تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
دوره 18 (1401)
دوره 17 (1400)
دوره 16 (1399)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1390-1391)
دوره 7 (1390)
دوره 6 (1389)
دوره 5 (1388)
دوره 4 (1387)
دوره 3 (1386)
دوره 2 (1385)
دوره 1 (1384)
تعداد دوره‌ها
19
تعداد شماره‌ها
69
تعداد مقالات
607
تعداد نويسندگان
911
تعداد مشاهده مقاله
942,181
تعداد دريافت فايل اصل مقاله
1,225,777
نسبت مشاهده بر مقاله
1552.19
نسبت دريافت فايل بر مقاله
2019.4
تعداد مقالات ارسال شده
1,830
تعداد مقالات رد شده
1,172
درصد عدم پذيرش
64
تعداد مقالات پذيرفته شده
393
درصد پذيرش
21
زمان پذيرش (روز)
274
تعداد پايگاه هاي نمايه شده
7
تعداد داوران
276

مجله علمي انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي پس از تأسيس انجمن و اخذ مجوز رسمي از کميسيون بررسي اعتبار نشريات علمي کشور از تاريخ 1383/08/19 به چاپ و نشرمقالات پژوهشي مربوط به حوزه زبان و ادبيات عربي مي پردازد. اين مجله وابسته به انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي و زير نظر هيأت مديره انجمن و هيأت تحريريه و براساس مقررات کميسيون بررسي اعتبار نشريات علمي کشور فعاليت مي کند و هر موضوعي که مربوط به حوزه زبان و ادبيات عربي باشد مي تواند در قلمرو پژوهشي مجله جا بگيرد .

اميد است همه اصحاب قلم با آگاهي از حيطه کاري مجله، هيأت تحريريه را در انتخاب و گزينش مقالات پژوهشي ياري نمايند تا درآينده بتواند نمايه ISI را نيز کسب کند .

قابل توجه نويسندگان محترم:

*حجم مقالات ارسالي بدون در نظر گرفتن چکيده فارسي و انگليسي(براي مقالات عربي) و بدون در نظر گرفتن چکيده هاي عربي و انگليسي (براي مقالات فارسي) از  5500تا 5800 واژه است. لذا متن اصلي مقاله از عنوان تا پايان فهرست منابع، ملاک و معيار است و همه نويسندگان بايد به رعايت اين تعداد از واژگان پايبند باشند.

 

*اين مجله تابع قوانين بين المللي Cope در خصوص سرقت ادبي است و با متخلفان بر اساس قوانين بين المللي برخورد مي کند.  دستور العمل

*نويسنده محترم بايد مقاله خود را بر اساس فرمت مجله و قالب آماده (مقالات فارسی / مقالات عربی) تنظيم و فرم تعهد و  فرم تعارض منافع را به همراه مقاله ارسال نمايند.

پژوهش تطبیقی پیرامون مکانیزم‌های هماهنگی آوایی در زبان‌های عربی و ترکی آذری (بررسی موردی وام‌واژه‌های عربی)

علی بیانلو

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.377060.2748

چکیده
  آواشناسی، شاخه‌ای از زبان‌شناسی عموی، جهت اطلاع از قوانین تولید آواهای کلامی، آن‌ها را بررسی می‌کند که خشت اول نظام زبانی است. هماهنگی آوایی پدیده‌ای زبانی در واکه‌ها و همخوان‌ها است. یعنی تأثیرپذیری آواها به مشابهت بین آن‌ها منجر می‌شود. مکانیزم‌های این پدیده در بیشتر زبان‌ها و در عربی و ترکی آذری وجود دارد؛ چون ویژگی این ...  بیشتر

تغییر زبان عربی مقایسه‌ای بین زبان معیار طه حسین و زبان معاصر محمود شقیر

زهره قرباني مادواني؛ ریحانه علوی طبائی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 25-52

