی، بدون تکیه ‏بر نمودهای بیرونی و تکوینی آن بررسی کند؛ ازاین‌رو بر اساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی و با تلفیق میان نقد فمینیستی و نقد باختینی، سبک و روابط گفت‌وگومندی رمان در چهارچوب ‏سیاق داخلی متن دو رمان «ذاکرة الجسد» نوشتة «احلام مستغانمی» و رمان فارسی «چراغ‌ها ‏را من خاموش می‌کنم» نوشتة «زویا پیرزاد» بررسی می‌شود و چنین نتیجه گرفته می‌شود که به‌طورکلی نمی‌توان همة رمان‌های زنانه را تک‌آوا دانست و برخلاف پیرزاد که رمانی با به گوش رساندن صدای زنان و ظهور زبان و اندیشة آنان می‌آفریند و به سوی خلق رمانی تک‌آوا حرکت می‌کند، اما مستغانمی استراتژی‌های مختلف روایی و ایدئولوژی‌های گوناگونی در مسئلة زن و سرزمین را به کار می‌گیرد و به سوی آفرینش رمانی چندآوایی متمایل است. ‏}, keywords = {رمان,گفت‌وگومندی,پولیفونی (چندآوایی),ذاکرة الجسد,چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم. ‏}, title_ar = {البوليفونية في الرواية النسوية دراسة مقارنة بين رواية «ذاکرة الجسد» ورواية «چراغ‌ها را من خاموش مي‌کنم»‏}, abstract_ar = {الرواية کجنس أدبي خاص تتميّز بخصائص متفردة کثيرة، وقد استفادت المرأة منها لخلق عالم خاص ‏بنفسها؛ إذ قام نقد الأدب النسوي بدراسة آثار النساء الأدبية بمختلف الاتجاهات والنظريات ‏في النقد والتحليل ومنها نظرية باختين في نقد الرواية أي "تعددية الأصوات أو البوليفونية". وبما ‏أنّ هناک آراء مختلفة في إمکانية ظهور تعددية الأصوات في الروايات النسوية، فلذلک المقال يهتم ‏بدراسة الروايتين النسويتين الفارسية والعربية لتبيين آليات الدموقراطية النصية وامکانية حضور ‏الأصوات المختلفة أو عدمها وفق التصور الباختيني في البناء السوسيولوجي لنص الروايتين وحسب التحليل الداخلي للنص دون الاعتماد علي الوسائط الخارجية التکوينية له. فتُدرس أسلوبية الرواية ‏والعلاقات الحوارية علي حدود الأنساق الداخلية مقارنة بين الرواية العربية "ذاکرة الجسد" لأحلام ‏مستغانمي والفارسية "چراغ‌ها را من خاموش مي‌کنم (أنا أطفئ المصابيح)" لزويا پيرزاد بالمنهج ‏المقارن حسب المدرسة الامريکية وعلي أساس النقد التلفيقي بين النقد النسوي والنقد الباختيني. ‏وقد تبيّن أنّه لايمکن إصدار الحکم المطلق علي مونولوجية الروايات النسوية ورغم أنّ پيرزاد تخلق ‏الرواية النسوية باعتلاء الصوت النسوي ولغة المرأة وفکرتها وتتجه نحو خلق رواية مونولوجية ‏لکن مستغانمي تستخدم الاستراتيجيات السردية المختلفة ومختلف الايدئولوجيات في قضية المرأة ‏و الوطن وتتجه نحو خلق الرواية المتعددة الأصوات أو البوليفونية. ‏  }, keywords_ar = {رمان,گفت‌وگومندی,پولیفونی (چندآوایی),ذاکرة الجسد,چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم. ‏}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_50800.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_50800_cba3de31e47468d180f00518c70dba06.pdf} } @article { author = {نودهی, مهدی and گنجعلی, عباس}, title = {خوانشی بر دیالکتیک سوبژه و ابژه در گفتمان هنری آدونیس}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {19-38}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {اکنون در دوره‌ای قرار داریم که مهم‌ترین شاخصة آن، چالش معرفت‌شناسی است. این، موضوعی است که همواره مورد عنایت و توجه فیلسوفانی چون دکارت، نیچه و مارکس و... بوده‌است. هرکدام از این اندیشمندان، خوانش خاص