طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١
المجلد 19 (2023)
المجلد 18 (2022)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
المقالات الجاهزة للنشر: الكل المقال المقبول النسخة المصححة

بررسی رابطه بین دو هوش (كلامي ـ زباني و منطقي ـ رياضي) و فهم قواعد زبان عربي (نمونه موردمطالعه: دانشجویان زبان و ادبيات فارسي دانشگاه هرمزگان)

عبدالرزاق رحماني؛ شهلا جعفری

المجلد 17، العدد 61 ، يناير 2022، ، الصفحة 91-116

المستخلص
  باوجود تلاش­های بسيار جهت آسان­سازی قواعد زبان عربی، برخی از دانشجويان همچنان در اين ماده درسی با مشکل مواجه می­شوند؛ در اين راستا به­کارگيری راهبرد هوش­های چندگانه در گسترش مهارت دانشجويان و جلوگيری از ضعف آنان ضروری به نظر می­رسد. ازجمله اين هوش­ها، هوش هشت­گانه گاردنر است که بر اساس آن يادگيری تنها از راه به­کارگيری ...  أكثر

سنجش ارتباط عوامل نگهدارنده با کاهش انگيزۀ دانشجويان کارشناسي زبان و ادبيات عربي بر اساس نظرية هرزبرگ

زهرا مهدوي مهر؛ عبدالله حسيني؛ سيد عدنان اشکوري

المجلد 16، العدد 56 ، ديسمبر 2020، ، الصفحة 113-136

المستخلص
  يکي از نظريه‌هاي مهم در زمينۀ انگيزه، نظريۀ دو عاملي بهداشتي- انگيزشي هرزبرگ است. اين نظريه، مجموعه عواملي را که منجر به عدم نارضايتي مي­شوند، عوامل بهداشتي يا نگهدارنده و عواملي را که سبب ايجاد انگيزه مي­شوند، عوامل انگيزشي مي­نامد و معتقد است که عوامل انگيزشي منجر به افزايش رضايت مي­شوند، امّا عوامل نگهدارنده صرفاً منجر ...  أكثر

بررسی موضوع «واقع‌گرایی» در زندگینامه خودنوشتِ «الأيام» بر مبنای نظريه "ژرژ مای"

مصطفي مهدوي آرا

المجلد 17، العدد 61 ، يناير 2022، ، الصفحة 117-136

المستخلص
  «الأیام» زندگینامه خودنوشت طه حسین، ادیب معاصر مصری است که در آن خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خویش را روایت کرده است. واقع­گرایی یا به عبارتی، گزارش عینی و واقعی رویدادها، یکی از مباحث مهم و دشوار در نگارش زندگینامه‌های خودنوشت است؛ "ژرژ مای" ناقد فرانسوی تلاش نموده است در کتاب خود «خود زندگینامه­نویسی» ماهیت، ابعاد ...  أكثر

معادل‌يابي استعاره‌هاي مفهومي در ترجمة عربي رمان «چشم‌هايش» بر اساس الگوي آلوارز

حبيب کشاورز

المجلد 16، العدد 56 ، ديسمبر 2020، ، الصفحة 137-158

المستخلص
  استعارة مفهومي با استعارة سنّتي متفاوت است و اساس آن بر تشبيه نيست. همچنين استعارة مفهومي تنها به حوزة زبان محدود نمي‌شود؛ بلکه سراسر زندگي روزمره، از جمله حوزة انديشه و عمل را در بر مي‌گيرد. اين نوع استعاره ما را قادر مي‌سازد موضوعي نسبتاً انتزاعي يا فاقد ساخت را بر اساس امري عيني، ملموس کنيم. ترجمة اين نوع استعاره يکي از چالش‌هاي ...  أكثر

صرف و نحو ابزار سنجگی متن و یا توصیف

حميدرضا ميرحاجي

المجلد 17، العدد 61 ، يناير 2022، ، الصفحة 137-158

المستخلص
  ابزار زبان و تکنیک‌های ارائه جمله که در قالب قواعد صرف و نحو انجام می‌گیرد ازجمله مهم‌ترین عناصر در فرآیند فهم متن به شمار می‌روند. آنآن‌که در این زمینه پایبند مطالعات سنتی هستند از صرف و نحو حداقل توانایی‌هایش را طلب می‌کنند و آنآن‌که دل درگرو مطالعات مدرن بسته‌اند، یا به‌طورکلی آن را به کنار می‌نهند و ‌از دلالت‌‌های آن با ...  أكثر

مناسبات شخصيت پردازي در دو داستان «المجنون» غسان کنفاني و «يک سرخ‌پوست در آستارا» بيژن نجدي براساس الگوي بالدشويلر

مونا آرام‌فر؛ اشرف چگيني؛ محمد علي شفايي (آبان)

المجلد 16، العدد 56 ، ديسمبر 2020، ، الصفحة 159-188

المستخلص
  شخصيت مهمترين عنصر در پيشبرد حوادث داستان است. از اين رو، تبيين مناسبات شخصيت‌پردازي در يک اثر با بهره‌گيري از الگوهاي نظريه‌پردازان، مي‌تواند پژوهشگران را در رهيافت مباني دروني يک اثر بر مبناي ساختار ذهني نويسندة آن رهنمون سازد. بر اساس نظر ايلين بالدِ شويلر در داستان غنايي، نويسنده به افکار دروني شخصيت ها توجّهي ويژه دارد و پيرنگ ...  أكثر

نقش قوت پی‌رنگ در اوج گیری شعری درقصیدۀ «مَصرع بلبل» إبراهیم طوقان و «گل‌و بلبل» فریدون مشیری

حسن گودرزي لمراسکي؛ زهرا عموزاده آرائي

المجلد 17، العدد 61 ، يناير 2022، ، الصفحة 159-181

المستخلص
  برای ایجاد و بنای یک قصه یا داستان، ابتدا باید طرح و نقشه‌ای کلی از آن درنظر داشت؛ سپس سایر جزئیات داستان در قالب طرحی از پیش تعیین شده، قرار داده می‌‌شوند، که پی‌رنگ نامیده می‌شود. پی‌رنگ از عناصر مهم و سازندۀ داستان است که بر چرایی داستان و وجود روابط علی و معلولی بین حوادث آن تأکید دارد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر آن است ...  أكثر