مکارم حسن الحسن؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ علی مجید البدیری؛ بهار صدیقی
چکیده
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری ...
بیشتر
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری آن در برخی متون و یا در ارائه ی فشرده ی مفهوم متن و نقش آفرینی در دریافت معنای آن؛درونمایه ی این پژوهش،مبتنی بر بررسی شعر سرایندة معاصر عراق،عبدالکریم کاصد با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی است با گزینش برجسته ترین سرودههایی که دارای پیوندی استوار با عنوان هریک از دفترهای شعر این سراینده است؛مهمترین اهداف این پژوهش،شناخت تغییر صورت گرفته در عنوان از جهت ساختار،بافت و ظاهر بودهاست و همچنین کارکرد معناشناختی متمایز آن و پیوندش با متن و دریافت معنا، افزون بر این،اهمیت عنوان در شناخت سرشاری تجربة شعری و فرهنگ شاعر و تأثیرپذیری وی از میراث ادبی و تاریخی و نقش آن در کاربست متفاوت عنوان و نشانگری های آن مورد توجّه قرارگرفتهاست.مهمترین دستاوردهااین پژوهش این است که عبدالکریم کاصد برای موضوعاتی که در عنوان های خود یاد کرده، تصاویری زیباییشناسانه ارائه نمودهاست و استعدادی چشمگیر را در افزودن رنگی هنری به این عناوین به نمایش گذاشتهاست؛در میان این دفترهای شعری،بیش از همه کاربست عنوان مفرد مرکب نسبت به دیگر گونهها نمود یافتهاست که نقشی تأثیرگذار دارد چرا که عنصری کارآمد در نشانگری و ساختار شعر و آشنایی زدایی و تبیین متفاوت به شمار می رود.
narges ANSARI؛ nilofar sahranavard
چکیده
The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary ...
بیشتر
The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary Kuwaiti authors; Khawla al-Qazwini with her novel "Mutallaqa Men Waqe Al-Hayyat" and Saud al-Sanausi with his novel " Saq Al-Bamboo" attempts to explore the representation of women’s image in a descriptive-analytical way and clarify the differences in the approach of the two authors. According to some of the research findings, although the two novels used the presence of women, they differed in terms of the presence of women in the center of events and their positive and negative impact on the plot. The processed image in Khawla's novel is a well-adjusted image of a woman finally reaching a balance of personality and a role in life; but in Saud al-Sanausi’s novel, the women are engaged in their own issues. In terms of style, al-Qazwini, unlike Saud al-Sanausi, uses short and cut-off sentences, descriptions with a detailed look and interpretations related to the world of women as well, which expresses the difference in the views of the two authors
یسرا شادمان؛ محمدرضا شيرخاني؛ علیاء ظاهر أثر
چکیده
تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان میکند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار میگیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» میپردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه ...
بیشتر
تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان میکند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار میگیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» میپردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و بر پایه رویکرد تحلیلی- توصیفي مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی، تحلیل نقش رمان در طرح موضوعات جامعه میباشد. نویسنده در انتخاب واژه از دو الگو استفاده کرده است، در روش اول، نویسنده عامدانه و برنامهریزی شده واژههایی را انتخاب نموده که در خدمت گفتمان تروریسم باشد ودر روش دوم، سعداوی کلمات روشن، خودانگیخته و مشخصی را برگزیده که از دایره معانی وحشت، ترس و سرخوردگی خارج نشده و این امر ناخواسته و نتیجه مستقیم غلبه گفتمان تروریسم بر زبان و ذهنیت نویسنده و جامعه میباشد. نویسنده واقعیت عمیقی از میزان کنترل تروریسم بر جامعه و گفتمان های موجود در آن را نشان میدهد. اصرار نویسنده بر استفاده از القاب بسیار وتقریباً مترادف، دلیلی بر دل مشغولی نویسنده به جنبه خاصی از واقعیت جامعه عراق است که او عمداً از طریق رمان ارائه کرده است. این رمان بیانگر تأثیر گفتمان تروریستی حاکم بر جامعه و بر نویسنده میباشد.
ابراهیم نامداری؛ ali akbar ahmadi؛ علی شویعیان
چکیده
یكی از عناصر مهم داستان، شخصیت و شخصیتپردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد میتواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار میتواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستانهای خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر ...
بیشتر
یكی از عناصر مهم داستان، شخصیت و شخصیتپردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد میتواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار میتواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستانهای خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر مهم را در رمان «خارج الحریم» بررسی کند. بدین ترتیب شخصیتهای داستان استخراج گردید و تکنیکهای آنها با نمونه مثالهایی مورد بررسی قرار داده شد. از مهمترین دستاوردهای پژوهش علاوه بر نگاه پيشروانه ريحاني در بيان مشکلات اجتماعي (نگاه ابزاري و جنس دومانه به زن) چنانکه توانسته است واقعیتهای اجتماعی را با تخیل قوی و زبان فاخر به واقعیت داستانی تبدیل کند و حوادث اجتماعی دوران معاصر خود را در جامعهای دیگر به تصویر بکشد؛ بيان اين مطلب است که وي کشمکش ميان «من» جهان (شخصيت کانوني داستان) با «من اجتماعي» را دقيق و هنري به تصوير کشيده است. هدف ریحانی از شخصیت پردازی دقیق، انعکاس تصویری دقیق و قابل ترسیم برای مخاطب است تا درک شخصیتها و شرایط برای خواننده ملموس و باورپذیر باشد وي در شخصيتپردازي بيشتر متکي به روش شخصيتپردازي مستقيم و در شخصیتپردازی غیرمستقیم عنصر خیال را با واقعیت در میآمیزد.
الهام بابلی بهمه؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری؛ عباس اقبالی؛ علی نجفی ایوکی
چکیده
كانت ولا تزال الکنایة نقطة خلاف بين علماء البلاغة كنوع أدبي شائع الاستخدام وكانوا يولون اهتمامًا بالغا لقيمتها الأدبية والفنية. بلغ تضارب الآراء بين المفكرين الإسلاميين حول البلاغة إلى أن فخر الرازي (606 هـ) بمنهجه العقلاني وتعاريف معقدة ومتعددة الجوانب، يعتبر آراء عبدالقاهر الجرجاني (471 هـ) ذات الذوق ضعيفة في مبحث الکناية. في ضوء ...
بیشتر
كانت ولا تزال الکنایة نقطة خلاف بين علماء البلاغة كنوع أدبي شائع الاستخدام وكانوا يولون اهتمامًا بالغا لقيمتها الأدبية والفنية. بلغ تضارب الآراء بين المفكرين الإسلاميين حول البلاغة إلى أن فخر الرازي (606 هـ) بمنهجه العقلاني وتعاريف معقدة ومتعددة الجوانب، يعتبر آراء عبدالقاهر الجرجاني (471 هـ) ذات الذوق ضعيفة في مبحث الکناية. في ضوء أهمية الموضوع وهو الاختلاف في أسلوب البحث لدى البلاغيين يحاول هذا البحث بالأسلوب الکیفي وبمنهجه الاستقرائي مقارنة ونقد مشاكل الرازي على الجرجاني مستمدا الدلالة العقلیة والحصول علی المنهجیة للرازي. تشير نتائج البحث إلى أن جذور الخلاف بين الرازي والشيخ يندرج في عدة قضايا عامة منها: طريقة التفكير المنطقي، والاختلاف في طريقة الاحتجاج، وآراء الرازي الفلسفية والأدبية المتناقضة في مبحث الدلالة. لايبدو أن الرازي يقبل الدلالة الإلتزامية في نصوصه الفلسفية. لكنه في كتابه "نهاية الإيجاز في دارية الإعجاز" يتقبل موضوع الدلالة ويعاني بالفعل نوعا من التناقض في آرائه، ولم ينجح في إدخال الکناية في إطاره النظري و يتأثر بفكره الفلسفي في مآخذه علی الشيخ الجرجاني ويخفي هذا التأثّر بذكاء خاص.
پیمان شهبازی؛ مرضیه قلی تبار
چکیده
الموازنة إحدی من أهم الآليات النقد الأدبی التي ارتکز عليها النقاد المعاصر أکثر من النقاد القدامی والبحث عن جذوره والعلامات الأولى الموجودة في النقد العربي القديم - كنقد متقدم وواسع - مهم للغاية للبحث والدراسة. أصبحت طریقة الموازنة في النقد العربي القديم شائعةً فی مختلف المجالات الأدبية الخاصة وبالإضافةً إلی الشعراء أو الأدباء استخدمت ...