خود را نسبت به سوژه و ابژه دارند. برخی از آن‌ها گرایش سوژه‌محور و برخی دیگر نیز گرایش ابژه‌محور، در رابطه با انسان و حقیقت دارند. پرواضح است که دیالکتیک سوژه و ابژه از مفاهیم و مؤلفه‌های بنیادینی است که سابقة آن به موضوعات فیزیک و متافیزیک برمی‌گردد که بین هراکلیتوس، از سوفسطاییان و سقراط، فیلسوف یونانی جریان داشته‌است. از دیگر سو نیز، آدونیس، به عنوان شاعری که بر قالب‌های تصویری و معنایی کلاسیک تاخته، تحت تأثیر برخی از فیلسوفان کلاسیک و مدرن به‌ویژه هراکلیتوس، سارتر و هوسرل قرار گرفته‌است. بر این اساس، این جستار با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی می‌کوشد تا نخست به فلسفة نظری آدونیس بپردازد، سپس محورها و چالش‌های سابجکتیو و آبجکتیو موجود در تجربة شعری وی را برای مخاطب ترسیم کند. همچنین، مهم‌ترین محورهای برخاسته از آن یعنى «اصالت بشر یا خدا»، «حقیقت: استعاره یا حقیقت»، «ارادة معطوف به قدرت» و «شیء‌وارگی یا بنیادگرایی» را بررسی می‌کند. از دیگر سو نیز، با توضیح و تبیین ابعاد اندیشگانی آدونیس، زمینه را برای مخاطب فراهم می‌کند تا بیش‌ازپیش نسبت به این امر آگاهی یابد.}, keywords = {آدونیس,دیالکتیک سوژه,دیالکتیک ابژه}, title_ar = {دراسة في الديالکتيک الذاتي والموضوعي في خطاب أدونيس الفني}, abstract_ar = {نحن نعيش الآن عصراً يمتاز بالصّراع المعرفي، والّذي کان ولايزال موضعاً للعناية من جانب الفلاسفة الکبار أمثال ديکارت، ونيتشه، ومارکس، وغيرهم؛ کلّ منهم له قراءته في الذات والموضوع بشکل عام. فمنهم من ينزع نزعة ذاتيّة، وعلى عکسه من يميل ميلاً موضوعيّاً إلى الإنسان والحقيقة. ولا يخفى على أحد أنّ جدليّة الذات والموضوع إشکاليّة جوهريّة لها قدمة قدم البحوث الطبيعيّة وما بعد الطبيعية الّتى کانت جارية بين أمثال هيرقليط، باعتباره فيلسوفاً سوفيستاً، وسقراط باعتباره فيلسوفاً أصيلاً إغريقياً. ومن زاوية أخرى، فإنّ أدونيس، باعتباره شاعراً متمرّداً على القوالب التصويرية والمعنوية للشعر الکلاسيکي، فقد تأثّر في تجربته ببعض من الفلاسفة القدامى والمعاصرين أمثال هيرقليط وسارتر وهوسرل ومن إليهم. عليه، فإنّ المقال هذا، يهدف، من خلال اعتماده على المنهج الوصفي ـ التحليلي، إلى إلقاء الضوء على فلسفة أدونيس النظرية، وبالتالي إجلاء بعض ما يکون في تجربته من التحديات الذاتيّة والموضوعيّة. وانطلاقاً منه، يهمّه أيضاً کشف الغطاء عن المحاور الرئيسة الناتجة عنها وهي المتجليّة في "أصالة الإنسان أو الله"، و"استعاريّة الحقيقة وإرادة القدرة "، و"إرادة التشييء أو التجهور"، وما إلى ذلک. هذا من جهة، لکن من جهة أخرى، يشفّ للمخاطب عن أبعاد وتحدّيات الشاعر العقديّة والفنّية، ليکون في موضع يسمح له التعرف عليها أکثر فأکثر.}, keywords_ar = {آدونیس,دیالکتیک سوژه,دیالکتیک ابژه}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_62772.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_62772_2cdc8c570a60f7c9b23903a8a21a7bd3.pdf} } @article { author = {آبدانان مهدیزاده, محمود and ضرونی, محمدصادق}, title = {دراسة التغریب ودوره فی کتابة المقامة مع نظرة تحلیلیة تطبیقیة إلی دوره فی إنشاء مقامات الهمذانی والحریری}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {39-60}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {التغریب هو مصطلح استخدمه الناقد الشکلانی الروسی فیکتور شکلوفسکی فی مقالة "الفن کتقنیة". هذا المصطلح الذی أثار فی ما بعد اهتمام الشکلانیین والبنیویین کرومن یاکوبسن ویوری تینیانوف یتیح الفرصة للمؤلف أن یجدد الظواهر المألوفة والمعهودة باستخدام الآلیات الفنیة الخاصة والممیزة فی أثره ویتیح للمتلقی خلال عملیة الإدراک تکوین دلالات جدیدة والتفاعل مع النص تفاعلاً ایجابیاً یسمح له إدراک الشکل الفنی والإدراک الجمالی للشکل الأدبی.  