تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان

چکیده

مع ظهور شبکة الانترنت أصبحت التجارة الالکترونیة ضرورة فی المجتمع العصری. والتجارة الالکترونیة اجتازت حاجز الحدود وأصبحت ظاهرة دولیة. عبر استخدام إمکانیات التجارة الالکترونیة یمکن التعریف بالمنتجات والخدمات الإیرانیة إلى الناس فی البلدان الأخرى والمساهمة فی تنمیة الصادرات غیر النفطیة إضافة إلى توظیف شباب الوطن. بالنظر إلى موقع إیران، تعتبر البلدان العربیة، منها العراق، من أهم البلاد لتصدیر السلع والخدمات الإیرانیة. وخریجو فرع اللغة العربیة وآدابها یجیدون لغة من اللغات الحیة فی العالم ویمکنهم المشارکة فی هذا القسم والمساهمة فی تنمیة الصادرات غیر النفطیة إلى البلدان العربیة. والبلدان العربیة وخاصة العراق من أهمّ الشرکاء التجاریین لإیران وبسبب وجود الدین والثقافة المشترکین بین البلدین هناک مجالات واسعة لتنمیة التجارة الالکترونیة. وحجم المبادلات التجاریة بین البلدین الآن یصل إلى 6 میلیارات دولار سنویا وعبر مساهمة خریجی فرع اللغة العربیة وآدابها یمکن زیادة هذا الحجم.

کلیدواژه‌ها

کتابنامه
الف) فارسی
کتاب‌ها
بوک، درک (1391)، تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دانشگاه‌ها در بازار)، مترجم: جهانگیر یداللهی فارسی، چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
بیات، پیمان (1387)، تجارت الکترونیک در ایران، چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش.
دهشیار، حسین (1382)، مسائل ایران و عراق، چاپ اول، تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
سازمان توسعة تجارت ایران (1387)، راهنمای تجارت با کشور عراق، چاپ اول، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
قربانی، عادل (1387)، روابط اقتصادی ایران و عراق چشم‌اندازها و فرصت‌ها، چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
معصوم بالله، مهد (1389)، تجارت الکترونیک اسلامی (رویکردی کاربردی)، مترجم: سید محسن روحانی، چاپ اول، تهران: دانشگاه امام صادق.
ولز، ویلیام و دیگران (1388)، تبلیغات تجاری، اصول و شیوه‌های عمل، مترجم: سینا قربانلو، چاپ دوم، تهران: مبلغان.
مقالات
بقائی راوری، جواد؛ علیرضا مقدسی (1386)، «ارائه یک مدل سه‌بعدی از چالش‌های پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در ایران»، مجله دانش و توسعه (علمی ـ پژوهشی)، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 19، صص 113-82.
«چالش‌های تجارت الکترونیک در ایران»، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۳۱۳۶، تاریخ چاپ: 26/11/1392.
ب) عربی
مقالات
البیاتی، ستار جبار خلیل (2009)، «الأهمیة الاقتصادیة للتجارة الإلکترونیة و إمکانیة تطبیقها فی العراق»، مجلة مرکز المستنصریة للدراسات العربیة والدولیة، بغداد، شماره 27، صص 281-255.
توفیق نجم، بان (2009)، «دور التجارة الالکترونیة فی تفعیل أنشطة الشرکات (دراسة فی عینة من الشرکات العراقیة)»، مجلة العلوم الاقتصادیة، البصرة: جامعة البصره، جلد ششم، صص 172-138.
سایت‌های اینترنتی
Internet Usage in the Middle East:
http://www.internetworldstats.com/stats5. htm#me (04/11/1393).
دورخیز ایران برای کسب ۲۵ درصد تجارت خارجی عراق:
 http://ir-iqcc.com/fa/component/content/article/15-1389-12-21-07-46-22/2824-1393-11-02-15-52-47. html (04/11/1393).
آمار کل واردات و صادرات به مقصد ج. ا. ایران:
 http://www.tccim.ir/ImpExpStats. aspx?mode=doit (04/11/1393)
آمار گردشگران ورودی به ایران اعلام شد:
http://fararu.com/fa/news/144764 (05/11/1393).