بیشتر
الموازنة إحدی من أهم الآليات النقد الأدبی التي ارتکز عليها النقاد المعاصر أکثر من النقاد القدامی والبحث عن جذوره والعلامات الأولى الموجودة في النقد العربي القديم - كنقد متقدم وواسع - مهم للغاية للبحث والدراسة. أصبحت طریقة الموازنة في النقد العربي القديم شائعةً فی مختلف المجالات الأدبية الخاصة وبالإضافةً إلی الشعراء أو الأدباء استخدمت کطريقة نقدية هامية بين اللغويين والنحویین في الدراسات اللغويّة. فلهذا استخدمها المورخون والنقاد العرب القدماء في تعریف و سيرة العلماء والأدباء. قد استفادت من هذه الآلیة النقدیة الکتب الّتی قد الّفت في مجال النحو واللغة أو الطبقات النحویین واللغویین، إذن تم استخدام الموازنة کإحدی السُبُل المؤثرة بين النحاة والتيارات اللغوية والأفکار والآراء النحوية. تتوخی هذه الدراسة معتمدة علی المنهج الوصفي- التحليلي، إلى دراسة موقف ووظيفة هذا المكون المهم في أحد أقدم الكتب في حقل الطبقات النحوية فهو کتاب مراتب اللغويين لأبي الطیب اللغوي. حلصت النتيجة علی أنه على الرغم من أن المقارنة بين النحويین لم تكن شائعة جدًا بالنسبة إلی المقارنة بين الشعراء، لکن ابي الطیب فقد استخدم هذا العنصر في أساليب مختلفة وطرق متنوعة، فهي تشمل علی الموازنة في الإبداع والتقدم والتقليد والاقتباس.
طیبه محترم نژاد؛ محمد غفوری فر؛ سبحان کاوسی
چکیده
تکرار هندسی یکی از دانشهای نوظهوری است که برای تبیین ارزش تکرار از اهمیت زیادی برخوردار است، است. این شکل از تکرار به جهت هندسه خاصی که دارد، در انسجام آوایی و معنایی کلام نقش چشمگیری داشته و با ابعاد هنری و زیباییشناختی اثر پیوند برقرار می کند. در قرآن کریم پدیدة تکرار هندسی بهعنوان یکی از اسلوب های بیانی در افاده مفاهیم و مضامین ...
بیشتر
تکرار هندسی یکی از دانشهای نوظهوری است که برای تبیین ارزش تکرار از اهمیت زیادی برخوردار است، است. این شکل از تکرار به جهت هندسه خاصی که دارد، در انسجام آوایی و معنایی کلام نقش چشمگیری داشته و با ابعاد هنری و زیباییشناختی اثر پیوند برقرار می کند. در قرآن کریم پدیدة تکرار هندسی بهعنوان یکی از اسلوب های بیانی در افاده مفاهیم و مضامین مورد نظر نقش اساسی دارد. در میان سُوَر قرآن کریم، تکرارهای کلامی در بافت سوره آل عمران از یک معماری و نظم خاصی تبعیت می کند که موجب پیدایی گونه های مختلفی از تکرار هندسی می شود. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، کارکرد زیباییشناختی تکرار هندسی و نقش برجسته این نوع تکرار در سورة آلعمران را بررسی کند. در این راستا آیات سوره آل عمران از نظر تکرار هندسی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و با ارائه شواهدی معلوم گشته است که انسجام ساختاری و معنایی سوره آلعمران تا حد زیادی مرهون تکرارهای هندسی است و در میان انواع تكرار هندسی، تکرار استهلالي، ختامي، هرمي، دايره اي و تراكمي در اين سوره حضور گسترده ای دارند پرواضح است که این بسامد چشمگیر در این سوره بیانگر هماهنگی نظم و ایقاع به کار رفته در ساختار و بافت کلام جهت ادای پیام سوره است. در این سوره متناسب با هدف و غرض آن، از تکرار هندسی جهت تأکید و تثبیت پیام ها و برجسته سازی مفاهیم در ذهن مخاطب، گسترش معنا و ... بهره گرفته شده است.
غریب خلیل نژاد؛ Mostafa Yegani؛ اردشیر صدرالدینی
چکیده
يركز البعد البيولوجي على القضايا المتعلقة بالوراثة والجسد والقضايا الجسدية والطبيعية للمرأة ، والتي تختلف بالنسبة للمرأة عن الرجل. اعتبرت إيلين شوالتر هذا المحور أحد المحاور أو الأبعاد الأربعة لفحص أعمال المرأة وذكرت أنه من خلال الاعتماد على المكونات والخصائص البيولوجية للمرأة ، من الممكن التمييز بين كتابات النساء والرجال. هذه ...
بیشتر
يركز البعد البيولوجي على القضايا المتعلقة بالوراثة والجسد والقضايا الجسدية والطبيعية للمرأة ، والتي تختلف بالنسبة للمرأة عن الرجل. اعتبرت إيلين شوالتر هذا المحور أحد المحاور أو الأبعاد الأربعة لفحص أعمال المرأة وذكرت أنه من خلال الاعتماد على المكونات والخصائص البيولوجية للمرأة ، من الممكن التمييز بين كتابات النساء والرجال. هذه المقالة بالاعتماد علی المنهج الوصفي – التحليلي والإحصائي و من خلال تحليل ثلاث روايات (أهل الهوی، ملکوت هذه الأرض وبريد الليل) مهمة للكاتبة اللبنانية هدى بركات، ندرس أدلة ومقدار ونوعية تطبيق مكونات البعد البيولوجيا الأنثوية في ثلاثة محاور عامة متوخية تحديد الخصائص النسائية في هذا الصدد. تظهر النتيجة أن وجود بعض المعوقات والمحرمات في أدب دول الشرق الأوسط العربي الإسلامي - بما في ذلك أعمال هدى بركات - جعل الكتاب يتعاملون مع هذه القضايا المتعلقة بجوهرها بشكل أقل صراحة، و وبالتالي، فإن كمية وتواتر هذه الحالات أقل. حتماً، أنوثة السرد قوية جداً ومؤثرة لدرجة أنه على الرغم من هذه العوائق والمحظورات، نشهد ظهور بعض الأدلة على البعد البيولوجي في أعمال هدى بركات، خاصة في الأعمال التي تتناول موضوعاً معيناً. تتطلب عرض مثل هذه القضايا کذلك، لا يمكن تجاهل صراحة اللهجة وكسر المحرمات لدى هذا الكاتب اللبناني في التفكير في القضايا البيولوجية ولو بشكل بسيط.
محمدمهدی روشن چسلی؛ جواد کارخانه؛ Heidar Mokhtari
چکیده
متون درسی از جمله ابزارهای مهم برای رسیدن به اهداف آموزشی، به ویژه در یادگیری زبان هستند که خوانایی آنها معیاری در ارزیابی مفید بودنشان در فرآیند یادگیری و یاددهی است. هدف این تحقیق کاربردی و تحلیل محتوا، بررسی و تعیین میران خوانایی دروس عربی متوسطه دوم در رشته ادبیات و علوم انسانی (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال تحصیلی 1401-1400 ...
بیشتر
متون درسی از جمله ابزارهای مهم برای رسیدن به اهداف آموزشی، به ویژه در یادگیری زبان هستند که خوانایی آنها معیاری در ارزیابی مفید بودنشان در فرآیند یادگیری و یاددهی است. هدف این تحقیق کاربردی و تحلیل محتوا، بررسی و تعیین میران خوانایی دروس عربی متوسطه دوم در رشته ادبیات و علوم انسانی (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال تحصیلی 1401-1400 با شاخص فرای-دیّانی است. بدین منظور، سطوح خوانایی کلیه دروس سه کتاب درسی فوق با استفاده از رویکرد فرای-دیّانی و بر اساس میانگین هجاها و جملات به ازای هر صد کلمه از متن هر درس واکاوی و تعیین شد. نتایج نشان داد که مجموع دروس کتابهای عربی سه پایه بررسیشده از نظر سطح خوانایی فرازوفرود بسیاری دارند و عمدتاً در سطح استاندارد خوانایی نیستند. به بیان دقیقتر، حدود نصف دروس کتاب عربی پایه دهم در سطح مطلوب خوانایی قرار دارد و بقیه دروس عمدتا ً به نسبتی یکسان در سطوح خوانایی سادهتر یا دشوارتر از سطح خوانایی مطلوب قرار دارند. البته از نظر تعداد هجاها و جملات در صد کلمه هم نظم و ترتیب قاعدهمندی بر این دروس حاکم نیست. در مورد دروس عربی پایه یازدهم این تشتّت بیشتر است و سطح خوانایی بیش از نصف دروس سادهتر از سطح مطلوب قرار دارد و فقط دو درس در سطح مطلوب خوانایی است. در مورد دروس پایه دوازده این نظام بههمریخته بسیار نمود دارد؛ به طوری که فقط یک درس آن مناسب سطح فراگیران است و حتی یک درس در سطح فراگیران دانشگاهی قرار دارد.