لاشک أنّ شیوع "المقامة"- وهی من الفنون الأدبیة القدیمة- بین الأدباء وغیرهم تدین بالفضل لجهود بدیع‌الزمان (مبدع المقامة) فی استخدام الظواهر الفنیة البدیعة ومَن خَلّفه وسلک طریقه کأبی القاسم الحریری مما جعلا النص یتمتع بالعدید من سمات التمیز اللغوی والفنی فی أسلوب قصصی رائع. یعالج هذا البحث المنهج الشکلانی وأسسه فی نقد القصة ویتطرق إلی دراسة وتحلیل التقنیات والآلیات الشکلانیة الّتی تتجسد ضمن الحبکة القصصیة (المضمون، الانزیاح اللغوی والصناعات الأدبیة) ثم یقوم بدراسة هذه الآلیات ودورها فی کتابة المقامة. وتوصّل البحث إلی أنّ هذه التقنیات هی الّتی ساندت بدیع‌الزمان فی تغریب الحوادث المألوفة لکی یکون لنصه التأثیر الأکبر على القارئ بحیث یدفعه إلى التفکیر فی مختلف طیات النص. ولقد تبیّن أنّ المتأخرین عن بدیع‌الزمان لم یأتوا بشیء جدید لکی تتمتع مقاماتهم بمنتهى التحدیث الشَکلی وقد سلکوا طریقه فی استعمال الآلیات والتقنیات الّتی ابتکرها الهمذانی کخلق الشخصیات القصصیة ومعالجتها الفنیة والمکون البؤری وإعادة وجهة النظر والإشارات التاریخیة والأدبیة، ومزج التوصیفات الشعریة والحبکة القصصیة.  }, keywords = {الشکلانیة,التغریب,المقامة,بدیع‌الزمان الهمذانی,الحریری}, title_ar = {بررسي نقش و اهميت آشنايي‌زدايي در ژانر مقامه با نگاهي تحليلي ـ تطبيقي به نقش آن در شکل‌گيري مقامات همداني و حريري}, abstract_ar = {آﺷﻨﺎيي‌زدايي[1] اﺻﻄﻼحي اﺳﺖ ﻛﻪ نخستين بار، ﺷﻜﻠﻮفسکي ﻣﻨﺘﻘﺪ شکل‌گراي روس آن را در مقاله‌اي با عنوان هنر به‌مثابة صنعت[2] به ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺖ. اين اصطلاح به مؤلف اين فرصت را مي‌دهد تا با هنرنمايي خود، پديدارهاي عادت‌زده را با ناآشنا ساختن جاني دوباره ببخشد. بدون شک مقامه‌نويسي به عنوان يکي از ارزشمندترين آثار ادبي قديم عرب، سرعت اقبال ادبا و حتي عامة مردم به خود را تا حد زيادي مديون آفرينش هنرمندانة پديدارهاي بديع و آشنازدايندة بديع‌الزمان همداني (مبتکر مقامه‌نويسي) و در ادامه افرادي چون ابوالقاسم حريري است؛ اين مقاله ضمن بررسي ترفندهاي آشنايي‌زدايي در سطوح مختلف پي‌رنگ (درون‌مايه، زبان و صناعات ادبي) در مقامات بديع‌الزمان و حريري مي‌کوشد با نگاهي تحليلي ـ تطبيقي ميزان خلاقيت و نوآوري‌هاي آشنازدايندة اين دو استاد مسلّم فن «مقامه» را با نگاهي علمي تبيين کند. يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد مقامه‌نويسان پس از بديع‌الزمان در کاربست آشنايي‌زدايي فرماليستي توفيق چنداني نداشته‌اند، بلکه همگي وامدار تکنيک‌هاي نو و آشنازدايندة بديع‌الزمان‌اند. [1]. Defamilirization [2]. Art as Device}, keywords_ar = {الشکلانیة,التغریب,المقامة,بدیع‌الزمان الهمذانی,الحریری}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60205.