انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
عنصر گفتوگو در شعر ابونواس «شیوهها، انواع و کارکردها»
(تحلیل سبکی و روایی)
1
20
AR
سيد مهدي
مسبوق
0000-0003-0739-982X
دانشيار دانشگاه بوعلي سينا
smm.basu@yahoo.com
شهرام
دلشاد
دانشگاه بوعلي سينا
sh.delshad@ymail.com
تکنیک گفتوگو برای شاعر عرب وسیلهای است برای گریز از شعر تکبعدی، تکصدایی و فردگرا تا از این رهگذر حضور دیگران را در شعرش به تصویر بکشد. این عنصر نزد ابونواس، شاعر بزرگ دوره عباسی، علاوه بر اهدافی که برشمردیم وسیلهای مناسب برای پدید آوردن و تکمیل شیوه داستانسرایی نیز بود. زیرا داستانگرایی و روایتپردازی از گرایشهای برجستة شعری ابونواس است. ازاینرو او به گفتوگوی شعری در صیغهها و قالبهای مختلف میپردازد. گفتوگو در شعر این شاعر، عنصری معمولی و بینشان نیست و کارکردهای روایی و سبکی ویژهای دارد. او علاوه بر سبک خاصش در داستانسرایی، به تناسب شخصیتهای مختلفی که آفریده، این تکنیک روایی را به کار گرفتهاست. این پژوهش میکوشد تا به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی مهمترین شیوهها، انواع، و کارکردهای گفتوگوی شعری را در شعر ابونواس تبیین کند.
ابونواس,گفتوگو,شعر,سبک روایی
https://iaall.iranjournals.ir/article_12536.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_12536_fddad9c273269ca8c830fd8ce4cfd3c6.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
بررسی ریختشناسی «عبث الاقدار» نجیب محفوظ
بر اساس نظریة پراپ
21
42
AR
حميدرضا
مشايخي
mashayekhih@umz.ac.ir
حميدرضا
مشايخي
عضو هيات علمي گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه مازندران
mashayekhih@umz.ac.ir
سيده هانيه
ميرسيدي
کارشناسي ارشد
hrm.hani@yahoo.com
نخستین تلاشهای روایتشناسان برای تدوین قانونی ثابت برای بررسی قصهها از زمان ارسطو آغاز شد و سرانجام در قرن بیستم، با ظهور فرمالیستها گسترش یافت و شکل قانونمند و سازمانیافتهای پیدا کرد. ولادیمیر پراپ، از نخستین کسانی است که پس از تلاشهای فراوان برای بررسی قصهها و الگوی حاکم بر آنها توانست عناصر ثابت در ساختار قصهها را شناسایی و ارائه کند. بر اساس نظر پراپ، قصههای پریان از نظر قهرمانان و عملکردشان بهرغم تنوع ظاهری، یگانگی و انسجام ساختاری دارند و همه کارکرد آنها به 31 کارکرد محدود میشود. یافتههای او، سرمشق بسیاری از منتقدان و پژوهشگران ادبی در تحلیل داستان قرار گرفت و بسیاری از محققان عرب نیز از شیوة پراپ در آثار و پژوهشهای خود بهره بردند. یکی از نویسندگانی که از روش پراپ تأثیر پذیرفت، نجیب محفوظ است. او در آثارش از عناصر فرهنگ عربی در کنار اَشکال فرهنگ غربی بهره بردهاست. ازآنجاییکه میان ساختار رمان <strong>عبث الاقدار</strong> و قصههای پریان وجوه مشترکی وجود دارد، این پژوهش میکوشد تا این روایت را با هدف ارزیابی کارایی و قابلیت الگوی پراپ در تحلیل ریختشناسانة این روایت، تحلیل و بررسی کند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد این رمان با دستاورد پراپ همخوانی دارد؛ اما در <strong>عبث</strong> <strong>الاقدار</strong> برخلاف تکثر و تنوع ظاهری، تعداد عملکردها محدود و توالی آنها بسیار به هم شبیه است و درمجموع میتوان گفت روایت <strong>عبث</strong> <strong>الاقدار</strong> و افسانههای پریان، ساختار واحدی دارند.