محمد خاقانی اصفهانی
چکیده
زیبایی های متن ادبی – که بلاغت عهده دار بررسی آن هاست – برخاسته از زیبایی های نظام آفرینش است. زیبایی صفت خدای زیباست، و در همه آفرینش ساری و جاری است، و باید زیبایی متن ادبی تبلوری از زیبایی های آفرینش باشد. این مقاله طبیعت رابطه میان جمال پدیده ها و زیبایی متن ادبی را واکاوی کرده، هفت اصل را ترسیم می کند، که از نظام هستی در شاکله ...
بیشتر
زیبایی های متن ادبی – که بلاغت عهده دار بررسی آن هاست – برخاسته از زیبایی های نظام آفرینش است. زیبایی صفت خدای زیباست، و در همه آفرینش ساری و جاری است، و باید زیبایی متن ادبی تبلوری از زیبایی های آفرینش باشد. این مقاله طبیعت رابطه میان جمال پدیده ها و زیبایی متن ادبی را واکاوی کرده، هفت اصل را ترسیم می کند، که از نظام هستی در شاکله زبان و ادبیات تسرّی یافته و در پرتو آن ها زیبایی از هستی به متن ادبی تسرّی می یابد. . در این جستار، پژوهشگر می کوشد با به کارگیری روش توصیفی تحلیلی و به عنوان بخشی از "نظرية بلاغی فنّ بیان" هفت اصل حاکم بر نظام آفرینش را که در ساختار زبان و ادبیات بازتاب یافته و زیبایی متن ادبی را تابعی از زیبایی نظام هستی کرده است توضیح دهد. آنچه او را به تدوین این نظریة نو رهنمون شده ناتوانی ساختار بلاغت سنتی عرب است که از قرن هفته هجری توسط سکاکی ترسیم شده و با سه گانة معانی و بیان و بدیع قرن های متمادی حاکمیت بی رقیب داشته، ولی در برخورد با جریان های ادبی نوظهور و مکاتب نقد ادبی نوین رنگ باخته است، تا آن جا که به عنوان پیکری بی جان جای خود را به دانش های زبانی و نقدی نوین داده است. هرچند از سوی مسلمانان تلاش هایی نوگرایانه برای جبران کاستی های بلاغت سنتی صورت گرفته ولی هیچیک در ترسیم بلاغتی نو که بتواند نیاز زمان ما را برطرف کند توفیق نیافته اند.
مرتضی زارع برمی؛ پوران رضائی چُوشَلی
چکیده
دانشگاهها میتوانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکانپذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب میرسد که مهارتآموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آنها در عمل بتوانند از قابلیتها و مهارتهای تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از ...
بیشتر
دانشگاهها میتوانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکانپذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب میرسد که مهارتآموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آنها در عمل بتوانند از قابلیتها و مهارتهای تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از جمله صنایع برتر در توسعۀ اقتصادی کشورها است و دانستن زبان گردشگران خارجی یک امتیاز ویژه برای موفقیت کشورهای میزبان در بازار گردشگری به حساب میآید؛ بنابراین آموزش هدفمند و کاربردی مهارتهای زبانی به فراگیران زبان عربی میتواند توسعه و رونق بازار گردشگری عرب در ایران را به واسطۀ تأمین ارتباطات کلامی عربزبانها تضمین کند. بازار یاد شده نیز در صورت رشد، از توان ارزآوری و ظرفیت کارآفرینی برخوردار است. پژوهش حاضر، رویکرد کیفی دارد و دادهبنیاد محسوب میشود؛ دادههای پژوهش از مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدرسان دروس مهارتهای زبانی (زبان عربی) در دانشگاههای سراسری ایران به دست آمده و توسط نرمافزار ATLAS ti کدگذاری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای زبانی در گروههای عربی با چشمانداز حضور فراگیران در بازار گردشگری عرب، مستلزم همافزایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها، گروههای زبان عربی و صنعت گردشگری با یکدیگر است تا بدینوسیله زمینۀ تولید و بهرهبرداری از دانش متناسب با نیازهای بازار کار فراهم آید.
علی سالارپور؛ Sayed reza solimanzade najafi
چکیده
این پژوهش به بررسی برخی واژه های گروه های انسانی که بر عدد دلالت دارند و از خود شکل مفردی ندارند می پردازد. یکی از این تکامد ها کلمه (شرذمه) است که فقط یک بار در سوره شعراء آمده است. هدف این پژوهش بررسی معانی این واژه، ساختار آوایی و صرفی آن، ارزیابی دیدگاه دستور زبانان و واژه شناسان درباره ی آن، به ویژه واژه (قلیل) که پس از آن ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی برخی واژه های گروه های انسانی که بر عدد دلالت دارند و از خود شکل مفردی ندارند می پردازد. یکی از این تکامد ها کلمه (شرذمه) است که فقط یک بار در سوره شعراء آمده است. هدف این پژوهش بررسی معانی این واژه، ساختار آوایی و صرفی آن، ارزیابی دیدگاه دستور زبانان و واژه شناسان درباره ی آن، به ویژه واژه (قلیل) که پس از آن به عنوان خبر یا صفت جمع بسته شده و سپس بررسی جنبه های زیبایی شناختی و اهداف بلاغی آن در جمله ای که بکار رفته، می باشد. این پژوهش بر اساس یک مقدمه و پنج موضوع که در آن تلاش برای به تصویر کشیدن مهم ترین ویژگی های زبانی و بلاغی، شناخت ساختاری و دستوری این واژه در جمله، هماهنگی و تأثیرپذیری بین آوا و معنا بنا شده است، و بر پایه روش استقرائی و تحلیلی برای نشان دادن اعجاز بلاغی و لغوی قرآن کریم در انتخاب واژه ها و بیان معانی آنها انجام شده است. از بارزترین نتایج این تحقیق، عدم امکان جایگزینی کلمه ای به جای کلمه دیگر در یک سیاق در قرآن کریم و نیز جواز حمل معنا بر عدد می باشد.
hossein ahmadi؛ zohreh khodabakhsh
چکیده
الدراسة الحالية أجرت بحثًا مقارنًا لدور تدريس النصوص الأدبية العربية في تقویة المهارات اللغوية الأربعة لدى الطّلاب في الجامعات الأربع؛ طهران وخوارزمي والعلّامة طباطبائي والزّهراء بناء على آراء الطلاب والأساتذة في هذه الجامعات. فلذلک قد سعی هذا البحث دراسة طرق تعليم الأدب العربي في بكالوريوس اللّغة العربية و آدابها، بتقییم ...