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60205_1556679626d3ab542109d7f66e8e8850.pdf} } @article { author = {زینی وند, تورج and qanbari, kaveh}, title = {المنهج الشعری لکتابات محمد حسنین هیکل السیاسیة (دراسة وتحلیل)}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {61-78}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {إنّ النثر الشعری، یُعَدُّ مصطلحاً فرنسیاً؛ وفی هذا الأسلوب الذی یصیر النص برزخاَ بین الشعر والنثر، یمیل الکاتب إلی استخدام الجمالیات الشعریة ولاسیما المحسنات المعنویة والبدیعة؛ أمّا محمد حسنین هیکل (1923-2016) فیُعَدُّ من الشخصیات المؤثّرة فی نطاق الصّحف العربیة والسیاسات المصریة الراهنة علی صعید مصر والشرق الأوسط. یستهدف هذا المقال واعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی دراسة عشرین مقالة من العناوین الرئیسیة التی احتضنتها جریدة الأهرام المصریة تحت عنوان «بالصراحة» مرتکزاً علی جمالیة أسالیبه النثریة المتدوالة فی کتاباته والحوار الأدبی السائد علی مناهجه الکتابیة. ومن أهمّ النتائج التی توصّلت لها هذه الدراسة أنّ المیزة الرئیسة التی تتمیز بها مدرسة هیکل فی کتاباته السیاسیة هی أن حسنین مزج بین الطریقة النثریة الشائعة لکتابة الأحداث ومستجدات الساحة والمناهج النقدیة المسخدمة للأوضاع السیاسیة والاجتماعیة فی العالم العربی وبین الطریقة الشعریة والرومنسیة، ما أضفی علی کتاباته الصحفیة طابعاً أدبیاً. زد علی ذلک أنّ کتاباته باتت مصحوبة بالمزید من صور الخیال والمحسنات البدیعة وعلی وجه الخصوص التشبیه والاستعارة والکنایة وما شابه ذلک من الجمالیات البلاغیة.}, keywords = {محمد حسنین هیکل,العمل الصحفی,الکتابة السیاسیة,المنهج الشعری,الأهرام}, title_ar = {تحليل سبک شاعرانۀ محمد حسنين هيکل در عرصۀ نثر سياسي}, abstract_ar = {شاعرانگي در نثر، بيشتر از سوي فرانسويان مطرح شده‌است. در اين رويکرد، نثر در ميان «برزخي از شعر و نثر» قرار مي‌گيرد و نويسنده با بهره‌گيري از عناصر شعري، به‌ويژه صور خيال، در مسير زيبايي‌ها و لطافت‌هاي شاعرانه گام مي‌نهد. اين پژوهش به منظور تحليل زيبايي‌شناسي ساختارهاي نثر سياسي و گفتمان ادبي ـ انتقاديِ حاکم بر شيوۀ نويسندگي محمد حسنين هيکل (۱۹۲۳-۲۰۱۶) که يکي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار در عرصۀ مطبوعات عربي و سياست معاصر مصر و خاورميانه به شمار مي‌رود، بيست سرمقالة ايشان را در نشريه الأهرام با عنوان «بصراحة» در فاصلة زماني (۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰) بررسي و تحليل مي‌کند. يافته‌هاي آن نيز، نشان مي‌دهد که مشخصۀ بارز سبک نويسندگي هيکل در اين است که وي وقايع‌نگاري و گفتمان انتقادي خود را در نقد و تحليل اوضاع سياسي ـ اجتماعي جهان عرب با طعم اديبانه و سبک شاعرانه ترکيب کرده‌است که غالباً با بهره‌گيري از صور خيال، به‌ويژه تشبيه، استعاره، کنايه، مجاز و ديگر آرايه‌هاي بديعي همراه ‌است.}, keywords_ar = {محمد حسنین هیکل,العمل الصحفی,الکتابة السیاسیة,المنهج الشعری,الأهرام}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_63608.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_63608_3d0bdc5264e6fb8804d2e706469d0366.pdf} } @article { author = {Mohamadi, Oveis and Arab, Abdol baset and Faramarzi, Zein al abedin}, title = {دراسة وجوه فاعلیة اللغة والتعلیم المفروضین من قبل المستعمِر فی الخطاب مابعد الکولونیالیّ فی «موسم الهجرة إلی الشمال» بناءً علی المنظومة الثلاثیة لجاک لاکان}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {79-96}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {النقد