قصههای پریان,ریختشناسی,پراپ,نجیب محفوظ,عبث الاقدار
https://iaall.iranjournals.ir/article_11053.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_11053_85a1c13c655fd32c56f55f4a3ea35008.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
تحلیل گفتمان روایی مجموعة «مغرب الشمس» حسن برطال
(بر اساس مهمترین مباحث گفتمان روایی ژرار ژنت: کانون روایت، حالت و لحن)
43
66
AR
سمیره
خسروی
دانشگاه رازی
samireh_khosravi@yahoo.com
جهانگير
اميري
الجامعة رازي
gamiri@razi.ac.ir
مجموعه داستان «مغرب الشمس» حسن برطال، از نوع داستان کوتاهِ کوتاه عربی است و نویسنده، کوشیده تا در آن از تکنیکهای روایت در بهکارگیری ضمایر سهگانه برای بیان درونیات شخصیتهای داستان و روایت ماجراهای اصلی آنها بهره ببرد.
هدف اصلی این تحقیق، بیان توانایی داستان کوتاهِ کوتاه عربی در همراهی با انواع داستان از نظر تحلیل گفتمان روایی و بهکارگیری مهمترین مباحث آن است و سعی دارد تا به این پرسشها پاسخ دهد که: انواع تکنیکهای تحلیل گفتمان از منظر وجهیّت و کانون روایت در داستان کوتاهِ کوتاه کدام است؟ دیدگاهها، ایدئولوژیها، و شخصیتها در آنها به چه صورت مطرح شده و به گروههای مختلف اجتماعی نسبت داده شدهاند؟ و درنهایت، این ایدئولوژیها از چه طریق به مخاطب انتقال یافتهاست؟
این بررسی نشان میدهد که این داستانها با وجود فشردگی در حجم، استقلال موضوعی و اختلاف بیانی، دارای مشترکات بسیاری از منظر شخصیتهای کانونی و دیدگاه روایی حاکم بر فضای داستان هستند. در کنار این مسائل، این نوع داستان منطبق بر دیدگاه روایی ژرار ژنت بوده و درنتیجه میتواند با سایر دیدگاههای روایی نیز هماهنگ باشد.
داستان کوتاهِ کوتاه,تحلیل گفتمان,گفتوگو,حسن برطال,ژرار ژنت
https://iaall.iranjournals.ir/article_10990.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10990_90b9018232d2cb0dfca32dc39cd73836.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
علتهای رواج سیرة عنتره در عصر عباسی دوم
67
88
AR
شاکر
عامری
دانشگاه سمنان
sh.ameri@semnan.ac.ir
محمد علی
عامری
دانشگاه طهران
mohamadaliameri@gmail.com
سیرة عنتره یکی از بزرگترین داستانهای حماسی است که از شخصیت حقیقی عنتره نشأت گرفتهاست. مقصود از عنتره، همان شاعر و جنگاور بزرگی است که در عصر جاهلی میزیست. نام و یاد سیرة عنتره طی قرون متمادی تا عصر عباسی و حتی عصر حاضر بر زبان مردم ساری و جاری بودهاست؛ بنابراین این سیره طی این زمان حجیمتر و بزرگتر شده و سرشار از مبالغه دربارة شجاعت و قدرت عنتره بن شداد است. این پژوهش میکوشد تا علل این توجه روزافزون مردم به سیرة عنتره را در عصر عباسی دوم بیابد و با روشی توصیفی ـ تحلیلی به این مسئله پاسخ دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد مردم در عصر عباسی دوم در وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طاقتفرسا و نابهنجاری به سر میبردند. در آن هنگام که شکاف طبقاتی و آسیبهای اجتماعی جامعه را رو به زوال میبرد و ناهنجاریهایی از قبیل دزدی، کلاهبرداری و گدایی رواج یافته بود، سردمداران حکومت در آسایش و رفاه بر جامعه حکم میراندند. در چنین وضعیتی، قیامها و درگیریهای متعددی در قلمرو وسیع حکومت عباسی رخ داد و دولتهای کوچک و محلی فراوانی در این قلمرو شکل گرفتند. فشار طاقتفرسای این شرایط بر جامعه، یکی از علل روی آوردن مردم به سیرة عنتره بود. مردمی که در جستوجوی شخصی بودند که آنان را از این اوضاع نابسامان و فقر و تنگنا و ظلم نجات دهد و سرانجام این شخص را در شخصیت خیالی عنتره یافتند که خود خالق آن بودند.