بیشتر
الدراسة الحالية أجرت بحثًا مقارنًا لدور تدريس النصوص الأدبية العربية في تقویة المهارات اللغوية الأربعة لدى الطّلاب في الجامعات الأربع؛ طهران وخوارزمي والعلّامة طباطبائي والزّهراء بناء على آراء الطلاب والأساتذة في هذه الجامعات. فلذلک قد سعی هذا البحث دراسة طرق تعليم الأدب العربي في بكالوريوس اللّغة العربية و آدابها، بتقییم مدی نجاح الأستاذة في تعليمها باستخدام منهج البحث المسحي وكما سعت لمناقشة مدی تحقيق الطلاب الأهداف المحددة لوزارة العلوم والبحوث والتكنولوجيا، كما تم فحص مدی استخدامهم معايير تعليم النصوص الأدبية العربية لتعزيز المهارات اللغوية وفي النهاية قُدمت حلول وتدابیر لتعزيز المهارات اللّغوية لدى الطلاب. شمل النموذج الإحصائي المختار لهذه الدراسة جميع طلاب المرحلة الجامعية الأولى أو البکالوریوس في اللغة العربية وآدابها (من الفصل الدراسي الخامس إلی الفصل الأخیر) وأساتذة الجامعات الأربع. كما أنّ اختيار عينات الدراسة كان عشوائياً. لذلك تمّ اختيار 12 أستاذاً متخصصاً في الأدب العربي و80 طالباً جامعيّاً من الطّلاب الجامعيّين في مرحلة البکالوریوس للفصل الدراسي الخامس إلی الفصل الأخیر بشكل عشوائيّ مِنَ الجامعات الأربع. وقد أجاب الأشخاص عن استبيانين استقصائیتین. وقد تم تحليل البيانات الحاصلة بإستخدام برنامج SPSS ومعامل ارتباط بيرسون واختبارات F واختبار مربع كاي. ومن أهمّ نتائج البحث أنّ هناك فرقاً كبيراً فی جهد الأساتذة لتقویة المهارات اللغوية الأربعة فی جامعات طهران، وخوارزمي، والعلّامة الطّباطبائي والزّهراء، کما أنّ هناك بونًا شاسعًا بين مستوى إتقان طلّاب جامعة طهران مقارنة بالجامعات الثلاث الأخرى وأیضا في تعليم النصوص الأدبية لتعزيز مهارة الإستماع.
زهرا فرید؛ منیره باقری
چکیده
تُعد النظرية البنيوية التكوينية لمؤسسها لوسيان غولدمان (1913- 1970) إحدى النظريات البارزة في النقد الأدبي المعاصر ودراسات علم الاجتماع الأدبي. وتؤكد هذه النظرية على أهمية العلاقة بين كاتب النص الأدبي ونظرة المجتمع أو الفئة التي ينتمي إليها الكاتب إلى العالم والكون. وتحاول هذه النظرية بناء هيكل ذات دلالة ومعنى ...
بیشتر
تُعد النظرية البنيوية التكوينية لمؤسسها لوسيان غولدمان (1913- 1970) إحدى النظريات البارزة في النقد الأدبي المعاصر ودراسات علم الاجتماع الأدبي. وتؤكد هذه النظرية على أهمية العلاقة بين كاتب النص الأدبي ونظرة المجتمع أو الفئة التي ينتمي إليها الكاتب إلى العالم والكون. وتحاول هذه النظرية بناء هيكل ذات دلالة ومعنى بين العمل الأدبي وأبعاد المجتمع المختلفة. يعتمد البحث الراهن المنهج الوصفي – التحليلي ويستند في تحليلاته على النظرية البنيوية التكوينية للكاتب والفيلسوف الفرنسي لوسيان غولدمان لنسلط الضوء من خلالها على الفضاءات الاجتماعية والسياسية لظاهرة الهجرة، وكذلك الآثار والتبعات المرتبة عليها في رواية "الإقلاع عكس الزمن" للروائية والأديبة اللبنانية إملي نصرالله (1931 – 2018). أظهرت الدراسة التحليلية في مجالات مثل البنية الدالة للنص، والشخصية الإشكالية، والنفعية المادية، أن الكاتبة والطبقة الاجتماعية التي تنتمي لها (طبقة الفلاحين) لعبت دورا في تكوين بنية النص باعتبارهما فاعلا فرديا وجماعيا؛ لذا فإن بطل القصة الذي كان فلاحا تتحول إلى بطل ذات قضية، حيث يسعى إلى توعية طبقته الاجتماعية المهمشة، والحفاظ على القيم النبلية لطبقته الاجتماعية، وكذلك الحفاظ على أرضه وترابه. تتطرق الكاتبة عبر مضامين عدة إلى كشف أسباب وعوامل الهجرة مثل الفقر والحروب وتبعاتها كهروب الأدمغة وتشكيل شرخ في هوية المهاجرين، كما تنتقد نصرالله النظرة المادية للمجتمعات الرأسمالية للبشر حيث يعتبرون الإنسان مجرد سلعة يمكن أن يجنوا من ورائها المال والثراء.كما هناك انطباق وتناغم بين البنية الدالة للنص وبين البنية الشمولية للمجتمع اللبناني في المجالات السياسية والاجتماعية.
سکینه زارع نژاد؛ کبری روشنفکر؛ عیسی متقی زاده؛ محمود رضا گشمردی
چکیده
مهارتهای فراشناختی مانند مهارتهای تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارتها در کلاسهای آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاسهای واقعی جزء ضرورتهاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق ...
بیشتر
مهارتهای فراشناختی مانند مهارتهای تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارتها در کلاسهای آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاسهای واقعی جزء ضرورتهاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر استفاده از راهبرد نقشه ذهنی که ابزاری است خلاقانه برای سازماندهی و طبقهبندی ایدهها و نمایانگر دیدگاه یادگیرنده از موضوع و پیوندها و روابطی است که بین بخشهای آن برقرار میکند ، بر یادگیری معنادار واژگان عربی در کلاسهای آنلاین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از گروه کنترل و آزمایش بود. نقشه ذهنی در کلاسهای آنلاین گروه آزمایش یک ترم تدریس شد. جامعه آماری دانشجویان زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران بود. نمونه به صورت تصادفي انتخاب شد که متشکل از34 دانشجوی دختر در ترم اول لیسانس در دانشگاه دولتی خوارزمی سال (1400ش) بود. دادههای بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با نرم افزار (spss) تحلیل گردید. به منظور برآورد و تعمیم نتایج بهدستآمده از حجم نمونه به جامعه آماری ، از آزمون تحلیل کوواریانس یا اندازهگیریهای مکرر(GLMRM) برای ارزیابی دادههای تحقیق و بررسی سؤال مطرح شده استفاده شد. میانگین نمرات پیشآزمون در مهارتهای واژگانی در گروه گواه و آزمایش به ترتیب 28/3 و28/3 و میانگین پسآزمون دو گروه 66/3 و23/4 بهدستآمد. بر أساس این نتایج راهبرد نقشه ذهنی در یادگیری معنیدار واژگان زبان عربی در محیط مجازی موثر است.
سید فضل الله ميرقادری؛ حسين کيانی؛ شهلا جعفری
چکیده
إنّ الأدب لا يظلّ بمنأى عن المجتمع وما يحمل في طيّاته من أدوار الأفراد وسلوكياتهم. كما أنّه ليس صياغة فنية خالصة وإنّما له وظيفة اجتماعية. ولمّا كان العمل الأدبي إبداعاً أو نقداً لا يخلو من هذه الوظيفة ولا يجوز له أن يتخلّى عن مسؤوليته الإنسانية إيماناً منّا بفعاليّة الأدب في الواقع الاجتماعي. ولمّا كانت الأنثروبولوجيا الاجتماعية ...
بیشتر
إنّ الأدب لا يظلّ بمنأى عن المجتمع وما يحمل في طيّاته من أدوار الأفراد وسلوكياتهم. كما أنّه ليس صياغة فنية خالصة وإنّما له وظيفة اجتماعية. ولمّا كان العمل الأدبي إبداعاً أو نقداً لا يخلو من هذه الوظيفة ولا يجوز له أن يتخلّى عن مسؤوليته الإنسانية إيماناً منّا بفعاليّة الأدب في الواقع الاجتماعي. ولمّا كانت الأنثروبولوجيا الاجتماعية تقوم بدراسة أدوار الأفراد وعلاقاتهم الاجتماعية في إطار بناء خاص كالتّنظيم السياسي أو الدّيني أو نظام الأسرة وغيرها من النّظم؛ والأدب باعتباره نتاجاً إنسانياً يعبّر عن المجتمع وسلوكيات الأفراد، فقد شكّل مجالاً خصباً لكثير من دارسي الأنثروبولوجيا لينهلوا معرفة عميقة من الأدوار الاجتماعية للأفراد. الأمر الّذي لا يخفى من أنظار خليل مطران والذي اهتمّ باستدراج الشعر العربي في القضايا المتعلقة بالمجتمع وأدوار الإنسان الاجتماعية. انطلاقاً من هذا يسوق المقال من خلال منهج النقد الاجتماعي وعلى ضوء تحليل المحتوى النّوعي إلى دراسة الأنثروبولوجيا الاجتماعية لأدوار الشّعب في شعر مطران.ومن أهمّ ما توصّل إليه البحث أنّ أدوار الشعب في المجتمع الذي تحدث عنه مطران تمثلت بالانخراط في دائرة سلطة الحاكم خوفاً وجهلاً. ممّا دفع آحاد الناس إلى استعلاء مكانة الحاكم وإضفاء الشرعية لها؛ هذا، ومن جهة أخرى لم يكن لدى الشعب أية إرادة وعزيمة لنهج سلوك الرفض أو تغيير الواقع إلّا أنّه قام بالتكيف مع الوضع الراهن؛ ممّا أنتج تثبيت نظام الحكم السائد في تلك الفترة.
ghader ghaderi
چکیده
لا شك أن الاهتمام بالقيم الدينية قد أثرى تراثنا الثقافي عبر التاريخ. ففي هذا المجال، كان حب محمد (ص) وأهل بيته متجذرًا منذ زمن بعيد بين الشعب الكردي المسلم، ولطالما كان شعراء منطقة مكريان بمركزية مهاباد يزينون قصائدهم بمدح أهل البيت (ع) وذكر فضائلهم. الملا معروف کوکهای (۱۳۲۴–1253ش) هو أحد الشعراء المعاصرين في هذه المنطقة، والذي زيّن ...