النفسی بوصفه نتیجةَ إلتقاء السیکولوجیّة بالأعمال الأدبیة، یحاول قراءةً مختلفةً للأعمال الأدبیة. یُعتبر جاک لاکان (1901-1981م) من مُنظّری هذا الحقل، وهو  جاء بنظریة المنظومة الثلاثیة لتصویر التطوّرات العقلیة والنفسیة للإنسان من مرحلة الطفولة إلى البلوغ. یحاول هذا البحث معتمداً علی المنهج الوصفی- التحلیلی ووفقاً لنظریة لاکان أن یحلّل روایة موسم الهجرة إلی الشمال للطیب صالح (1929-2009م) وذلک تحلیلاً نفسیاً لشخصیة مصطفی سعید/ الشخصیة الرئیسة لها. وبناءً على هذه القراءة، تشکّل مرحلةُ ماقبل تعلّمِ مصطفی للغة الإنجلیزیة والدخول فی المدارس التی تمَّ تأسیسها من قبل المستعمر، النظمَ الخیالیَ لنظریة لاکان والتی تعلّقَ فیها مصطفی مع أمّه الأصلیة وأمّه الرمزیة (أفریقیا) تعلّقاً عمیقاً. وتبدو مرحلةُ تعلُّمِ اللغة الإنجلیزیة کمرحلة تعلّمِ اللغة عند الطفل وتلک التی أدخلته إلی النظم الرمزی. تشکّل رحلتُه إلى إنجلترا بغرض مواصلة الدراسة الجامعیة هناک والإقامةُ فیها استمراراً للنظم الرمزی والتی تفصلُ بین مصطفی وبین أمّه الأصلیة والرمزیة أکثر  من قبل وتنتقلُه من العالم الفوضوی لأفریقیا (الطبیعة) إلى العالم المُنتظَم للغرب (الثقافة). وهذا الأمر یؤدّی إلی الشعور بالافتقاد والرغبة فی الوحدة مع الأم، وذلک من أبرز سمات النظم الواقعی.}, keywords = {الطیب صالح,موسم الهجرة إلی الشمال,مصطفی سعید,جاک لاکان,المنظومة الثلاثیة}, title_ar = {تحليل کارکرد «زبان و آموزش» استعمارگر در گفتمان پسااستعماري «موسم الهجرة إلي الشمال» بر اساس نظم‌هاي سه‌گانة لاکان}, abstract_ar = {نقد روان‌کاوانه به عنوان حاصل تلاقي روان‌کاوي با آثار ادبي، سعي در خوانشي متفاوت از آثار ادبي دارد. ژاک لاکان (1901-1981م) از جملة نظريه‌پردازان اين عرصه است که نظرية نظم‌هاي سه‌گانة خود را براي به‌تصويرکشيدن تکاملات ذهني ـ روانيِ انسان از کودکي تا بزرگ‌سالي منتشر کرد. جستار حاضر تلاش دارد با تکيه به روش توصيفي ـ تحليلي و با استناد به نظرية لاکان به خوانش رمان «موسم الهجرة إلي الشمال» از طيب صالح (1929-2009م) بپردازد و شخصيت اصلي آن (مصطفي سعيد) را تحليل روان‌شناختي نمايد. بر اساس اين خوانش، دورة پيش از آشنايي مصطفي با زبان انگليسي و ورود به مدرسه‌هاي استعماري براي آموزش، ساحت خيالي نظرية لاکان را تشکيل مي‌دهد که در آن مصطفي با مادر اصلي و نمادين (آفريقا) پيوندي عميق دارد. يادگيري زبان انگليسي براي او، به مانند يادگيري زبان نزد کودک است و او را وارد ساحت نمادين مي‌کند. سفر وي به انگليس براي تحصيل و اقامت در آن، ادامة ساحت نمادين است که او را از مادر اصلي و نمادين بيشتر جدا کرده و از دنياي بي‌نظم آفريقا (طبيعت) به دنياي نظام‌مند غرب (فرهنگ) انتقال داده است. اين امر نوعي احساس فقدان و تمناي دورة اتحاد با مادر را در او به وجود مي‌آورد که از بارزترين ويژگي‌هاي ساحت واقع است.}, keywords_ar = {الطیب صالح,موسم الهجرة إلی الشمال,مصطفی سعید,جاک لاکان,المنظومة الثلاثیة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58426.