سیرة عنتره,عصر عباسی دوم,اوضاع سیاسی,اوضاع اقتصادی
https://iaall.iranjournals.ir/article_10971.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10971_72298858edb04b1f32bad9763de54c28.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
نمایش هنری گفتوگو در قرآن کریم
(با تکیه بر گفتوگوهای سوره طه و مریم)
89
108
AR
اعظم
دهقانی
جامعة الزهراء
azamdehghani1400@yahoo.com
مهدی
زمانی
دانشگاه پيام نور
zamani108@gmail.com
قرآن کریم برای القای معنی، ویژگیهای اسلوبی مشخصی ازجمله تصویر فنی یا «نمایش هنری» را به کار بردهاست. تصویر در گذشته به انواع فنون ادبی مانند مجاز، استعاره و کنایه گفته میشد اما در نقد معاصر علاوه بر فنون ادبی قدیم، به تخییل (خیالآفرینی)، و تجسیم (جسمانگاری)، تناسق (هماهنگی هنری)، زبان، و قصه نیز توجه میکند. گفتوگو یکی از ارکان تصویر فنی و از عناصر قصه است که ویژگیهای فنی زیادی دارد. البته برخی از ناقدان مانند <em>سید قطب</em> به گفتوگو بسیار مختصر پرداختهاند. این مقاله تلاش میکند فنی بودن گفتوگوهای قرآن کریم را با تکیه بر دو سوره طه و مریم بررسی کند و چگونگی تأثیر عنصر گفتوگو را در تصویر فنی با مطالعه گفتوگوهای زکریا با خداوند، مریم با جبرئیل، ابراهیم با پدرش آزر، خداوند با موسی، موسی با فرعون و موسی با برادرش هارون بررسی نماید. گفتوگوها در دو سوره طه و مریم انعکاسدهنده ویژگیهای شخصیتها و احساسات آنان مانند نگرانی، ترس، خشیت، تمایل و قاطعیت و شامل گفتوگوهای داستانی و توصیفی است که در قالب گفتوگو با خود و گفتوگو با دیگری میآید. روشی که مقاله برای تحلیل فنی گفتوگوها بهره برده، توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات بلاغی و نظریات نقد معاصر است.
گفتوگو,تصویر فنی,سوره طه و مریم
https://iaall.iranjournals.ir/article_15420.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_15420_cae11793a4ed9d4abc7fc1cdd035961d.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
دراسة الرموز الطبیعیة فی أشعار ایلیا أبی ماضی
109
126
AR
احمد
پاشا زانوس
دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
ahmad_pasha95@yahoo.com
حشمت الله
زارعی کفایت
همدان- روستای ژیرشمس الدین
zarei735735@yahoo.com
مرتضی
براری
0009-0000-7602-7195
عضو هیأت علمی دانشگاه ولایت
mortezabarari63@yahoo.com
الرمز الطبیعی هو مِن أهمِّ عناصر التصویر الرمزی الذی یُبَیِّنُ مَوقفَ الشاعر بالنسبة إلی العالم. کاتبُ هذا البحث التوصیفیّ ـ التحلیلیّ یُحاولُ تناولَ التعریف و تحلیل الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی و الإجابة بهذه الأسئلة: ما هی الرموز الطبیعیة فی شعر إیلیا أبی ماضی؟ ما هی أهدافه فی إستخدام الرمز الطبیعیّ؟
ایلیا ابوماضی هو مِن أبرز شعراء المهجر الذی إهتمَّ کثیراً فی شعره بإستخدام الرمز الطبیعیّ لِأجل کونه عاشقاً للطبیعة و غایتُه مِن استخدام هذه الرموز هو تبیینُ الإضطرابات السیاسیة و الإجتماعیة و الإنسانیة. الرموز التی أخذ مِن الطبیعة هی: الزهرة، السّنبلة، التّینة، الطّلّ، البلبل، العصفور، الضّفدع، النّهار، الّلیل، النّجوم، الطّین و غیرها. و ممّا یجدرُ بالذّکر أنَّ الرموز الطّبیعیّة فی شعر أبی ماضی سَهلةٌ قد أستُخدِمَت لأجلِ إرتقاء معنی الشعر و هی توضیحٌ لحقیقة اجتماعیة کبیرة.