بیشتر
لا شك أن الاهتمام بالقيم الدينية قد أثرى تراثنا الثقافي عبر التاريخ. ففي هذا المجال، كان حب محمد (ص) وأهل بيته متجذرًا منذ زمن بعيد بين الشعب الكردي المسلم، ولطالما كان شعراء منطقة مكريان بمركزية مهاباد يزينون قصائدهم بمدح أهل البيت (ع) وذكر فضائلهم. الملا معروف کوکهای (۱۳۲۴–1253ش) هو أحد الشعراء المعاصرين في هذه المنطقة، والذي زيّن شعره باسم الرسول الكريم والأئمة (ع) وكتب فيهم العديد من القصائد والمقطوعات؛ فمَدَحَ أهل البيت (ع) وعبّر عن حبّه لهم وعمّا يليق بمكانتهم الرفيعة. في هذا المقال، وبطريقة وصفية تحليلية وبالاعتماد على المنهج الجمالي في الأدب المقارن يتم البحث عن مكانة أهل البيت (ع) في قصائد الشاعر وعرض مواضيع مؤثرة من الأدب الملتزم وصور جميلة لمنظر آل البيت وإظهار جانب من فضائلهم ويُتَطرّقُ إلی موضوعات مثل مکانة الإمام علي، فضائل الأئمة، غزوة خيبر، قضية الغدير، التوسل بأهل البيت. أهم نتائج البحث تُظهِر أنّ إخلاص کوکهای لأهل البيت كان تفانيًا صادقًا وتعبيرًا عن الحب الخالص لآل بيت نبي الإسلام. كما تُظهِرُ الدراسة أن التعبير عن الإخلاص للإمام علي (ع) أكثر شيوعاً في أشعار کوکهای، وأنّ الشاعر قد تأثر کثيراً بأشعار السيد الحميري ودعبل الخزاعي وأبي بكر الصنوبري في مدح أهل البيت.
فاطمه ایراندوست؛ مريم جلائي؛ عباس زارعي
چکیده
إن انغماس وانصهار جميع مكوّنات النظام التعليمي، بما في ذلك محتوى الكتاب المدرسي في أنماط التعلّم التي تُعرف بأنها من العوامل المكملة والمحفّزة للعملية التعليمية، يفيدنا في توسيع عملية التعلّم الفعال وتحسينها، فهدفت هذه الدراسة إلی الكشف عن مدى توافر أنماط التعلّم في التدريبات اللغوية لكتب العربية للمرحلة الثانوية الأولى وفق ...
بیشتر
إن انغماس وانصهار جميع مكوّنات النظام التعليمي، بما في ذلك محتوى الكتاب المدرسي في أنماط التعلّم التي تُعرف بأنها من العوامل المكملة والمحفّزة للعملية التعليمية، يفيدنا في توسيع عملية التعلّم الفعال وتحسينها، فهدفت هذه الدراسة إلی الكشف عن مدى توافر أنماط التعلّم في التدريبات اللغوية لكتب العربية للمرحلة الثانوية الأولى وفق أنموذج فارك. منهج البحث كان وصفيًا ومن نوع تحليل المحتوى، ولتحديد معامل أهمية المؤشرات المدروسة تمّ استخدام طريقة إنتروبيا شانون. وعينة الدراسة كانت مجتمع الدراسة نفسه وهي مكونة من جميع التدريبات اللغوية لهذه المرحلة في المدارس الإيرانية للعام الدراسي ۱۴۰۲-۱۴۰۱ه.ش/ ۲۰۲۳-۲۰۲۲م، ويصل عدد الكتب 3 مجلدات. أداة البحث كانت استمارة تحليل المحتوى المعتمدة على أنموذج فارك لأنماط التعلم، والتي تمَّ تجميعها بناءً على خلفية الأنموذج واستبيانه، وقد قام الباحثون بدمج مؤشرات الأنموذج مع بنية التدريبات موضع الدراسة من أجل فحص المحتوى بشكل شامل وتكييف الأنموذج بشكل أفضل. بالإضافة إلی ذلك تمَّ تأكيد صدق أداة البحث من قبل عدد من الخبراء الأكاديميين وتوصّل البحث إلى أن النمط المفضَّل في التدريبات المدروسة كان النمط القرائي/ الكتابي ولم نجد توازنًا في الاهتمام بأنواع الأنماط، لذلك يبدو أن التدريبات هذه بحاجة إلى مراجعة في هذا المجال.
مسعود فکری؛ حسین جوکار
چکیده
پیدایش زبان عربی از موضوعاتی است که زبانشناسان قدیم و جدید به آن پرداخته و در این زمینه تحقیقات فراوانی کردهاند که به نظریههای مختلفی منجر شدهاست. که دو نظریه اهمیت بیشتری دارند: توقیف و وضع. این نظریهها پیدایش زبان عربی را به دو صورت کاملاً متفاوت بیانمیکنند. دو سؤال در اینجا مطرح میشود: هر یک از ایننظریهها چگونه پیدایش ...
بیشتر
پیدایش زبان عربی از موضوعاتی است که زبانشناسان قدیم و جدید به آن پرداخته و در این زمینه تحقیقات فراوانی کردهاند که به نظریههای مختلفی منجر شدهاست. که دو نظریه اهمیت بیشتری دارند: توقیف و وضع. این نظریهها پیدایش زبان عربی را به دو صورت کاملاً متفاوت بیانمیکنند. دو سؤال در اینجا مطرح میشود: هر یک از ایننظریهها چگونه پیدایش زبان عربی را توصیف میکنند؟ کدام یک از این دو نظریه با پیدایش زبان عربی سازگارتر است و تا چهاندازه؟ با توجه به دو سؤال ذکر شده، اهمیت پژوهش برای زبان شناسان، صرف نظر از دیدگاههای متفاوت آنها در مورد پیدایش زبان عربی روشن میشود تا پاسخ به آنها به دیدگاهی مورد توافق در این زمینه منجر شود. در این پژوهش بر رویکرد توصیفی و انتقادی تکیه کردهایم. نتیجۀ تحقیق این است: بسیاری از تحقیقات دو نظریۀ معروف مختلف را برای پیدایش زبان عربی ثبت کردهاند که عبارتند از: توقیف و وضع. اولی معتقد است که زبان وحی از خداوند است و دومی معتقد است که پیدایش زبان وضع از طرف جامعه بشری است نه وحی. پس از اعمال این دو نظریه در پیدایش زبان عربی، به این نتیجه رسیدیم که: اینکه میگویند پیدایش زبان عربی توقیف یعنی وحی از جانب خداوند است، نظر بسیار ضعیف و به دور از تحقیق علمی است. احتمالاً آغاز پیدایش زبان عربی توافقی بوده است که بر حسب نیاز افراد، پس از توافق نامی بر چیزی بگذارند. بنابراین میتوان گفت که پیدایش زبان عربی اصطلاحی بوده است. و اما مرادِآیه: «و همۀ اسمها را به آدم یاد داد» (بقره: 31) این است که خداوند به انسان قدرت آفرینش گفتار داده و توانایی زبانی را در او قرار داده یعنی توانایی ایجاد زبان. پس پیدایش زبان عربی ارتباط تنگاتنگی با رفتار و نیازهای انسان دارد.
