المؤلف
المستخلص
اسلوب نقد الکتب المدرسية يختلف عما سواه من الکتب. ففي هذه الکتب اضافة الي ما نلاحظه باعتبارها الکتاب المدرسي؛ فهناک خطة مدونة تعمل کخريطة تعتمد عليها المناهج و يتخذ منها المولف آليات تاليف و اعداد الکتاب المدرسي. و هذه الخطة تسمي بـ " دليل البرنامج الدراسي "أو ما تسمي في الانجليزية بـ "curriculum" بعبارة أخري يمکن أن نعتبر الکتاب المدرسي کبناء دونت تفاصيله و مواصفاته و أجزاؤه و کيفية تکوينه و تشييده في ذاک الدليل .و لذلک يتوجب علي ناقد الکتب المدرسية و خاصة الحديثة منها مراجعة ما جاء في خضم الدليل .ففي هذه المرحلة يستطيع الناقد أن يتعرف إلي مدي انسجام ما جاء في الکتب مع ما في الدليل من المحتويات .و نحن نستطيع أن ندعي و بعد قراءتنا و مراجعتنا الدليل أن لجنة التخطيط و التاليف لم تدخر جهداً لجعل الکتب المدرسية مطابقة لأهداف و توجهات و أسس الدليل .
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
بررسی و نقد کتابهای عربی مقطع دبیرستان (عمومی)
المؤلف [Persian]
- حمید رضا میرحاجی
المستخلص [Persian]
روش نقد کتابهای درسی با کتابهای دیگر متفاوت است. در کتابهای درسی علاوه بر آنچه ما به عنوان کتاب ملاحظه میکنیم، برنامهای مدوّن نیز که به عنوان نقشة راه طراحی شده و با نام «راهنمای برنامه درسی» مطرح میشود، پشتوانه کتاب درسی است. به عبارت دیگر کتاب درسی ساختمانی است که جزئیات آن و نحوه شکلیافتنش در آن راهنما آمده است. از اینرو پیش از نقد کتاب درسی لازم است به راهنمای برنامه درسی مراجعه کنیم و آن را مورد نقادی قرار دهیم و سپس وارد کتاب درسی شده، میزان انطباق موضوعات انتخاب شده برای کتاب را با آن سند بررسی کنیم. با انطباق ایندو درمییابیم که در کتابهای درسی تلاش وافری برای تطبیق ایندو با همدیگر صورت پذیرفته است.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- عربی عمومی
- راهنمای برنامه درسی
- رویکرد
- محتوی