إیلیا ابوماضی,الشعر,الرمز,الرمز الطبیعیّ
https://iaall.iranjournals.ir/article_10991.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10991_2bfe0eae7cfdbda008c8db8d36c1b3b8.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
ظاهرﺓ القرض اللغوی بین اللغتین الفارسیـﺔ و العربیـﺔ
127
148
AR
ولي الله
شجاع پوريان
دانشگاه چمران
shoja41@gmail.com
انّ اللغة العربیة کبقیّة اللغات الحیّة فی العالم، قرض و اقترضَ الفاظا من اللغات الاُخری و لکنَّ الألفاظ التی وردت من اللغة الفارسیة إلی اللغة العربیة و القرآن الکریم، اکثرُ من اللغات الأخریَ و سَعَت هذه المقالة ضمنَ دراسة الموضوع و سوابق البحث عن ذلک أن تُبیِّن عوامل ورود ألفاظ الفارسیة إلیاللغة العربیة عن طریق العلاقات السیاسیة و الدینیَّة و التّجارتیّة و الثّقافیّة بین الفرس و العرب قبلَ ظهور الإسلام و مابعدَه و لإجل تَفوّقِ الفرس الثّقافیّ علی العرب و تفوّقهم أیضا فی أنواع الصّناعات، منها الزراعة و البنایّة و الفنون الجمیلة و الموسیقی و الأدب، دخلت ألفاظا کثیرﺓ من اللغة الفارسیة إلی اللغة العربیة. فاستعملت هذه الألفاظ بشَکل الدّخیل أو المُعرّب فی لغة العرب و لغة القرآن الکریم، بتغییرات أو بدونِ أیّ تغییر أحیاناً. فَدَرس کثیرٌ من علماء اللغة من المسلمین، هذه الألفاظ باسم الدّخیل و المعرّب فی کتبهم کاالثعالبیّ و السیوطیّ و الجوالیقیّ و بحثوا عنها بتفصیلٍ. هذه المقالة ضمن دراسة عوامل ورود هذه الألفاظ فی اللغة العربیة، جاءَت بنمازجَ منها الّتی وردت فی اللغة العرب و القرآن الکریم ثمّ تطرّقَت إلی قضیّة التّعریب و اختلاف الآراء حول ذلک و طرق التّعرّف علی الدّخیل و المعرّب و تغییرات الکلمة المعرّبة عند التعریب أیضا.
القرض اللغوی,الدّخیل,المعرَّب,اللغة العربیة,اللغة الفارسیة
https://iaall.iranjournals.ir/article_14778.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_14778_4f53dc2cf0cd17dfdda543f6c662cfb6.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
دراسة مقومات أدب الخیال (الفانتازیا) فی حکایات کلیلة و دمنة
(علی اساس ترجمة ابن المقفع)
149
168
AR
حسين
کياني
0000-0003-4145-0967
دانشگاه شيراز
hkyanee@yahoo.com
سعيد
حسام پور
دانشگاه شيراز . بخش زبان و ادبيات فارسي
shessampour@yahoo.com
سعيدة
حسن شاهي
دانشگاه کاشان
sarahasanshahi@yahoo.com
إن قصص الحیوان تعدّ إحدی الأنواع الأساسیة من الفانتازیا. وجود السمات الکثیرة فی حکایات کلیلة ودمنه توحی بفکرة التشابه بین حکایات "کلیلة ودمنة" التی تعدّ من أدب الخیال القدیم و قصص فانتزیا فی الأدب الحدیث، نظراً إلی وجود هذه المشابهات بجانب أهمیة إحیاء التراث، اختارت المقاله دراسة مقومات أدب الخیال (فانتازیا) فی حکایات "کلیلة ودمنة "العربیة کموضوع لدراستها.
تستهدف هذه المقاله تبیین مقومات أدب الخیال فی "حکایات کلیلة ودمنة " العربیة لتمهید الأرضیة لإعادة کتابة کلیلة و دمنة بوصفها کتاباً للأطفال. إن هذه المقاله تتبع فی منهجها تحلیل المضمون حیث تبحث فی البدایة عن صلة کلیلة ودمنه بأدب الأطفال ثم تتطرق إلی الأسس النظریة وهی دراسة مقومات أدب الفانتازیا ثم تدرس المختارات من قصص کلیلیة و دمنة العربیة علی أساس مقومات أدب الخیال.
