طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 أستاذ مشارک في قسم اللغة العربية و آدابها، جامعة الشهيد مدني بأذربيجان، تبريز، ايران.

2 الماجستير في قسم الترجمة للغة العربية، جامعة الشهيد مدني بأذربيجان، تبریز، ایران

المستخلص

از مباحث نوینی که در تحلیل گفتمان ارائه‌شده است، رویکرد جامعه‌شناختی دل هایمز است که برخاسته از توانش ارتباطی است. بحث حاضر در گام اول اشاره به ارتباط توانش زبانی با توانش ارتباطی دارد که زبان کارکرد حقیقی خود را ایفا می‌کند. در مرحله دوم اشاره به بافت برون‌زبانی دارد که عامل کنش در آن تأثیر می­گذارد. این مسئله نمود واقعی از پیوند صورت زبانی ویژه با بافت اجتماعی حاکم در گفتار است و بسامد و احتمال وقوع آن در شرایط موجود مشخص می‌شود. ازنظر هایمز رویدادهای زبانی تنها به صورت‌های دستوری زبان خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در قالب تعامل‌های اجتماعی و قراردادهای اجتماعی و فرهنگی معنا می‌یابند و سازندة شاکله‌های توصیفی توانش ارتباطی هستند. دو مقولة کلی استدلال‌های ساختاری و آوایی ازجمله مؤلفه‌های اساسی این مبحث است. بسترهای زمانی- مکانی، نوع بیان گفتار و عناصر زبانی نیز در شکل‌گیری این دو مقوله تأثیرگذرا است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی درصدد تطبیق ویژگی­های رویکرد مزبور با گفتمان اجتماعی خطبه‌های نهج‌البلاغه است. نتایج نشان می­دهد که عوامل زبانی مزبور، نوع و محتوای گفتار حاکم در بافت برون‌زبانی نهج‌البلاغه را نشان داده و در روندِ تشخیص تعامل‌های ارتباطی حاکم بر متن مؤثر هستند.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

تحليل أنماط الكفاءة التواصلية في الخطاب الاجتماعي لنهج البلاغة من منظور دیل هايمز (خطب نهج البلاغة أنموذجاً)

المؤلفون [Persian]

  • علی صیادانی 1
  • یزدان حیدرپور مرند 2

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

المستخلص [Persian]

من الموضوعات الحديثة في تحليل الخطاب هو نمط دیل هايمز الاجتماعي الذي ينبعث من الکفاءة التواصلية. تشير المقالة هذه في الخطوة الأولى إلى علاقة الکفاءة اللغوية و الکفاءة اللتواصلية حيث تلعب اللغة دورها اللحقيقي؛ و في الخطوة الثانية تشير إلى سياق خارج النص أو الموقف الذي یؤثر الفعل فيه. هذا الأمر مظهر حقيقي للشكل اللغوي الخاص مع السياق الاجتماعي السائد في الكلام و يتم تحديد نسبته واحتمال حدوثه في الظروف الحالية. من وجهة نظر هايمز لاتنحصر الأحداث اللغوية على الأشكال النحوية للغة فحسب. بل هذا الحدث يجد معناه في شكل التفاعلات الاجتماعية و في إطار الاتفاقيات الاجتماعية و الثقافية؛ و يحدد الهياكل الوصفية للکفاءة التواصلية. من إحدى السمات الرئیسية لهذا الموضوع یمکن الإشارة إلی البراهین البنیوية و الصوتية. فتسعى الدراسة الحالية إلى تكييف خصائص هذا المنهج مع الخطاب الاجتماعي في خطب نهج البلاغة مستخدما المنهج الوصفي - التحليلي؛ و أظهرت النتائج أنّ هذه العوامل تظهر النوع و الفحوى للكلام في سیاق خارج النص لنهج البلاغة الّتي لها اثر في عملية التعرف على تفاعلات الاّتصال القائمة.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • الخطاب الاجتماعي
  • الأنماط الکفاءة التواصلية
  • دیل هايمز
  • خطب نهج البلاغة
حسن، حمدي إبراهیم (2011م)، «رؤیة حول مفهوم تواصل اللغوي»، مجلة کلیة اللغات و الترجمة، العدد الأول، صص 21-1.
الحلاق، إیمان محمد سعید حسین (2017م)، المنهج التّواصلی فی تعلیم اللّغات: اللّغة العربیة أنموذجاً، قطر: جامعة قطر.
طالقانی، ضیاء طعمة عبدالحسین (2016م)، أثر کلام الإمام علي (ع) في النثر العربي حتی نهایة القرن الثاني للهجرة: (الحسن البصری و إبن المقفع إنموذجاً)، کربلاء: مؤسسه علوم نهج­البلاغه.
الطائي، نعمة دهش فرحان (2013م)، سوسیو­لسانیات نهج­البلاغه، بغداد: دار المرتضی.
ممزید، بهاءالدین محمّد (2010م)، تبسیط التداولیة، القاهرة: شمس للنشر و التوزیع.
آذربایجانی، مسعود و محمّد صادق شجاعی (1398ش)، روان‌شناسی در نهج‌البلاغه؛ چاپ دهم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
آقاگل زاده، فردوس (1394ش)، تحلیل گفتمان انتقادی؛ چاپ سوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
اقبالیان، مریم (1395ش)، مثل و تمثیل پژوهشی در حکمت امثال نهج­البلاغه و سیر موضوعی آن، تهران: بنیاد نهج­البلاغه.
رحیم­العزاوی، نعمة (1394ش)، روش­شناسی پژوهش­های زبان‌شناختی (با تکیه ‌بر زبان عربی)، ترجمة جواد اصغری، چاپ دوم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
الرضی، السید محمد­بن­حسین (1375ش)، شرح نهج­البلاغه ابن میثم بحرانی، ترجمة قربانعلی محمدی مقدم؛ مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی آستان قدس رضوی.
نیازی، شهریار و زینب قاسمی­اصل (1397ش)، تحلیل زبان­شناختی متون عربی (با تکیه بر دستور نقش­گرای هلیدی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- پایان­نامه عربی
­الطائي، نعمة دهش فرحان (2011م)، نهج­البلاغه في ضوء علم اللغة الاجتماعي؛ أطروحة لنیل درجة دکتوراه فلسفة فی اللغة العربیة و آدابها، جامعة بغداد. 
صمدانیان، محسن و فردوس میریان (1388ش)، «هنجارهای اجتماعی از دیدگاه نهج­البلاغه­»، فصلنامه مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، سال چهل و یکم، شماره پیاپی 3/82، صص 158-127.
معینیان، نرمینه (1392ش)، «تحلیل نظریه نسبیت زبانی در پرتو شواهد جامعه شناختی و مردم شناختی»، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، سال ششم، شماره بیست و یکم، صص 92-73.
نظری، علیرضا (1396ش)، «تحلیل مقوله­های نسبیت زبانی در عربی نسبت به فارسی و تأثیر آن بر ترجمه»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش­های ترجمه در زبان و ادبیات عربی، سال هفتم، شماره هفدهم، صص 124-99.
یوسف­زاده اربط، حسن (1395ش)، «بررسی نقش فرهنگ و زبان در ارتباط میان فرهنگی»، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هفتم، شماره چهارم، پیاپی 28، صص 104-83.
یوسف­زاده اربط، حسن (1397ش)، «مسئله­شناسی ارتباطات میان­فرهنگی»، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره سی­و­ششم، صص 24-5.
 
Chastain, K. (1988), Developing second language skills:Theory and Practice, (3rd ed.), Florida: Harcourt Brace Jovanovich Publishers.