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_58426_3cef00213cc95cd7be9d377a231f2a84.pdf} } @article { author = {افضلی, علی and gandomi, nastaran and nabavi, mahdokht}, title = {البحث عن الذات: دراسة أزمة الهویة فی روایة ساق البامبو بناء علی نظریة إریکسون}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {97-116}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {یمکن تعریف الهویة بأنها ماهیة الشخص (أو الشیء) مما یتّسم به من مجموعة الصفات التی تمیزه عن الآخرین وتجعله متفرداً بها ومن ثم فإنها أی صفة تشمل کل جوانبه أی الشخص أو الشیء وهی بالنسبة إلی الشخص تنتظم فی مواصفات جسمیة ونفسیة وإجتماعیة وفی تکامل ینم عن روح الهویة والشعور بها. أزمة الهویة فی علم النفس عبارة عن الفشل فی تحقیق هویة الأنا خلال فترة المراهقة. یرى إریک إریکسون أن نجاح المراهق فی أزمة الهویة التی یمر بها یتوقف على ما یقوم به من استکشاف للبدائل والخیارات فی المجالات العقائدیة والاجتماعیة، وبناءً على ما یحققه المراهق من نجاح أو فشل فی حل أزمة الهویة یتجه إلى أحد قطبی الأزمة فإما أن یتجه إلى الجانب الإیجابی منها فیعرف نفسه بوضوح وهو ما یعرف بانجاز الهویة وإما أن یتجه إلى الجانب السلبی منها ویظل یعانی من عدم وضوح هویته بما یعرف بتشتت الهویة. بحثنا هذا یتطرق إلی دراسة أزمة الهویة فی روایة ساق البامبو للروائی الکویتی سعود السنعوسی. الروایة تطرح بصورة عمیقة للغایة سؤال الهویّة والانتماء، هویة الاکتشاف والبحث والمعرفة، ففی الروایة نفس وجودی واضح، ومذاق إنسانی عذب، رغم آن‌ها تخلق تفاصیلها المحلیّة الواقعیّة بکل دقائقها من قلب عالمین متباعدین هما الکویت والفلبین. خوزه/ عیسی وهو بطل الروایة، اکتشف إنسانیته من وراء تعدد هویاته وتصالحها وانصهارها فی بوتقة واحدة هی الإنسان واکتشف توازنه الإنسانی فی الحبّ  }, keywords = {الروایة العربیة,ساق البامبو,سعود السنعوسی,أزمة الهویة,إریک إریکسون}, title_ar = {در جست‌وجوي خويشتن؛ واکاوي بحران هويت در رمان «ساقة بامبو» بر اساس نظرية «اريکسون»}, abstract_ar = {هويت هر فرد مجموعه عناصري از شخصيت اوست که به او اين امکان را مي‌دهد تا موضع خود را نسبت به جهان و ديگران مشخص کند. هويت، پديده‌اي ساکن نيست، بلکه سيال و چندلايه‌ است و همين سيال بودن است که درعين‌حال که سبب پويايي آن مي‌شود، آن را در معرض خطر نيز قرار مي‌دهد؛ خطري که مي‌تواند سبب بحران هويت شود. اين بحران با نوعي بي‌ثباتي، گسيختگي ساختي و اختلال در کارکردها يا اجزاي موجود در نظام منِ فردي و اجتماعي شخص ديده مي‌شود. پژوهش حاضر با روش تحليلي ـ توصيفي و خوانش متن‌گراي رمان «ساقة بامبو» اثر «سعود سنعوسي»، ابتدا به بررسي تعريف بحران هويت فردي و اجتماعي و نشانه‌هاي آن بر اساس نظرية «اريک اريکسون» مي‌پردازد. سپس با ذکر نمونه‌هايي عيني، بحران هويت شخصيت اصلي رمان (خوزه = عيسي) در رويارويي با عوامل فراواقعي و نيز نقش بيگانگي و تنش‌هاي اجتماعي در دو جامعة «فيليپين» و «کويت» را بيان مي‌دارد. بنيان رمان بر اين حقيقت اساسي مبتني است که فرد به‌ناچار در کنترل و پيشبرد اختلالات شخصيتي‌اي که در به‌وجودآمدن آن‌ها به‌هيچ‌وجه سهيم نيست، تصميم‌گيرندة واحد است.}, keywords_ar = {الروایة العربیة,ساق البامبو,سعود السنعوسی,أزمة الهویة,إریک إریکسون}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60196.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60196_a72c2da0db493446023eedcaeaac92c1.pdf} } @article { author = {جوانرودی, مصطفی and شریفی, نسیم and rostami, ehsan}, title = {تقییم حالة التعالیم الجامعیة لتعزیز ریادة الأعمال فی اللغة العربیة وآدابها ترکیزاً علی المحتوی التعلیمی وطرق التدریس}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {117-136}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تهدف هذه الدراسة إلى تحقیق التعلیم الجامعی لتعزیز الریادة بین طلبة الدراسات العلیا فی فرع اللغة العربیة وآدابها بمحافظة کرمانشاه، فی سنة 1395-1394 هـ.