نوع المستند : علمی - پژوهشی
المؤلفون
1 دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
3 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه ایلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ایلام
4 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
5 استادیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
المستخلص
آشناییزدایی بهمعنای توانایی نویسنده در نشاندادن مسائل عادی، به شیوهای نو و غیرمنتظره است و هدف از کاربرد آن ایجاد رخنه در ادراک انسان گرفتار تکرار، کلیشه و عادت است تا ادراک و احساس عادتزده او را حساس به مسائل و دگرگون کند. «برید اللیل» عنوان رمانی است از هدی برکات، نویسنده لبنانی تبار ساکن فرانسه که به محض انتشار، مورد توجه خوانندگان قرار گرفت، به گونهای که برنده جایزه «بوکر عربی» در سال 2018 گردید. این رمان، روایتگر داستان کسانی است که عمدتاً به علّت مهاجرت اجباری، دچار بحران رابطه شدهاند. این رابطه به خصوص بین مادران و فرزندان و عشاق به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این، وضعیت افراد درگیر بحران ارتباطی با دیگر فرهنگها نیز بیان شده است. هدی برکات، آگاهانه، برای به نمایش گذاشتن این رابطه بحرانزده از شگرد برآمده از رویکرد فرمالیستی یعنی آشنائیزدایی در نظریۀ ویکتور اشکلوفسکی بهره برده است که هنر را زاییدۀ آشناییزدایی از امور هستی میداند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی در پی نشان دادن آشنائیزداییهای صورت گرفته در شخصیتپردازی، پیرنگ و روایتپردازی رمان مذکور بوده که به صورت اپیزودهایی مستقل و در قالب نامهنگاری ارائه گردیده است. در این رمان، راوی هر اپیزود، شخصیت محوری آن است. نتایج نشان از آن دارد که هدف نویسنده از آشنائیزدایی، ایجاد تشکیک و رخنه در کلانروایتهایی چون مهر مادر و فرزند و عاشق و معشوق به یکدیگر و همچنین
رابطه مبتنی بر نوعدوستی است تا بتواند در قالب تابوشکنیهای احساسی و عاطفی، وضعیت به بنبست رسیده انسان را در جهان پسامدرن به تصویر بکشد.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
أسلوب أشكيلوفسكي في الألفة وخفض التصعيد في حلقات رواية برید اللیل
المؤلفون [Persian]
- مهران معصومی 1
- مجید محمدی 2
- پيمان صالحي 3
- جهانگیر امیری 4
- مریم رحمتی ترکاشوند 5
1 دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
3 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه ایلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ایلام
4 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
5 استادیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه
المستخلص [Persian]
إنّ قدرة المؤلف على معالجة القضايا العادية بطريقة جديدة وغير متوقعة تسمى "الانزیاح". هدف المؤلف من استخدام هذه التقنية هو خلق خرق للإنسان المنغمس في التکرار والنمطیة والعادات من أجل تغيير إدراكه المعتاد وشعوره بالأشياء المختلفة. "بريد الليل" هو عنوان رواية لهدى بركات، كاتبة فرنسية لبنانية المولد، لفتت انتباه القراء فور نشرها وحصلت على جائزة بوكر سنة 2018. تحكي هذه الرواية قصة من عانوا من أزمة في العلاقات، خاصة بين الأمهات والأطفال والعشاق والمحبين، فضلاً عن أزمة التواصل مع الثقافات الأخرى، خاصة بسبب الهجرة القسرية. لتوضيح هذه العلاقة الحاسمة ، يستخدم المؤلف أسلوب أشكيلوفسكي في الانزیاح. تسعى الدراسة الحالية، بدراساتها المكتبية ومنهجها الوصفي ـــــ التحليلي، إلى إظهار الألفة وعدم المعرفة في توصيف الشخصية والحبكة والسرد للرواية، والتي يتم تقديمها في شكل حلقات مستقلة في شكل مراسلات. في هذه الرواية، راوي كل حلقة هو شخصيتها المركزية أو بطلها وأظهرت النتائج أن هدف المؤلف هو إزالة الشكوك والتغلغل في أمهات القضایا الإنسانیة، وكذلك علاقة تقوم على "الصداقة" لتكون قادرة على كسر المحرمات. الصور العاطفية تصور الوضع المسدود للإنسان في عالم ما بعد الحداثة.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- هدى بركات
- برید اللیل
- أشكيلوفسكي
- الانزیاح
- ما بعد الحداثة
- أزمة العلاقات