%0 Journal Article %T کارکرد فعال ادبيات کودک در پي¬ريزي انقلاب (2012) مصر با تکيه بر داستان «انقلاب کودکان» %J مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة %I الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها %Z 23456361 %A روشنفکر, کبري %A رضايي, پوران %A زارع برمي, مرتضي %D 2013 %\ 02/12/2013 %V 8 %N 25 %P 147-176 %! کارکرد فعال ادبيات کودک در پي¬ريزي انقلاب (2012) مصر با تکيه بر داستان «انقلاب کودکان» %K کلید واژه¬ها: ادبیات کودک %K نبیل خلف %K ادبیات عربی %K انقلاب مصر %K عناصر داستان %R %X چکيده   ادبيات کودکان به عنوان يکي از ابزارهاي تربيتي، علاوه بر تأمين نيازهاي جسمي، روحي و عاطفي، نقش انکارناپذيري در افزايش سطح آگاهي و گسترش افق انتظار کودک از جامعه و برنامه‌ريزان نظام‌هاي حکومتي دارد. بي‌شک، نظام فکري انسان از کودکي بنا مي‌شود، لذا توجه به آثاري که در حوزه‌ي ادبيات کودکان خلق مي‌شود، مي‌تواند در برنامه‌هاي آينده‌نگر جوامع، سهمي ارزنده داشته باشد. ادبيات کودکان از نيمه‌ي قرن نوزده، حرکت روبه‌رشد خود را در سرزمين‌هاي عربي با پيشگامي مصر آغاز کرد.     در اين ميان «نبيل سليمان سليمان خلف»، مشهور به «نبيل خلف»، نويسنده و شاعر معاصر مصري، سهمي ارزنده در بالندگي اين نوع ادبي و حرکت فعال و هدف‌دار آن در تربيت و هدايت رفتاري کودکان دارد. يافته‌هاي پژوهش، نشان مي‌دهد داستان‌پرداز موردنظر، با نگارش آثار متعدد در حوزه‌ي ادبيات کودکان و نوجوانان، ازجمله آفرينش داستان ثورةالأطفال (انقلاب کودکان)، به دنبال نهادينه کردن آرمان‌ها و ارزش‌هاي انساني‌اي همچون حق تعيين سرنوشت، صلح، آزادي، عدالت، اميد به آينده‌اي روشن، مبارزه با بيداد، شجاعت و نوع‌دوستي در نسل نوپاي مصر است. بيداري و انقلاب مردم مصر باتوجه به زمان نشر داستان مذکور (2002)، سند به ثمر نشستن تلاش‌هاي نبيل خلف در رشد فکري و فرهنگي کودکان ديروز و جوانان انقلابي امروز مصر است. شيوه‌ي پژوهش، توصيفي- تحليلي است که بر اساس تحليل تصويري شخصيت‌ها و موجودات داستان و طبيعت‌هاي انساني آن‌ها پي‌ريزي مي‌شود. %U https://iaall.iranjournals.ir/article_3527_90e26d02c876fb58ef1cc943b21c3d12.pdf