• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • موظفو التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • قواعد البيانات المفهرسة
    • روابط متعلقة
    • الأسئلة الأكثر شيوعاً
    • عملية مراجعة النظراء
    • الأخبار
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • المحكمون
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول ▼
    • تسجيل الدخول
    • تسجيل جديد
  • Persian
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها
المقالات الجاهزة للنشر
العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 13 (1438)
العدد العدد 45
العدد العدد 44
العدد العدد 43
العدد العدد 42
المجلد المجلد 12 (1437)
المجلد المجلد 11 (1436)
المجلد المجلد 10 (1435)
المجلد المجلد 9 (1434)
المجلد المجلد 8 (1433)
المجلد المجلد 7 (1432)
المجلد المجلد 6 (1431)
المجلد المجلد 5 (1430)
المجلد المجلد 4 (1429)
المجلد المجلد 3 (1428)
المجلد المجلد 2 (1427)
المجلد المجلد 1 (1426)
زارعی, عباس, جلائی, مریم, خوبیان بادی, لیلا. (2059). مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی. مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها, 13(42), 175-194.
عباس زارعی; مریم جلائی; لیلا خوبیان بادی. "مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی". مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها, 13, 42, 2059, 175-194.
زارعی, عباس, جلائی, مریم, خوبیان بادی, لیلا. (2059). 'مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی', مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها, 13(42), pp. 175-194.
زارعی, عباس, جلائی, مریم, خوبیان بادی, لیلا. مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی. مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها, 2059; 13(42): 175-194.

مقایسه تأثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی

المقالة 9، المجلد 13، العدد 42، الصيف 1438، الصفحة 175-194  XML PDF (558 K)
نوع المستند: علمی - پژوهش
المؤلفون
عباس زارعی1؛ مریم جلائی 2؛ لیلا خوبیان بادی1
1جامعة کاشان
2جامعة أصفهان
تاريخ الاستلام: 09 July 2016،  تاريخ المراجعة: 01 September 2016،  تاريخ القبول: 09 October 2016 
المستخلص
در این پژوهش تأثیر دو نوع بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری فراگیران زبان عربی بررسی شده‌است. هدف اصلی این جستار مشخص‌کردن اثر ارائة بازخورد مستقیم و غیرمستقیم مدرّس بر بهبود کنش نگارش دانشجویان کارشناسی است و تفاوت احتمالی بین اثر انواع بازخورد بر کیفیت نگارش مطالعه و بررسی شده‌است. به همین منظور 27 دانشجوی سال دوم دورة کارشناسی زبان عربی دانشگاه کاشان با روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند و در دو گروه مجزا در طول یک نیم‌سال کامل مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای نیم‌سال، سطح کنش نوشتاری از طریق پیش‌آزمون محقق‌ساخته سنجیده شد. سپس در هفته‌های نیم‌سال تحصیلی، اعضای یک گروه نسبت به نوشتار خود بازخورد مستقیم و اعضای گروه دیگر بازخورد غیرمستقیم دریافت کردند. میزان ارتقای نمرات از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون به عنوان شاخص بهبود کیفیت نگارشی با استفاده از نرم‌افزار SPSS در هر گروه مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون T نشان داد که: 1) در اثر هر دو نوع بازخورد، تفاوت معنی‌داری در میانگین نمرات نگارش در پیش‌آزمون و پس‌آزمون ایجاد شد و 2) بازخورد مستقیم با تفاوت معناداری نسبت به بازخورد غیرمستقیم در بهبود نگارش دانشجویان تأثیر داشت.
الكلمات الرئيسية
آموزش زبان عربی؛ کنش نوشتاری؛ بازخورد مستقیم؛ بازخورد غیرمستقیم؛ آموزش نگارش
المراجع
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 746
تحميل PDF: 314
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by sinaweb.