طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١

نوع المستند : علمی - پژوهشی

المؤلفون

1 استاديار گروه عربي دانشگاه رازي کرمانشاه

2 استاديار گروه الهيّات دانشگاه رازي کرمانشاه.

المستخلص

  در متون ديني و به‌خصوص در قرآن کريم، توجّه خاصّي به جوارح انساني شده که در نوع بيان، شرح وظايف و تقديم و تأخير آن‌ها نکته‌ها نهفته و رازها تعبيه شده است. در ميان اين اعضا، "قلب" و مترادف‌هاي آن، جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه تمام اعضاي بدن انسان و در مرتبه‌ي بالاتر، قلب او، صفات و کارکرد‌هاي اعجاب‌برانگيزي داشته و اخيراً متخصّصاني چون "مايکل رزن" گفته‌اند که قلب، هزاران سلول عصبي دارد که وظيفه‌ي ذخيره‌ي اطّلاعات را به عهده دارند، هيچ کدام از اين گفته‌ها نمي‌تواند دليلي بر کاربرد غيرمجازي قلب در قرآن کريم باشد. در اين ميان، محقّقاني با غفلت از ادلّه‌ي عدّه‌ي زيادي از مفسّران قرآن کريم مبني بر کاربرد مجازي واژه‌ي قلب، تنها براساس شواهدي از کشفيات علمي، به‌گونه‌ي جزمي بيان کرده‌اند که کاربرد قلب در قرآن مجيد حقيقت است، نه مجاز. نويسندگان مقاله‌ي حاضر، ضمن رد نکردن اين کشفيّات، ثابت خواهند کرد که با فرض درستي آن‌ يافته‌ها کاربرد قلب در قرآن، مجاز است نه حقيقت. اين مقاله، اثبات کرده است که قلب انسان اگرچه از نظر فيزيولوژيکي وظايف مهمّي را برعهده دارد، نمي‌تواند از قدرت درک و تفقّه برخوردار باشد، زيرا ايمان انسان که يک امر ماندگار و قلبي است پس از مردن او و نابود شدن اين تکه‌گوشت مادّي، از بين نرفته و کماکان پابرجاست.    

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

القلب فی القرآن الکریم، استعمالٌ حقیقی أو مجازی

المؤلفون [Persian]

  • محمّدنبی احمدی 1
  • عباس حاج زین العابدینی 2

1 استادیار گروه عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

2 استادیار گروه الهیّات دانشگاه رازی کرمانشاه.

المستخلص [Persian]

لقد حظیت الجوارح الإنسانیة باهتمامٍ خاصٍّ فی النصوص الدینیة و خاصّةً فی القرآن الکریم . هناک أسرارٌ تکمن فی کیفیة البیان و تبیین الأعمال الّتی تقوم الجوارح بها و تقدیم بعضها علی بعض أو تأخیر بعضها عن بعض . أمّا " القلب " وما یرادفه من الألفاظ فیحتلّ مکانةً مرموقةً بالنّسبة إلی سائر الجوارح . رُغم أنّ لهذه الجوارح کلّها و للقلب خاصّةً صفاتاً وأعمالاً تثیر الإعجاب مثلما صرّح بذلک فی الآونة الأخیرة بعض الإخصّائیین کالدکتور "مایکل رزن" بأنّ للقلب آلافاً من الخلایا العصبیّة الّتی تتولّی ادّخار المعلومات. لکن شیئٌ من هذه الشواهد لا تدلّ علی نفی الإستعمال المجازی للفظة "القلب" فی القرآن الکریم. مع ذلک صرّح بعض الباحثین فی هذا المجال ، إعتماداً علی بعض البحوث التجریبیّة و غفلةً عن الأدلّة الکثیرة الّتی جاء بها مفسّرو القرآن الکریم علی الإستعمال المجازی للفظة "القلب"، صرّح بأنّ هذه اللفظة استعملت فی القرآن فی معناها الحقیقی. وأمّا هذا البحث الّذی بین أیدیکم فینصّ علی خلاف ذلک ویصرّ علی الإستعمال المجازی لهذه اللفظة فی القرآن دون الرّد علی البحوث العلمیّة المشار إلیها أو عدم  الإکتراث بها.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • القرآن الکریم
  • القلب
  • الحقیقة
  • المجاز