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.379882.2752

چکیده
  روز‌به‌روز زبان عربی از زبان معیار فصیح خود فاصله می‌گیرد. این فاصله متأثر از زبان بیگانه است؛ چراكه زبان انگلیسی بر پایۀ سادگی است و زبان عربی نیز قدم در ساده‌گراییِ زبان گذاشت و اسلوب‌‌‌های جدید در زبان عربی معاصر پیدا شد. این پدیده تأثیرِ ترجمۀ لغت‌به‌لغت زبان‌های خارجی به زبان عربی بود. ادبیات نیز از این اسلوب‌هایی که در ...  بیشتر

ویژگی های زنانه در دو روایت «گلی در شوره زار» و «الأسود یلیق بك» (بررسی تطبیقی بر اساس نظریة الین شوالتر)

شیوا صادقی؛ هدیه جهانی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 53-82

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.365002.2733

چکیده
  جنبش فیمینیسم یک جنبش اجتماعی می­باشد که هدفش برچیده شدن تبعیض­های جنسیتی زنان است که از اواخر قرن هجدهم در اروپا و آمریکا شروع شد، این جنبش چه در زمینة سیاسی و اجتماعی و چه در حوزه ادبیات، نتیجه کم توجهی به زنان در جامعه مردسالار است. اندیشه­های فیمینیستی در اواخر دهة 1960به حوزة «نقد ادبی» راه پیدا کرده و ناقدان ادبی با دو ...  بیشتر

تاب‌آوری روانی در اعتذاریات بین دو شاعر ابراهیم بن مدبر و ابن زیدون از نظر مارتین سلیگمن

elahe mokhtari؛ soghra falahati

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 83-106

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.385266.2764

چکیده
  تاب‌آوری روانی از جمله علوم جدید در علم روانشناسی است که از دهه هفتاد میلادی به بعد به اوج خود رسید. این علم میزان تاب‌آوری انسان را در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات زندگی بررسی می‌کند. میزان تاب‌آوری روانی یکی از مسائل مهم در روانشناسی مدرن است؛ اما اینکه این علم چگونه در قالب لفظ قرار می‌گیرد و در آثار شاعران و نویسندگان جلوه می‌کند ...  بیشتر

مدی فاعلیة توظیف قصة الأطفال العربية في ترقیة مهارة قراءة اللغة العربية للأطفال والناشئة الناطقین باللغة الفارسية من المرحلة الثانوية الأولى (مدارس مدینة نور بمحافظة مازندران نموذجًا)

محمد کلاشی؛ فرامرز ميرزائي؛ عیسی متقی زاده؛ غلامرضا کیانی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.157547

چکیده
  تُعتبَر قصة الأطفال من أهم أداة لتحفیز وتلذیذ الأطفال والناشئة. وتحتل قصص الأطفال العربیة مكانة خاصة في الأدب العربي المعاصر وهي مصدر مناسب لتصمیم المواد التعليمية في تعلیم العربية للأطفال والناشئین. والنظر لاستخدام قلیل ونادر منها في تعليم العربية للأطفال والناشئين الناطقين باللغة الفارسية، وبما تظهر في مقررهم الدراسي، لذا قامت ...  بیشتر

التحليل النفسي لشخصية "ميلاد" في رواية "خبز علي طاولة الخال ميلاد" بناءً على نظرية المخطط العلاجي لجيفري يونغ

چیمن محمدی بایتمبر؛ محمّدنبی احمدی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.401959.2807

چکیده
            رواية "خبز علي طاولة الخال ميلاد" هي الرواية الأولى التي كتبها محمّد النعاس و فازت بجائزة بوکرلعربي عام 2022 م. هذه الرواية عبارة عن سرد لشخصيات انخرطت في العديد من الاضطرابات العصبية والتوترات في أوضاع المجتمع الليبي وثقافته الحاكمة. استطاع محمّد النعاس في هذه الرواية أن يصوّر بدقة الخصائصَ النفسية لِأبناء ...  بیشتر

الوظيفة الدلالية لأنواع "المسند" في تنوع "الصوت الأساسي" لكليمان في الرسالة الثالثة والخمسين من نهج‌البلاغة

مریم محمدی؛ مرتضی قائمی؛ ناصر قره خانی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 152-180

