طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 استادیار گروه آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی قم، ایران، تهران

2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم انسانی، ایران، تهران

المستخلص

امروزه با پیشرفت خیره ‌کننده‌ی وسایل ارتباط جمعی و نقش پررنگ آنها در امر آموزش از یک طرف و همه‌گیری ویروس کرونا از طرف دیگر، آموزش مجازی نقش بسیار پررنگی را در روند آموزش به عهده گرفته و این امر بیش از پیش، بررسی راه‌کارها و چالش‌های آموزش مجازی را یادآور شده است. بر این اساس مقاله حاضر با استفاده از روش میدانی – پیمایشی و شیوه‌ی گردآوریِ پرسشنامه‌ایِ داده‌ها بر اساس روش دلفی، به بررسی دیدگاه‌ کارشناسان حوزه‌ی آموزش مجازی در زمینه نقش و کاربرد فضای مجازی، در آموزش زبان عربی در ایران می‌پردازد. بر این اساس، مخاطبین پرسشنامه‌ها از میان کارشناسان سخت‌افزاری و نرم افزاری فعال در حوزه‌ی آموزش، کارشناسان آموزش در گروه‌های زبان و اساتید و مدرسان زبان عربی دانشگاه انتخاب گردیدند. بعد از ارائه‌ی دو مرحله‌ای پرسش‌نامه‌ی اولیه و تأیید روایی و پایایی آن بر طبق روش دلفی، در مرحله‌ی سوم، پرسش‌های تخصصی که در سه حیطه‌ی مهارت‌های لازم، حمایت‌های مورد نیاز و فعالیت‌های آموزشی هوشمند طراحی شده بود، در قالب پرسش‌نامه‌ی نهایی ارائه گردید. پاسخ‌های دریافت شده با نرم افزار spss16 و آزمون T تک‌نمونه‌ای میانگین، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج به دست آمده نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که در آموزش مجازی زبان عربی درایران، مهم‌ترین چالش، عدم نگاه مستقل و جداگانه به این مقوله است و به همین علت مهم‌ترین نیازهای این حیطه نیز مغفول مانده است. این نگاه مستقل در کنار بهره‌گیری از تجربه‌ی کشورهای عرب‌ زبان در امر آموزش مجازی زبان عربی و نیز تربیت نیروی متخصص در زمینه‌های سخت‌افزاری، نرم ‌افزاری و آموزشی می‌تواند به شکوفایی و پویایی آموزش مجازی زبان عربی بینجامد. ایجاد یک بستر نرم ‌افزاری مشترک میان تمامی سازمان‌های فعال در زمینه‌ی آموزش مجازی زبان عربی در ایران، می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

تطبیق الفضاء الإلكتروني في تدريس اللغة العربية، الاحتياجات والتحديات (باستخدام طريقة دلفي في جمع البيانات)

المؤلفون [Persian]

  • محمودرضا توكلی محمدی 1
  • علي‌باقر طاهري نيا 2

1 استادیار گروه آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی قم، ایران، تهران

2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم انسانی، ایران، تهران

المستخلص [Persian]

اليوم ومع التطور المذهل لوسائل الإعلام ودورها البارز في التعليم من ناحية ووباء فيروس كورونا من ناحية أخرى ، لعب التعليم الافتراضي دورًا مهمًا للغاية في نظام التعليم العالمي وهذا يدرس استراتيجيات وتحديات التعليم الافتراضي. بناءً على ذلك ، تستخدم المقالة الحالية طريقة المسح الميداني وطريقة جمع استبيانات البيانات بناءً على طريقة دلفي، وتدرس آراء الخبراء في مجال التعليم الافتراضي حول دور الفضاء الإلكتروني وتطبيقه في تدريس اللغة العربية في إيران. علی هذا الأساس، تم اختيار المبحوثين على الاستبيانات من بعض خبراء الأجهزة والبرمجيات الناشطين في مجال التعليم وخبراء التعليم الجامعي في أقسام اللغات وأساتذة ومعلمي اللغة العربية في ایران. بعد تقديم مرحلتين من الاستبيان الأولی والتأكد من صحته وموثوقيته وفق طريقة دلفي، في المرحلة الثالثة تم تصميم أسئلة متخصصة في ثلاثة مجالات للمهارات اللازمة والدعم المطلوب والأنشطة التعليمية الذكية، والتي تم تقديمها بالشكل من الاستبيان الأخير. تم تحليل الإجابات الواردة بواسطة برنامج SPSS16 وعينة اختبار T؛ تظهر النتائج حقيقة أن التحدي الأهم في التعليم الافتراضي للغة العربية في إيران هو عدم النظر إلى هذه القضية بشكل مستقل ومنفصل، وبالتالي تم إهمال أهم الاحتياجات في هذا المجال. يمكن أن تؤدي هذه النظرة المستقلة إلی تعلیم اللغة العربیة الإفتراضي، إلى جانب الاستفادة من تجربة البلدان الناطقة باللغة العربية في مجال التدريس الافتراضي للغة العربية وتدريب الخبراء في مجالات الأجهزة والبرمجيات والتعليم، تؤدي إلى ازدهار وحيوية تدريس اللغة العربية الافتراضية. يمكن أن يكون إنشاء منصة برمجية مشتركة بين جميع المنظمات النشطة في مجال التدريس الافتراضي للغة العربية في إيران مفيدًا جدًا في هذا الصدد.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • طريقة دلفي
  • برنامجspss
  • الفضاء الإلكتروني
  • التعليم عبر الإنترنت
  • اللغة العربية
 