ش. یرکّز هذا البحث علی 138 طالباً فی مرحلة الماجستیر و 42 طالباً فی مرحلة الدکتوراه، و تم اختیار 140، وفقاً لجدول مورغان، عن طریق أخذ عینات عشوائیة. والبحث یسیر إلی هدف تطبیقی وکان منهجه وصفی ــ ارتباطی. کانت أداة جمع البیانات هی استبیان الباحثین و حصل استقراره من عامل ألفا کرونباخ. . تم إجراء التحلیل الإحصائی لاستخراج البیانات باستخدام نظام SPSS18 للبرمجة . وأظهرت النتائج ــ وفقاً لآراء الطلبة ــ أنّ التعالیم الجامعیة الموجودة والتعالیم الجامعیة المقدّمة من قبل المعلمین والمحتوى التعلیمی الحالی، غیر کافیة لتعزیز روح المبادرة. والطلاب یعتقدون أیضاً أنّ أهمّ خصائص التدریب الحالی، استخدام أسالیب تدریس جدیدة بدلاً من الطرق التقلیدیة وأهمّ خصائص أساتذة الجامعات هی خلق الباعث والرغبة فی الطلاب للدراسة والبحث وأهمّ خصائص المحتوى التعلیمی الحالی هی ملائمتها مع قدرات الطلاب ورغباتهم.  }, keywords = {ریادة الأعمال,المحتوی التعلیمی,التعالیم الجامعیة,اللغة العربیة وآدابها}, title_ar = {ارزيابي وضعيت آموزش‌هاي دانشگاهي براي ترويج کارآفريني در رشتة زبان و ادبيات عربي (با تکيه بر محتواي آموزشي و روش‌هاي تدريس)}, abstract_ar = {اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت آموزش‌هاي دانشگاهي براي ترويج کارآفريني انجام شده‌است.‌ جامعة آماري تحقيق، دانشجويان تحصيلات تکميلي رشتة زبان و ادبيات عربي استان کرمانشاه (138 نفر دانشجوي کارشناسي ارشد و 42 نفر دانشجوي دکتري)، در سال تحصيلي 1395-1394 است که بر اساس جدول مورگان تعداد 140 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گيري تصادفي ـ نسبي انتخاب شدند. اين تحقيق کاربردي و از لحاظ روش، توصيفي است.‌ ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق است که پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ به دست آمد. تجزيه‌وتحليل آماري پس از استخراج داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 انجام پذيرفت. نتايج نشان داد به عقيدة دانشجويان، آموزش‌هاي ارائه‌شده و محتواي آموزشي فعلي دانشگاه، براي ترويج کارآفريني نامناسب‌اند. همچنين به اعتقاد دانشجويان، از مهم‌ترين خصوصيات آموزش‌هاي فعلي دانشگاه، استفاده از روش‌هاي نوين تدريس به جاي روش‌هاي سنتي و مهم‌ترين خصوصيات آموزشگران دانشگاه ايجاد انگيزه و علاقه در دانشجويان براي انجام تحقيق و پژوهش، و مهم‌ترين خصوصيات محتواي آموزشي فعلي دانشگاه، تناسب آن با توانايي‌ها و علايق دانشجويان است.}, keywords_ar = {ریادة الأعمال,المحتوی التعلیمی,التعالیم الجامعیة,اللغة العربیة وآدابها}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60204.