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.387523.2775

چکیده
             "الصوت النحوي" هو خاصية نحوية یصنَّف ضمن مجموعة "المستوی الترکیبي للأسلوب"، و"وظيفته الدلالية" هي التعرف على وجهة نظر المؤلف من خلال البنية النحوية. يقيس الصوت النحوي علاقة الفعل في الجمل الفعلیة بالمشاركين الآخرين في العملية الفعلیة؛ المسند الذي يحتل مكانة خاصة في قواعد اللغة الإنجليزية هو أساس ...  بیشتر

دراسة سیمیو ـــ علاماتية لانتفاء ثنائية «المرأة / الوطن» في قصائد محمود درویش في ضوء نظرية نظام التخاطب العاطفي

الهه تمیمی؛ علی دودمان کوشکی؛ علی سلیمی؛ حمیدرضا شعیری

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، صفحه 181-204

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.350297.2705

چکیده
  یعدُّ محمود درویش من الشعراء المعاصرین فی الأدب العربي وتعکس أشعاره القضایا الفلسطینية تماماً. فالمرأة والوطن من أبرز قضایاه الشعرية الملتحمتان أثناء جل أشعاره بحیث یعکسان ثنائیة معنوية. فیحاول البحث الراهن دراسة ثنائية «المرأة / الوطن» أثناء أبرز أشعاره في ضوء نظام التخاطب العاطفي وعبر استخدام منهجیة وصفية - تحلیلیة. فیعتبر ...  بیشتر

روایتگری در اشعار عربی سعدی شیرازی

سيد فضل الله ميرقادری؛ اعظم صادقیان نژاد

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.347129.2702

چکیده
     هنگامی که قصیده‌ای از شعر قدیم می‌خوانیم احساس می‌کنیم که قصه یا حکایتی در آن است که شروع و پایان و نقطه‌ی عطفی دارد گویا حادثه‌ای در زمان و مکان مشخصی رخ داده است. روایت یکی از کهن‌ترین ویژگی‌های شعر در جهان قدیم تا امروز است. یک قرن است که پژوهش‌های بررسی الگوهای روایت پا به عرصه‌ی ادبیات گذاشته‌اند تا دستاوردهای ادبی ...  بیشتر

قدرت تولید معنا و تراوشات معنایی اعتقادی در غدیریه أبو تمام الطایی (رویکردی سبکی ساختاری)

محمدحسن امرائی

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 23-52

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.301610.2722

چکیده
  مطالعه سبك­ شناختی یكی از روشهای زبانی مدرن است كه در نتیجه تحولات زبانی قرن­های اخیر پدیدار شد. این یك استراتژی برای به دست آوردن قدرت تولید معنایی است كه انرژی زبان را منفجر می كند و عناصر آن را در موقعیت­های زیباشناختی خارج از فرم معيار زبان قرار می­دهد كه منجر به ویژگی­های ارزشمند سبكی و معنایی متن مي­شود. سبك­شناسی ...  بیشتر

سازوکارهای استراتژی حجاج و کارکردهای آن در شعر دینی عبدالمطلب حلی

علی ساکی؛ محمد جواد غانمي؛ سهاد جادري

دوره 19، شماره 68 ، آذر 1402، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.327386.2667

چکیده
  حجاج یک فعالیت گفتاری خطابی است که بر استدلال و تاثیر بر مخاطب بمنظور انجام دادن کاری وی ا نهی استوار است. این فرآیند گفتمانی بر استدلال برهانی و نیز متقاعدسازی و تأثیرگذاری در شکل و محتوای خود متکی است. شاعران أهل البیت (ع) به دلیل نیاز به آن در شعر سیاسی و مذهبی بسیار از آن استفاده کردند، اما این شیوه بیان در نزد این شاعران متفاوت است. ...  بیشتر

