المؤلفون
دانشگاه بوعلي سينا همدان
المستخلص
چکيده رمان، يکي از انواع داستان است که در دورهي معاصر، يکي از ابزارهاي مناسب برايبه تصوير کشيدن مسائل و مشکلات زندگي بشر و بيان افکار، عقايد و انديشهها محسوب ميشود. اين فن، اجزا و عناصر گوناگوني دارد کههر يک داراي نقش و اهميت خاصي در ساختار هنري آن هستند. عنصر درونمايه، که گاه از آن به فکر اصلي يا مضمون يا پيام داستان تعبير ميشود، يکي از عناصر اساسي داستان است. اين عنصر، عبارت است از: ديدگاه و جهتگيري نويسنده، نسبت به موضوع داستان که مانند رشتهاي در خلال اثر کشيده شده و ضمن ايجاد وحدت و هماهنگي، اجزا و عناصر داستان را به يکديگر پيوند ميدهد. نويسنده، اين عنصر را بهطور صريح يا غيرصريح بهکار گرفته و فکر و انديشهي خود را از طريق آن به خواننده القا ميکند. خواننده نيز ميتواند به وسيلهي سرنخهاي معيني آن را از لابهلاي اجزا داستان، کشف کند و به فکر و انديشهي نويسنده پي ببرد. در پژوهش حاضر، عنصر درونمايه در رمان «الطريق الطويل» اثر نجيب الکيلاني، نويسندهي برجستهي معاصر مصري، نقد و بررسي شده است. نويسنده در رمان مذکور به منظور طرح درونمايه از روش غيرصريح، بهره جسته و آن را در افکار و تخيلات شخصيتهاي رمان گنجانده است. طبق بررسيهاي بهعمل آمده، براي کشف درونمايه در اين رمان ده سرنخ وجود دارد که با دقت و تأمل ميتوان اين عنصر را از طريق آنها استخراج کرد. بر همين اساس، استنباط ميشود که رمان يادشده به دليل برخورداري از عنصر درونمايه، رماني تحليلي و هدفدار است و نويسنده با خلاقيت و مهارت توانستهايده و عقيدهي خود را به مخاطب عرضه کند
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
دراسة عنصر الفکرة و تحلیله فی روایة الطریق الطویل لنجیب الکیلانی
المؤلفون [Persian]
- زهرا افضلی
- مهری خیریزاده
دانشگاه بوعلی سینا همدان
المستخلص [Persian]
الملخص الروایة لون من ألوان القصة التی تعتبر واحدة من الأدوات الملائمة لتصویر قضایا و معضلات حیاة البشر و تبیین الأفکار و الآراء فی العصر الحاضر. هذا الفن یمتلک الأجزاء و العناصر المختلفة التی لکل واحدة منها دور و شأن خاص فی بنیته الفنیة. عنصر الفکرة الذی یُعبَّر عنه بالفکر الرئیسی تارة أو المحتوی أو رسالة القصة، من العناصر الأساسیة للقصة. هذا العنصر عبارة عن: وجهة نظر الکاتب القصصی و موقفه بالنسبة إلی موضوع القصة الذی یُشدُّ کخیط خلال الأثر الأدبی و یُوصِّل اجزای القصة و عناصرها بعضها ببعض ضمن ایجاد التلاهم والتناسق بینها. موظف الکاتب هذا العنصر علی وجه صریح أو غیر صریح و یُوحی إلی القاریء بفکره و رأیه عبره. فیستطیع القاریء أیضا أن یعثر علیه بین ثنایا اجزاء القصة من خلال اشارات معینه و یُدرک فکر الکاتب و رأیه. تمّ نقد و دراسة عنصر الفکرة فی روایة الطریق الطویل الأثر الأدبی لنجیب الکیلانی الکاتب البارز المعاصری فی هذا المقال واتخذالکاتب منهجا غیر صریح لعرض الفکرة فی الروایة المذکورة و ادرجه فی أفکار و أخیلة شخصیات الروایة. وفقاً لدراستناهذه هناک عشر اشارات للعثور علی الفکرة فی هذه الروایة والتی یمکن استخلاصها عبرها بدقة و تمعّن . علی هذا الاساس توصلنا إلی أنَّ الروایة التی سبق ذکرها، روایة تحلیلة و هادفة بسبب تمتهها بعنصر الفکرة و قد إستطاع الکاتب أن یُقدّم فکرتة و رأیه إلی المتلقی بإبداع وحذق.
الكلمات الرئيسية [Persian]
- المفردات الرئیسة: الروایة المعاصرة
- نجیب الکیلانی
- الطریق الطویل
- الفکرة