منابع
أ) الکتب
ریتشاردز، جک سی (2001): تطویر مناهج تعلیم اللغة، مترجم: ناصر بن عبدالله بن غالی وصالح بن ناصر الشویرخ، نسخة الکترونیة.
طعیمه، رشدی أحمد ومحمود کامل الناقه (۲۰۰۶م): تعلیم اللغه اتصالیاً بین المناهج و الإستراتیجیات، الرباط، المنظمه الاسلامیه للتربیه و العلوم الثقافه، إیسیکو.
طعیمه، رشدی أحمد (2004م): المهارات اللغویة مستویاتها، تدریسها، صعوباتها، القاهرة، دار الفکر العربي.
الفوزان، عبدالرحمن بن ابراهیم (۲۰۰۹م): کن متخصصا، إضاءات لرفع کفاءه معلمی اللغه العربیه لغیر الناطقین بها، الریاض، سلسله العربیه للجمیع.
مدکو، علي أحمد (2010م): طرق تدریس اللغة العربیة، ط2، عمان، دار المیسرة للطبع و النشر.
مدکور، علي أحمد و ایمان أحمد هریدی (2006): تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها، النظریة والتطبیق، القاهره، دار الفکر العربی.
ب) فارسی
چستین، کنت (2011): گسترش مهارتهای آموزش زبان دوم (تئوری وعملی)، ترجمه: محمود نورمحمدی، تهران، رهنما.
ریچاردز، جک سی، و راجرز، تئودور (1396): رویکردها و روشها درآموزش زبان، ترجمه: علی بهرامی، ویراست سوم، تهران، رهنما.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (1397): راهنمای معلّم عربی، زبان قرآن، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
شورای عالی آموزش و پرورش (1391): برنامه درسی ملی، نگاشت چهارم، تهران، دفتر برنامهریزی و تالیف کتب راهنمای درسی.
ضیاء حسینی، محمد (1385): روش تدریس زبان دوم، تهران، رهنما.
عباچی، اباذر و همکاران (1397): عربی زبان قرآن پایه دهم مشترک (عمومی)، تهران، دفتر تألیف کتابهای درسی.
------------- (1397): عربی زبان قرآن پایه یازدهممشترک (عمومی)، تهران، دفتر تألیف کتابهای درسی.
------------ (1397): عربی زبان قرآن پایه دوازدهم مشترک (عمومی)، تهران،دفتر تألیف کتابهای درسی.
گروه عربی دفتر برنامهریزی درسی (1391): راهنمای برنامه درسی آموزش زبان عربی دوره متوسطه نظری، نگاشت هشتم.
ملکی، حسن (1394): برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد، انتشارات پیام اندیشه.
میک، یان (1393): پژوهش و نگارش کتاب درسی، ترجمه: شهروزمرادزاده، تهران، سمت.
یارمحمدیان، محمدحسین (1384): تحلیل محتوای برنامه وکتاب درسی، گروه آموزش راهنمایی تحصیلی دفتر آموزش عمومی آموزش وپرورش.
ج) مجلات
جلائی، مریم و همکاران (1398): «تحليل محتوای کتابهای عربی متوسطه اول براساس نظرية نقشگرايی زبان»، مجله انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، دوره 15، ش51، صص1-24.
رشیدی، ناصر (1388): «چهارچوبي جامع براي ارزيابي کتب درسي دانشگاهی»، نشریه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دوره 14، ش2، صص 21ـ36.
زارع، ساجد و علیاصغر کارگر (2019): «تحلیل تمارین کتاب العربیة للصف العاشر والحادی عشر للمرحلة المتوسّطة الثانیة بالمدارس الإیرانیة فی ضوء تصنیف بلوم للأهداف المعرفیة»، مجلة دراسات في تعليم اللغة العربية وتعلمها، العدد5، صص11-26.
صفرنواده، خدیجه و همکاران (1389): «تحليل و آسيب شناسي محتواي کتب درسي زبان انگليسي دوره متوسطه و ارزيابي آن با معيار رويکرد آموزش ارتباطي زبان»، فصلنامه مطالعات برنامه درسي ايران، ش17، صص86-114.
متقــی زاده، عیسی و همکاران (1393): « نگاهــی بــه کتاب عربی اول دبيرســتان بر اســاس الگوهــا و ملاکهای تحليل و ســازماندهی محتــوا»، جســتارهای زبانــی، د5، ش2، صص237-260.
محسنینژاد، سهیلا (1397): «أسس ومعايير إعداد کتب تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها»، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، ش63، صص109-137.
محمدی رکعتی، دانش (1395): «مبانی رویکردی در تألیف کتاب دانشگاهی مکالمة زبان عربی بر اساس اصول آموزش زبان خارجی»، پژوهش ونگارش کتب درسی، ش38، صص26-47.
ميرحاجــی، حميدرضــا (1389): «بررسی و نقد کتابهای عربی مقطع دبیرستان (عمومی)»، مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش1، صص141-169.