تقنيات المدة ودورها في التشفير وفك التشفير في رواية أبواب المدينة لإلياس خوري

یدالله ملایری؛ معصومه صیامی

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 157-180

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.345953.2697

چکیده
  یعدّ إلياس خوري من أبرز الروائيين العرب في مجال إبداع الروايات العجائبية العربية. وللتناول الفني للزمن دورٌ فاعل في خلق عالم روائي مكثف معقّد للكاتب، ومن بين المفاهيم الزمنية فإنّ لتقنيات المدّة وظيفة أساسية في خلق هذا العالم، لا سيما في رواية أبواب المدينة القصيرة المكثفة المشفرة . وتعدّ المدة من المفاهيم الزمانية الأساسية في ...  بیشتر

دورُ مهارات التنظيم الذاتي في الإجهاد الدراسي الناجم عن تدريس مادة اللغة العربية عبرَ الإنترنت لطلاب المرحلة الثانويّة

فاروق نعمتي؛ عسگر بابازاده اقدم؛ فریدون رمضانی؛ ابراهیم نامداری

دوره 19، شماره 67 ، شهریور 1402، ، صفحه 181-209

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.359777.2725

چکیده
  لقد أتاح منهج التعليم عبر الإنترنت (عن بعد) الفرصة المناسبة لظهور المواهب، والقدرات، والإبداعات وقد أصبحت مهارات التنظيم الذاتي ذات أثر بالغ في بروز الإجهاد الدراسی لدى الطلاب ولذلك تعتبر استراتيجيات التعليم الذاتي ومهارات التعلم من الموضوعات الأكثر شيوعاً لدى الباحثين، بحيث تحولت إلى أسطوانة شبه مشروحة في المجال العلمي وهذا ...  بیشتر

زیبایی‏ شناسی کارکردی عنوان در شعر سراینده ی معاصر عراق، عبد الکریم کاصد

مکارم حسن الحسن؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ علی مجید البدیری؛ بهار صدیقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.360782.2728

چکیده
  تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متن‌های نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانه‌‏های متن که مسیر تازه‌ای را در بررسی متن می گشاید وهم‏چنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونه‌های مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص می‏سازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری ...  بیشتر

The representation of the distinction between male and female views of women in the works of Khawla al-Qazwini and Saud al-Sanausi(The case study of the novels “Mutallaqa Men Waqe Al-Hayyat” and “Saq Al-Bamboo”)

narges ANSARI؛ nilofar sahranavard

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.386452.2770

چکیده
  The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی تروریسم در رمان" فرانکشتاین في بغداد" بر اساس نظریه نورمن فرکلاف

یسرا شادمان؛ محمدرضا شيرخاني؛ علیاء ظاهر أثر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.393078.2788

چکیده
  تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان می‌کند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار می‌گیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» می‌پردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه ...  بیشتر

تکنیک‌های شخصیت و شخصیت پردازی در رمان خارج الحریم امین ریحانی

ابراهیم نامداری؛ ali akbar ahmadi؛ علی شویعیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.355561.2719

چکیده
  یكی از عناصر ‌مهم داستان، شخصیت و شخصیت‌پردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد می‌تواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار می‌تواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستان‌های خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر ...  بیشتر

دراسة منهجیّة الإمام فخر الرّازي في احتجاجاته على الشّيخ عبدالقاهر الجرجاني في مبحث الکناية ‏‏(ترکیزاً علی الدّلالة العقلیّة)‏

الهام بابلی بهمه؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری؛ عباس اقبالی؛ علی نجفی ایوکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.385074.2763

چکیده
  كانت ولا تزال الکنایة نقطة خلاف بين علماء البلاغة كنوع أدبي شائع الاستخدام وكانوا يولون اهتمامًا بالغا لقيمتها الأدبية والفنية. بلغ تضارب الآراء بين المفكرين الإسلاميين حول البلاغة إلى أن فخر الرازي (606 هـ) بمنهجه العقلاني وتعاريف معقدة ومتعددة الجوانب، يعتبر آراء عبدالقاهر الجرجاني (471 هـ) ذات الذوق ضعيفة في مبحث الکناية. في ضوء ...  بیشتر

دراسة آلیة الموازنة في مراتب النحويين لأبي الطیب اللغوي

پیمان شهبازی؛ مرضیه قلی تبار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.410530.2824