Sadegh Ebrahimi Kavari؛ ali sharafi؛ رحیمه چولانیان
چکیده
مفهوم «قهرمان مسئلهدار» نخستینبار در سده بیستم توسط گئورگ لوکاچ منتقد مجارستانی مطرح و با لوسین گلدمن منتقد رومانیایی به شیوهای کاربردی قوام یافت. از نظر لوسین گلدمن، تقابل ساختار ادبی و اجتماعی، ادبیات را ابزار پاسخگویی به مسائل اجتماعی ساختهاست. هدف مقاله حاضر که بر روش توصیفی تحلیلی استوار است بیان جهاننگری «قهرمان ...
بیشتر
مفهوم «قهرمان مسئلهدار» نخستینبار در سده بیستم توسط گئورگ لوکاچ منتقد مجارستانی مطرح و با لوسین گلدمن منتقد رومانیایی به شیوهای کاربردی قوام یافت. از نظر لوسین گلدمن، تقابل ساختار ادبی و اجتماعی، ادبیات را ابزار پاسخگویی به مسائل اجتماعی ساختهاست. هدف مقاله حاضر که بر روش توصیفی تحلیلی استوار است بیان جهاننگری «قهرمان مسئلهدار» در رمان «الثلج یأتی من النافذة» اثر حنا مینة است. از آنجا که پرداختن به داستان از بُعد جامعهشناختی یکی از انواع نقد بینارشتهای تلقی میشود، پژوهش در آثار حنا مینة را ضروری میسازد. فیاض قهرمان رمان است و بر اساس نظریة گلدمن فردی مسئلهدار بهشمار میرود؛ زیرا قربانی شرایط اجتماعی موجود عصر خود است او هر چه تلاش میکند تا به اصلاح جامعه دست زند و از این طریق ارزشهای راستین را احیا کند، راه به جایی نمیبرد و در نهایت با ارزشهای عرفی جامعة خود یکی میشود و هیچ صدای اعتراض آمیزی از او در فضای جامعه منتشر نمیشود و با قبول شکست، تسلیم میگردد. یافتههای این مقاله حاکی از آن است که فیّاض، با شاخصههایی مانند احیای ارزشهای راستین و تنهایی در برابر کالا شدگی جامعه، به عنوان یک «قهرمان مسئلهدار» سعی دارد در برابر توطئههای دشمنان ایستادگی کند؛ امّا تلاشش بینتیجه میماند، و با قرار گرفتن در حاشیه جامعه محکوم به شکست میشود.
hossein abavisani؛ maryam atharinia
چکیده
Jacques Derrida's deconstruction is both result and extension of Dusosaurian constructivism which is organized through precise and accurate defeat of contradictory semantic forces in the text. Thus, the text's claim diminishes in significance, and text itself gains more significance. Due to the text's abundance of empty spaces, unspoken words, and permeable gaps and It is reader's duty to complete these spaces and unspoken spaces throughout the process of continuous confirmation. The current study, conducted through a descriptive-analytical method, analyzed the story of AbuQir and AbuSir for a ...
بیشتر
Jacques Derrida's deconstruction is both result and extension of Dusosaurian constructivism which is organized through precise and accurate defeat of contradictory semantic forces in the text. Thus, the text's claim diminishes in significance, and text itself gains more significance. Due to the text's abundance of empty spaces, unspoken words, and permeable gaps and It is reader's duty to complete these spaces and unspoken spaces throughout the process of continuous confirmation. The current study, conducted through a descriptive-analytical method, analyzed the story of AbuQir and AbuSir for a period of one thousand and one nights to gain a new reading and a deeper understanding of how stories are created, and to acknowledge the social and cultural influences that shape it. And by revealing the hidden contradictions and angles in the story through the cues within the text, certainty has broken the original meaning of the story and the results indicate that the neither desirable fictional character AbuSir is, good, or absolutely good, nor AbuQir have personality of honor, evil, or absolutely evil but sometimes both thoughts and actions are measurable, contrary to appearance of the text. Breaks, empty spaces, and holes also contribute to its fragility, impressionability, and unreliability. The absence of content for comparison means that parts of story were relied upon by a third person, furthermore, utilize the techniques of rhetoric, such as the concept of Simile for singularity and altering meanings, are semantic proof holes in this work. and establish foundation for breaking the narrative structure of story.
سید رضا موسوی؛ عیسی متقی زاده؛ Faramarz Mirzaei؛ Javad Hatami
چکیده
إن التطور المذهل للفضاء الافتراضي والإنترنت جعل التعلّم الإلكتروني والافتراضي بديلًا فعّالًا ومناسبًا للتعلّم التقليدي؛ فهذا النوع من التعلّم يتيح للمتعلّم فرصة التعلّم بسهولة أكثر وبتكلفة أقل، ويزيل بعض قيود التعليم كالمكان والصف، وفضلًا عن ذلك يساعد المتعلّم بشكل كبير على إدارة وقته واختصاص زمن أطول وأنسب للتعلّم. ولذلك يحاول ...
بیشتر
إن التطور المذهل للفضاء الافتراضي والإنترنت جعل التعلّم الإلكتروني والافتراضي بديلًا فعّالًا ومناسبًا للتعلّم التقليدي؛ فهذا النوع من التعلّم يتيح للمتعلّم فرصة التعلّم بسهولة أكثر وبتكلفة أقل، ويزيل بعض قيود التعليم كالمكان والصف، وفضلًا عن ذلك يساعد المتعلّم بشكل كبير على إدارة وقته واختصاص زمن أطول وأنسب للتعلّم. ولذلك يحاول البحث الحالي أن يدرس فاعلية بيئة التعلّم الإلكترونية في تعلّم اللغة العربية لغرض السياحة العلاجية الخاصة التي اكتسبت أهمية مضاعفة بسبب تطور علاقات إيران مع العالم العربي والإمكانيات العلاجية والطبية الموجودة في إيران وقلة تكاليفها. وبالنظر إلى أن العديد من الخبراء يرون أنه من الضروري استخدام المواد والمحتويات التعليمية الأصيلة والحقيقية في دورات تعلّم اللغة لأغراض خاصة، مثل غرض السياحة العلاجية، فقد تم استخدام المحتوي التعليمي الأصيل في بيئة التعلم الإلكترونية من أجل الوصول إلى هدف البحث. واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم الاختبار القبلي والاختبار البعدي لمجموعة واحدة. وللوصول إلى هدف البحث تم رفع المحتوى الإلكتروني المصمم على موقع إنترنتي تم إنشاؤه، ثم شارك في الدورة التعليمية 45 متعلّمًا سبق لهم أن تعلّموا اللغة العربية للأغراض العامة وكانت مدة الدراسة 3 شهور. وأظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المتعلّمين في الاختبارين القبلي والبعدي، مما يدل على تأثير بيئة التعلّم الإلكترونية المصممة بالمواد الأصلية في تعلّم اللغة العربية لغرض السياحة العلاجية.
چکیده
هسته ی اصلی منطق مکالمهای باختین «دیگری» است به گونهای که راه شناخت خود از طریق «دیگری» محقق میشود. پارودی که یکی از انواع گفتگوها در این منطق مکالمهای است؛ گفتگویی دو طرفه است که میتوان از طریق آن به افکار و اندیشههای ادیب متأخر پی برد چرا که پارودی حالت اعجابانگیز ادیب به متن پیشین است که بر اساس آن به ...
بیشتر
هسته ی اصلی منطق مکالمهای باختین «دیگری» است به گونهای که راه شناخت خود از طریق «دیگری» محقق میشود. پارودی که یکی از انواع گفتگوها در این منطق مکالمهای است؛ گفتگویی دو طرفه است که میتوان از طریق آن به افکار و اندیشههای ادیب متأخر پی برد چرا که پارودی حالت اعجابانگیز ادیب به متن پیشین است که بر اساس آن به خلق و آفرینش جدیدی دست میزند و با آن به گفتگو مینشیند. یکی از پارودیهایی که در این چارچوب قابل بررسی است، پارودی طغرایی شاعر نامآشنای دوره عباسی، از قصیدة «لیلة السفح» شریف رضی است. این مقاله به روش تحلیل محتوا به مقایسه درون مایههای مشترک دو قصیده پرداخته است تا ارزشهای هنری قصیده طغرایی و عواملی که منجر به این گفتگو گشته است را نشان دهد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که طغرایی نمونههای جدی و غیر آیرونیک از پارودی به نمایش گذاشته و حالت اعجاب انگیزی نسبت به شعر شریف رضی داشته که باعث شده است دست به خلق این اثر هنری بزند و با متن شعری رضی به گفتگو بنشیند. آشوبهای سیاسی و معزول گشتن طغرایی از وزارت، همانگونه که منجر به آفرینش شعر لامية العجم شد، میتواند عامل آفرینش شعری «لیلة السفح» هم باشد چرا که مضمون اصلی این قصیده خاطرات خوش گذشته و حسرت خوردن بر آن دوران و آرزوی تجدید عهد میباشد که که متناسب با روحیة این شاعر دردمند میباشد.
