نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
2 استاديار بخش آمار دانشگاه جهرم
چکیده
تبحث هذه الدراسة دوافع تعلم اللغة العربية کلغة أجنبية لدی طلاب جامعة شيراز وتستند على نظرية دورني في "نظام التحفيز الذاتي للغة الثانية". تمت دراسة ستة عشر متغيرا قدّمها دورنی في نظریته للتعرف على الحوافز. وتستخدم الدراسة المنهج المسحي واستبيان قدمه دورني (2010) لتقييم تعلم اللغة الثانية. تمت دراسة 96 طالبًا وطالبة من طلاب اللغة العربية وآدابها بجامعة شيراز، الذين التحقوا بالجامعة بين عامي 2015 و 2018. تم استخدام برنامج SPSS لتحليل البيانات وتم تصميم نموذج هيکلي للعلاقات بين المتغيرات باستخدام برنامج AMOS. تشير النتائج إلى أن عامل "الهدف" له أشد علاقة إيجابية بمتغيرات "الحوافز الآلية" و "الاتجاه نحو الثقافة والمجتمع العربي" و "الاتجاه نحو تعلم اللغة العربية" و "الذات المثالية" على التوالي. من ناحية أخرى، أُظهر لـ"تأثير الأسرة" الارتباط الأکثر سلبية مع هذا المتغیر. وقد تأثر "الهدف" بشکل مباشر بمتغیر "موقف تعلم اللغة العربية". وغالبًا ما يکون تفاعل المتغیرات إيجابيًا، وفقط لـ"تأثیر الأسرة" أثر سلبي على متغير "الحوافز الآلية" بينما يقلل من تأثير متغير "الاتجاه نحو تعلم اللغة العربية".
کلیدواژهها
- 1. منابع
الف) کتابها
Brown, H, (2007), Principles of language learning and teaching, Fifth edition, White Plains, NY: Pearson.
Dornyei, Z., & Taguchi, T. (2010), Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing, (second Ed.), London: Routledge.
Gardner, R. C, (1985), Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation, London, GB: Edward Arnold.
Gardner, R. C., & Lambert, W. E, (1972), Attitudes and Motivation in Second Language Learning, Rowley, MA: Newbury House Publishers.
Taguchi, T., Magid, M. and Papi, M, (2009), The L2 Motivational Self-System among Japanese, Chinese, and Iranian Learners of English: A Comparative Study, In: Dörnyei, Z. and Ushioda, E., Eds, (2012), Motivation, Language Identity and the L2 Self, Multilingual Matters, Bristol, p. 66-97.
ب) مجلات
پرستار اسکی، علی؛ محمدحسین عبدالهی؛ علیرضا مرادی؛ حمیدرضا حسنآبادی، (1397)، «سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی: نقش وضعیت اجتماعی-اقتصادی در زبانآموزان ایرانی»، فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره 133، ص 115-138.
حسنزاده، رمضان؛ گلین مهدینژاد گرجی، (1393)، «رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی (درونی، بیرونی و بیانگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی»، مجلة روانشناسی مدرسه، دورة 3 ، شمارة 3، ص 38-60.
حقانی، نادر؛ مصطفی مالکی، (1397) «واکاوی یادگیری زبان آلمانی در ایران بر مبنای نظریة خودِ انگیزشی زبان دوم»، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورة 8، شمارة 2، ص 627-643.
سعدیپور، اسماعیل؛ زهره ملایی؛ امیررضا وکیلیفرد، (1396)، «تدوین مدل خود سامانهی انگیزشی برای یادگیرندگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم»، پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 37، ص 37-57.
عبدالله زاده، اسمعیل؛ مصطفی پاپی، (1388)، «سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، اضطراب زبان دوم و رفتار واکنشی میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی»، مجله فناوری آموزش، جلد 3، شماره 3، ص 193-204.
یوسفی، نورالدین؛ سامان عبدی؛ مجید ساعدی دویسه، (1396)، «بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی از دیدگاه نظریه نظام خودانگیزشی زبان دوم»، فصلنامه علمیپژوهشی تدریسپژوهی، سال 5، شمارة 3، ص 1-21.