دراسة و بحث حول الکتب العربیة للمرحلة الثانویة(العامة)

المؤلف

المستخلص

اسلوب نقد الکتب المدرسیة یختلف عما سواه من الکتب. ففی هذه الکتب اضافة الی ما نلاحظه باعتبارها الکتاب المدرسی؛ فهناک خطة مدونة تعمل کخریطة تعتمد علیها المناهج و یتخذ منها المولف آلیات تالیف و اعداد الکتاب المدرسی. و هذه الخطة تسمی بـ " دلیل البرنامج الدراسی "أو ما تسمی فی الانجلیزیة بـ "curriculum" بعبارة أخری یمکن أن نعتبر الکتاب المدرسی کبناء دونت تفاصیله و مواصفاته و أجزاؤه و کیفیة تکوینه و تشییده فی ذاک الدلیل .و لذلک یتوجب علی ناقد الکتب المدرسیة و خاصة الحدیثة منها مراجعة ما جاء فی خضم الدلیل .ففی هذه المرحلة یستطیع الناقد أن یتعرف إلی مدی انسجام ما جاء فی الکتب مع ما فی الدلیل من المحتویات .و نحن نستطیع أن ندعی و بعد قراءتنا  و مراجعتنا الدلیل أن لجنة التخطیط و التالیف لم تدخر جهداً لجعل الکتب المدرسیة مطابقة لأهداف و توجهات و أسس الدلیل .

الكلمات الرئيسية


-        اصول کلی و ضرورت‌های برنامه‌ریزی درسی – سند شماره 1

-        برنامه‌ریزی درسی – ترجمه داریوش دهقان

-        برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل)، دکتر حسن ملکی، انتشارات مدرسه

-        برنامه‌ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه دکتر خوی‌نژاد، انتشارات آستان قدس

-        راهنمای برنامه درسی عربی متوسطه، ویرایش دوم، مرداد 1379

-        طراحی مدل های تحلیل محتوای کتاب های درسی ،محمد نوریان 1380

-        فرایند برنامه‌ریزی درسی، سند شماره 2

-        فرایند برنامه‌ریزی درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی، پاییز 1379

-        قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تدوین جهانگیر منصور، نشر دوران، چاپ 1357

-        کاربرد روش ها و الگوهای تدریس ،عادل یغما ،انتشارات مدرسه، 1365

-        کتاب اول دبیرستان، چاپ 1387

-        کتاب دوم دبیرستان، چاپ 1387

-         کتاب سوم دبیرستان، چاپ 1387

-        مهارت های آموزشی و پرورشی (روش ها و فنون تدریس )، حسن شعبانی، سمت 1371