چکیده
  الموازنة إحدی من أهم الآليات النقد الأدبی التي ارتکز عليها النقاد المعاصر أکثر من النقاد القدامی والبحث عن جذوره والعلامات الأولى الموجودة في النقد العربي القديم - كنقد متقدم وواسع - مهم للغاية للبحث والدراسة. أصبحت طریقة الموازنة في النقد العربي القديم شائعةً فی مختلف المجالات الأدبية الخاصة وبالإضافةً إلی الشعراء أو الأدباء استخدمت ...  بیشتر

تحلیل جلوه های زیبایی شناختی تکرار هندسی در سوره آل‌عمران

طیبه محترم نژاد؛ محمد غفوری فر؛ سبحان کاوسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.391798.2784

چکیده
  تکرار هندسی یکی از دانش‌های نوظهوری است که برای تبیین ارزش تکرار از اهمیت زیادی برخوردار است، است. این شکل از تکرار به جهت هندسه خاصی که دارد، در انسجام آوایی و معنایی کلام نقش چشمگیری داشته و با ابعاد هنری و زیبایی‌شناختی اثر پیوند برقرار می کند. در قرآن کریم پدیدة تکرار هندسی به‌عنوان یکی از اسلوب های بیانی در افاده مفاهیم و مضامین ...  بیشتر

دراسة الكتابة الأنثوية في ثلاث روايات لهدي بركات بناءً على المكون البيولوجي لإلين شوالتر

غریب خلیل نژاد؛ Mostafa Yegani؛ اردشیر صدرالدینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.403100.2812

چکیده
  يركز البعد البيولوجي على القضايا المتعلقة بالوراثة والجسد والقضايا الجسدية والطبيعية للمرأة ، والتي تختلف بالنسبة للمرأة عن الرجل. اعتبرت إيلين شوالتر هذا المحور أحد المحاور أو الأبعاد الأربعة لفحص أعمال المرأة وذكرت أنه من خلال الاعتماد على المكونات والخصائص البيولوجية للمرأة ، من الممكن التمييز بين كتابات النساء والرجال. هذه ...  بیشتر

سطح خوانش پذیری دروس عربی متوسطه دوم در رشتة ادبیات و علوم انسانی بر اساس فرمول فرای-دیّانی

محمدمهدی روشن چسلی؛ جواد کارخانه؛ Heidar Mokhtari

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.392403.2786

چکیده
  متون درسی از جمله ابزارهای مهم برای رسیدن به اهداف آموزشی، به ویژه در یادگیری زبان هستند که خوانایی آنها معیاری در ارزیابی مفید بودنشان در فرآیند یادگیری و یاددهی است. هدف این تحقیق کاربردی و تحلیل محتوا، بررسی و تعیین میران خوانایی دروس عربی متوسطه دوم در رشته ادبیات و علوم انسانی (پایه­های دهم، یازدهم و دوازدهم) در سال تحصیلی 1401-1400 ...  بیشتر

نظریه بلاغی فنّ بیان؛ از زیبایی نظام آفرینش تا زیبایی متن

محمد خاقانی اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.423108.2851

چکیده
  زیبایی های متن ادبی – که بلاغت عهده دار بررسی آن هاست – برخاسته از زیبایی های نظام آفرینش است. زیبایی صفت خدای زیباست، و در همه آفرینش ساری و جاری است، و باید زیبایی متن ادبی تبلوری از زیبایی های آفرینش باشد. این مقاله طبیعت رابطه میان جمال پدیده ها و زیبایی متن ادبی را واکاوی کرده، هفت اصل را ترسیم می کند، که از نظام هستی در شاکله ...  بیشتر

آموزش هدفمند زبان عربی کلید توسعه و رونق بازار گردشگری عرب در ایران: بررسی دیدگاه‌های مدرسان مهارت‌های زبانی

مرتضی زارع برمی؛ پوران رضائی چُوشَلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.392796.2787