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_60204_315a96a8291747a6f2ff6a78d8cb0f89.pdf} } @article { author = {Zeighami, Ali}, title = {أقسام اللغة العربیة وآدابها بالجامعات الإیرانیة حلقات مفقودة فی تنمیة السیاحة الإیرانیة مع البلدان العربیة}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {14}, number = {47}, pages = {137-156}, year = {2018}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {تُعتبَر إقامة العلاقات مع دول الجوار وتنمیتها من الأولویات الرئیسة لکل بلد، کما یمکن اعتبار الاقتصاد من أهمّ أرکان البلاد. والسیاحة هی من أهمّ مصادر الدخل وتوفیر العملة الصعبة، إلى جانب الضرائب والصادرات. ویمکننا عبر التعریف بالمعالم السیاحیة والإنجازات الاقتصادیة والطبیة والعسکریة والعلمیة ... إلى اللغات الأخرى وخاصة العربیة أن نساعد فی تنمیة العلاقات الثنائیة مع الدول العربیة وتطویر صناعة السیاحة للبلاد.  عندما یرتبط تعلیم اللغة العربیة بالاقتصاد یتّسم بِسماتٍ أخرى. ونظراً إلى وجود البلدان العربیة المجاورة لإیران والعدید من المناسبات الأخرى، فإنّ التدریب العملی والهادف للغة العربیة یمکن أن یلعب دوراً رئیساً فی تنشیط اقتصاد البلد. کما لا شکّ أنّ التعریف الدقیق ببلادنا للعالم العربی بما فی ذلک المعالم السیاحیة والمشاهیر العلمیة والأدبیة والإنجازات الطبیة والعلمیة والاقتصادیة والعسکریة ... باللغة العربیة من خلال الطلاب والخریجین فی أقسام اللغة العربیة وآدابها بالبلاد یمکن أن یلعب دوراً هاماً فی تحسین الوضع الاقتصادی للمجتمع الذی یتطلّب تخطیطاً سلیماً وطویل أجل وتعلیم المهارات اللغویة الوظیفیة ومهارات التواصل والإلمام بالملاحظات الثقافیة الخاصة للدول العربیة وإنشاء بعض تخصصات متداخلة حقول فی مختلف المراحل الدراسیة، کما لا یمکننا تجاهل دور القضایا السیاسیة فی إنجاح أو إفشال هذه القضایا.}, keywords = {أقسام اللغة العربیة وآدابها,إیران,البلدان العربیة,صناعة السیاحة}, title_ar = {گروه‌هاي زبان و ادبيات عربي، حلقة مفقودة توسعة صنعت گردشگري ايران با کشورهاي عربي}, abstract_ar = {يکي از مهم‌ترين منابع تأمين درآمد هر کشور، در کنارِ گرفتن ماليات، صادرات و توسعة صنعت گردشگري است که هر دو باعث ورود ارز به کشور مي‌شود؛ ازاين‌رو مي‌توان از طريق معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و دستاوردهاي اقتصادي، پزشکي، علمي و ... کشور به زبان‌هاي ديگر به‌ويژه زبان عربي، باعث افزايش ارتباط دوسويه با کشورهاي عربي و توسعة صنعت گردشگري کشور گرديد. آموزش زبان عربي در پيوند با اقتصاد شکل متفاوتي دارد؛ با توجه به هم‌جوار بودن ايران با کشورهاي عربي و بسياري مناسبت‌هاي ديگر، آموزش کاربردي و هدفمند زبان عربي، مي‌تواند نقش بزرگي در فعال شدن چرخة اقتصاد کشور داشته باشد. بي‌شک، شناساندن دقيق کشورمان به جهان عرب اعم از جاذبه‌هاي گردشگري، مشاهير علمي و ادبي، دستاوردهاي پزشکي، علمي، اقتصادي، نظامي و... از طريق دانشجويان و فارغ‌التحصيلان گروه‌هاي زبان و ادبيات عربي کشور به زبان عربي مي‌تواند نقش بسزايي در بهبود وضعيت اقتصادي جامعه داشته باشد که اين امر مستلزم برنامه‌ريزي‌هاي درست و بلندمدت، آموزش مهارت‌هاي زباني به صورت کاربردي، مهارت‌هاي برقراري ارتباط، آشنايي با ملاحظات خاص فرهنگي کشورهاي عربي و... به‌وسيلة گروه‌هاي زبان و ادبيات عربي کشور به دانشجويان خود و ايجاد چند گرايش بين‌رشته‌اي در مقاطع مختلف تحصيلي و نيز برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه است؛ هرچند تأثير مسائل سياسي را نيز در موفقيت يا شکست اين امور نمي‌توان ناديده گرفت.}, keywords_ar = {أقسام اللغة العربیة وآدابها,إیران,البلدان العربیة,صناعة السیاحة}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_53669.html}, eprint = {https://iaall.iranjournals.ir/article_53669_1cae040ad83e5cf53e8c590aa0ef0cd5.pdf} }