تاريخ الاستلام: 09 July 2016،
تاريخ المراجعة: 01 September 2016،
تاريخ القبول: 09 October 2016
المستخلص
در این پژوهش تأثیر دو نوع بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری فراگیران زبان عربی بررسی شدهاست. هدف اصلی این جستار مشخصکردن اثر ارائة بازخورد مستقیم و غیرمستقیم مدرّس بر بهبود کنش نگارش دانشجویان کارشناسی است و تفاوت احتمالی بین اثر انواع بازخورد بر کیفیت نگارش مطالعه و بررسی شدهاست. به همین منظور 27 دانشجوی سال دوم دورة کارشناسی زبان عربی دانشگاه کاشان با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند و در دو گروه مجزا در طول یک نیمسال کامل مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای نیمسال، سطح کنش نوشتاری از طریق پیشآزمون محققساخته سنجیده شد. سپس در هفتههای نیمسال تحصیلی، اعضای یک گروه نسبت به نوشتار خود بازخورد مستقیم و اعضای گروه دیگر بازخورد غیرمستقیم دریافت کردند. میزان ارتقای نمرات از پیشآزمون تا پسآزمون به عنوان شاخص بهبود کیفیت نگارشی با استفاده از نرمافزار SPSS در هر گروه مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون T نشان داد که: 1) در اثر هر دو نوع بازخورد، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات نگارش در پیشآزمون و پسآزمون ایجاد شد و 2) بازخورد مستقیم با تفاوت معناداری نسبت به بازخورد غیرمستقیم در بهبود نگارش دانشجویان تأثیر داشت.