چکیده
  دانشگاه‌ها می‌توانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکان‌پذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب می‌رسد که مهارت‌آموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آن‌ها در عمل بتوانند از قابلیت‌ها و مهارت‌های تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از ...  بیشتر

بررسی اسم های جمع تکامد در سوره شعراء کلمه (شرذمه) به عنوان نمونه

علی سالارپور؛ Sayed reza solimanzade najafi

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.400149.2800

چکیده
   این پژوهش به بررسی برخی واژه های گروه های انسانی که بر عدد دلالت دارند و از خود  شکل مفردی ندارند می پردازد. یکی از این تکامد ها کلمه (شرذمه) است که فقط یک بار در سوره شعراء آمده است. هدف این پژوهش بررسی معانی این واژه، ساختار آوایی و صرفی آن، ارزیابی دیدگاه دستور زبانان و واژه شناسان درباره ی آن، به ویژه واژه (قلیل) که پس از آن  ...  بیشتر

دراسة دور نصوص الأدب العربي في تنمية المهارات اللّغویة الأربعة (أﻗﺴام اﻟﻠّﻐﺔ اﻟﻌﺮﺑﻴّﺔ وآدابها في جامعات طهران، وخوارزمي، والزّهراء والعلّامة الطباطبائي أنموذجاً).

hossein ahmadi؛ zohreh khodabakhsh

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.411932.2827

چکیده
  الدراسة الحالية أجرت بحثًا مقارنًا لدور تدريس النصوص الأدبية العربية في تقویة المهارات اللغوية الأربعة لدى الطّلاب في الجامعات الأربع؛ طهران وخوارزمي والعلّامة طباطبائي والزّهراء بناء على آراء الطلاب والأساتذة في هذه الجامعات. فلذلک قد سعی هذا البحث  دراسة طرق تعليم الأدب العربي في بكالوريوس اللّغة العربية و آدابها، بتقییم ...  بیشتر

دراسة ظاهرة الهجرة في رواية "الإقلاع عكس الزمن" في ضوء علم الاجتماع الأدبي وفق نظرية لوسيان غولدمان

زهرا فرید؛ منیره باقری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 دی 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.361407.2729

چکیده
          تُعد النظرية البنيوية التكوينية لمؤسسها لوسيان غولدمان (1913- 1970) إحدى النظريات البارزة في النقد الأدبي المعاصر ودراسات علم الاجتماع الأدبي. وتؤكد هذه النظرية على أهمية العلاقة بين كاتب النص الأدبي ونظرة المجتمع أو الفئة التي ينتمي إليها الكاتب إلى العالم والكون. وتحاول هذه النظرية بناء هيكل ذات دلالة ومعنى ...  بیشتر

تاثير بکارگیری نقشه ذهنی در کلاس‏ های مجازی بر یادگیری معنادار مفردات عربی دانشجویان لیسانس

سکینه زارع نژاد؛ کبری روشنفکر؛ عیسی متقی زاده؛ محمود رضا گشمردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.402716.2810

چکیده
  مهارت‌های فراشناختی مانند مهارت‌های تفکر ، خودآگاهی ، حل مسئله و ارزشیابی ، کانون توجه آموزش و پرورش کنونی است. بنابراين توسعه و ادغام این مهارت‏ها در کلاس‏های آموزش آنلاین زبان علاوه بر کلاس‏های واقعی جزء ضرورت‏هاي آموزشی کنونی با توجه به توسعه فناوری ، آموزش الکترونیکی و اقبال روز افزون برای آموزش از راه دور است. این تحقیق ...  بیشتر

الأنثروبولوجيا الاجتماعية لأدوار الشّعب في شعر مطران

سید فضل الله ميرقادری؛ حسين کيانی؛ شهلا جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.376157.2744

چکیده
  إنّ الأدب لا يظلّ بمنأى عن المجتمع وما يحمل في طيّاته من أدوار الأفراد وسلوكياتهم. كما أنّه ليس صياغة فنية خالصة وإنّما له وظيفة اجتماعية. ولمّا كان العمل الأدبي إبداعاً أو نقداً لا يخلو من هذه الوظيفة ولا يجوز له أن يتخلّى عن مسؤوليته الإنسانية إيماناً منّا بفعاليّة الأدب في الواقع الاجتماعي. ولمّا كانت الأنثروبولوجيا الاجتماعية ...  بیشتر