وصلت المقالة إلی أن السمات الأساسیة لأدب الخیال (الفانتازیا)، کالخیال، وعناصر القصة وأصول الفانتازیا توجد فی حکایات کلیلة و دمنة العربیة حیث جعلت هذه الحکایات مادة ملائمة لتحویل هذه الحکایات إلی قصص أادب الخیال للأطفال.
أدب الأطفال,أدب الخیال (فانتازیا),الحکایات الحیوانیة,کلیلة و دمنه,ابن المقفع
https://iaall.iranjournals.ir/article_11609.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_11609_2664766128943516d7f6dc387086c3f0.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
وظیفة مکان القصة فی إظهار عناصر المقاومة
(روایة ذاکرة الجسد لأحلام مستغانمی نموذجاً)
169
190
AR
sedigheh
zoodranj
هيات علمي
zoodranj_s@yahoo.com
Aboozar
Golzar khojasteh
فارغ التحصيل کارشناسي ارشد
golzar.aboozar@yahoo.com
أدب المقاومة یعبّر عن الآلام والمعاناة التی نزلت علی شعبٍ فی فترة من الزمن. التعرف علی عناصر المقاومة وکیفیة تأدیة الوظیفة لعنصر المکان فی تقدیم هذه المظاهر وأیضا علاقة هذه المظاهر بالمکان القصصی وتأثیر بعضهما علی الآخر، أمر هام جداً. کتّابُ الروایات ولا سیّما روایات المقاومة إهتمّوا بالمکان فی آثارهم الفنیة إهتماما بالغا بشکلٍ أصبح للمکان فی آثارهم دورً ممتاز و مؤثّر علی الأحداث و الشخصیات. روایة»ذاکرة الجسد» لاحلام مستغانمی (1953) الکاتبة الجزائریة ملیئة بالأماکن المتنوعة. هذا المقال یحاولُ أن یتطرّق الی کیفیة تأدیة الوظیفة لأنواع المکان (المکان المفتوح، المکان المغلق، أمکنة الانتقال، الثنائیات المکانیة) فی إظهار مظاهر المقاومة للشعب الجزائری فی هذه الروایة بالمنهج الوصفی التحلیلی. نتائج البحث تشیر إلی أنّ المکان المغلق الجبری و لاسیما سجن الکدیا (فی الأماکن المغلقة) وقسنطینة مع أمکنتها المختلفة (فی الأماکن المفتوحة) لهما دور هامّ فی ایضاح مظاهر المقاومة. أهمّ عناصر المقاومة التی برزت فی أنواع الأمکنة فی روایة ذاکرة الجسد هی: حبّ الوطن، و محافظة ذکریات الشهداء و زعماء الثورة الجزائریة، و ذکر تعذیبهم.
المقاومة,المکان,ذاکرة الجسد,أحلام مستغانمی
https://iaall.iranjournals.ir/article_11638.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_11638_4aae2632b04333a74f68d59d1ec4d8e8.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
العوامل المؤثرة فی تعلم اللغة العربیة بین طلاب جامعة بیام نور
لمحافظة جهارمحال و بختیاری
191
214
AR
لیلا
قنبری
بروجن
ghanari_l88@yahoo.com
اصغر
طهماسبی بلداجی
بلداجي
ghanbari_l88@yahoo.com
ان الغایة من هذا التحقیق هی مناقشة الأسباب المؤثرة فی مدی تعلم اللغة العربیة بین طلبة جامعة «بیام نور» لمحافظة «جهارمحال بختیاری» فی العام الدارسی «89-90». ان الطریقة البحث فی هذا التحقیق هی الطریقة التجربیة و لقد استعمل من طریقة آلیة لجمع المعلومات. إنّ الجمعیة الإحصائیة التی نطلبها فی تحقیقنا هذا یشمل 2205 نسمة من طلبة جامعة «بیام نور» لحافظة جهارمحال بختیاری الذین اشتغلو بالدراسة فی فروع «الهیات و الادب الفارسی و الحقوق» فی العام الدارسی «89-90». إنما النموذج الإحصائی لهذا البحث یشتمل علی مائتی نسمة الذین اختیروا علی اسلوب أخذ النماذج المسماة بالعنقودیة؛ و قد تمّ إنجاز التحالیل علی مستوی الإحصاء الوصفی علی شکل الانتشار التکثیری و فی مستوی الحصاء الاستنباطی علی أساس امتحان T و تحلیل النمط الواریانسی. لقد تعلن نتائج هذا البحث أنه یؤثر سائر المؤشرّات المعنیّة للنقاش علی مستوی تعلم اللغة العربیه من جانب الطلبة إضافة علی الوضع الاقتصادی للعائلات. علی کل حال تبیّن 5/69بالمائة من التغییرات لمستوی تعلم اللغة العربیة بواسطة المؤشرّات المستقلة.