سيداحمد پارسا؛ علي الارناوطي
چکیده
یمکن تحليل سرد القصة من جوانب مختلفة، منها التصنيف السردي على أساس نظرية المُنطّر الفرنسي جيب لينت فلينت المبنية على التقابل الوظيفي بين الراوي والشخصية، والّتي يقوم فيها بتحليل السرد القصصي وموقع الراوي والشخصية والمخاطب. وهو في نظريته يرکّز على الرؤية السردية ويتطرّق إلى العلاقة بين الجوانب التخيلية للراوي والشخصية والمخاطب ...
بیشتر
یمکن تحليل سرد القصة من جوانب مختلفة، منها التصنيف السردي على أساس نظرية المُنطّر الفرنسي جيب لينت فلينت المبنية على التقابل الوظيفي بين الراوي والشخصية، والّتي يقوم فيها بتحليل السرد القصصي وموقع الراوي والشخصية والمخاطب. وهو في نظريته يرکّز على الرؤية السردية ويتطرّق إلى العلاقة بين الجوانب التخيلية للراوي والشخصية والمخاطب والتي تشمل الجوانب المجردة والملموسة والشخصيات والراوي والمخاطب. وعليه يمكن البدء بتحليل أنواع الشخصيات، والمخاطب، وجوانب العمل. يهدف هذا البحث معتمداً على المنهج الوصفي – تحليلي وعلى أساس نظرية جيب لينت فلينت، إلى دراسة التصنيف السردي والعلاقة بين الراوي والمخاطب التّي ترتبط بالسرد والقصة، والشخصيات في مجموعة صهيل الجواد الأبيض للكاتب زكريا تامر. تشیر النتیجة إلى أن تامر قد استخدم أسلوب السرد الذاتي في سبعة قصص من أصل إحدى عشرة قصة ضمن مجموعة صهيل الجواد الأبيض حيث يكون للراوي وظيفة مزدوجة تتمثل في الحدث والعرض. يسعى تامر جاهداً في قصصه لإشراك المخاطب وجعل شخصيته مفهومة من خلال خلق جو مناسب وبيان جمل وتعابير محددة، حیث يستخدم في هذه القصص عناصر سريالية مثل الخيال والتفكير في الموت والعصيان وعناصر مماثلة لتقديم تصوير تفصيلي للظروف السائدة أثناء عملية السرد. واستطاع تامر أن يصوّر أهم مشاكل الشباب في عصره؛ مثل الفقر والبطالة وغيرها من الأمور الأخرى باستخدام أسلوب السرد الموضوعي في بعض القصص. كما أظهرت النتائج أن تامر كان ناجحا في ربط أساليب وتقنيات السرد الروائي الخطابي مع نص القصص.
reza tavazoei؛ عبدالاحد غیبی؛ faramarz mirzaei؛ روح الله قربانی
چکیده
تتمثل المهمة الأساسية لجميع الأنظمة التعليمية في إعداد عقل الطالب للمستقبل في سياق الثقافة. لهذا السبب، دخل الباحثون والمفكرون في مجال التعليم واعتبروا الاستثمار في الفكر البشري لتفعيل المنظورات التعليمية كواحدة من أكثر العمليات المركزية. لكن تحقيق هذه الرؤية يتطلب فهم العلاقة بين التعليم والثقافة وإدراج مكونات الثقافة في المناهج ...
بیشتر
تتمثل المهمة الأساسية لجميع الأنظمة التعليمية في إعداد عقل الطالب للمستقبل في سياق الثقافة. لهذا السبب، دخل الباحثون والمفكرون في مجال التعليم واعتبروا الاستثمار في الفكر البشري لتفعيل المنظورات التعليمية كواحدة من أكثر العمليات المركزية. لكن تحقيق هذه الرؤية يتطلب فهم العلاقة بين التعليم والثقافة وإدراج مكونات الثقافة في المناهج والمواد التعليمية واكتشاف هذه المكونات وإبرازها في عملية التدريس للطلاب. الهدف من هذا المقال هو إبراز المكونات الثقافية علی أنها عمق محتوى منهج كتاب "عربی، زبان قرآن (1)" في الصف العاشر في مجال العلوم الإنسانية بایران مع نظيره، كتاب اللغة العربية "هیَّا للإبداع" بالصف العاشر الثانوي بمصر الذی يتم تقييمه من خلال المقياس الكمي للمكونات الثقافية. المحتوى الكامل للكتابين هو مجتمع إحصائي في هذا البحث ، في البداية ، يتم تقديم البيانات في شكل جداول ورسوم بيانية، ثم يتم تحليلها وصفيًا - تحليليًا. بينت النتائج أن السياقات الإسلامية (%45) ، والاجتماعية (%67) والدينية (%15) في الكتب المدرسية المصرية والمجالات الإسلامية (%54) والدينية (%84) والإنتاج الثقافي (%70) هي الأكثر شیوعاً في الكتب المدرسية الإيرانية، وهذه هي الجوانب الإسلامية والدينية التي بالرغم من اختلافها في عدد الاستخدامات معاً، على رأس المكونات الثقافية المستخدمة في الكتب المدرسية أعلاه.
محمدمسعود هاشمی؛ شراره علا
چکیده
ما یعرف الیوم بصورة مؤجزة بالهمزة والف )أ، الف( کان یعرف ویسمی في الماضي بألف ولام الف (الحرف المستقل "لا") في الأبجدية العربية. في هذا المقال، یتناول حرف "لام الألف" الذی مما يبدو الیوم غير مألوف لمعظم الخبراء، بالحروف الهجائية العربية والكوفية في المعنی و التطبیق. لمقارنة الموضوع وشرحه بشكل أفضل، نستعرض شرحاً موجزاً حول الحرف "الف(همزه)" ...
بیشتر
ما یعرف الیوم بصورة مؤجزة بالهمزة والف )أ، الف( کان یعرف ویسمی في الماضي بألف ولام الف (الحرف المستقل "لا") في الأبجدية العربية. في هذا المقال، یتناول حرف "لام الألف" الذی مما يبدو الیوم غير مألوف لمعظم الخبراء، بالحروف الهجائية العربية والكوفية في المعنی و التطبیق. لمقارنة الموضوع وشرحه بشكل أفضل، نستعرض شرحاً موجزاً حول الحرف "الف(همزه)" المتواجد في مستهل الحروف الأبجدية، كما نتطرق الی مسیرة "لامِ الف" عبر التاريخ والعصور. في النهاية، نستعرض کیف أستخدم هذا الحرف في الأحادیث الإسلامية.
في هذه الدراسة التی أجریناها بالطریقة المکتبیة، سوف نبین أنه غالبا ما يكون استبدال الف و لام الف (لا) مع الهمزة و الف، ولكن من الواضح أنه لم يكن یحذف حرف "لا " بصورة نهائیا، ولا يزال هذا الحرف یستخدم في الأبجدية والخط الكوفي (الذي يستخدم في مواضعه الخاصة) و الادب العربي، بالإضافة إلى أنه لم یتم حذفه فی الادب الفارسي.
