طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

المؤلف

المستخلص

اسلوب نقد الکتب المدرسية يختلف عما سواه من الکتب. ففي هذه الکتب اضافة الي ما نلاحظه باعتبارها الکتاب المدرسي؛ فهناک خطة مدونة تعمل کخريطة تعتمد عليها المناهج و يتخذ منها المولف آليات تاليف و اعداد الکتاب المدرسي. و هذه الخطة تسمي بـ " دليل البرنامج الدراسي "أو ما تسمي في الانجليزية بـ "curriculum" بعبارة أخري يمکن أن نعتبر الکتاب المدرسي کبناء دونت تفاصيله و مواصفاته و أجزاؤه و کيفية تکوينه و تشييده في ذاک الدليل .و لذلک يتوجب علي ناقد الکتب المدرسية و خاصة الحديثة منها مراجعة ما جاء في خضم الدليل .ففي هذه المرحلة يستطيع الناقد أن يتعرف إلي مدي انسجام ما جاء في الکتب مع ما في الدليل من المحتويات .و نحن نستطيع أن ندعي و بعد قراءتنا  و مراجعتنا الدليل أن لجنة التخطيط و التاليف لم تدخر جهداً لجعل الکتب المدرسية مطابقة لأهداف و توجهات و أسس الدليل .

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

بررسی و نقد کتاب‌های عربی مقطع دبیرستان (عمومی)

المؤلف [Persian]

  • حمید رضا میرحاجی

المستخلص [Persian]

روش نقد کتاب‌های درسی با کتاب‌های دیگر متفاوت است. در کتاب‌های درسی علاوه بر آنچه ما به عنوان کتاب ملاحظه می­کنیم، برنامه‌ای مدوّن نیز که به عنوان نقشة راه طراحی شده و با نام «راهنمای برنامه درسی» مطرح می‌شود، پشتوانه کتاب درسی است. به عبارت دیگر کتاب درسی ساختمانی است که جزئیات آن و نحوه شکل‌یافتنش در آن راهنما آمده است. از این‌رو پیش از نقد کتاب درسی لازم است به راهنمای برنامه درسی مراجعه کنیم و آن را مورد نقادی قرار دهیم و سپس وارد کتاب درسی شده، میزان انطباق موضوعات انتخاب شده برای کتاب را با آن سند بررسی کنیم. با انطباق این‌دو درمی‌یابیم که در کتاب‌های درسی تلاش وافری برای تطبیق این‌دو با همدیگر صورت پذیرفته است.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • عربی عمومی
  • راهنمای برنامه درسی
  • رویکرد
  • محتوی
-        اصول کلی و ضرورت‌های برنامه‌ریزی درسی – سند شماره 1
-        برنامه‌ریزی درسی – ترجمه داریوش دهقان
-        برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل)، دکتر حسن ملکی، انتشارات مدرسه
-        برنامه‌ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه دکتر خوی‌نژاد، انتشارات آستان قدس
-        راهنمای برنامه درسی عربی متوسطه، ویرایش دوم، مرداد 1379
-        طراحی مدل های تحلیل محتوای کتاب های درسی ،محمد نوریان 1380
-        فرایند برنامه‌ریزی درسی، سند شماره 2
-        فرایند برنامه‌ریزی درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی، پاییز 1379
-        قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدوین جهانگیر منصور، نشر دوران، چاپ 1357
-        کاربرد روش ها و الگوهای تدریس ،عادل یغما ،انتشارات مدرسه، 1365
-        کتاب اول دبیرستان، چاپ 1387
-        کتاب دوم دبیرستان، چاپ 1387
-         کتاب سوم دبیرستان، چاپ 1387
-        مهارت های آموزشی و پرورشی (روش ها و فنون تدریس )، حسن شعبانی، سمت 1371