التعلم اللغة العربیة,الحافز,جهود التدریب,طلاب جامعة بیام نور,محافظة جهارمحال بختیاری
https://iaall.iranjournals.ir/article_12467.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_12467_b0c9d9fe06f2e72f819694bbd0561abe.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
فرصت های شغلی فراهم شده برای فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات عربی و لزوم هماهنگی آموزشی با نیاز های آن
215
230
AR
masoud
fekri
samt
dr.m.fekri@gmail.com
بیگمان جامعه بشری از دیرباز از مشکل نابرابری میان منابع و نیازهای خود رنج برده و این امر سبب گشته است تا در صدد پیمودن راهی برای به دست آوردن چیزی باشد که شکافهای پدید آمده در زندگی خود را از طریق کسب و کار بر طرف سازد. موضوع شغل و حرفه در ترسیم راهبرد زندگی فردی و اجتماعی جایگاه مهمی دارد. شرایط و اوضاع حاکم بر انسانها او را در تنگنای انتخاب گزینههای قابل دسترس او قرار میدهد که در بسیاری از آنها امکان تکرار تجربه و آزمون وجود ندارد. لذا باید برای بهره گرفتن از این فرصتها تلاش نمود. در این زمینه فارغالتحصیلان دانشگاهها پس از پایان دوران تحصیل با کمبود فرصتهای شغلی مرتبط با تخصص و مدرک ایشان روبرو می شوند. و گاهی این چالش آنها را به سرحد سرخوردگی و احساس زیان نسبت به دوران تحصیلی که در رشتة خاصی گذراندهاند، میکشاند و گاهی سرزنش را متوجه جامعه و گاهی رشتة تحصیلی و گرایش آموزش خود مینمایند. و گاهی هم آن را نشأت گرفته از نظام برنامهریزی جامعه میدانند. این موضوع در خصوص برخی رشتهها و گرایشهای دانشگاهی همچون زبان و ادبیات عربی در غیر محیط اصلی آن از شدت بیشتری برخوردار است. فارغالتحصیلان گروههای عربی در دانشگاههای ایران از کمبود فرصت شغلی رنج برده و به دنبال عرصههای شغلی هستند که با تحصیلات آنان سازگاری داشته و آنان را در بدست آوردن درآمد مورد نیازشان، یاری رساند. پرسش اساسی آن است که آیا میان روشهای آموزشی این زبان در دانشگاههای ایران با فرصتهای شغلی مرتبط با آن سازگاری وجود دارد؟ و آیا میتوان با متحول ساختن این روشها سازگاری بیشتری با عرصههای شغلی پدید آورد؟ این موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده و کوشش شده است با طبقهبندی موردی شغلهای مرتبط به تبیین چگونگی بهرهگیری از این فارغالتحصیلان در زمینههای شغلی پرداخت.
