@article { author = {ذوالفقاری, حسن}, title = {بازتاب قرآن کریم در ضرب المثلهای فارسی}, journal = {مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)}, volume = {2}, number = {5}, pages = {109-136}, year = {2006}, publisher = {انجمن ايراني زبان وادبيات عربي}, issn = {23456361}, eissn = {27173461}, doi = {}, abstract = {یکی از عوامل موثر بر ضرب المثلهای فارسی، آیات قرآن کریم است. بازتاب آیات در مثلهای فارسی به یکی از شکل های زیر است: 1- کاربرد عین آیه 2- کاربرد محتوای آیه 3- استفاده از واژه،‌ ترکیب، اصطلاح یا تعبیر قرآنی یا بخشی از آیه 4- تلمیح به داستان های قرآن. ضرب المثلهای غیرتکراری و چاپ شده فارسی به 30 هزار مثل می رسد. تاثیر مستقیم حدود 900 آیه قرآن بر 3 درصد از این مثلها مشهود است. اغلب آیات اثرگذار بر مثلها از آیات مشهور و یا در سوره های جزء سی ام قرآن هستند. مثلهای قرآنی غالبا استفاده طنزآمیز دارند.}, keywords = {ضرب المثل,قرآن کریم}, title_ar = {بازتاب قرآن کريم در ضرب المثلهاي فارسي}, abstract_ar = {يکي از عوامل موثر بر ضرب المثلهاي فارسي، آيات قرآن کريم است. بازتاب آيات در مثلهاي فارسي به يکي از شکل هاي زير است: 1- کاربرد عين آيه 2- کاربرد محتواي آيه 3- استفاده از واژه،‌ ترکيب، اصطلاح يا تعبير قرآني يا بخشي از آيه 4- تلميح به داستان هاي قرآن. ضرب المثلهاي غيرتکراري و چاپ شده فارسي به 30 هزار مثل مي رسد. تاثير مستقيم حدود 900 آيه قرآن بر 3 درصد از اين مثلها مشهود است. اغلب آيات اثرگذار بر مثلها از آيات مشهور و يا در سوره هاي جزء سي ام قرآن هستند. مثلهاي قرآني غالبا استفاده طنزآميز دارند.}, keywords_ar = {ضرب المثل,قرآن کریم}, url = {https://iaall.iranjournals.ir/article_1649.html}, eprint = {} }