 
الحصري، ساطع، (۱۹۵۶)، أصول تدریس اللغه‌ی العربیة، بیروت، دار الکشاف. ##
 
عبدالله، عمر الصدیق (2008) تعلیم اللغة العربیة للناطقین بغیرها، الهرم: الدار العالمية للنشر و التوزيع. ##
 
العصیلی، عبدالعزیز بن ابراهیم (1422ه) أساسیات تعلیم اللغة العربیة للناطقین بلغات أخری، مکة المکرمة، جامعة أم القری. ##
 
قورة، علی عبد السمیع، وجیه المرسى ابو لبن، (۱۹۹۵) الاستراتیجیات الحدیثة في تعلیم وتعلم اللغة، القاهرة، مصر، مطبعة الشیماء. ##
 
ذوفن، شهناز، (۱۳۸۶)، کاربرد فناوری‌های جدید در آموزش، تهران، انتشارات سمت. ##
 
سرمد، غلامعلی، (۱۳۷۹)، نگرش کاربردی بر روش‌های تدریس و هنر معلمی، تهران: نشر آوای نور. ##
 
شعبانی، حسن، (۱۳۸۲)، مهارت های آموزشی، تهران، انتشارات سمت. ##
 
صفوی، امان الله، (۱۳۷۰)، کلیات روش‌ها و فنون تدریس، تهران، انتشارات معاصر. ##
 
میرزامحمدی، محمدحسن، (۱۳۸۳)، کتاب ارشد (روش‌ها و فنون تدریس، برنامه‌ریزی آموزش و درسی و تکنولوژی آموزش)، تهران: انتشارات پوران پژوهش. ##
 
 
تقوی، سیدعلیرضا و ضیغمی، علی (1393) «اینترنت ابزار کاریابی برای دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات عربی»، همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی و ششمین گردهمایی سراسری مدیران گروه‌های عربی، دانشگاه سمنان، (18- 1). ##
 
حقانی، نادر، (۱۳۸۳)، «روش دستور- ترجمه در بستر آموزش الکترونیکی»، پژوهش زبان هـاي خارجی، شماره ۲۲، (۱۰۳_ ۱۱۸). ##
 
الخطیب، لطفی (2011م) «استخدام الإنترنت في الأنشطة الأکادمیة وغیر الأکادمیة من وجهة نظر طلبة کلیة الطب في جامعة العلوم والتکنولوجیا الأردنیة»، مجلة العلوم التربویة والنفسیة، جامعة البحرین، مرکز النشر العلمي، مجلد12، عدد2، (312- 287). ##
 
رضائیان، محسن (1397) «آشنایی با روش دلفی (سخن سردبیر)»، مجله‌ی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دور هفدهم، صص 94ـ 1093##
 
سلیمی، علی، (۱۳۸۶) «آموزش عربی در مدارس و دانشگاه‌هـای ایـران. (نقـص‌هـا، کاسـتی‌هـا و راهکارها)»، مجموعه مقالات همایش مدیران گروه‌های عربی کشور، دانشگاه بوعلی همدان، شماره۱، (۸۰ _ ۹۷). ##
 
مهرمحمدی، محمود و عابدی، لطفعلی (۱۳۸۰) «ماهیت تدریس و ابعاد زیبا شناختی آن»، مجله مدرس،ش۵(۳)، (۴۳_۵۷). ##
 
Brownson RC, Baker EA, Deshpande AD, Grillespie KN. Evidence-based public health. 3rd ed. New York,NY: Oxford University Press. 2018. ##
 
Goodman CM. The Delphi technique: a critique.Journal of advanced nursing 1987 Nov;12(6):729- 34. ##
 
Linstone HA, Turoff M. The Delphi survey: method techniques and applications. Reading: Addison-Wesley;1975. ##
 
Lindeman CA. Delphi survey of priorities in clinical nursing research. Nursing esearch 1975;24(6):434- 41. ##
 
McMillan SS, King M, Tully MP. How to use the nominal group and Delphi techniques. International Journal of Clinical Pharmacy, 2016; 38(3): 655-62. ##
 
Dempsey PA, Dempsey AD. Using nursing research Process, critical evaluation, and utilization. Lippincott Williams & Wilkins; 2000. ##
 
McGeary J. A critique of using the Delphi technique for assessing evaluation capability-building needs.Evaluation Journal of Australasia 2009 Mar;9(1):31-9. ##
 
نویسنده نامعلوم (15/05/1400)، «روش دلفی چیست؟ کاربرد، مثال و...» ##
 
https://pmpiran.com/delphi-method