TY - JOUR ID - 17217 TI - يهودي‌سازي در سيستم آموزشي مدارس فلسطين اشغالي JO - مجلة الجمعية الإيرانية للغة العربية وآدابها، فصلية علمية محکمة JA - IAALL LA - ar SN - 23456361 AU - اسماعيل زاده, حسن AU - رحماندوست, مجتبي AU - مجاهد, مختار AD - استاديار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان AD - دانشيار گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه تهران، پرديس فارابي AD - دانش‌آموختة دکتري زبان و ادبيات عربي دانشگاه آزاد اسلامي Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 12 IS - 41 SP - 197 EP - 218 KW - یهودی‌سازی KW - متون آموزشی KW - فلسطین اشغالی KW - رژیم صهیونیستی DO - N2 - رژيم صهيونيستي براي عادي‌سازي حضور خلق‌الساعة خود در اذهان مردم منطقه و به‌ويژه ساکنان اصلي سرزمين فلسطين، سعي در يهودي‌سازي نمادها و ماهيت آثار فلسطيني و عربي دارد و براي گنجاندن نرم سياست‌هاي خود در ذهن نسل نو اين سرزمين زيرکانه‌ترين شيوه يعني نفوذ در سيستم آموزشي را در کنار سياست ايجاد رعب و وحشت در پيش گرفته‌است. ازاين‌رو ضمن تحريف و تغيير محتواي کتاب‌هاي درسي، بناي اصلي را در تأليف اين کتاب‌ها، بر يهودي‌سازي نسل‌هاي نو و وارونه جلوه‌دادن حقايق و واقعيت‌هاي ملت فلسطين گذاشته‌است. در اين پژوهش مي‌کوشيم روش‌هاي تحقق اين برنامه و نحوة اجراي آن را بررسي و تحليل نماييم. به همين منظور با مراجعه به کتب درسيِ تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي، ادبي و ديني مدارس فلسطين اشغالي و تحليل و نقد بخشي از محتواي آنها، از دسيسه‌هاي طراحان اين کتاب‌ها و حاميان آنها پرده گشوده‌ايم. درنتيجه مشخص شد که يهودي‌سازي کودکان فلسطيني، تغيير ذهنيت آنان در رابطه با ماهيت نمادهاي اسلامي ـ عربي فلسطين، تطهير چهرة صهيونيست‌ها و معرفي تعاليم اسلامي به عنوان عامل عقب‌ماندگي، در ذهن دانش‌آموزان فلسطيني، از مهم‌ترين اهداف اين نقشه است. UR - https://iaall.iranjournals.ir/article_17217.html L1 - https://iaall.iranjournals.ir/article_17217_ce0e1aa2f84507904b4f5ad5ec0b1ee6.pdf ER -