%0 Journal Article %T بررسي تطبيقي ميزان اثر‌بخشي آموزشي کتاب‌هاي تازه‌تأليف عربي متوسطة اول و دوم از ديدگاه معلمان و دانش‌آموزان شهرستان بيرجند %J مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة %I الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها %Z 23456361 %A لامعي گيو, احمد %A مقبولي, مريم %D 2019 %\ 03/09/2019 %V 14 %N 49 %P 81-110 %! بررسي تطبيقي ميزان اثر‌بخشي آموزشي کتاب‌هاي تازه‌تأليف عربي متوسطة اول و دوم از ديدگاه معلمان و دانش‌آموزان شهرستان بيرجند %K آموزش کتاب‌های درسی عربی %K آموزش زبان عربی %K مدارس متوسطة اول %K مدارس متوسطة دوم %K برنامة درسی عربی %R %X در اين پژوهش با بررسي رويکرد تازه‌اي که در نظام جديد آموزش‌وپرورش منجر به تغيير نام کتاب درسي عربي به عربي زبان قرآن شده‌است، نظرات دبيران عربي و دانش‌آموزان دورة اول و دوم متوسطه دربارة ميزان کارآمدي اين کتاب، نوع ارزشيابي‌هاي موجود در آن و همچنين ميزان علاقه‌مندي دانش‌آموزان به زبان عربي مقايسه و تحليل شده‌است. اين پژوهش با استفاده از روش توصيفي تحليلي و به کمک پرسش‌نامه و استفاده از نمونه‌گيري خوشه‌اي تصادفي در سال تحصيلي 97-96، اطلاعات استخراج‌شده را از جامعة آماري 138دبير و 7381 دانش‌آموز شهرستان بيرجند، تحليل و واکاوي نموده‌است. نتايج نشان مي‌دهد که با وجود کم‌کردن تدريجي حجم قواعد و پررنگ شدن بخش ترجمه در دو دهة گذشته، اين روش نتوانسته دانش‌آموزان سوم متوسطه را که در طي شش سال به يادگيري اين زبان پرداخته‌اند، به عربي علاقه‌مند کند. البته با توجه به نتايج نظرسنجي، دانش‌آموزان نهم که مدت سه سال است اين زبان را به شيوه‌اي جديد فرامي‌گيرند کارآمدي کتاب‌هاي جديدالتأليف عربي و علاقه‌مندي خود را به اين زبان بيش از دانش‌آموزان و دبيران سوم متوسطة نظام قديم اعلام کرده‌اند. افزون بر اين، دبيران و دانش‌آموزان مقطع نهم متوسطة اول، کارآمدي کتاب‌هاي جديدالتأليف را بيشتر از دبيران و دانش‌آموزان سوم دبيرستان اعلام کرده‌اند. با وجود اين، جملگي معتقدند که در ارزشيابي پاياني، بايد نمره به دو بخش شفاهي و کتبي اختصاص يابد. %U https://iaall.iranjournals.ir/article_75228_91459c31706939ac82500692a48afc4f.pdf