المصادر الشعرية العربية لشعراء إقليم مكريان في مدح أهل البيت، "الملا معروف کوکه‌ای" نموذجاً

ghader ghaderi

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.386780.2773

چکیده
  لا شك أن الاهتمام بالقيم الدينية قد أثرى تراثنا الثقافي عبر التاريخ. ففي هذا المجال، كان حب محمد (ص) وأهل بيته متجذرًا منذ زمن بعيد بين الشعب الكردي المسلم، ولطالما كان شعراء منطقة مكريان بمركزية مهاباد يزينون قصائدهم بمدح أهل البيت (ع) وذكر فضائلهم. الملا معروف کوکه‌ای (۱۳۲۴–1253ش) هو أحد الشعراء المعاصرين في هذه المنطقة، والذي زيّن ...  بیشتر

تحليل محتوى التدريبات اللغوية في كتب العربية للمرحلة الثانوية الأولى وفق أنموذج فارك لأنماط التعلم

فاطمه ایراندوست؛ مريم جلائي؛ عباس زارعي

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.389798.2780

چکیده
  إن انغماس وانصهار جميع مكوّنات النظام التعليمي، بما في ذلك محتوى الكتاب المدرسي في أنماط التعلّم التي تُعرف بأنها من العوامل المكملة والمحفّزة للعملية التعليمية، يفيدنا في توسيع عملية التعلّم الفعال وتحسينها، فهدفت هذه الدراسة إلی الكشف عن مدى توافر أنماط التعلّم في التدريبات اللغوية لكتب العربية للمرحلة الثانوية الأولى وفق ...  بیشتر

بررسی نقدی نظریه‌های توقیف و وضع در پیدایش زبان عربی

مسعود فکری؛ حسین جوکار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.376504.2745

چکیده
  پیدایش زبان عربی از موضوعاتی است که زبان‌شناسان قدیم و جدید به آن پرداخته و در این زمینه تحقیقات فراوانی کرده‌اند که به نظریه‌های مختلفی منجر شده‌است. که دو نظریه اهمیت بیشتری دارند: توقیف و وضع. این نظریه‌ها پیدایش زبان عربی را به دو صورت کاملاً متفاوت بیان‌می‌کنند. دو سؤال در اینجا مطرح می‌شود: هر یک از این‌نظریه‌ها چگونه پیدایش ...  بیشتر

جهان نگری و قهرمان مسئله دار در رمان«الثلج یأتي من النافذة» از منظر ساختارگرایی لوسين گلدمن

Sadegh Ebrahimi Kavari؛ ali sharafi؛ رحیمه چولانیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.408705.2821

چکیده
  مفهوم «قهرمان مسئله‌دار» نخستین‌بار در سده بیستم توسط گئورگ لوکاچ منتقد مجارستانی مطرح و با لوسین گلدمن منتقد رومانیایی به شیوه‌ای کاربردی قوام یافت. از نظر لوسین گلدمن، تقابل ساختار ادبی و اجتماعی، ادبیات را ابزار پاسخ‌گویی به مسائل اجتماعی ساخته‌است. هدف مقاله حاضر که بر روش توصیفی تحلیلی استوار است بیان جهان‌نگری «قهرمان ...  بیشتر

Rereading the story of One thousand and One Nights based on the theory of deconstruction (case study: the story of Abu Qir and Abu Sir)

hossein abavisani؛ maryam atharinia

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.402860.2811

چکیده
  Jacques Derrida's deconstruction is both result and extension of Dusosaurian constructivism which is organized through precise and accurate defeat of contradictory semantic forces in the text. Thus, the text's claim diminishes in significance, and text itself gains more significance. Due to the text's abundance of empty spaces, unspoken words, and permeable gaps and It is reader's duty to complete these spaces and unspoken spaces throughout the process of continuous confirmation. The current study, conducted through a descriptive-analytical method, analyzed the story of AbuQir and AbuSir for a ...  بیشتر