وسنناقش أیضاً ما إذا کانت "لام الألف" حرفاً واحداً أم حرفاً مرکباً حیث أن الإعتقاد الأخیر هو الأکثر قبولاً تقلیدیاً.چکیدهآنچه را امروزه مختصراً همزه و الف مینامیم، ظاهراً در گذشته و در اصل به ترتیب با الف و لامالف (حرف مستقل لا) مشخص میکردهاند. در این مقاله به معرفی و بررسی حرف لامالف در الفبای عربی و کوفی، و کاربرد و دلالت آن پرداختهایم که امروزه حتی برای برخی کارشناسان ناآشنا است. طبعاً بدین منظور کاربرد و دلالت لامالف را با آنچه در حال حاضر همزه میخوانیم و در زمان کاربرد لامالف، الف خوانده میشده است، نیز مقایسه میکنیم. در مرور تاریخچه موضوع، به جایگاه لامالف در احادیث و روایات هم اشاره کردهایم. در این پژوهش که با روش کتابخانهای انجام شده، نشان خواهیم داد لامالف هرچند امروزه دیگر کاربرد ندارد حرفی است که رد و نشان آن آشکارا در ادبیات و رسم الخط عربی و فارسی باقی مانده و بیتوجهی به تاریخچه و شکل و دلالت و جایگاه آن سبب میشود بخشهایی از ادبیات عربی و ادبیات فارسی گنگ و نامفهوم شود. از این جهت یادآوری حرف لامالف که مرکب یا واحد بودن آن نیز محل بحث بوده است، ضرورت دارد.واژههای کلیدی: الفبای عربی، الفبای کوفی، لام الف (حرف لا)، الف، همزه
Hossein Masoudian؛ rasoul balavi؛ محمدجواد پورعابد؛ HOSSEIN MOHTADI؛ علی خضری
چکیده
نظریه آشوب نظریه ای است كه نوعی رفتار تصادفی وغیر منتظره را مورد مطالعه قرار می دهد واین رفتار نظم غیرمنتظره ای را در خود پنهان می كند كه این نظریه سعی دارد نظم پنهانی نهفته را كشف وبررسی كند. رمان "الأمیر الثائر" رمانی است كه تار وپود آن از واقعیت الهام گرفته شده، كه اتفاقات آن در زمان ومكانی مهم، یعنی در قرن هجدهم در استان بوشهر، جنوب ...
بیشتر
نظریه آشوب نظریه ای است كه نوعی رفتار تصادفی وغیر منتظره را مورد مطالعه قرار می دهد واین رفتار نظم غیرمنتظره ای را در خود پنهان می كند كه این نظریه سعی دارد نظم پنهانی نهفته را كشف وبررسی كند. رمان "الأمیر الثائر" رمانی است كه تار وپود آن از واقعیت الهام گرفته شده، كه اتفاقات آن در زمان ومكانی مهم، یعنی در قرن هجدهم در استان بوشهر، جنوب ایران رخ داده است كه همزمان است با عصر استعمارگری اروپا در خلیج فارس، وشخصیّت اصلی داستان شخصی به نام "الأمیر مهنا" شاهزاده بندر ریگ می باشد كه با استعمارگری اروپا مبارزه كرد. "سلطان بن محمد القاسمی" نویسنده این رمان وقایع آن را با تكیه بر اسناد تاریخی وبا نثری شیوا بیان كرده است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام شده كه هدف آن بررسی رمان "الأمیر الثائر" بر اساس نظریه آشوب می باشد، همچنین سعی كرده ایم شاهد مثال های این نظریه در رمان را ذكر کرده وبه مهمترین تأثیرات آن بر اتفاقات تاریخی وپیامد های آن بپردازیم. از مهمترین یافتههای این پژوهش میتوان به قصد نگارنده جهت بكارگیری شخصیت های تاریخی اعم از عربی وخلیجی كه به جامعه او نزدیكتر وملموستر هستند اشاره کرد، تا با یادآوری سرگذشت آنان، روحیه غرور وعزّت ومبارزه با استعمار را در جوامع عربی تزریق كند. همچنین او در طی اتفاقات داستان نشان داده كه چگونه یك فرمانده با كسب اعتماد سربازان ویارانش می تواند بر بزرگترین دشمنانش غلبه كند.
علی خالقی؛ عاطی عبیات
چکیده
إنَّ الجمال عبارة عن كيمياء تحوّل نحاس اللغة إلى ذهب الشعر وتجعل اللغة جوهرة لامعة، فجوهر الشعر هو هذا الجمال حيث يجب أن تعرّف اليها. تعدّ الجماليّة أحسن آلية لوصول إلی المعرفة الکاملة والصحيحة تجاه الشعراء وبحث المتلقي عن جذر وعمق الأفكار والعوالم الداخلية والعاطفية لشعراء ومن هذا المنطلق يدخل الزوايا وأسرار عقولهم بهذا السبيل ...
بیشتر
إنَّ الجمال عبارة عن كيمياء تحوّل نحاس اللغة إلى ذهب الشعر وتجعل اللغة جوهرة لامعة، فجوهر الشعر هو هذا الجمال حيث يجب أن تعرّف اليها. تعدّ الجماليّة أحسن آلية لوصول إلی المعرفة الکاملة والصحيحة تجاه الشعراء وبحث المتلقي عن جذر وعمق الأفكار والعوالم الداخلية والعاطفية لشعراء ومن هذا المنطلق يدخل الزوايا وأسرار عقولهم بهذا السبيل ويفكّر في قصائدهم مع المزيد الفهم والمعرفة. إنَّ سليمان العيسى من روّاد شعر الأطفال السوريين في الوطن العربي ويکون ديوان الأطفال لسليمان العيسى مجموعة من القصائد الفنيّة والتربويّة في حقل الأدب، وقصيدة "حُرُوفنَا الجَميلَة" هي قصيدة تربويّة للأبجديّة العربية ومكتوبة بأسلوب فريد من نوعه، يهتمّ سليمان العيسی بمبادئ الجماليات الفلسفية والموسيقی ذات نغمة مسموعة. يجدر بالذکر أنَّ هذا البحث يتمحور بفاعليّة الموسيقی في قصيدة "حُروفُنا الجَميلَة" في ضوء الجمال الفلسفي ويهدف کيفيّة تجليّات عناصره نحو: التناسب، التوازن، الترتيب، الوحدة، والحدّ المحدّد، والكمال. إنَّ البحث يعتمد بالمنهج الوصفي التحليلي، ويقدّم محتواه من خلال الدراسات المكتبية. تتلخّص أهمّ نتائج لتوظيف الموسيقی في قصيدة "حُرُوفنَا الجَميلَة" من منظر الجمال الفلسفي في المفاهيم التالية: لايزال عناصر الجمال نحو التناسب، التوازن، الترتيب، الوحدة، والحدّ المحدّد، والكمال يسير منهجاً منطقياً حتّی تؤدي إلی موسيقی مسموعة جنباً إلی معاني القصيدة التي تلقي إلی الطفل وتعين به في التعليم وأنّ سليمان العيسی يستخدم بهذه العناصر لتصوير في مستويات الموسيقی والعاطفة.
هومن ناظمیان؛ علی اسودی؛ زهرا ایزدی
چکیده
إن ظاهراتیة الخيال تُعرَف بنظرية غاستون باشلار. النظرية التي تتصل فيها صور الخيال بالعناصر الأربعة المركزية للخلق، يعني الماء والتراب والهواء والنار. یمکن تحديد عنصر أو عنصرين ماديين لدى كل شاعر أو كاتب أو فنان كالعنصر الرئيس والمركزي عنده. الانتباه لصلة آراء باشلار وعلم النفس من ناحية و الاهتمام بتوظیف صورالخيال ذات صلة بالعناصر ...
بیشتر
إن ظاهراتیة الخيال تُعرَف بنظرية غاستون باشلار. النظرية التي تتصل فيها صور الخيال بالعناصر الأربعة المركزية للخلق، يعني الماء والتراب والهواء والنار. یمکن تحديد عنصر أو عنصرين ماديين لدى كل شاعر أو كاتب أو فنان كالعنصر الرئيس والمركزي عنده. الانتباه لصلة آراء باشلار وعلم النفس من ناحية و الاهتمام بتوظیف صورالخيال ذات صلة بالعناصر الأربعة في ابیات الشاعرمن ناحية أخرى أمرمهم. لان هذه العلاقه تعتبر نظرة جدیدة في الإبداع الأدبي و الجمالي في نفسیة الشاعر إذن هذه الدراسة باستعانة نظرية الظاهراتية وأسلوب تحلیل المحتوی النوعي قد تطرقت إلى دراسة صور الخيال لأشعار السري الرفاء. تشیر نتائج هذا البحث إلی أن عنصر النار والصور المرتبطة به كلهب شمعة قد تجلّى في أشعار الشاعر أكثر من العناصر الأخرى لأن عنصر النار من بين العناصر الأربعة هو الأكثر توافقاً مع الغضب الناتج عن الفقر وتلعب النار دوراً هاماً في إنتاج صور الخيال المادي والاسترخاء. بعبارة أخری، نقد التخیلي لأشعار السري الرفاء، من خلال تجريد صفات مثل الاستقامة والصعود والوحدة، یرغب الشاعر إلى استيعاب هذه الصفات في نفسه، وتوظف لهب الشمعة في تقلیل غضب الناجم عن صعوبة الحیاة.