نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران.
المستخلص
برای ایجاد و بنای یک قصه یا داستان، ابتدا باید طرح و نقشهای کلی از آن درنظر داشت؛ سپس سایر جزئیات داستان در قالب طرحی از پیش تعیین شده، قرار داده میشوند، که پیرنگ نامیده میشود. پیرنگ از عناصر مهم و سازندۀ داستان است که بر چرایی داستان و وجود روابط علی و معلولی بین حوادث آن تأکید دارد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر آن است تا عناصر پیرنگ را در دو داستان شعری «مصرع بلبل» ابراهیم طوقان و «گلوبلبل» فریدون مشیری بررسی و تجزیهوتحلیل کرده و اثبات نماید که پیرنگ قوی و منسجم موجود در این اشعار، تأثیر زیادی در اوجگیری و عدم یکنواختی داستان دارد. شروع زیرکانه و سؤالبرانگیز داستان، استفادۀ بهموقع از گرههای موجود و در پی آن ایجاد کشمکش و در نهایت گرهگشایی، موجب میگردد مخاطب سیری منظم و منسجم را در روند داستان احساس کند و هیچ گره و مسئلهای بیپاسخ گذاشته نشود. ضمن اینکه شخصیت و زاویۀ دید تأثیر بسزایی بر پیرنگ دارد، زیرا دانای کُل بودن راوی و دادن اطلاعات ناقص و سرنخهایی از وقایع پیش رو از جانب او، موجب میگردد اطلاعاتی که فرای دانستههای شخصیت، به مخاطب میدهد، مخاطب را در مقایسه با شخصیتهای داستان، دچار تعلیق بیشتری کند.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
دور قوة الحبکة في إیصال قصیدتی «مصرع بلبل» لإبراهیم طوقان و«الوردة والبلبل» لفریدون مشیري، الذروة الشعریة
المؤلفون [Persian]
- حسن گودرزي لمراسکي 1
- زهرا عموزاده آرائي 2
1 أستاذ مشارک في قسم اللغة العربیة وآدابها بجامعة مازندران
2 ماجستیرة في اللغة العربیة وآدابها بجامعة مازندران
المستخلص [Persian]
لخلق القصة، علینا أن نتمتع بخطة عامة وأن نجعل التفاصیل الأخری لها من ضمن هذه الخطة التي حُددت سابقاً وتسمی الحبکة. تُعدّ الحبکة من العناصر الهامة والبناءة لکل قصة وتترکز علی العلاقات السببیة بین أحداث القصة. یستهدف هذا البحث تحلیل عناصر الحبکة فی قصة «مصرع البلبل» الشعریة لإبراهیم طوقان و«گلوبلبل» لفریدون مشیري، مستعیناً بالمنهج التحلیلی-الوصفي ویرید أن یثبت أنّ الحبکة الکامنة في هذه الأشعار، لها تأثیر کبیر في ذروة القصة وعدم رتابتها. من جانب آخر، البدایة الذکیة والمثیرة للسؤال واستخدام العقدة في القصة في وقتها المحدد ثم خلق الصراع ونهایةً حل العقدة، جعلت المخاطب یشعر أن القصة تمتلك مساراً منطقیاً وترد علی أسئلته جمیعها. إضافة الی هذا، إنّ الشخصیة والرؤیة السردیة لهما تأثیر کبیر فی الحبکة، لأنّ الراوي یکون سارداً علی ما یعطي معلومات غیرکافیة وکثیرة من أحداث المستقبل للقارئ، فمن هذا المنطلق، یجعل القارئ أکثر مصاباً بالتعلیق مقارناً مع الشخصیات الأخری.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- الحبکة
- إبراهیم طوقان
- فریدون مشیری
- مصرع بلبل
- الوردة والبلبل