ORIGINAL_ARTICLE
الجرّ علی الجوتر بین الفرض و القبول
الجرّ علی الجوار أحد المواضیع النحویة التی ذکرت استطراداً فی بعض الکتب عند الحدیث عن النعت أو إعراب بیت أو تفسیر آیة. و قلّما ذکر مسقلاً تحت عنوان الجر علی الجوار. و قد اختلفت آراء العلماء فی استعمال العرب له وورودة فی القرآن الکریم بین مؤید و معارض. و قد اشترط بعضهم الستعماله شروطاً استخصلت من کلام العلماء. و یلاحظ اتفاق القائلین باستعماله علی وقوعه فی النعت و اختلفوا فی غیره من التوابع. و یستخلص من الشواهد التی دکرت تأییداً له انّ بعضها یمکن حمله علی الضرورة الشعریة، کما وجّه بعضها بشکل یخرجها عن الجوار. ولم تقتصر الشواهد التی ذکرت علی کلام العرب، بل ذکرت آیات قرآنیة شاهداً علی الجوار.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1852_f81c953eb863ab8c94d377a79e4d1769.pdf
2006-09-24
1
20
الجر علی الجوار
شاهد
علماء اانحو
کتب التفسیر
الضرورة
مرتضی
ایروانی نجفی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تطوّر علم الأصوات فی ضوء الدراسات القرآنیة
انّ التعلیمات القرآنیة أثراً فعّالاً واضحاً فی تطوّر العلوم المختلفة عند المسلمین إلی الحد الذی نستطیع أن نقول إنه مهّد البدایة الحقیقیة لتنمیة هذه العلوم بینهم. و لم یکن للعرب قبل نزول القرآن الکریم علم مسمیّ ب «علم الأصوات» و جاء فجر الإسلام فصار هذا فی ظلال القرآن و بجهود الغویین و الصرفیین و البلاغیین علماً غنیاً خصباً یتدرّج نحو التکامل بحیث یقوم علی تفکر علمی منهجی یعتمد علیه العرب فی علم اللغة الحدیث فی نطاق دراسهاتها الصوتیة. و الخلاصة أن البحث فی هذا المقال یدور حول محورین أساسیین: أوّلهما: بحث فی تطور علم الأصوات عند المسلمین فی ضوء الدراسات القرآنیة و ثانبهما: ذکر نماذج من الهذه الدراسات مشیراً إلی بعض الآیات القرآنیة.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1854_0ddbc09a530dff5d5952b54833bd6166.pdf
2006-09-24
39
60
القرآن – علم الأصوات
تورج
زینی وند
t_zinivand56@yahoo.com
1
AUTHOR
نصرالله
شاملی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
المعاییذ المدح دراسة و نقد فی ضوء الأدب الإسلامی الملتزم
إنه لا بد للشاعر الملتزم الهادف فی شعره و للناقد البضیر أن یعتمد إلی جانب الفنون القظیة علی أصول بینة دینیة کمعاییر فی ثمانیة أصول، نحو: الاختصار و التفضیل، المغابیة و المواجهة، التقیید و الإرسال، المفاضلة، الإحالة و الغو، التعمیم و التخصیص، الصدق و الکذب و النیة الخالصة. وقمنا بمناقشة کل منها حسب المبادیء الدینیة.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1853_14b783f00e304a949f771f702a50379b.pdf
2006-09-24
21
38
المدح
الاختصار
المغابیة
الخلوص
الغو
التعمیم
التقیید
المفاضلة
سید حیدر
شیرازی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقارنة بین المسرحیتین مجنون ولیلی و رومیو و جولییت
شکسبیر و شوقی یعدّان من أشهر ال شعراء؛ فهما نالبان لحاضارتین عظمتین، و قبل أیّ انتساب إلی قومٍ أو شعبٍ فهما ینتسبان للأسرة الإنسانیة. فکلامها یرسان لنا صوراً من الآداب و العادات و التقالید و الخصائص الإنسانیة لقومها و لشعبهما، و کلاهما یراجعان فی مسرحیتهما القصص التاریخیة و الأساطیر، و یدخلان فی عالم الخیال و العشق و الأرواح. و هذا سبب أساسی فی خلود مسر حیاتهما.هذه الدراسة هی مقارنة بین المسرحتین: مجنون لیلی و رومیو و جولییت للتشابه الشدید بینهما موضوعاً و مضنوناً. فالمقارنة بین هاتین المسر حیتین تعتبر من أنفع و أحسن الدراسات عند الطلاب و المولعین بالأدب. فکما تأثٌر شکسبیر فی کتاباته بعصر الملوک و الأساطیر، کذلک أنشد شوقی مسر حیته مجنون لیلی علی أساس الأساطیر العربیة التی الٌفت فی القرنین الأول و الثانی فی مجال الحبّ العذری فی بادیة نجد أثناء العصر الأموی؛ هذه المسرحیة تأثّر شوقی بعناصر التراجیدیا الشکسبیریة.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1855_bf15a79c83dad32e7b65044f081d6fd6.pdf
2006-09-24
61
80
شوقی
شکسبیر
مجنون لیلی
رومیو و جولییت
الأسطورة
الحب
تراجیدیا
حسین
میرزائی نیا
1
AUTHOR
سهیلا
بزرکی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر راهبردهای یادگیری زبان دوم بر فرآیند یادگیری زبان عربی
تحقیق حاضر به بررسی رابطه راهبردهای یادگیری زبان دوم و فراگیری زبان عربی پرداخته و نقش رشته تحصیلی و جنسیت را در کاربرد این راهبردها مشخص نموده است. به این منظور، نخست از حدود 900 نفر از دانشجویان کارشناسی (ورودی 84-82) رشته های فلسفه و زبان و ادبیات عربی دانشگاههای تهران، الزهرا علامه طباطبایی، شاهد و امام صادق، تعداد 285 نفر به طور تصادفی برای پاسخ دادن به پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان دوم انتخاب شدند؛ سپس نمره خام کنکور زبان عربی و نمره دانشگاهی آنها (در دروس مکالمه و قرائت متون عربی)، استخراج و ضریب همبستگی آن با نمره پرسشنامه مقایسه گردید. این مقایسه نشان داد که بین راهبردهای یادگیری و توان بالقوه یادگیری زبان عربی همبستگی وجود دارد. برای اثبات پایایی پرسشنامه راهبردها، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید . آزمون t برای مقایسه میانگین نمره راهبردهای دانشجویان دختر و پسر و نیز مقایسه میانگین نمره آنها در دو رشته نشان داد که رابطه میان جنس و رشته تحصیلی نیز با راهبردهای یادگیری زبان، معنادار است .