فاعلية بيئة تعلّم إلكترونية مصممة باستخدام المواد الأصيلة في تعلّم اللغة العربية لغرض السياحة العلاجية

سید رضا موسوی؛ عیسی متقی زاده؛ Faramarz Mirzaei؛ Javad Hatami

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.433072.2870

چکیده
  إن التطور المذهل للفضاء الافتراضي والإنترنت جعل التعلّم الإلكتروني والافتراضي بديلًا فعّالًا ومناسبًا للتعلّم التقليدي؛ فهذا النوع من التعلّم يتيح للمتعلّم فرصة التعلّم بسهولة أكثر وبتكلفة أقل، ويزيل بعض قيود التعليم كالمكان والصف، وفضلًا عن ذلك يساعد المتعلّم بشكل كبير على إدارة وقته واختصاص زمن أطول وأنسب للتعلّم. ولذلك يحاول ...  بیشتر

بررسی دو قصیده «یا لیلة السفح» شریف رضی و طغرایی بر اساس منطق مکالمه باختین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.429609.2861

چکیده
  هسته ی اصلی منطق مکالمه­ای باختین «دیگری» است به گونه­ای که راه شناخت خود از طریق «دیگری» محقق می­شود. پارودی که یکی از انواع گفتگوها در این منطق مکالمه­ای است؛ گفتگویی دو طرفه است که می­توان از طریق آن به افکار و اندیشه­های ادیب متأخر پی برد چرا که پارودی حالت اعجاب­انگیز ادیب به متن پیشین است که بر اساس آن به ...  بیشتر

تصنيفية الخطاب الروائي في مجموعة صهيل الجواد الأبيض القصصية علي أساس نظرية جاب لينت ولت

سيداحمد پارسا؛ علي الارناوطي

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.392538.2792

چکیده
  یمکن تحليل سرد القصة من جوانب مختلفة، منها التصنيف السردي على أساس نظرية المُنطّر الفرنسي جيب لينت فلينت المبنية على التقابل الوظيفي بين الراوي والشخصية، والّتي يقوم فيها بتحليل السرد القصصي وموقع الراوي والشخصية والمخاطب. وهو في نظريته يرکّز على الرؤية السردية ويتطرّق إلى العلاقة بين الجوانب التخيلية للراوي والشخصية والمخاطب ...  بیشتر

دراسة انعكاس المكونات الثقافية في الكتب المدرسية (كتب اللغة العربية الثانوية الثانية في إيران ومصر أنموذجا)

reza tavazoei؛ عبدالاحد غیبی؛ faramarz mirzaei؛ روح الله قربانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.401627.2805

چکیده
  تتمثل المهمة الأساسية لجميع الأنظمة التعليمية في إعداد عقل الطالب للمستقبل في سياق الثقافة. لهذا السبب، دخل الباحثون والمفكرون في مجال التعليم واعتبروا الاستثمار في الفكر البشري لتفعيل المنظورات التعليمية كواحدة من أكثر العمليات المركزية. لكن تحقيق هذه الرؤية يتطلب فهم العلاقة بين التعليم والثقافة وإدراج مكونات الثقافة في المناهج ...  بیشتر

نبذة تاريخية عن حرف اللام الف (لا)، مکانته و استخداماته

محمدمسعود هاشمی؛ شراره علا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/iaall.2024.359744.2724

چکیده
  ما یعرف الیوم بصورة مؤجزة بالهمزة والف )أ، الف( کان یعرف ویسمی في الماضي بألف ولام الف (الحرف المستقل "لا") في الأبجدية العربية. في هذا المقال، یتناول حرف "لام الألف" الذی مما يبدو الیوم غير مألوف لمعظم الخبراء، بالحروف الهجائية العربية والكوفية في المعنی و التطبیق. لمقارنة الموضوع وشرحه بشكل أفضل، نستعرض شرحاً موجزاً حول  الحرف "الف(همزه)" ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط