طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ایران، زابل.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ایران، زابل.

3 دانشجوی دکترا گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.ایران. سبزوار

المستخلص

در جهانی كه پیوسته در حال رشد و تحول است، مقولة كارآفرینی نقشی مهم در جریان توسعة جوامع دارد. این مقوله یكی از محورهای موردتأكید در فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی به‌شمار می‌آید. ضرب‌المثل نمونه‌ای برجسته از فرهنگ عامیانه است كه با ساختاری كوتاه و آهنگین و برگرفته از داستانی عامیانه به پدیده‌های مختلف جامعه اشاره دارد. در برخی از ضرب‌المثل‌های عربی به مهم‌ترین شاخص‌های كارآفرینی همچون سخت‌كوشی، خردمندی، مسئولیت‌پذیری، فردگرایی، فرصت‌طلبی و درآمدزایی اشاره می‌شود كه این امر بر اهمیت پژوهش در این موضوع می‌افزاید. در پژوهش حاضر تلاش می شود با تكیه ‌بر روش توصیفی- تحلیلی، مقولة كارآفرینی در 200 ضرب‌المثل منتخب عربی موردبررسی قرارگیرد و مهم‌ترین جهت‌گیری‌های بلاغی آن‌ها استخراج گردد. نتایج نشان می‌دهد فراوانی بالای شاخصة سخت‌كوشی (32%) و خردمندی (23%) در ضرب‌المثل‌های مورد بحث، بیانگر اهمیت كار و تلاش توأم با خرد و عقل در میان عرب‌هاست. از منظر بلاغت نیز فراوانی بالای جهت‌گیری توصیفی (47%) و انگیزشی (34%) نشان‌دهندة توسعة جامعة عرب در توضیح و تبیین شرایط كاری برای مخاطب و ایجاد انگیزه‌ در وی و تشویق به تلاش مداوم و پرهیز از تنبلی و سُستی است.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

دراسة دور ريادة الأعمال في الأمثال العربية: دراسة موضوعية وبلاغية

المؤلفون [Persian]

  • عبدالباسط عرب يوسف آبادي 1
  • علی اکبر احمدی چناری 2
  • سحر دهقانی 3

1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ایران، زابل.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، ایران، زابل.

3 دانشجوی دکترا گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.ایران. سبزوار

المستخلص [Persian]

تلعب ريادة الأعمال دوراً رئيسيّاً في تقدم المجتمعات التي تتغير باستمرار، فهي من المحاور الهامة في الثقافة الشعبية والأدب الشفوي. تعدّ الأمثال نموذجاً للثقافة الشعبية وهي ذات هيكل قصير وإيقاعي ومأخوذة من حكاية شعبية تشير إلى مختلف قضايا وظواهر المجتمع. نری بعض الأمثال العربية تشير مباشرة أو غير مباشرة إلى أهم مجالات ريادة الأعمال مثل الجهد والعقلانية والمحافظة والمسؤولية والدخل العائد، وهذا يؤكد على أهمية البحث في هذا المجال. وهذه الدراسة معتمدةً على المنهج الوصفي-التحليلي تبحث عن ظاهرة ريادة الأعمال في 200 مثل عربي مختار وتؤكد كذلك على مباني علم البلاغة واستخراج مقاصدها في المعاني الثانوية. أظهرت النتائج أن عددًا كبيرًا من الأمثال المختارة تدور حول مسئلة الجهد والاجتهاد (32٪) والعقلانية (22٪) في الأعمال اليومية، وذلك يشير إلی أهمية العمل والاجتهاد المقترنين بالعقل والحكمة عند العرب. ومن المنظور البلاغي فإن عدداً كبيراً من هذه الأمثال تنحو إلی الأساليب الوصفية (47٪) والتحفيزية (34٪)، وذلك يدلّ على تطور المجتمع العربي في التعبير عن ظروف العمل للجمهور وتحفيزه وتشجيعه على الاجتهاد الدائم وتجنّب الكسل والضعف.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • الأمثال العربية
  • ريادة الأعمال
  • الاجتهاد
  • العقلانية
  • الأسلوب الوصفي
  • الأسلوب التحفيزي
- السراي، رشيد (2021م). العمل الإسلامي من الفردانية إلى المؤسساتية. النجف: دار جامعة الصدر.##
- شاهين، تيريزا (2016م). مقدمة إلی ريادة الأعمال الاجتماعية. ط1. باريس: منظمة التعاون. ##
- الكحلاني، حسن (2004م). الفردانية في الفكر الفلسفى المعاصر. ط1. القاهرة: مكتبة مدبولي. ##
- احمدپور داریانی، محمود (1380ش). كارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها. چ1. تهران: پردیس. ##
- رضایی، ابوالفضل (1397ش). فرهنگ جامع تطبیقی مثل‌ها و حکمت‌ها. چ2. تهران: دانشگاه تهران. ##
- جوادی، محمدرضا؛ هاشمی، سیدضیاء (1387ش). «نگاهی جدید به مناقشه فردگرایی و جمع‌گرایی در جامعه‌شناسی». دانشگاه تهران: نامة علوم اجتماعی. دوره‌ی30. شماره‌ی33. صص 161-131. ##
- سبحانی‌نژاد، مهدی؛ همایی، رضا (1384ش). «میزان توجه به نگرش فرهنگ كار در كتاب‌های درسی دورة راهنمایی كشور». دانشگاه شاهد: پژوهش‌های آموزش و یادگیری. دوره‌ی3. شماره‌ی2. صص 1-20. ##
- طالبی، انسیه و همكاران (1396ش). «بررسی خطبه‌های جنگ امام علی(ع) بر اساس نظریة كنش گفتاری». دانشگاه فردوسی: زبان و ادبیات عربی. دوره‌ی9. شماره‌ی16: صص 202-161. ##
- ظاهری عبدوند، ابراهیم (1397ش). «بازنمایی فرهنگ كار و كارآفرینی در ضرب‌المثل‌های بختیاری». دانشگاه تربیت مدرس: فرهنگ و ادبیات عامه. دورة 6. شمارة 24: صص 45-19. ##
- فتاحی، رحمت‌الله (1383ش). «تخصص‌گرایی در حرفه». آستان قدس رضوی: كتابداری و اطلاع‌رسانی. دوره‌ی7. شماره‌ی4. صص 3-4. ##
- مغانی، حسین (1397ش). «معنی‌شناسی جملات امری در فارسی». مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران. دوره‌ی6. شماره‌ی21. صص 126-99. ##
- هزار جریبی، جعفر (1389ش). «كارآفرینی و اخلاق اسلامی». دانشگاه علامه طباطبایی: علوم اجتماعی. دوره‌ی13. شماره‌ی47. صص 35-1. ##