طهران، بهجت آباد، شارع بزشک، شارع الشهيد الدکتور حسن عضدي، البناء رقم 76، الطابق 2، الغرفة رقم 224، الجمعية العلمية الإيرانية للغة العربية وآدابها

المؤلف

المستخلص

تحقيق حاضر به بررسي رابطه راهبردهاي يادگيري زبان دوم و فراگيري زبان عربي پرداخته و نقش رشته تحصيلي و جنسيت را در کاربرد اين راهبردها مشخص نموده است. به اين منظور، نخست از حدود 900 نفر از دانشجويان کارشناسي (ورودي 84-82) رشته هاي فلسفه و زبان و ادبيات عربي دانشگاههاي تهران، الزهرا علامه طباطبايي، شاهد و امام صادق، تعداد 285 نفر به طور تصادفي براي پاسخ دادن به پرسشنامه راهبردهاي يادگيري زبان دوم انتخاب شدند؛ سپس نمره خام کنکور زبان عربي و نمره دانشگاهي آنها (در دروس مکالمه و قرائت متون عربي)، استخراج و ضريب همبستگي آن با نمره پرسشنامه مقايسه گرديد. اين مقايسه نشان داد که بين راهبردهاي يادگيري و توان بالقوه يادگيري زبان عربي همبستگي وجود دارد. براي اثبات پايايي پرسشنامه راهبردها، ضريب آلفاي کرونباخ محاسبه گرديد . آزمون t براي مقايسه ميانگين نمره راهبردهاي دانشجويان دختر و پسر و نيز مقايسه ميانگين نمره آنها در دو رشته نشان داد که رابطه ميان جنس و رشته تحصيلي نيز با راهبردهاي يادگيري زبان، معنادار است 

الكلمات الرئيسية