https://iaall.iranjournals.ir/article_1621_bdbef4d6706e62796142bc1aa7689286.pdf
2006-09-24
81
98
توان بالقوه یادگیری
زبان عربی
راهبردهای یادگیری زبان دوم
طاهره
اختری
akhtari_ta@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حیات فردی و علمی نجم الائمه در آیینه پژوهش و نقد
این مقاله بر آن است تا از طریق تحقیق و تفحص در منابع و ماخذ، صدف غربت از حیات فردی و علمی رضی الدین استرآبادی، نجم الائمه، شکافته، غبار فراموشی از چهره این اندیشمند بزرگ بزداید و گامی هر چند کوتاه در نمایاندن سیمای واقعی او بردارد. در این راستا ضمن پژوهش در مطالب ارایه شده درباره حیات فردی نجم الائمه که اغلب به دوران پس از هجرت و مهجر او مربوط می شود، به بررسی علل ناشناخته ماندن سیمای وی، اقدام نموده، سپس با پژوهش در آثار به جای مانده از این اندیشمند، بویژه شرح کافیه، در حد امکان چهره علمی او را در معرض دید خوانندگان قرار می دهیم و در کنار آن به بیان و نقد پاره ای از مطالب خلاف واقع درباره آثار این ادیب می پردازیم.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1622_29e4ad564f0cd06a8350462f5f1f5284.pdf
2006-09-24
99
121
حیات نجم الائمه
رضی الدین استرآبادی
آثار علمی
محمد
فاضلی
1
AUTHOR
وصال
میمندی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ساختاری و محتوایی اشعار منثور امین الریحانی
جریان نوگرایی در ادبیات معاصر عربی از شاخه مهجر شمالی، انواع ادبی جدیدی را به بار نشاند که هر کدام به نوبه خود در رویکرد نوگرایانه ادبیات معاصر عربی، تاثیری چشمگیر داشته، زمینه را برای ظهور انواعی جدیدتر بعد از خود هموار نمود. ظهور امین الریحانی ادیب متعهد و آزاد اندیش لبنانی نیز گونه ای تازه از شعر را که به سوی بی وزنی ره می سپارد، به دنبال دارد. وی که در اشعارش، همواره بر دو اصل عمده یعنی واقع گرایی و نوآوری تاکید داشته، توانسته است با درآمیختن شعر و نثر، روزنه ای جدید را فرا روی ادبیات معاصر عربی بگشاید و از این رهگذر، اندیشه های مصلحانه و تاملات عمیق شاعرانه خود را به عرصه شعر و ادب جهان و بویژه حوزه شعر معاصر عربی تقدیم نماید.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1641_34d63c45e7a022ec6517b5871b260de3.pdf
2006-09-24
121
145
شعر معاصر عربی
شعر منثور
امین الریحانی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ساختار جمله عربی با تکیه بر دو روش توصیفی و گشتاری
بان عربی به عنوان شاخه ای از زبانهای سامی، نوعی نظام وزنی (متریک) است که با زبانهای هموندی هند و اروپایی متفاوت به نظر می رسد. نحویان قدیم و جدید، اصول و معیارهایی درباره جمله در زبان عربی ارایه کرده اند. برخی معاصران کوشیده اند جایگزین های نظری و کاربردی برای اصول نحویان قدیم عرب در بررسی جملات اسمیه و فعلیه قرار دهند. این نوشتار تلاشهای زبان شناسان معاصر عرب را در توصیف ساختار و شکل گیری جمله عربی با دو روش توصیفی و زایشی- گشتاری بررسی می کند و بر آن است تا جایگاه زبان عربی در میان مطالعات زبان شناسی معاضر شناخته شود. از آنجا که بررسی الگوهای مطالعه زبان عربی از منظر زبان شناسی جدید هنوز در آغاز راه قرار دارد، بهتر است پژوهشگر در توصیف زبان عربی، میان دو رویکرد قدیم و جدید حرکت کند.
https://iaall.iranjournals.ir/article_1643_cb978c1cd56ca3b5fe4307b506b6644e.pdf
2006-09-24
147
171
جمله ی عربی
نحو سنتی
روش توصیفی
روش گشتاری
زبان شناسی
مهین
حاجی زاده
1
AUTHOR