فرصت های شغلی,گروه زبان عربی,هماهنگی آموزشی,فارغ التحصیلان
https://iaall.iranjournals.ir/article_10980.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10980_508d9e48de37b58381762fa0f68b51b2.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
قدرات ریادة الأعمال و استراتیجیاتها و مبادئها و التسویق
فی مجال اللغة العربیة و آدابها
231
248
AR
روح الله
صيادي نجاد
0000-0001-7628-9830
کاشان، جامعة کاشان، کليّة الآداب و اللغات الأجنبيّة ، قسم اللغة العربيّة و آدابها
saiiadi57@gmail.com
امير حسين
عبدلي
جامعة کاشان
abdolirazavi@gmail.com
تظهر ریادة الاعمال و التسویق کواجبة ذاتیّة للتعلیم فی المستوی العالیفی جمیع الجامعات و المعاهد فی العصر الراهن و هذا الامر دوما یتطور بسرعة. اللغة العربیة لغة حیةّ و استخدامها فی الحیاة الحاضرة عامة و فی مجال العلوم الانسانیّة خاصة کثیرةٌ، و یهتم بها کفرعٍ جامعیٍّ. و تجدر بالاهتمام علی التمثل فی مضامیر ریادة الاعمال و التسویق مرکّزة علی الاطارات الثقافیة و الاجتماعیة و الدینیةّ الشامخة نحن نتناول فی هذه الدراسة «استعدادات اللغة العربیة لریادة الأعمال و التسویق و ظروفها، حلولها» تتبع هذه الدراسة المنهج التوصیفی ـ التحلیلی و نحظی بأداة المکتبیّة کالکتب و المقالات العلمیة التخصصیّة، ثم نعرض أطارات ریادة المهن و الاعمال و التسویق مع الاهتمام بالاتجاهات العلمیّة. تنم هذه الدراسة عن أن تأسیس المراکز العلمیّة و البحوثیّة المتجهة بریادة العمل و التسویق فی أطار الشرکات ذات قاعدة المعرفة من قبل أعضاء الهیأة العلمیّة تندرج تحت حاجات المجتمع التجاری و الصناعی. تنفیذ هذا الامر متعلق بتقدیر الذات و الثقافة الداخلیّة و المحلیّة.
فرع اللغة العربیة و آدابها,ریادة الأعمال,القدرات و الفرص,التسویق
https://iaall.iranjournals.ir/article_10988.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10988_bd2694cc58002b41a3a0ff36686c4603.pdf
انجمن ايراني زبان وادبيات عربي
مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي (فصلنامه)
23456361
27173461
12
38
2016
06
07
«السیاحة الطبیة» خیار فی إیجاد فرص العمل لخریجی قسم اللغة العربیة
249
264
AR
صادق
عسکري
0000-0002-9470-6922
ایرانی
s.askari2011@gmail.com
فاطمه
عليان
دانشگاه فردوسي مشهد
v.2009.q@gmail.com
إنّ البحث عن فرص العمل للمتخرّجین فی اللغة العربیة و آدابها وتوظیفهم فی المهن المتناسقة فی هذا الفرع وخاصّة فی مراحل الدراسات العلیاء، یعدّ من القضایا الجدیرة بالاهتمام فی استغلال فرع اللغة العربیة. ولا شکّ فی أنّ ریادة الأعمال والامتهان فی مجال السیاحة الصحّیة تعدّ إحدى المقترحات فی هذا المجال کفرع من الخدمات السیاحیّة فی مرافقة المسافرین والمرضى العرب وتقدیم المساعدات، ممّا یؤدّی إلى توظیف المتخرّجین فی فرع اللغة العربیة وبالتالی ارتفاع معدّل الدخل القومی بسب ارتفاع عدد هؤلاء المرضى الباحثین عن العلاج والخدمات الطبّیة فی إیران. کما یمکن تأسیس شرکة خدمات السیاحة الصحّیة لتوظیف خبرات المتخرّجین فی هذا المجال. ومن المتوقّع أن یؤدّی ذلک إلى فرص عمل کثیرة والدخل المناسب، وخاصّة إذا أخذنا بعین الاعتبار الأوضاح الراهنة الناتجة عن الثورات المسمّاة بالربیع العربی فی البلدان العربیة کتونس و مصر ولیبی وسوریه والعراق والیمن والبحرین. للوصول إلى هذا الهدف، وبعد إیجاد التمهیدات والقیام بالمراحل القانونیّة الأولى، للحصول على الوثائق والتصریحات اللازمة، لابدّ من توظیف خبراء معتمدین فی اختصاصات متعدّدة کالمحاسبة والکمبیوتر واللغة الإنکلیزیّة. وبعد التسویق والإعلانات التجاریّة عن خدمات هذه الشرکات، سوف نشاهد المرضى من البلدان العربیة ینزعون إلى إیران بسبب تقدّم الأجهزة والتقنیّأت الطبّیة من جهة والتکالیف الرخیصة بالنسبة إلى البلدان الأوروبّیة من جهة أخرى.
السیاحة الطبّیة,اللغة العربیة و آدابها,ریادة الأعمال,فرص العمل
https://iaall.iranjournals.ir/article_10987.html
https://iaall.iranjournals.ir/article_10987_e8ad8185a2f0055e01e2113003b72ea9.pdf